gsm
door gsm Dec 15, 2004 om 13:34
Computers & telefonie

Postcodecheck en maximum ADSL snelheid

Op mijn postcode wordt door KPN maximaal een 1024/512 kpps via de ISDN
aansluiting mogelijk geacht. Speedlinq geeft echter aan dat
8064/1024 kbps mogelijk is via het ADSL netwerk BabyXL van Tiscali.

Mijn vraag is: Kan de maximum snelheid van het ene ADSL netwerk
(Tiscali of BBNED) inderdaad hoger zijn dan van het andere (KPN) op de
zelfde ISDN aansluiting van KPN? Loop ik niet het risico dat de
aangeboden snelheid niet haalbaar blijkt te zijn?

1449 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 15, 2004 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan heel goed dat een ADSL-aanbieder een hogere snelheid aanbiedt over dezelfde kabels. Belangrijke factor is de zogeheten 'overboeking'.

Een overboeking van 1:10 betekent dat de snelheid van de lijn door maximaal 10 gebruikers gedeeld wordt. Oftewel: meer gebruikers (hogere overboeking) betekent lagere maximale snelheid. Probeer dus uit te vinden wat de overboeking is.

www.cafedebok.nl

ve
door verwijderd - Dec 15, 2004 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een overboekingsfactor van 1:10 kom je op de consumentenmarkt écht niet tegen hoor, hooguit in het zakelijke segment.
Je kunt als bedrijf zelfs een 1:1 aansluiting krijgen maar je wilt niet weten wat dat kost...

KPN en Tiscali werken in de consumentenmarkt met een overboeking van 1:25 en 1:35, lager kom je echt niet tegen.

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2004 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bovenstaande reactie kloppen inderdaad. Toch wil ik er nog iets aan
toevoegen. De snelheden op het KPN adsl network worden bijna altijd
gehaald zoals beloofd (rekening houden met 10-15% verlies aan
theoretische snelheid door "controle bits"), mits goed geconfigureerd!
Wat ik van mensen hoor is dat met name de 8 Megabit abonnementen van
BabyXL en BBNed lang niet altijd de maximale snelheid halen, maar
gemiddeld  wel sneller zijn dan de 1 en 2 Megabit abonnenmenten
van KPN, maar je betaald er dus ook voor! Echter bij deze bedrijven is
je Ping naar een server in nederland meestal 2 keer zo hoog. Ping is de
tijd dat een site er over te om te reageren op jouw aanvraag. Dit is
met name van belang voor online gamen.

Tot slot, om de keuze nog moeilijker te maken heb ik gehoord dat ook
KPN zijn Adsl netwerk gaat upgraden. Ze komen waarschijnlijk in feb
2005 ook met 8 megabit adsl. (ADSL extreme, nu 4 megabit)

ve
door verwijderd - Jan 5, 2005 om 04:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo GSM,

Check even.

http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/  (uhuh)

http://www.webselect.nl/faq.php?sel_cat_id=1

http://www.speedtest.nl   klik even bv naar complete lijst.

De aangeboden snelheid is vaak afhankelijk van de afstand tot je eerste ISP node punt. (het punt waar je dus inet opgaat), en de mate waarin de capaciteit, van je ISP dus overboekt, dwz je shared je line met andere in NL. voor consumenten is dat 1:25, 1:50 .

Dus hoe minder gebruik maken hoe meer solid je connectie respond, en dat is nooit het geval, het is dus meestal andersom!

meer is dus in de file staan.

Welke provider heb je nu, wat is je wens?

Downloaden als een dolle?

Of pro-gaming.

ping is leuk alleen kun je beter uplink analysers als visualroute naar een ip checken dan ben je een heel stuk wijzer mbt. packetloss,pingflux etc etc pinggraph en daar is je provider trouwens niet echt blij mee, want zo leg je ze bloot mbt tot de echte kwaliteit van hun interne netwerk.. ( en DAT IS met je billen bloot )

trouwens KPN is duurder maar dat is geen nieuws volgens mij.

.A2I.

ve
door verwijderd - Jan 15, 2005 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naast afstand tot aan de wijkcentrale spelen veel meer factoren een rol. Wel kun je ervan uitgaan de je de snleheid van 8 Mbit in de praktijk niet zal halen omdat dit het maximaal mogelijke is op een telefoonlijn.

Houd ook in je achterhoofd dat het ADSL signaal over een PSTN (analoge) telefoonlijn verder reikt dan over een ISDN lijn.