mathijs_b
door mathijs_b Jun 27, 2016 om 01:14
Computers & telefonie
Powerbank zwelt op. Is dat gevaarlijk?

Ik heb een powerbank als reserve voor de telefoon.
Waarschijnlijk ooit gekocht bij Action. (niet zeker).
Merk: Dymond. 4000mAh 11x7cm 1cm dik en aluminium behuizing.
Ik heb deze een paar maanden niet gebruikt en nu viel het me op dat hij een stuk dikker geworden is.
De aluminium omhulling staat helemaal bol.
Ik heb gelezen over exploderende LiPol batterijen.
Bestaat de kans dat deze ook explodeert en in brand vliegt?
Ik moet er nog een paar hebben liggen, maar omdat we bezig zijn met verhuizen kan ik ze niet vinden.

Ik ben wel een beetje ongerust.
Dus vraag: Wat kan ik het beste doen? En moet Action in aktie komen??????

28164 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 27, 2016 om 01:37
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Mootje, veel te zien over deze Li-Po batterijen. Zou dus, wat ik dan op You tube filmpjes gezien heb, zomaar mogelijk zijn. Maar is immers niet alleen de Action die verkoopt/verkocht, Bol.com e.v.a. ook. Zou zulke batterijen dan ook niet in huis durven hebben. Maar of Action, o.a. er iets aan moet/gaat doen, geen idee.

marita5
door marita5 - Jun 27, 2016 om 08:24
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mathijs - B ,

Bestaat de kans dat deze ook explodeert en in brand vliegt?

De Powerbank is beschadigd , ik zou deze niet meer gebruiken .

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://powerbankinfo.nl/7-fouten-koop-en-gebruik-powerbank/

https://powerbanksblog.wordpress.com/2014/10/14/tips-bij-het-kopen-van-een-powerbank/

ph
door philip36 - Jun 27, 2016 om 09:10
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Kunt u het bolstaande gedeelte makkelijk, zonder weerstand, indrukken?
Het kan zijn dat het dunne materiaal vanzelf bol is gaan staan maar ik zou de powerbank nu niet gebruiken.
Probeer de behuizing open te maken om te zien wat loos is.

mathijs_b
door mathijs_b Jun 27, 2016 om 11:30
641 Antwoorden / 77 Vragen

Het bolle gedeelte is keihard. Dat valt niet meer in te drukken.
Open maken lijkt me geen goed idee. Ze kunnen spontaan in brand vliegen.

ph
door philip36 Jun 27, 2016 om 12:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou de behuizing gewoon met een schroevendraaier openbreken.
Om in brand te vliegen zou er sluiting gemaakt moeten worden.
Maar u kunt uw tijd misschien beter besteden aan de verhuizing en de powerbank  in de bak voor chemisch afval mikken.

ma
door marijke wollrabe - Jun 27, 2016 om 09:49
1 Antwoorden / Vragen

Hoi, ik heb zo'n zelfde accu gekocht en heb ook exact hetzelfde probleem.
Slechte batch denken ik. Daarom lagen ze ook bij de action. Ach ja, weer wat geleerd

Cookies
door Cookies - Jun 27, 2016 om 09:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat je het beste kunt doen? Dat ding weggooien en een goede kopen. Straks is niet alleen je powerbank kapot maar ook de apparatuur die je er op aan sluit.

Ch
door Chrishemony - Jun 27, 2016 om 10:39
1 Antwoorden / Vragen

Als een LiPol batterij helemaal leeg is en je laat hem liggen,  poolt hij om en zwelt op. Je kan de batterij dan niet meer gebruiken.
Het is belangrijk dat je apparaten met een Li-ion of LiPol batterij, ook als je ze niet gebruikt, een paar maal per jaar oplaadt. Dan blijven ze wel heel lang goed.
Meestal gaan ze pas in de brand als ze een tijd overladen worden. De electronica in de Powerbank beschermt de batterij tegen overladen.

mathijs_b
door mathijs_b Jun 27, 2016 om 11:34
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik heb ooit een originele en namaak Nokia batterij opengemaakt.
In de oirginele zat een printplaatje met chips, op de namaak hetzelfde printplaatje met een draadbrugje...
Ik heb dus geen vertrouwen meer in de beveiligings-elektronica van namaak-batterijen.

fr
door frankve - Jun 27, 2016 om 12:30
36 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt een hoop beweert over Lipo's, dat is zeker. Terwijil aan de andere kant een hoop mensen zich niet bewust zijn van de risico's van Lipo's.

In de modelvliegwereld worden lipo's veel gebruikt, en ik heb er toch enkelen in brand zien vliegen. En dat wil je niet als hij in je zak zit of in de woonkamer op de tafel ligt.....
Het is niet juist dat er alleen brand kan ontstaan bij het laden. Zelf had ik het laatst nadat ik een lipo in de houder (waar hij voor gemaakt was) had gedrukt.

Bol staan wil niet zeggen dat hij gelijk defect is. Het kan door overladen komen (te veel laden door een slechte lader), maar ook veroudering of te hoge belasting (teveel stroom leveren bij het gebruik) kan een reden zijn.

Daarentegen heb ik nu ook lipo's die na enkele keren gebruik al bol gaan staan. Ze gaan dan minder leveren (sneller "leeg").

Ze kunnen in ieder geval slecht tegen diepontlading (minder dan 3V per cel is funest voor een lipo) terwijl een te hoge (laad)spanning gevaarlijk is (hoger dan 4,2V per cel levert een gevaarlijke situatie op).
Wil je een lipo langere tijd niet gebruiken: zorg dat er dan ca 40% lading in zit (en zeker niet 100% geladen wegleggen).

Veel is hier te lezen:
http://www.modelbouw.nl/wiki/lipo-accu#.V3D7-aI13-U

Ben je dus niet zeker van de reden van bol staan, is het uit veiligheidsoverweging beter om deze niet meer te gebruiken.

edrick3
door edrick3 - Jun 27, 2016 om 18:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De aluminium omhulling staat helemaal bol.

Da's dus niet goed. Weg er mee.

pk49
door pk49 - Jun 27, 2016 om 22:52
243 Antwoorden / 2 Vragen

een accu is in feite een chemisch fabriekje en het kan snel foutgaan met alle ellende van dien. Zeker als het gaat uitzetten dan zou ik zo snel mogelijk het ding in de chemiebak gooien voordat het gaat lekken of erger, door de interne druk ontploft.

audb
door audb - Jun 28, 2016 om 13:13
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Lithium-Polymeer-accu's (afgekort: LiPo-accu's) hebben een bijzondere behandeling nodig. Dit geldt zowel voor het laden en ontladen als ook voor de opslag en het verdere gebruik. Hierbij moet u letten op de volgende specificaties:

 Een foutieve behandeling kan tot explosies, brand, rookontwikkeling en vergiftigingsgevaar leiden. Tevens leidt een niet opvolgen van de handleiding en de waarschuwingen tot vermindering van de prestaties van de accu en andere defecten.

De capaciteit van de accu wordt met iedere lading/ontlading kleiner. Ook bij de opslag bij te hoge of te lage temperaturen kan dit een geleidelijke vermindering van de capaciteit ten gevolge hebben. In de modelbouw bereiken de accu's vanwege de hoge ontlaadstromen en de inductiestromen van de motor, ook bij het opvolgen van de laad- en ontlaadvoorschriften na 50 cycli nog ongeveer 50-80% van de capaciteit van een nieuwe accu.

Accupacks mogen niet in serie en niet parallel geschakeld worden, omdat de cellencapaciteiten en de laadtoestand te verschillend kunnen zijn. Door ons geleverde accupacks zijn daarom geselecteerd.

Deze handleiding moet op een veilige plaats worden bewaard en in ieder geval aan een eventuele volgende eigenaar worden overhandigd.

edrick3
door edrick3 - Jun 28, 2016 om 13:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@audb,

Door ons geleverde accupacks zijn daarom geselecteerd. ?????
Als je kopieert en plakt zet er dan een bronvermelding bij. Dat is wel zo netjes.

mn
door mnb - Jun 30, 2016 om 09:42
7 Antwoorden / Vragen

Ai dat is niet best. Onderschat het gevaar van de baterijen aub niet. Op het moment dat een batterij gaat vervormen is er al een proces in de batterij aan de gang waardoor de batterij niet meer veilig is. Hij kan spontaan in de brand vliegen of exploderen. Laat het ding totdat je het weggooid of de winkel het terug wilt hebben buitenshuis op een koele plek. Niet meer zelf aan gaan klooien of indrukken, beschouw het maar als een op scherp staand explosief.