cees60
door cees60 Nov 18, 2015 om 19:35
Computers & telefonie

Printer kan cartridges niet detecteren

Ik heb een Brother DCP-J552DW printer waarin ik Pixeljet LC-123 cartridges heb geplaatst. Nu krijg ik na het printen van elke pagina de volgende melding:
Kan niet detect.
Stevig herinst.
Magenta inkt
Cyaan inkt
Gele inkt
Zwarte inkt
Open de inktcartridge klep.

Hierna vermeldt de display:
Druk op de inktontgr.hendel, Verwsijder inktcartridge.
Als ik dat heb gedaan staat in de display:
Plaats inkt. Hieronder staan alle kleuren plus zwart vermeld.Plaats inktcartridge in de juiste positie en druk cartridge naar voren tot hij klikt.
Als ik dat heb gedaan verschijnt : Sluit inktklep.
Dan volgen er een aantal (4) vragen : Veranderde U Magentainkt, cyaan inkt, geke inkt en zwarte inkt.
Of ik nu op JA of NEE druk maakt geen verschil. De printer is weer gereed en ik kan weer EEN pagina printen.
Is er iemand die dit probleem kent en hier een oplossing voor heeft?
Heb op internet gezocht maar geen oplossing gevonden.
Alvast dank voor elke reaktie.
Moet ook nog vermelden dat elke cartridge is voorzien van een chip. Heb eeb schipresetter maar deze biedt geen oplossing.
Volgens de leverancier (Coolblue) zouden de cartridges geen problemen moeten geven, dus wel.

27361 18 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 18, 2015 om 20:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, dit probleem ken ik niet, maar vaak zijn er wel op sites voor alternatieve cartridges aanwijzingen te vinden over wat te doen bij problemen.
Heeft de printer voorheen wel gewoon meerdere prints achter elkaar gemaakt?
Is er intussen misschien een update geweest of dat u een upgrade van Windows gedaan heeft?
Heeft u de stekker van de printer al eens een tijdje uit het stopcontact gehaald en vervolgens weer ingeplugd en nog eens geprobeerd?
Staat er geen probleemoplosser in de gebruiksaanwijzing van de printer?
In de test van de Consumentenbond klik hier staat waar u alternatieve cartridges kunt kopen.
Als ik dan bij 123inkt kijk moet je nog aangeven van welke periode de printer is en het serienummer doorgeven. Kennelijk zit daar dan ook nog een verschil.
Ik zou in ieder geval die printershop per contactformulier het probleem voorleggen: klik hier.

marita567
door marita567 - Nov 18, 2015 om 20:32
1576 Antwoorden / 17 Vragen

klik hier

Waarschijnlijk moet uw deze stappen wat vaker herhalen .,
ook moet uw de cartridges erin doen als de printer ingeschakeld is . .

ho
door hopetobehelping - Nov 18, 2015 om 20:35
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste cees60,

uw probleem ken ik niet.
Wat ik in het verleden nog weleens had bij het plaatsen van een nieuwe cartridge was dat de afdrukken niet goed waren. De cartridge eruit halen en dan een paar maal er tegen kloppen (zodat blijkbaar het poeder beter loskwam of zo) of ermee tegen de tafel tikken (met een blaadje eronder) loste het destijds voor mij op.

edrick3
door edrick3 - Nov 19, 2015 om 14:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo cees60,

Kijk eens of het opnieuw installeren je probleem oplost.
Kijk eventueel hier voor drivers

Handleiding vind je hier (zie blz.46/48)

Suc6

edrick3
door edrick3 - Nov 19, 2015 om 14:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op woensdag 18 nov 2015, 20:35]Beste cees60,

uw probleem ken ik niet.
Wat ik in het verleden nog weleens had bij het plaatsen van een nieuwe cartridge was dat de afdrukken niet goed waren. De cartridge eruit halen en dan een paar maal er tegen kloppen (zodat blijkbaar het poeder beter loskwam of zo) of ermee tegen de tafel tikken (met een blaadje eronder) loste het destijds voor mij op.

In de war met toner? ;-)

cees60
door cees60 - Nov 19, 2015 om 19:39
362 Antwoorden / 216 Vragen

Allen dank voor de informatie en tips. Heb al veel uitgeprobeerd echter zonder succes. Ik denk dat de Pixeljet LC-123 cartridges niet zo geschikt zijn voor mijn printer. Moet wel zeggen dat een testpagina er prima uitziet. Ga in het weekend eens intensief aan de slag. Heb nog een set nieuwe (geschikte) cartridges van 123Inkt klaarliggen. Mocht ik er niet in slagen het probleem op te lossen dan ga ik deze plaatsen. Heb in overleg met 123Inkt de juiste cartridges besteld nadat ik het serienummer en type printer had opgegeven. Na enige tijd kreeg ik bericht van hen dat ze nu de geschikte vervangende cartridges konden leveren. Laat nog weten wat het resultaat is. Allen een prettig weekend gewenst. En ik gebruik dus inderdaad geen toner.

shepu
door shepu - Nov 20, 2015 om 12:54
33 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit ook gehad met cartridges van 123inkt. Ik kreeg van hun deze reactie en het heeft geholpen:

Als na installatie van een nieuwe cartridge de melding "de volgende inktcartridges zijn niet aanwezig of beschadigd" op het display van de printer en/of op uw computer verschijnt is er een probleem met een chip. De printer kan geen goed contact maken met de chip en er kan niet geprint worden. De cartridge(s) waar de melding betrekking op heeft staat met een gekleurd symbool bij de melding weergegeven.

- Haal de betreffende cartridge(s) uit de printer;
- Veeg de chip op de cartridge schoon met een droge doek;
- Haal de printer voor ruim een minuut van de stroom en de usb-kabel uit de computer;
- Plaats de printer weer op de stroom en de usb-kabel in de computer;
- Installeer de cartridge weer in de printer en zorg dat deze goed vast klikt.

audb
door audb - Nov 20, 2015 om 13:23
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De chip schoonmaken met alcohol of reinigingsdoekjes met alcohol is beter maar het zal eerder liggen aan de chip die gebruikt wordt die niet meer compatible is met de software in de printer door dat de fabrikanten ook door hebben dat er (Spot)goedkope(re) cartridge`s te koop zijn op Ebay (*) en juist op de inkt het meest verdiend wordt zorgen ze dat alleen hun cartridge's gebruikt kunnen worden.

* Let heel goed op de verzendkosten anders is goedkoop heel erg duur.

mo
door moetdat - Nov 20, 2015 om 15:13
104 Antwoorden / 19 Vragen

kunt u met uw printer ook scannen? dan moet u waarschijnlijk de testprint scannen.
Dat moet in ieder geval wel bij mij,dan leest hij de inkt patronen in.

la
door lambikske - Nov 20, 2015 om 16:34
11 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo,
Dit probleem heb ik ook gehad. Daarop heb ik bij 123inkt.nl geïnformeerd wat het probleem kan zijn. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
- haal al de cartridges uit de printer
- veeg de chip op de cartridges schoon (indien aanwezig) met een droge doek
- haal de printer voor ruim een minuut van de stroom en de usb-kabel uit de computer
- plaats de printer weer op de stroom en de usb-kabel in de computer
- plaats de cartridgers één voor één in de printer.

Hiermee was het euvel verholpen.
Hopelijk werkt het ook bij jou.
Sterkte!

edrick3
door edrick3 - Nov 20, 2015 om 16:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@lambikske,

Reactie van shepu niet gelezen? ;-)

@moetdat,

Dan heb je, denk ik, een HP-printer.

mo
door moetdat - Nov 20, 2015 om 19:05
104 Antwoorden / 19 Vragen

Klopt edrick3.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 20, 2015 om 19:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ach, Lambikske is een Belg.
Dat verklaart alles.
++++++++++++++++++++++++++++++

=edrick3 schreef op vrijdag 20 nov 2015, 16:38: @lambikske,

Reactie van shepu niet gelezen? ;-)

@moetdat,

Dan heb je, denk ik, een HP-printer.

cees60
door cees60 - Nov 20, 2015 om 19:52
362 Antwoorden / 216 Vragen

Ben nog beduusd van alle reakties waarvoor dank.
Heb vandaag zowat van alles geprobeerd maar zonder succes. Heb zojuist de leverancier/fabrikant (Pixeljet)
per email over het probleem geïnformeerd en wacht op hun antwoord. Laat dit nog weten. Ze hebben ook op hun website een melding staan dat de cartridges mogelijk niet goed zijn en omgeruild zouden kunnen worden. Maar zoals gezegd wacht ik eerst hun reaktie af.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 20, 2015 om 20:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Cees,
was het niet logischer geweest dat u de vraag bij de leverancier had gesteld ?
+++++++++++++++++++++++++++++++============

=cees60 schreef op vrijdag 20 nov 2015, 19:52: Ben nog beduusd van alle reakties waarvoor dank.
Heb vandaag zowat van alles geprobeerd maar zonder succes. Heb zojuist de leverancier/fabrikant (Pixeljet)
per email over het probleem geïnformeerd en wacht op hun antwoord. Laat dit nog weten. Ze hebben ook op hun website een melding staan dat de cartridges mogelijk niet goed zijn en omgeruild zouden kunnen worden. Maar zoals gezegd wacht ik eerst hun reaktie af.

ho
door honza23 - Nov 20, 2015 om 20:33
259 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb dezelfde cartridges (LC-123) en heb op internet al uitgevonden dat er zeer veel huismerk cartridges zijn die problemen geven. Ik heb dus besloten om 1x een dure echte Brother cartridge te kopen, met een grotere inhoud (LC-127XL); deze kan ik als ie leeg is lokaal laten vullen voor 6,50; de winkel zet dan ook de chip weer goed.

le
door lentje - Nov 21, 2015 om 16:07
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had zelfde soort meldingen. Op youtube een filmpje gevonden over hoe de cartridge zelf met inkt te vullen en toen bleek er een dopje te zitten wat verwijderd moest worden. Bij mij was het probleem dus dat de cartridge ahw "vacuum" zoog.

cees60
door cees60 - Nov 24, 2015 om 19:13
362 Antwoorden / 216 Vragen

Beste wimmi20

Uiteraard heb ik de leverancier geïnformeerd. Die kende het probleem niet en kon geen oplossing bieden.
Heb inmiddels de fabrikant (pixeljet.nl) gemaild. Die adviseerde om het reinigingsprogramma te draaien.
Dat had ik al een aantal malen gedaan. Heb dit doorgegeven. Omdat in de display de melding staat dat de cartridges stevig geplaatst moeten worden ga ik deze na plaatsing wat extra druk geven met behulp van een gevouwen papiertje wat ik tegen de cartridges plaats. Hierna sluit ik het klepje. Dit gaat uiteraard wat moeilijker maar misschien lost dit het probleem op. Ga dit morgen uitproberen en laat het resultaat nog weten. Dank voor de reaktie.