emenem
door emenem Feb 22, 2019 om 21:01
Computers & telefonie

Privacy en veiligheid mozilla thunderbird mail

Hallo,
Ik ben van plan de Thunderbird mail van Mozilla te installeren.
Nu lees ik dat dit al een oude mailservice is en dat Mozilla er over dacht hiermee te stoppen.
Ik vraag me nu af of Mozilla deze mailservice nog ondersteunt, en hoe het -behalve met de veiligheid- met de privacy vwb deze mailservice gesteld is.
Kan iemand me daarin raden?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
vr. groet,emenem

7702 8 Rapporteer

gsm
door gsm - Feb 22, 2019 om 21:12
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Thunderbird is geen e-mailservice, maar een e-mailclient.
Er waren inderdaad geruchten dat Mozilla ermee zou stoppen.

Mozilla brengt met grote regelmaat beveiligingsupdates en verbeteringen uit voor Thunderbird.
Thunderbird is daarom nog steeds een van de allerbeste e-mailprogramma's.
Voor de meeste e-mail providers is je account gemakkelijk te configureren.
Ik gebruik het al jaren en er zijn zelden echte problemen mee geweest.

Een backup is eenvoudig te maken door deze map te kopiëren, wanneer Thunderbird niet in gebruik is:
C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\xxxxxxxx.default\

Opmerkingen:
Voor de nederlandse versie van Windows: Users = Gebruikers
AppData is een verborgen map.

emenem
door emenem Feb 22, 2019 om 21:16
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo GSM,

ontzettend bedankt voor uw snelle reactie. Ben blij dat ik Thunderbird kan installeren.
Fijn weekend, en vriendelijke groet,
emenem

marita5
door marita5 Feb 22, 2019 om 21:32
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Gsm , als ik klik op C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\xxxxxxxx.default\ dan staat er niks in de map .

gsm
door gsm Feb 23, 2019 om 20:25
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@Marita5
Het profiel is mogelijk verplaatst naar een andere locatie dan de standaard locatie.
Kijk in de map C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Thunderbird\

Daar vind je het bestand profiles.ini.
Dubbelklik dit bestand en/of open het met bijv. Kladblok.
In dit bestand vindt Thunderbird het pad naar de locatie waar het in gebruik zijnde profiel moet staan.

Let erop dat Windows in een dergelijk pad de Engelse map namen gebruikt.
I.p.v. o.a gebruikers staat er dan users, wat dan ook de werkelijk door Windows gebruikte naam is, ook al vermeld de Verkenner de naam Gebruikers.

endemion
door endemion Feb 25, 2019 om 14:34
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou voor de portable thunderbird versie gaan dan kun je gewoon het mapje van thunerbird kopieren voor backup doeleinden, veel makkelijker dan onder appdata te gaan zitten rommelen. https://portableapps.com/apps/internet/thunderbird_portable

gsm
door gsm Feb 25, 2019 om 16:34
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je kan in het ini bestand het pad eenvoudig aanpassen en zo de e-mail bijvoorbeeld in een map Documenten\E-mail gaan bewaren.
Wel moet het hele profiel eerst naar de nieuwe locatie gekopiëerd worden.

marita5
door marita5 - Feb 22, 2019 om 21:16
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Emenem ,

Ik gebruik al jaren Thunderbird , ben er zeer tevreden over , lees ook hier .

https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/thunderbird-mailprogramma-pop3-imap

emenem
door emenem Feb 22, 2019 om 21:19
132 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo Marita5,

Ook jij hartelijk bedankt, Marita5! En fijn weekend!

Groet, emenem

tdmduc
door tdmduc - Feb 23, 2019 om 19:34
704 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben inmiddels gewend aan Microsoft Office 365.

Maar ik heb tijden lang gratis Thunderbird gebruikt. Zonder problemen.

Beter dan de standaard "Mail" app van Windows.

er
door erky - Feb 25, 2019 om 13:20
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Emenem,
Thunderbird van Mozilla is een hele snelle en goede e-mail cliënt. 10 jaar geleden was het met dit programma nog wel eens lastig om contact te maken met de diverse providers, maar nu is eenvoudig.
Gmail, Hotmail, KPNMail, dit programma kan ermee omgaan.

Wat betreft de privacy kan ik eigenlijk ook kort zijn: er zijn veel instellingen die een maximale bescherming bieden tegen lek van persoonlijke gegevens. De e-mail berichten worden allemaal op de eigen harde schijf opgeslagen.
De veiligheid is ook dik in orde.

Besef wel dat in het algemeen de privacy erg onder druk staat bij gebruik van Gmail of Hotmail.
a) deze diensten vallen onder de wetgeving van de VS en dat betekent dat de geheime diensten daar makkelijker toegang tot jouw berichten hebben en
b) zowel Google als Microsoft als bedrijf verzamelaars zijn van gegevens in een mate die wij als onplezierig (kunnen) ervaren.

Met Nederlandse providers zoals de Ziggo's, KPN's of Telforts zit je wat privacy betreft beter dan G- of Hotmail.

Leuke details van Thunderbird zijn nog dat je de kleuren kunt aanpassen of de balk kunt voorzien van een plaatje, dat noemen ze Thema's. Via Add-ons kun je een agenda toevoegen of uitschakelen (Lightning), via Plug-ins is migratie makkelijker en noem maar op.

Wat mij betreft een aanrader omdat het programma ook nog snel is en met kop en schouders uitsteekt boven Mail van Microsoft.
Succes,
Erky

th
door thieu - Feb 25, 2019 om 20:27
148 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik al minstens 10 jaar Thunderbird, en ben erg tevreden. De geruchten dat Mozilla er mee zou stoppen dateren al van 2012, maar later is toch besloten met de ontwikkeling verder te gaan.
Lees hier over Thunderbird: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Thunderbird
Net zoals bij Firefox kun je allerlei add-ons installeren. Een aardige vind ik zelf "zend later" waarbij je een mail kunt schrijven en de verzending ervan op een later tijdstip kunt inplannen. Natuurlijk moet Thunderbird daarvoor op dat moment dan wel 'aan staan', zodat het in de praktijk een "verzend ná (datum)" wordt.
Ook de agenda is een mooi item. Ik koppel mijn Google-agenda bijvoorbeeld in Thunderbird en deel hem met mijn eega op onze beide PC's (en deze staat ook op onze telefoons).
Voor zover ik weet maakt de agenda op dit moment deel uit van Thunderbird en is het geen losen plug-in meer.

gsm
door gsm Feb 26, 2019 om 16:04
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De Lightning add-on (Agenda) maakt standaard deel uit van thunderbird, maar is wel te verwijderen.
De Provider voor Google Agenda add-on werkt de laatste jaren inderdaad prima.

holiday
door holiday - Feb 26, 2019 om 09:20
102 Antwoorden / 12 Vragen

Door ellende met Outlook te hebben gehad, wat overigens met Google mail te maken had omdat er ineens door Google een dubbele beveiliging een ander wachtwoord was aangemaakt, ben ik overgestapt op Thunderbird.
Het was wel even wennen met Thunderbird, vooral de instellingen waren een probleem.
Het enige negatieve wat ik ben tegengekomen, is dat je wachtwoorden die je gebruikt, kan uitlezen.
Iemand die jouw computer zou gebruiken, kan dus ook zo je wachtwoorden van je mailaccounts lezen.

gsm
door gsm - Feb 26, 2019 om 15:57
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@HOLIDAY

Het kunnen inzien van de lijst met wachtwoorden is eenvoudig te verhelpen, zie:
https://support.mozilla.org/nl/kb/thunderbird-wachtwoorden-beschermen-hoofdwachtwoord

pk49
door pk49 - Feb 26, 2019 om 16:57
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik gebruik tot volle tevredenheid al jaren Thunderbird als emailclient voor mijn gmailaccount. Het wordt regelmatig ge-update en het is met webmail te gebruiken.Je kunt onbeperkt mappen aanmaken, ook heel fijn. Dus ook via een andere komputer is je email op te halen en verhuizen naar een andere computer is ook geen probleem met webmail. Gewoon Thunderbird installeren, een account aanmaken en klaar ben je.