ka
door karinfisuz Oct 27, 2020 om 17:29
Computers & telefonie

Qc code

Beste, steeds meer restaurants willen dat je besteld via je eigen telefoon doormiddel van een qc code. Zelf vind ik dit link omdat je nooit weet wat er in deze code verstopt kan zitten. Hoe gevaarlijk is dit?

9020 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 27, 2020 om 17:44
16838 Antwoorden / 202 Vragen

In de code zit niet meer of minder verstopt dan het in beeld krijgen van het menu. M.i. is het dus helemaal niet gevaarlijk en zelfs nog veiliger dan het gebruik van bijv. een barcode die op zich ook niet onveilig is. (Zijdelijng merk ik dat het woord 'link' in de Nederlandse taal twee betekenissen kan hebben. De ene betekenis is 'slecht' en de andere betekenis is juist 'handig of slim'.'http://www.watbetekenthet.nl/wat-betekent-link/  )

justmeagain
door justmeagain Oct 27, 2020 om 23:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

U leest niet goed. Ts vraagt wat een QR code kan verbergen tijdens het bestelproces. Het gaat niet 9vrt een digitale menukaart.
Nu zal dat bij een gerenommeerd restaurant dik voor elkaar zijn met die codes dus het kan geen kwaad om ze daar te gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 28, 2020 om 09:19
16838 Antwoorden / 202 Vragen

@Oh, lees ik weer eens niet goed volgens u? Leest u dit dan wel goed? : (quote  mijn reactie) 'In de code zit niet meer of minder verstopt dan het in beeld krijgen van het menu. M.i. is het dus helemaal niet gevaarlijk en zelfs nog veiliger dan het gebruik van bijv. een barcode die op zich ook niet onveilig is'.  Of begrijpt u dit niet? Dan misschien duidelijker voor u: m.i.  (mijn mening) zit er niets gevaarliujks in verstop en dus niets anders dan het te bestellen menu!.

Ik ben het wel (met enige ironie) met u eens dat goed lezen soms een hele kunst is. (Goed begrijpen ook).

justmeagain
door justmeagain Oct 28, 2020 om 23:27
623 Antwoorden / 8 Vragen

Sorry maar u begrijpt het echt niet. Ts vraagt of bestellen via een QR code veilig is.
Uw reactie is dat de code het menu herbergt.
'In de code zit niet meer of minder verstopt dan het in beeld krijgen van het menu.
Natuurlijk kan je een QR code linken naar een online menu, maar het kan ook naar een betaalpagine leiden, naar een Corona instructie voor het restaurant of naar vele andere doelen.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 27, 2020 om 17:44
7186 Antwoorden / 3 Vragen

Hier  kunt u er iets over lezen.

diumenge
door diumenge - Oct 27, 2020 om 17:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat risico valt we mee, maar zo'n code zou je naar een foute site kunnen leiden. Echter, waarom zou een restaurant dat willen doen?

Deze is veilig:

gerbera
door gerbera Oct 28, 2020 om 10:09
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Nu kan ik "kassa" nu ook op mijn iPhone openen.;-))

marita5
door marita5 - Oct 27, 2020 om 17:57
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo KarinFisuz ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.horecawebservice.nl/apps/digitale-qr-bestelsystemen-horeca-leveranciersvergelijking/

ju
door juliomariner - Oct 27, 2020 om 18:09
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben oprecht nieuwsgierig waar u bang voor bent. Wat zou er in de code verborgen kunnen zitten?

diumenge
door diumenge Oct 27, 2020 om 18:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Theoretisch kan de QR code een link naar een foute website met bijvoorbeeld malware of browser exploits bevatten.

ju
door juliomariner Oct 27, 2020 om 18:41
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Ja maar dat kan ook met een zoekresultaat via een zoekmachine. Of als je zelf een site intypt en daarbij een klein foutje maakt

diumenge
door diumenge Oct 27, 2020 om 18:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Correct. En het ligt ook niet voor de hand dat een restaurant dat zou doen, dus zou iemand de QR code van het restaurant dan moeten vervangen voor een foute code.

Misbruik is dus niet onmogelijk, maar wel erg theoretisch. Want er zijn makkelijkere manieren om mensen naar foute websites te lokken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 27, 2020 om 18:30
1389 Antwoorden / 10 Vragen

En wat doen we met mensen die oude telefoon hebben of  geen telefoon?
Die mogen toch ook iets bestellen?

diumenge
door diumenge Oct 27, 2020 om 18:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, die verhongeren.

Donuts
door Donuts Oct 27, 2020 om 18:59
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Verhongeren hoeft niet, ze kunnen een telegram sturen.

justmeagain
door justmeagain Oct 27, 2020 om 23:30
623 Antwoorden / 8 Vragen

@ ja maar voor Telegram moet je tegenwoordig dus ook een smartphone hebben :-)

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2020 om 23:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mensen zonder telefoon, of een oude, mogen gewoon bij het restaurant langsgaan om te bestellen.

rj
door rjw Oct 28, 2020 om 09:01
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dit soort vragen komt voort uit de algemene trend dat mensen niet meer kunnen nadenken en vinden (of verwachten) dat alles door anderen geregeld moet zijn. Als je geen smartphone hebt vraag je gewoon wat er op het menu staat. Hoe moeilijk kan het zijn.

gerbera
door gerbera Oct 28, 2020 om 10:13
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Ben toch wel benieuwd hoe men dat "vroeger" deed, rooksignalen of tam-tam? ;-))

Le
door LexvanRootselaar Oct 28, 2020 om 11:36
7 Antwoorden / Vragen

Het gemak waarmee verwacht wordt dat iedereen een slimme telefoon heeft en die de hele tijd bij zich draagt stoort mij ook. Zelfs het kabinet (dat slimme telefoon via werk krijgt) verwacht dat iedereen een "smartphone" heeft en dus bijvoorbeeld de corona-app kan laden. Helaas gaan ze daarbij aan een groot deel van de bevolking voorbij, want lang niet iedereen heeft zo'n (on)ding in de achterzak zitten.

rj
door rjw Oct 28, 2020 om 15:21
3261 Antwoorden / 5 Vragen

In 2018 had 87% van de Nederlanders een smartphone. Dat zal nu nog wel iets meer zijn. Geen argument dus om dingen niet met een smartphone app te doen.

Maar goed, laten we gewoon lekker een smerige menukaart neerleggen. Veel beter.

justmeagain
door justmeagain Oct 28, 2020 om 23:33
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar liefst 93% van de Nederlanders is in het bezit van een smartphone. Daarmee heeft Nederland de hoogste smartphone-penetratie van alle onderzochte landen wereldwijd,

https://www.consultancy.nl/nieuws/15292/smartphonebezit-gegroeid-naar-93-van-nederlanders-veelvuldig-gebruik-storend

r.kemperman
door r.kemperman Nov 2, 2020 om 09:35
423 Antwoorden / 4 Vragen

Heel simpel: als je zelf geen telefoon hebt waarmee je kan bestellen, dan krijg je van hun een apparaatje.

Echter het is hygienischer om je eigen telefoon te gebruiken en goedkoper voor het restaurant.

Ik heb hetzelf toevallig net voor de Horecasluiting mee gemaakt

rj
door rjw - Oct 27, 2020 om 19:12
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom zou je bij een restaurant willen gaan eten die je al bij voorbaat wantrouwd? Maar als je even logisch nadenkt: waarom zou een restaurant een dubeizue site linken aan hun QR code? Daar hebben ze toch helemaal geen baat bij? En als ze werkelijk dubieuze sites linken, wat zullen ze dan wel niet met het eten doen? Gif? Bedorven ingredienten?

sloffy
door sloffy Oct 28, 2020 om 14:37
8 Antwoorden / 3 Vragen

Deze persoon is blijkbaar niet zo "vertrouwd" met internet en alles wat daarmee samenhangt en stelt op deze site een volkome normale vraag en zit denk ik, net als ik, niet te wachten op zo'n snedig/venijnig antwoord zoals u geeft.
Een berichtje ter geruststelling was zeker zo prettig geweest! Ik kan je verzekeren dat doet echt geen pijn.

rinuszwam
door rinuszwam - Oct 28, 2020 om 13:46
19 Antwoorden / 3 Vragen

mensen worden weer gedwongen om zo app. te kopen , terwijl er ook vele zijn die dat niet kunnen betalen ! bovendien is het gebruik met name voor de ouderen te ingewikkeld !! Er wordt weer eens geen rekening gehouden met de persoonlijke financieen  alsmede de techn. kennis !!

rj
door rjw Oct 28, 2020 om 15:18
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Niemand wordt gedwongen om iets nieuws te kopen. De QR codes zijn gewoon een extra service zodat je die vieze menukaarten niet hoeft aan te raken (als er geen digitale menukaart zou zijn, wordt daar wel weer over geklaagd.

Verder onderschat je ouderen. Als ik zie wat de dames en heren in de seniorenflat waar mijn moeder woont allemaal doen, daar kunnen een hoop jongeren nog wat van leren. Videocalls, eten bestellen etc, het is echt geen probleem voor ze. En de meeste daar zijn 70+.

ju
door juliomariner Oct 31, 2020 om 17:06
1323 Antwoorden / 2 Vragen

God wat zijn we weer zielig. Ik weet niet namens wie u spreekt maar heel veel ouderen hebben zo'n ding en vinden het niet leuk vinden dat u ze voor dom houd.

marijke77
door marijke77 - Oct 28, 2020 om 14:43
158 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon bellen, tenminste dat kan hier nog wel en zo zou ook moeten kunnen anders kies je gewoon een ander.

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 09:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In een qr codekan van alles zitten. Ze worden gebruikt om een url, een webadres, in op te slaan. Jouw software die de code leest voert je dan naar die webpagina.
net zoals het onverstandig is om in een spammail zonder na te denken op een link te klikken, is het onverstandig om zomaar op
een qr code “te klikken”

bij een qr code kun je nog niet eens zien waar je evt naartoe geleid wordt.

altijd blijven nadenken

dobby
door dobby - Nov 2, 2020 om 03:59
749 Antwoorden / 1 Vragen

Een QR code is helemaal niets "engs" of "geheimzinnigs" ofzo... is gewoon een makkelijke (goed gestandariseerde) manier van data opslag.. Niet al te veel want dan worden ze groot en/of kan niet iedereen ze lezen (nou ja - de mensen zelf zal lastiger gaan, maar de programmatuur).

Er kan dus inderdaad bijvoorbeeld een URL in gecodeerd staan, maar ook een visitekaartje, of de wifi instellingen voor een network (bij de deur de QR code voor je eigen guest network hangen is bijvoorbeeld bezoek-vriendelijk.. spaart typ- en/of autocorrect fouten ..)

Als je bang bent dat er dingen in de achtergrond gebeuren (bv het verbinden met het WiFi network, of het volgen van de URL) kan je een ander programma installeren wat wel de info laat zien, maar het niet zonder meer ook toepast/uitvoert/volgt..

Een mooie android FOSS app (er zijn er echt *heel* veel) is Binary Eye -- deze scant veel gangbare barcodes (er zijn er wel die meer herkennen, maar dit zijn de meest gangbare, en is ook een veelgebruikte barcode library (ZXing)).. je kan ook barcodes genereren zodat je ze zelf kunt gebruiken..)

voor de liefhebbers: in f-droid of gewoon hier op GitHub..  (hier kan je ook eerst je muis er boven houden om te zien waar die heengaat voordat je klikt...)

Oftewel - geen paniek.. op zich niets kwalijks.. don't shoot the messenger.