ku
door kuj Jul 15, 2014 om 22:16
Computers & telefonie

Quad-core of dual-processor

Ik ben van plan om een smartphone dual sim (2 sim kaarten ) aan te schaffen, maar weet niet goed of daar dan een quad-core of een dual-core processor in moet zitten. Wie kan mij helpen.

2394 15 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Jul 15, 2014 om 23:07
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Quad- of Dual-Core zegt op zich niet zoveel. Een goede dual-core smartphone kan beter presteren dan een slechte quad-core smartphone. Simpel voorbeeld: een dual-core met veel RAM zal het beter doen dan een quad-core met te weinig RAM. Of een quad-core met een slecht scherm is minder bruikbaar dan een dual-core met een perfect scherm.

Gewoon proberen in de winkel en kijken welke het lekkerst werkt. Of even op tweakers.net de reviews bekijken.

door 1953 - Jul 16, 2014 om 02:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zou zeggen [u]Qud-core[/u]!

crewmember
door crewmember - Jul 16, 2014 om 10:35
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 16 jul 2014, 02:07]Zou zeggen [u]Qud-core[/u]!

Goede onderbouwing en argumenten....
Net als bij Desktops en laptops moet je niet te blind staren op quad core of Dual core.
Een oude quadcore zal het slechter doen dan een nieuwe dual core, en er zijn zoals pieter al zei meerdere factoren waarvan de performance afhangt.

Zeker bij SOC's (system on a Chip) die in smartphones zitten, zitten in de SOC nog zoveel andere functies dat alleen de hoeveelheid cores en kloksnelheid weinig zegt. (Nog minder dan bij pc's).

Het advies luidt inderdaad, lees reviews en probeer hem uit. Tweakers.net is een goede site om reviews op te zoeken.

er
door erky - Jul 18, 2014 om 12:28
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Kuj,
Het is overal waar reclame voor gemaakt wordt dan je moet gaan opletten als consument op de zaken die NIET worden vermeld.
Jouw vraag gaat over de keus Dual- of Quad core. Ik zou zeggen: "En hoe snel zijn ze?". De snelheid van een processor wordt in MHz weergegeven. Hoe hoger de waarde hoe sneller de processor.

Theoretisch doet een Dual core op 4 MHz evenveel als een Quad core op 2 MHz. In de praktijk klopt dit maar ten dele! Maar het is wel een indicatie. De reacties hierboven zijn dus niet verkeerd.

Van belang is uiteindelijk jouw manier van smartphone gebruik. Wil je er 100 apps op en binnen milliseconden hele websites op je scherm koop dan een duurder apparaat en gebruik je slechts een paar apps of is het vooral om te telefoneren, dan kan je af met een goedkopere (die eventueel minder cores heeft).

Succes!
Erky

wildy
door wildy - Jul 18, 2014 om 12:49
27 Antwoorden / 2 Vragen

Voor 'n quad core processor wordt vandaag aan de dag, weinig programma's gemaakt. Veel verkopers adviseren 'n quad-core. (Quad is immers meer dan dual.)
Crewmember slaat de spijker op z'n kop.
Onthou maar een ding : 'n Verkoper verkoopt alleen maar en houd zich beslist niet met de techniek bezig, daar wordt hij niet voor betaald.

audb
door audb - Jul 18, 2014 om 13:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Test ze in de winkel of kijk op www.hardware.info of het toestel daar is getest.
Maar in het algemeen is het zo dat als een toestel een grote scherm heeft en een hoge resolutie dan moet er ook een snelle processor in moet zitten.
In tegendeel tot wat je zou verwachten moet bij een smartphone juist ook die een deel van de beeld scherm aansturen.
Ter vergelijking een alcatel one touch pop c7 5 inch scherm heeft de zelfde processor als de C9 met een 5,5 inch scherm met meer resolutie maar is wel trager.
Hoe meer pixels er moet worden aangestuurd hoe trager een telefoon wordt.
En meer dan hd of full hd hoeft ook echt niet er zijn namelijk al toestellen die een veel hogere resolutie hebben maar die zijn traag te noemen en het menselijk oog ziet weinig verschil.

endemion
door endemion - Jul 18, 2014 om 14:17
237 Antwoorden / 3 Vragen

Hoewel bovenstaande wel een punt hebben wordt er wel teveel gedacht vanuit een pc perspectief. Wat onderhand ook wel een beetje achterhaald is want de per core snelheid tussen dual en quad verschilt vandaag de dag niet veel meer.

Wanneer je de optie hebt quad of dual, de quad toch doorgaans de betere optie is zeker als je kijkt naar smartphones in eenzelfde prijsrange. Daarbij zijn de overige specs ook erg vergelijkbaar dus die doen er al meteen veel minder toe.

Of je nu een single of dual sim tel koopt dat zal niet zozeer het verschil maken wbt het wel of niet een dual of quad cpu nemen. Kijk liever naar de beste dual sim tel die beschikbaar is binnen een bepaald budget.

Wel jammer is dat er bar weinig vergelijkend onderzoek gedaan wordt op gebied van smartphone cpu prestaties. Je zie vooral hele toestellen uit het high end segment getest worden. Zo zou ik bv niet weten of een dual core snapdragon 200 of een S4 beter presteert.
Uiteindelijk kom je op dit moment toch weer (in de basis) uit bij het aantal cores, MHz'jes en hoeveelheid ram om vanuit te gaan.

ro
door ron530 - Jul 18, 2014 om 14:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Je kan nog zo'n snelle smartphone kopen maar de snelheid is afhankelijk van de provider. Dual sim vereist geen speciale processor want het is de één of de andere simkaart.

pi
door pieterwolters - Jul 18, 2014 om 14:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 18 jul 2014, 14:19]Je kan nog zo'n snelle smartphone kopen maar de snelheid is afhankelijk van de provider. Dual sim vereist geen speciale processor want het is de één of de andere simkaart.

Snelheid van de provider is alleen maar van belang voor online diensten. App die geen internet vereisen hebben natuurlijk wel baat bij een snellere smartphone.

ro
door ron530 - Jul 18, 2014 om 14:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De meeste apps zijn wel internet gerelateerd qua actuele updates.

crewmember
door crewmember - Jul 18, 2014 om 15:42
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 18 jul 2014, 14:43]De meeste apps zijn wel internet gerelateerd qua actuele updates.

Dan nog: dat je toestel niet soepel loopt, lang duurt over apps openen of een HD video niet kan afspelen heeft niks te maken met je provider. En dit wordt ook over het algemeen niet bedoeld met de snelheid van de telefoon.

ro
door ron530 - Jul 18, 2014 om 15:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Snelheid van niet internet gerelateerde apps staan dan weer los van het dual sim gebeuren toch. Dual sim is handig om van twee providers telefoontjes en berichten te ontvangen maar heeft geen invloed op de smartphone ansich.

labren
door labren - Jul 20, 2014 om 10:41
862 Antwoorden / 0 Vragen

maakt het wat uit wat er in zit , als het maar doet wat jij er mee wil doen

diumenge
door diumenge - Jul 20, 2014 om 11:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=labren schreef op zondag 20 jul 2014, 10:41]maakt het wat uit wat er in zit , [u]als het maar doet wat jij er mee wil doen[/u]
En precies daarom maakt het dus wel uit wat er in zit.

labren
door labren - Jul 21, 2014 om 10:15
862 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge" jij bent zeker de slimste thuis !!!