vn
door vnoort Mar 4, 2017 om 18:59
Computers & telefonie

Ransomware.

Beste Kassafans,

Waarom hoor ik nooit iets over een hele eenvoudige en veilige manier (operating system voor de PC) om de problemen met virussen, bots en ransomeware te vermijden.

Draai voortaan met bijvoorbeeld linux Ubuntu 16.04 open source software. Bij dit operating systeem zijnj geen virussen bekend en je bent er (praktisch)zeker van geen slachtoffer te worden van gangbare computercriminaliteit. Denk ook aan veel veiliger internetbankieren met linux.

Windows is het favoriete doelwit van de makers van malware. De kans dat louche sujetten meeloeren terwijl u uw bankzaken regelt of uw creditkaartgegevens intikt, is daarom verre van denkbeeldig. De oplossing? Bankieren via Linux!

Digitale inbraakpreventie is dus een must. Een redelijk onbekende optie daarbij is om niet in Windows maar in Linux te bankieren via internet. U hebt dan een pc met Windows als belangrijkste besturingssysteem en Linux als reserve-systeem, voor die momenten dat het écht veilig moet. Dat klinkt misschien drastisch en ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. De populairste Linux-distributie (Linux-soort) Ubuntu laat zich op een Windows-pc zonder veel moeite installeren als tweede besturingssysteem. Firefox maakt standaard deel uit van Ubuntu, Chromium (de open source-variant van Chrome) kunt u er desgewenst eveneens op installeren.

Het zeker net zo eenvoudig/moeilijk als windows en mac. Zeker voor ouderen en goed en veilig systeem.

MG
Friso van Noort

4887 13 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 4, 2017 om 19:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Laat de Windows vs. Linux discussie maar beginnen!

Ik doe een aftrap. Dat je er nooit iets over hoort is maar gedeeltelijk waar, wat wel waar is is dat de meeste consumenten simpelweg geen interesse hebben in Linux. Welke variant dan ook.

newmikey
door newmikey Mar 4, 2017 om 20:44
830 Antwoorden / 0 Vragen

En dat is prima, vooral zo houden. Dat scheelt weer gezeur.

Cookies
door Cookies - Mar 4, 2017 om 19:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lang niet iedereen is een liefhebber van Linux.

newmikey
door newmikey Mar 4, 2017 om 20:43
830 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hoeft ook helemaal niet. Het is een keuze die je maakt OSX, Winows of Linux. Zolang het besturingssysteem wat je kiest de gebruikersprogramma's ondersteunt die je nodig hebt is het allemaal best. Liefhebber ben je van goede kaas of wijn. Besturingssystemen zijn gewoon tools, daar valt niets aan te liefhebberen.

Cookies
door Cookies Mar 4, 2017 om 20:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, en iemand die niks heeft (dus geen liefhebber is van) met Linux, gaat geen Linux gebruiken.

ke
door kelvyn Mar 4, 2017 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook lang niet iedereen is liefhebber van ransomware :)

Cookies
door Cookies Mar 4, 2017 om 21:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nooit last van.

zw
door zwaardvis - Mar 4, 2017 om 19:53
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Omdat het gebruikersonvriendelijk en tegenwoordig te belastend voor je computer is. Linux is voor techneuten. Punt. Uit.

newmikey
door newmikey Mar 4, 2017 om 20:41
830 Antwoorden / 0 Vragen

Een hele zin met elk woord pure onzin. Punt. Uit.

le
door legionaire - Mar 4, 2017 om 19:54
25 Antwoorden / 0 Vragen

Het is onzin dat er geen malware bekend is welke een Linux systeem kunnen besmetten.

be
door bertfe - Mar 4, 2017 om 20:12
43 Antwoorden / 0 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 4, 2017 om 20:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als jij zorgt dat pro tools en Adobe premiere op Linux draaien met als mijn thuis domotica dan stap ik over

newmikey
door newmikey Mar 4, 2017 om 20:46
830 Antwoorden / 0 Vragen

Welk deel van Friso's bericht snapte u niet helemaal? Was het soms waar hij stelde "U hebt dan een pc met Windows als belangrijkste besturingssysteem en Linux als reserve-systeem, voor die momenten dat het écht veilig moet."

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 4, 2017 om 22:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bericht heel goed begrepen maar zolang alle voor mij geld opbrengende software niet onder Linux of een van de vele varianten draait wordt het niks.
As je Linux naast Windows gaat  gaat draaien en je wil internetbankieren heb je nog steeds hetzelfde beveiligingsprobleem. Windows.is niets mis mee, koop een goede  losse firewall en je pakt 90% van de beveiligingsproblemen aan.
De andere 10% zitten in begrijpen wat je wel en niet moet aanklikken, daar zit de meest gemaakte fout.
Juist, zoals al eerder gemeld is de gebruiker de boosdoener, niet MS

newmikey
door newmikey - Mar 4, 2017 om 20:39
830 Antwoorden / 0 Vragen

Friso, Vergeefse moeite en onnodig. Ik ben er al héél lang geleden mee opgehouden de fabeltjes te weerspreken maar ze zijn ingesleten. Wie wil, die gebruikt het en wie niet wil, blijft lekker Windows of OSX gebruiken. Vroeger riep ik nog wel eens dat als mijn kinderen van (toen) 6 en 7 jaar het gebruiken alsmede mijn bejaarde moeder en volkomen a-technische wederhelft, iedereen het kan gebruiken maar het is water naar de zee dragen.

Dat er géén virussen bekend zijn is niet helemaal waar, maar leg de doorsnee forumbezoeker maar eens uit wat het verschil is tussen een server-worm en een aanval op je eigen gebruikers(~/home) omgeving. In praktische zin heb je helemaal gelijk maar ook daarover een discussie aangaan is zinloos.

Hier in huis al 15 jaar de standaard, voor zoonlief was het vorig jaar in het eerste jaar UVA gewoon een keihard vereiste en hij was maar wat blij dat hij het met de paplepel ingegoten had gekregen - andere studenten moesten eerst bijscholen en extra lessen volgen. De bejaarde moeder is inmiddels al weer een aantal jaren niet onder ons, de a-technische vrouw runt haar ZZP bedrijf nog steeds op Debian, dochterlief is inmiddels vakfotografe en gebruikt inderdaad Ubuntu en ik (zo langzamerhand op weg naar de pensioenleeftijd) ben inmiddels geswitched van PCLinuxOS naar Archlinux.

Linux is inmiddels gebruiksvriendelijker dan Windows maar bekeren doe ik allang niet meer - pure tijdverspilling.

diumenge
door diumenge Mar 4, 2017 om 21:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Grappig, uw bejaarde moeder en (toen) jonge kinderen konden probleemloos Linux gebruiken, maar de medestudenten van uw (inmiddels) oudere zoon hadden bijscholing en extra lessen nodig om Linux te gebruiken? Begrijp ik dat goed?

newmikey
door newmikey Mar 4, 2017 om 21:15
830 Antwoorden / 0 Vragen

Yep, die waren inmiddels zo eenkennig geworden van het langdurige contact met één enkel besturingssysteem dat er even aan ze gesleuteld moest worden. Daar komt bij dat van studenten waarschijnlijk wel iets méér wordt verwacht dan alleen internetbankieren en emailen natuurlijk. Maar ik begrijp dat ze allemaal vóór het eind van het eerste trimester helemaal up-to-date zijn dus zó moeilijk kan het niet zijn toch?

Misschien hebben mensen die nog géén ingesleten gewoonten hebben inderdaad wel een voordeel als ze Linux gaan gebruiken - ze hoeven niets af te leren. Ik heb er in het begin wel even aan moeten wennen en toen (15 jaar geleden) was het een stuk ingewikkelder dan tegenwoordig. Eigenlijk zie je ook niet zo heel veel verschil meer tussen een moderne Linux buro-omgeving en gebruikersapplicaties en de Windows-variant. Een startmenu, menubalk, prullenbak, Firefox of Chrome, emailprogramma, LibreOffice, ikoontjes op het buroblad etc. Voor 99% van de PC gebruikers zou het waarschijnlijk niet eens zo opvallen.

diumenge
door diumenge Mar 4, 2017 om 21:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik gebruik zelf geen Linux, maar ik experimenteer er wel eens mee. Inderdaad het is tegenwoordig een stuk gebruikersvriendelijker dan vroeger, het lijkt (uiterlijk) dan ook enorm op Windows ;-).

newmikey
door newmikey Mar 4, 2017 om 21:39
830 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is inderdaad zo, op het werk gebruik ik uiteraard Win7 en ik switch moeiteloos. Daar moet ik uiteraard wel bij zeggen dat op het werk een complete IT afdeling de beveiliging en alle updates voor z'n rekening neemt en dat er eens per jaar een complete schone herinstallatie van een image bestand plaatsvindt. Thuis heb ik een systeem wat door z'n z.g. "rolling update" systeem al méér dan 6 jaar zonder herinstallatie draait en steeds helemaal bijgewerkt is. Het enige waar ik op het werk nog wel eens naast grijp is de voor mij ingesleten toetscombinaties en het werken met maar één enkel buroblad in plaats van de vier die ik op mijn Linux desktop tot mijn beschikking heb. Maar erg véél verschil is er inderdaad niet nee. Ook op het werk is Chrome de standaard en die ziet er toch echt gewoon identiek uit waar je hem ook op draait. Telebankieren doe ik inderdaad alleen thuis - simpelweg uit veiligheidsoverwegingen.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 4, 2017 om 22:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@newmickey, verstandig om geen discussie aan te gaan. Linux is voor een grote groep liefhebbers een uitstekende keus. Er zijn echter programma's waar geen Linux alternatief voor is.
Het verbaasde me wel.zo nu en dan dat we allemaal dure licenties voor MS aanschaffen terwijl er voor de handige thuisgebruiker een gratis alternatief is.
Maar ik gebruik zelf zakelijk en privé Windows 10 en ben er erg content mee.
Maar ben wel goed beveiligd door een van de ICTers van de zaak. Heb een losse firewall en weet waarop ik klik.
Mvg Diewilik

zoekster1
door zoekster1 - Mar 4, 2017 om 21:37
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik sta er voor open. Ik heb nog een oude laptop die op Vista draait en daar wil ik gerust Ubuntu op installeren. Maar dan zit je weer met die discussies welke, Linux, Ubuntu of weer iets wat erop lijkt.

Wat is nu voor iemand die maar halfbakken kennis heeft van dit soort dingen (zoals ik) het makkelijkst te installeren en te gebruiken?

Martin Meijerink
door Martin Meijerink Mar 4, 2017 om 22:13
2 Antwoorden / Vragen

Ubuntu is prima voor beginners. Maar Linux Mint is ook een hele goede (is gebaseerd op Ubuntu). Ik zou ff googlen op beiden, en gewoon kiezen wat je zelf het leukst lijkt, het maakt m.i. nl. niet zo veel uit.

diumenge
door diumenge Mar 4, 2017 om 22:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

NewMikey heeft er zo te lezen behoorlijk veel verstand van, maar wat ik altijd heb begrepen is dat een goed distributie om mee te beginnen Linux Mint is: https://linuxmint.com/

newmikey
door newmikey Mar 5, 2017 om 06:01
830 Antwoorden / 0 Vragen

Mint en Ubuntu zijn beide prima distro's om mee te beginnen met goede ondersteuning en fijne gebruikersfora alsmede een ontzettend breed aanbod van software op elk mogelijk gebied.

f.weele
door f.weele Mar 5, 2017 om 08:19
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Je kunt ook CubLinux proberen. Ziet eruit als Chrome OS en is gebaseerd op Unbuntu 14. Klik hier

m.vr.gr.

f.weele
door f.weele Mar 5, 2017 om 08:20
1085 Antwoorden / 27 Vragen

de link werkt niet: s.v.p. linkadres kopieren: http://www.makeuseof.com/tag/replicate-chrome-os-laptop-cub-linux/

zoekster1
door zoekster1 Mar 5, 2017 om 10:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nu komen er dus weer verschillende adviezen. Keuzestress!

Cookies
door Cookies Mar 5, 2017 om 12:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoekster, om je van al die stress te verlossen, zal ik de knoop dan maar voor je door hakken?;-) Kies voor Ubuntu. Meer info https://ubuntu-nl.org

gsm
door gsm Mar 5, 2017 om 22:33
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Niet standaard Ubuntu of Mint, maar Lubuntu of Xubuntu zijn het beste als grafische schil rond linux en bevatten veel minder bugs dan de standaard uitvoering van Ubuntu of Mint.
Juist in de 16.04 versie zijn veel fouten geintroduceerd, welke vaak ook overgenomen zijn in linux Mint.
Er is trouwens maar één linux (de kernel) en alle distributie varianten maken gebruik van die zelfde linux kernel, uitgevonden door Linus Torvalds.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Linus_Torvalds en ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/GNU
Linus Torvalds is de ontwerper van de linux kernel (1991) en heeft nog steeds een dikke vinger in de pap bij de verdere ontwikkeling van linux.
Linux wordt tegenwoordig heel erg veel toegepast in heel veel apparaten (zowel huishoudelijk als professioneel). Grote computersystemen (servers), ook van Microsoft, werken er vaak mee. Android is ook grotendeels gebaseerd op linux.

Martin Meijerink
door Martin Meijerink - Mar 4, 2017 om 21:58
2 Antwoorden / Vragen

Goed idee Friso, ik gebruik (net als Newmikey) ook al 15 jaar naar volle tevredenheid Linux, en het draait ook gewoon supersnel op mijn 10 jaar oude PC met maar 3GB intern geheugen. Destijds had ik nog een partitie gereserveerd om Windows XP erbij op te gaan installeren, maar zo ver is het nooit gekomen omdat ik heel tevreden was over Linux :)
Ben in ieder geval blij dat ik van Windows af ben.
Verder sluit ik me aan bij Newmikey, hier laat ik het dus ff bij.

Ma
door Marimelda - Mar 4, 2017 om 22:15
58 Antwoorden / 11 Vragen

Op de website security.nl worden allerlei problemen en zaken rondom Internet besproken. Misschien heeft u er wat aan. Maar er zijn wel tig onderwerpen, waardoor je door de bomen (vele onderwerpen) het bos wellicht niet meer ziet. Men kan er ook op reageren en eventueel inloggen. Een reactie wordt pas later geplaatst, soms ziet men zijn/haar reactie terug op de volgende dag.

ro
door ronny530 - Mar 5, 2017 om 09:36
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Zo simpel als u het stelt is het niet want op Apple na zijn alle systemen op een Windows platform gebaseerd. Als iedereen massaal op Linux/Ubuntu over zou gaan wordt het virus probleem niet opgelost maar verschoven naar Linux/Ubuntu want virus verspreiders passen de software binnen no time aan. Internet bankieren lijkt mij ook geen goed plan want de banken erkennen Linux/Ubuntu niet omdat er geen ondersteuning voor is. Daar komt nog bij dat open source software zeer onveilig is omdat die van het web afgeplukt wordt en je niet weet wat er voor een rotzooi mee gedownload wordt.

diumenge
door diumenge Mar 5, 2017 om 12:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Open source software zeer onveilig? De broncode is beschikbaar en dus voor iedereen die er verstand van heeft te beoordelen. Zolang je het maar bij de bron haalt loop je dus weinig risico. OS X van Apple is net als Linux gebaseerd op Unix, maar ik ben het eens dat de criminelen zich richten op het meest gebruikte OS. Dus waar ligt het gevaar nu al en in de toekomst helemaal? Bij Android.

newmikey
door newmikey Mar 5, 2017 om 21:35
830 Antwoorden / 0 Vragen

RONNY530 u heeft geen idee waar u het over heeft. Alle banken ondersteunen internetbankieren via Linux - valt ook niet heul veel te "ondersteunen" aangezien dezelfde browsers gebruikt worden. F/OSS is natuurlijk niet onveilig "omdat die van het web geplukt wordt" - van checksums en encryptie heeft u vast nog nooit gehoord. Als iedereen massaal zou overstappen zouden er 95% van de virussen niet meer werkzaam zijn omdat ze toegang tot systeemmappen nodig hebben en dat kan alleen bij Windows.

gsm
door gsm - Mar 5, 2017 om 22:10
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ubuntu 16.04 LTS en andere op linux gebaseerde distributies zijn vooral veilig doordat je altijd moet aanmelden met een account (gebruikernaam en wachtwoord) en geen administratieve rechten hebt. Voor serieuze taken moet telkens opnieuw het wachtwoord ingevoerd worden, waarmee je tevens voor de duur van enkele taken superuser of administrator bent. Ook Ubuntu kan getroffen worden door malware.

Wanneer gebruikers bij Windows zouden inloggen als Standaard gebruiker, zonder administratieve rechten, dan zou Windows eveneens een stuk veiliger zijn.
Windows gebruikers hebben echter de rare en riskante gewoonte om steeds als Administrator te werken en niet als Standaard gebruiker.
Veel beter zou het zijn om een tweede, lokaal account te hebben, dat wel Administrator rechten (nodig voor het installeren van software) heeft en het normale werk steeds als Standaard gebruiker uit te voeren.

Overigens zaten er in Ubuntu 16.04 tot voor kort nog veel bugs en is het systeem ook nu nog steeds niet helemaal betrouwbaar. Het probleem zit vooral in de Unity interface, die gebaseerd is op Compiz. Gelukkig kun je heel gemakkelijk ook andere interfaces of desktops installeren, zoals Lubuntu-desktop en Xubuntu-desktop. Daarmee werkt Ubuntu veel stabieler en lijkt het ook meer op Windows.
Ubuntu vraagt wel enige gewenning als je Windows gewend bent. Het eenvoudigst is om in het begin alleen maar met een 'Live' Ubuntu systeem te werken.

pi
door pieterwolters - Mar 5, 2017 om 22:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Probleem is simpel op te lossen: gewoon lekker Windows gebruiken op de PC en voor belangrijke zaken als internetbankieren of de belastingaangifte pak je iOS of Android op smartphone of tablet.