Ti
door Timeijs Mar 26, 2020 om 19:32
Computers & telefonie

Reparatiepartner Mediamarkt laat het afweten

Ik heb een beetje en ingewikkeld probleem met de Mediamarkt, maar ik zal het zo goed mogelijk proberen samen te vatten.

Ik heb ongeveer een jaar geleden een laptop van ongeveer 1500 euro aangeschaft, maar ik ervaar er helaas nu al problemen mee. De belangrijkste problemen zijn dat hij af en toe op schijnbaar willekeurige momenten uitvalt, en dat hij regelmatig als ik hem in slaapstand zet niet meer aan gaat.

Zelf had ik softwarematig de nodige dingen al geprobeerd om het op te lossen, waaronder het volledig resetten van de laptop.
Het moeilijke is dat dit problemen zijn die zich slechts af en toe voordoen. Je moet hem dus even gebruiken om er iets van te merken.

Ik heb mijn zorgen hierover uitgesproken bij de servicebalie van de Mediamarkt, omdat ik bang was dat ze het probleem niet zouden kunnen vinden bij de normale reparatieprocedure. De medewerker heeft toen het probleem omschreven en daarbij vermeld dat een duurtest uitgevoerd moest worden om ervoor te zorgen dat het goed zou gaan.

Acht dagen later kreeg ik mijn laptop weer terug en stond er het volgende aantekening bij:

"Uw product is gerepareerd. De reparatie bestond uit:

- Herconfiguratie systeem software / applicaties"

Met andere woorden: ze hebben het ding alleen maar ge-reset. Precies waar ik bang voor was, want dit had ik zelf al geprobeerd en dit hielp niet.

Thuis aangekomen begon ik toch maar weer met het opnieuw instellen en ja hoor: na een paar uur vertoonde hij weer precies hetzelfde probleem. Ze hadden dus gewoon niet goed gekeken.

Nu geeft men bij de Mediamarkt aan dat het enige wat ze kunnen doen is het apparaat nóg een keer ter reparatie opsturen, en erbij zetten dat ze er 'extra goed naar moeten kijken'. Hier heb ik meerdere problemen mee. Allereerst heb ik er heel weinig vertrouwen in dat ze het deze keer wél zullen vinden. Daarnaast vind ik het eigenlijk niet zo verantwoord om in deze tijden nog twee keer naar de Mediamarkt op en neer te moeten en als laatste vind ik het eigenlijk onacceptabel dat ik nu opnieuw tijd en geld kwijt ben omdat de servicepartner van de Mediamarkt hun werk niet goed heeft gedaan. Ik heb deze laptop nodig voor mijn werk, studie en eigen bedrijf, en iedere week dat ik hem niet kan gebruiken kost mij geld.

Ik heb al twee keer gebeld en vanuit de klantenservice geven ze aan dat ze het met mij eens zijn en hebben ze contact gezocht met mijn lokale mediamarkt om een andere oplosing te zoeken, maar vanuit het filiaal krijg ik steeds weer terug dat het enige wat ze kunnen doen is het apparaat nogmaals opsturen. De woorden van de klantenservice: "Ik heb het ook even nagekeken met een collega, ik ben het zeker met u eens wat u zegt, want eigenlijk ga je hetzelfde probleem dan weer krijgen. Ik ga het aan Den Bosch aangeven dat u het hier niet mee eens bent en dat ze moeten gaan kijken voor een andere oplossing omdat het product ook nog helemaal niet zo oud is."
Maar hier is Den Bosch het dus blijkbaar niet mee eens.

Wat dit alles nog erger maakt is dat ik geen enkel houvast heb mocht het dit keer weer misgaan. Volgens de procedure van de Mediamarkt moet drie keer 'een hardwarematig defect worden geconstateerd' voordat over wordt gegaan naar andere oplossingen, maar omdat het service center dus niet grondig genoeg heeft gekeken om het defect te 'constateren' komt dit erop neer dat dit oneindig door zou kunnen gaan zonder dat er voor mij een andere oplossing komt.

Wat kan ik nu het beste doen? Denken jullie dat ik iets kan met de quote (die ik heb opgenomen) van de klantenservice medewerker? Ik ben bang dat ik mijn laptop oneindig kan blijven opsturen en ik vind eigenlijk dat een tweede keer opsturen al te veel is omdat het niet aan mij ligt dat ze het probleem niet hebben gerepareerd.

Alvast bedankt!

2256 12 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 26, 2020 om 19:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Op deze (klik hier) pagina van de consumentebond staat een voorbeeld brief voor een laatste kans tot reparatie. Ik zou de laptop nog één keer ter reparatie aanbieden, voorzien van deze brief.

Ti
door Timeijs Mar 26, 2020 om 20:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken!

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2020 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat als u een eigen bedrijf hebt, nog wel een reserve laptop zult hebben?

Wordt dat ding niet veel te warm?

Ti
door Timeijs Mar 26, 2020 om 19:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben mijn bedrijfje pas net gestart als ZZP ontwerper en het levert nog lang niet genoeg op om zulke dingen zomaar extra te kunnen hebben liggen helaas. Ik heb nu tijdelijk een huurlaptop maar die kost dus wekelijks geld. EDIT: Antwoord op je andere vraag: Het probleem komt in diverse omstandigheden voor, ook op momenten dat ik heb nauwelijks belast. Mocht hij echt te warm worden, dan ligt die fout mijns inziens alsnog bij de fabrikant. Het apparaat is immers gemaakt om te worden gebruikt en moet hiermee om kunnen gaan.

diumenge
door diumenge - Mar 26, 2020 om 20:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is het voor merk en type laptop?

Ti
door Timeijs Mar 26, 2020 om 20:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een Asus Zenbook Pro 15 UX580GE-BN010

diumenge
door diumenge Mar 26, 2020 om 20:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Had je misschien zelf ook al gedaan, maar ik wilde even zoeken of dit een bekend probleem is. Maar daar is niets over te vinden.

Ti
door Timeijs Mar 26, 2020 om 21:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja inderdaad, toch bedankt voor het kijken! Twee zien meer dan een :)

Magnum007
door Magnum007 - Mar 26, 2020 om 20:08
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tim,

Zet je klachten op papier en stuur het aangetekend naar het hoofdkantoor.

Je hebt recht op een andere laptop.

Ti
door Timeijs Mar 26, 2020 om 20:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het advies! Ik heb zojuist nog via een andere weg geprobeerd het opgelost te krijgen en hor als het goed is binnen 48 uur meer.

justmeagain
door justmeagain Mar 26, 2020 om 23:11
623 Antwoorden / 8 Vragen

@magnum hoe komt u daar toch bij? Als een 1e reparatie niet lukt mag MediaMarkt het gerust nog eens proberen.

aurora1
door aurora1 - Mar 26, 2020 om 20:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is de laptop wel stofvrij, dus rooster, ventilator schoon?
Draaien er allerhande onnodige dubieuze programma's mee?
Heeft u de laptop al eens op virussen en (andere) malware gescand? Qua programma's opgeschoond?
Al eens foutcontrole (met repair) laten lopen, eventueel in veilige modus?
Kijk eens op de site van Schoone pc voor de problemen die u ervaart.
https://www.schoonepc.nl/vragen/nb62-04_wachtwoord_vragen_ontwaken_slaapstand.html

Ti
door Timeijs Mar 26, 2020 om 21:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de laptop niet open gemaakt want ik heb al genoeg gezeur met garantie haha.

Die software dingen kunnen het niet zijn omdat hij het probleem ook vertoont na reset.

aurora1
door aurora1 Mar 28, 2020 om 01:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat verstaat u onder "reset"?

Heeft u al foutcontrole etc geprobeerd, gecontroleerd of de laptop stofvrij is?

diumenge
door diumenge - Mar 26, 2020 om 20:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat je nog even kan proberen, ga naar "Configuratiescherm\Hardware en geluiden\Energiebeheer\Systeeminstellingen".

Als er daar een vinkje staat bij 'Snel opstarten inschakelen (aanbevolen)', klik dan op 'Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn' en haal dat vinkje weg.

Ti
door Timeijs Mar 26, 2020 om 21:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het geprobeerd, bedankt!
Ben benieuwd of dat het slaapstandprobleem op kan lossen.

Ik vraag me af of die instelling effect zou hebben op het spondaan uitvallen... Maar wie weet!

Ti
door Timeijs Mar 27, 2020 om 00:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas. De eerste keer nadat ik deze instelling had veranderd werd hij opnieuw niet wakker uit de slaapstand...

diumenge
door diumenge Mar 27, 2020 om 07:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jammer, het was ook maar een noodgreep. Klinkt toch echt als een defect in de hardware nu, mede gezien je omschrijving van het probleem in een andere reactie. Dus toch nog maar een keer ter reparatie aanbieden, voorzien van een uitgebreide omschrijving en brief met laatste kans ter reparatie.

sw
door swat1500 - Mar 26, 2020 om 20:37
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Het niet wakker worden van de laptop na de slaapstand is een software probleem en heeft mogelijk met een BIOS instelling te maken. Wellicht schakelt de pc ook te snel naar de slaapstand. Ook daar eens kijken door de die mogelijkheid eens volledig uit te schakelen en te kijken of de laptop dan ook uitschakeld. Doet de laptop dit ook als hij op netstroom staat of alleen als hij op de accu werkt?

Ti
door Timeijs Mar 26, 2020 om 21:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik betwijfel of het een software probleem is omdat hij na reset nog steeds dezelfde problemen vertoont. Andere laptops, waarbij ik dezelfde programma's en bestanden heb teruggeladen, hebben dit probleem niet.

Het uitvallen kwam niet vaak genoeg voor om daar fatsoenlijk mee te kunnen proberen en te testen, maar het gebeurde zowel aan netstroom als op batterij.

Wel heb ik het idee dat het iets met beweging (en dus een los/gebroken) onderdeel oid te maken zou kunnen hebben, omdat ik het gevoel heb dat het vaker voorkwam als ik hem op school probeerde te gebruiken.

Ook het slaapstandprobleem leek vaker voor te komen als ik in de slaapstand zachtjes met de laptop schudde of erop tikte voordat ik hem probeerde aan te zetten. Maar dit alles is behoorlijk nattevingerwerk en volgens mij is het allemaal ook al voorgekomen zonder dat ik het toestel bewoog.

Dat het probleem bij de slaapstand instellingen ligt lijkt me ook vreemd, gezien het toestel ech in één klap uitschakelt zonder enige laadschermen of wat dan ook, wat je normaalgesproken wel ziet als je hem in slaapstand zet. Ook kwam het probleem voor terwijl ik hem op dat moment aan het gebruiken was.

Ti
door Timeijs Mar 27, 2020 om 00:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

De BIOS heb ik overigens ge-update maar dat veranderde het probleem helaas ook niet. Verder wil ik daar niet te veel mee gaan rommelen, want ik weet dat dat weer nieuwe problemen kan veroorzaken en dan zijn we nog verder van huis. Ik heb verder niets aan de BIOS instellingen veranderd sinds de aanschaf, dus je zou denken dat die dan ook niet ineens uit zichzelf problemen kunnen gaan veroorzaken...

justmeagain
door justmeagain - Mar 26, 2020 om 23:18
623 Antwoorden / 8 Vragen

U bent zzp'er maar als u een opdracht per ongeluk niet in één keer juist uitvoert vindt u het dan ook logisch dat uw klant het vertrouwen opzegt?
Het is een lastige klacht om op te roepen, dus als dat niet in één keer lukt is dat begrijpelijk.

U geeft aan de laptop nodig te hebben om uw brood mee te verdienen maar wil niet naar de mm vanwege corona gevaar. Als u niet gaat is het gedaan met uw bedrijf. U kunt prima naar de mm toe zolang u zich maar distantieert van andere klanten.

Als laatste, als u afhankelijk bent van uw laptop waarom koopt u dat ding dan bij de mm, die staan nu niet echt bekend om hun goede service.

Ti
door Timeijs Mar 26, 2020 om 23:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tja dat laatste heb ik nu ook geleerd helaas. Toen ik de laptop kocht had ik echter nog geen bedrijf. De volgende keer probeer ik zeker naar een specialist te gaan met betere service.

Als ik voor een klant een deel van het werk uitbesteed aan een andere ondernemer, dan mag een klant van mij verwachten dat ik te verantwoordelijkheid neem voor eventuele fouten van die andere ondernemer, en dat ik er vervolgens alles aan doe om ervoor te zorgen dat de klant hier zo min mogelijk hinder van ondervindt. Ik zou dan niet tegen de klant zeggen dat hij meer moet betalen of extra moeite moet doen vanwege de fout van de andere ondernemer. De klant heeft een overeenkomst met mij, niet met die andere ondernemer. Als ik extra kosten maak vanwege de fout dan dien ik dat op te lossen met die andere ondernemer, niet met de klant.

Dat is in ieder geval hoe ik erin sta.

Uiteraard is het niet erg om naar de Mediamarkt te gaan als dit nodig is, maar ik probeer dit uiteraard tot een minimum te beperken en dat vind ik in dit geval nog een extra reden voor de Mediamarkt om verantwoordelijkheid te nemen voor wat is misgegaan.

justmeagain
door justmeagain Mar 27, 2020 om 23:36
623 Antwoorden / 8 Vragen

Het gaat niet over bijvoorbeeld extra kosten maken maar om het feit dat sommige zaken zeer moeilijk te traceren zijn.
Je  hebt al een week pijn in je mond gaat dan eindelijk naar de tandarts en is er niets aan de hand. Tot de dag erna, dan blijkt de pijn weer terug. Het is in Computerland soms lang zoeken om juist die ene storing te vinden, soms lukt het gewoon niet ineens.
Wel mijn complimenten zoals u als ondernemer de zaken op wilt lossen. Dat maakt ik weinig mee.

Gr
door Grunn1 - Mar 27, 2020 om 00:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je moet de MM wel de gelegenheid geven om te repareren en wel 3 keer voordat u wettelijk een nieuwe kunt gaan eisen.
Als u zelf niet naar de MM wil gaan of hen niet in de gekegenheid wil stellen om de laptop te repareren is dat uw probleem.
Corona heeft hier niets mee te maken en ook kan de MM niks aan Corona doen.

Ti
door Timeijs Mar 27, 2020 om 00:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Moet de winkel drie keer de kans krijgen om hetzelfde probleem op te lossen of moeten er drie problemen zijn opgelost voordat de Mediamarkt mijn product dient te vervangen?

Daarnaast ben ik al twee keer met deze laptop naar de winkel geweest ter reparatie. De eerste keer is een onderdeel van de oplader vervangen en de tweede keer is er dus alleen een reset uitgevoerd. De Mediamarkt erkent deze beide momenten dus niet als reparatie omdat 'geen hardware defect is geconstateerd'. Maar zo kunnen we dus bezig blijven. Omdat zij geen defect constateren omdat ze niet grondig genoeg testen kan ik dus mijn laptop eindeloos op blijven sturen zonder dat ik in de ogen van de Mediamarkt een poot heb om op te staan.

Ti
door Timeijs - Mar 27, 2020 om 00:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb inmiddels nogmaals contact gehad met Mediamarkt Landelijk en we proberen het probleem nu via daar op te lossen in plaats van via de lokale franchise.

Ik ben best bereid om het toestel nog een keertje op te sturen ter reparatie, maar daarvoor wil ik wel weten wat Mediamarkt gaat doen mochten ze het toestel wéér praktisch onverichter zake terugsturen. Wat de lokale franchise mij voorhield is dat dit oneindig zo door kon gaan blijven gaan zolang het reparatiecentrum maar aangaf 'geen defect te hebben geconstateerd'. Daar kan ik natuurlijk niet zo veel mee.

Ik wacht nu reactie af en bedank jullie voor de informatie over de dingen die ik kan doen mocht ook zo het probleem niet opgelost worden!

ma
door malty - Mar 27, 2020 om 07:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Worden bij gebruik de ventilatieopeningen niet gedeeltelijk afgesloten, b.v. laptop geplaatst op dik tafelkleed en bij werken met laptop op schoot gebeurt het plotseling uitschakelen wat meer zegt u.
Ook kunt het beste de laptop niet in slaapstand zetten, kost onnodige schrijfacties op de ssd.
Zoals u weet kan een ssd maar een 'beperkt' aantal keer beschreven worden.
Gewoon uitschakelen, met de ssd start de laptop toch snel genoeg op lijkt me.
Wat ook kan helpen is de instelling Snel opstarten uit te schakelen.
Ook een bootable virusscanner eens laten scannen, deze is b.v. te downloaden van de Kaspersky site.
We zitten nu tegen het weekend en een mooie gelegenheid om wat uit te proberen.
Lees ook eens
https://www.pc-tips.info/tips/windows-10/computer-schakelt-zichzelf-steeds-uit/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 27, 2020 om 09:56
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ik lees in uw vraag dat u de laptop onder meer nodig heeft voor uw eigen bedrijf. Dat is dan lastig omdat u zich kennelijk beroept op de consumentenbeschermingswetgeving. Gelet op ook het gegeven dat u dat u het apparaat nodig heeft voor werk en studie is het zich beroepen op de geldende consumentenbeschermingswetgeving m.i. niet onlogisch. Ik wijs u dan op de info die voor verkopers geldt  https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten (Als vastgelegd in het BW  art 7:17 tm 25). Nu u van mening bent dat men zich niet houdt aan deze wetgeving en dus niet zorgt dat uw laptop aan de daaraan te stellen en te verwachten eisen voldoet lijkt het mij uitermate zinvol dat u een kleine specialist zoekt en een tweede opinie vraagt. Mogelijk heeft die ook een oplossing voor u die u mogelijk dan weinig kost en in ieder geval ergernis bespaart. Het hebben van een eigen bedrijf betekent dat u naast regulier werk ook ondernemer bent.

justmeagain
door justmeagain Mar 27, 2020 om 23:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

@heremietkreeft.
Een antwoord waar ik me geheel in kan vinden, dus dat wilde ik ook even melden.