Ad
door Adriaan Hopman Jul 11, 2017 om 12:49
Computers & telefonie

Roaming in San Marino via Tele2

Ik heb onderstaande discussie met Tele2 op dit moment.
Huidige status is dat iedereen wat zegt maar dat er geen officieel verhaal komt.
Ik wil voorkomen dat ik na mijn vakantie met een torenhoge rekening geconfronteerd wordt.

Ik heb het idee dat Tele2 zijn klanten hierin niet helemaal serieus neemt en via het forum maar blijft roepen
dat het goed komt en in de tussentijd tegenstrijdige berichten afgeeft.

Roaming in San Marino

Adriaan Hopman

Ik heb een aantal weken geleden via de chat de vraag gesteld of San Marino binnen de nieuwe EU roaming regels valt. Het antwoord was toen: Nee !

Inmiddels heb ik wat research gedaan en het blijkt dat roaming in San Marino bij de KPN, T-Mobile en Vodafone wel gedekt is. Ook Consuwijzer.nl geeft aan dat San Marino onder deze regels valt.

Op basis van deze nieuwe informatie heb ik vorige week weer de vraag gesteld, en het antwoord was nog steeds: nee. Als ik een andere mening was toebedeeld moest ik dit maar via een klachtenformulier kenbaar maken. Vanmorgen maar eens de vraag gesteld waar het antwoord blijft, en het blijkt dat dit wel 10 werkdagen kan duren. Dan ben ik inmiddels ook weer terug van vakantie, en dus niet meer relevant !

Al met al veel onduidelijkheid en geen bijster goede services vanTele2. Ben anders gewend !

MvG,
Adriaan Hopman

WhTurner

In welke landen kan ik gratis roamen?

U kunt gratis roamen in alle landen van de Europese Unie en haar overzeese gebieden: Aland (Finland); Azoren (Portugal); België; Bulgarije; Canarische eilanden (Spanje); Ceuta (Spanje); Cyprus; Denemarken; Duitsland; Estland; Finland; Frankrijk; Frans-Guyana; Gibraltar (Verenigd Koninkrijk); Griekenland; Guadeloupe; Guernsey (Verenigd Koninkrijk); Hongarije; Ierland; Italië; Jersey (Verenigd Koninkrijk); Kroatië; Letland; Litouwen; Luxemburg; Madeira (Portugal); Malta; Man (Verenigd Koninkrijk); Martinique; Mayotte (Frankrijk); Monaco (Frankrijk); Oostenrijk; Polen; Portugal; Réunion (Frankrijk); Roemenië; Saint-Bartélémy; San Marino; Saint Martin (Franse gedeelte van Sint Maarten); Slowakije; Slovenië; Spanje; Tsjechische republiek; Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland); Vaticaanstad; Zweden.

markering van mij

eric

De roamingkosten zijn afgeschaft in alle 28 EU-landen, plus IJsland, Noorwegen en Liechtenstein.

San Marino is geen EU land. Ze hebben alleen belasting afspraken met de EU.

Dat operators meer landen in de EU bundel stoppen dan wettelijk verplicht is natuurlijk mooi meegenomen. Tele2 heeft bijvoorbeeld Zwitserland WEL in de EU bundel, en T-Mobile niet. Daar kun je dus geen rechten aan ontlenen. Zou je die consuwijzer/overheid link eens kunnen delen, dan zou het dus wettelijk zijn toegevoegd zijn net zoals Ijsland, Noorwegen en Liechtenstein, maar dat zou wel nieuws zijn!

WhTurner

In welke landen kan ik gratis roamen?

U kunt gratis roamen in alle landen van de Europese Unie en haar overzeese gebieden: Aland (Finland); Azoren (Portugal); België; Bulgarije; Canarische eilanden (Spanje); Ceuta (Spanje); Cyprus; Denemarken; Duitsland; Estland; Finland; Frankrijk; Frans-Guyana; Gibraltar (Verenigd Koninkrijk); Griekenland; Guadeloupe; Guernsey (Verenigd Koninkrijk); Hongarije; Ierland; Italië; Jersey (Verenigd Koninkrijk); Kroatië; Letland; Litouwen; Luxemburg; Madeira (Portugal); Malta; Man (Verenigd Koninkrijk); Martinique; Mayotte (Frankrijk); Monaco (Frankrijk); Oostenrijk; Polen; Portugal; Réunion (Frankrijk); Roemenië; Saint-Bartélémy; San Marino; Saint Martin (Franse gedeelte van Sint Maarten); Slowakije; Slovenië; Spanje; Tsjechische republiek; Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland); Vaticaanstad; Zweden.

markering van mij

Adriaan Hopman

Dank voor de link.

Eric
Inderdaad, nou, dan wordt het weer wachten op een moderator met een antwoord

Adriaan Hopman

hoe lang duurt dat meestal?

eric

Meestal na een werkdag, maar het enigste wat zij kunnen is aangeven dat ze het intern gaan uitzetten. Dan kan het weer enige tijd duren, het zijn geen mensen met meer rechten of informatie dan de andere kanalen waar jij al antwoord van hebt gehad.

Adriaan Hopman

Waar ik geen antwoord van heb gehad. ....!

Ik hoop wel dat ze zich realiseren dat e.e.a nu actueel is i.v.m. de vakanties van duizenden mensen. In September met een opkossing komen is niet handig in deze...

------

Frenk van Tele2 (Moderator)

Hoi Adriaan! Zoals @eric aangeeft hebben wij hier als moderators weinig aan toe te voegen. Gelukkig heeft @WhTurner het misverstand al rechtgezet (thanks!).

Ik zal ervoor zorgen dat je topic intern de nodige aandacht krijgt, hopelijk komt het dan niet meer voor.

-------

Adriaan Hopman

Ik begrijp deze reactie niet:

Welk misverstand is rechtgezet?
Wat komt niet meer vioor?

------

Frenk van Tele2 (Moderator)

Je hebt van ons te horen gekregen dat San Marino niet onder de nieuwe roamingtarieven valt. Zowel de klantenservice als onze website geven dit aan. Het blijkt nu dat San Marino er wel onder valt.

Dat misverstand

------

Adriaan Hopman

Kan ik dit ook schriftelijk bevestigd krijgen, om onduidelijkheden te voorkomen.

En wat komt dan niet meet voor?

Frenk van Tele2 (moderator)

Dit is toch schriftelijk? Ik begrijp niet wat je precies wilt.

Wat dan niet meer voorkomt? Dit misverstand
je weet wel, die van waar San Marino niet op de website staat. Dit moet natuurlijk nog aangepast worden.

Adriaan Hopman

Uit ervaring weet ik dat aan uutspraken gedaan op een forum geen rechten kunnen worden ontleed.

ik wil voorkomen dat ik achteraf met torenhoge kosten geconfronteerd wordt.

Bevestiging zou geen prbleem moeten zijn voor Tele2. Zij voorkonen ook achteraf discussies door contracten met klaten via de geluidsband vast te leggen....

Frenk van Tele2 (moderator)

Ik ben niet op de hoogte van je persoonlijke omstandigheden en eventuele kosten die al dan niet onterecht zijn. Ik zal daar dan ook geen uitspraken over doen, dat zou erg onverantwoord zijn.

Ik heb wel geconstateerd dat de informatie over tarieven met betrekking tot San Marino niet toereikend is en dat moet worden aangepast. Ik ben je erg dankbaar dat je de tijd hebt genomen ons hierop te wijzen.

Wil je graag meer weten over of er kosten buiten de bundel zijn? Dit vind je terug op MijnTele2 of op je factuur. Als het niet klopt hoor ik het graag, dan kijk ik natuurlijk eventjes met je mee

-----

Adriaan Hopman

Er is geen sprake van kosten of wat dan ook op dit moment, alleen bezorgdheid.

Stel:

Ik ga begin augustus op vakantie naar San Marino, en ben daar met mijn vrouw, die Vodafone heeft, lekker aan het chatten en appen en 's avonds bij de tent aan het surfen. Dit allemaal in de veronderstelling dat ik dit binnen de bundel doe.

Door een foutje in jullie administratie wordt ik achteraf voor 750mb á 5 euro per MB gefactureerd, omdat bij jullie nog niet is aangepast dat San Marino binnen de nieuwe Roaming regels valt.

Bij wie kan ik dan mijn verhaal kwijt? Bij de Klantenservice? Die zeggen tot 2x toe dat San Marino niet binnen de EU valt. Aanname......: Dat zal dan de 3e keer ook wel het geval zijn,,,,,,,

Moet ik verwijzen naar "Frenk van Tele2"...? Ja Sorry die heeft ontslag gehad.... Het forum? Daar zijn vorige week topics verwijderd die inactief waren, per ongeluk ook actieve topics.

Gelukkig heb ik dan nog een officieel schrijven van Tele2 waarin staat dat San marino binnen de nieuwe roaming regels vallen.

Je zal me wel vervelend vind, maar in mijn werk maak ik dagelijks dergelijke dingen mee, en weet waar het juridisch fout kan gaan...

Graag dus toch een officieel schrijven op naam........

------

Frenk van Tele2 (Moderator)

Maak je geen zorgen; dit topic gaat nergens naartoe en ik houd dit geheel in de gaten zodat we het netjes af kunnen sluiten. In augustus hebben we al lang de duidelijkheid waar je naar op zoek bent en kan je goed geïnformeerd op reis.

Overigens heb je verder niets aan een 'officiëel schrijven' van mij. Ik ben niet de persoon die besluit dat kosten of tarieven terecht zijn. Je moet kunnen vertrouwen op de tarieven de op de website staan zoals we hebben afgesproken bij het afsluiten van je contract.

Ik begrijp dat je wat wantrouwig bent maar dat is nergens voor nodig hoor

-------

Adriaan Hopman

Dan moet ik maar hopen dat e.e.a. op tijd aangepast wordt. Het zal niet voor het eerst zijn dat bij grote organisaties de snelheid van wijzigen nog wel eens te wensen over laat. Anders kan ik natuurlijk altijd nog de telefoon van mijn zoon meenemen, met een T-Mobile abonnement. Overigens wil ik geen officieel schrijven van een persoon, maar van een organisatie (in dit geval: Tele2)

Je zegt dat ik moet kunnen vertrouwen op de tarieven van de website en hetgeen is afgesproken in het contract. En daar zit nou juist het probleem: Die zeggen op dit moment anders dan dat de werkelijkheid is.

DaanHai

"Maak je geen zorgen", "Je moet kunnen vertrouwen".
Dit zijn nou niet echt geruststellende berichten.

Meneer Hopman wil op vakantie gebruik maken van zijn mobiele abonnement. Volgens de nieuwe wet moet dat kunnen, maar volgens jullie (op dit moment) niet.
Hoe moeilijk kan het nou zijn om ervoor te zorgen dat hij zwart op wit bevestigd krijgt dat San Marino binnen deze nieuwe regels valt?

-------

Frenk van Tele2 (moderator)

Een discussie over wat je zou hebben aan een privémailtje van mij ondertitelt als Tele2 is tijdsverspilling en ik ga daar verder niet op in.

Terug op topic: ik heb je klacht aangenomen en doorgespeeld. Ik ga er vanuit dat het prima in orde komt en houd het in de gaten. Of je mij wel of niet wilt vertrouwen en of je je wel of niet zorgen wilt maken is verder volledig aan jou.

DaanHai

Adriaan gaat binnenkort op vakantie. Wat als dit niet op tijd is opgelost? Worden de gemaakte kosten dan vergoed? Of hoeft Tele2 zich niet aan deze nieuwe regels te houden?

Adriaan Hopman

Waarschijnlijk, misschien, als het meezit, en als er geen gekke dingen gebeuren dan vermoedelijk wel denk ik.

"NIET OMDAT HET MOET, MAAR OMDAT WE HET NIET DOEN"

DaanHai

Adriaan Hopman schreef:

Waarschijnlijk, misschien, als het meezit, en als er geen gekke dingen gebeuren dan vermoedelijk wel denk ik.

"NIET OMDAT HET MOET, MAAR OMDAT WE HET NIET DOEN"

Adriaan sowieso krijg je een sms bericht als je in san marino bent wat de kosten zullen zijn voor jou.

Maar even op de tele2 website gekeken en kom ik op dit uit:

Onder de regulering vallen alle EEA-landen. Binnen de EEA vallen: EU-lidstaten + Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. Tele2 voegt hier zelf nog Zwitserland aan toe zodat je overal binnen Europa met je bundel terecht kunt.

Hierbij nog even alle landen op een rijtje: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland.

De volgende regio’s vallen ook onder de EU-regulering: Ahland Islands, Azores, Canarische eilanden, Ceuta, French Guyana, Gibraltar, Guadaloupe, Madeira, Martinique, Mayotte, Melilla, Reunion, Saint Martin.

Onder regio's zie ik dus geen san marino staan terwijl dit wel zou moeten als ik zo dit topic door lees.
-------------------------------------

Adriaan Hopman

alles komt goed volgens Freek Voor mij sowieso, want ik neem ook een t-mobile kaartje mee. Tele2 vertikt het on zekerheid te geven, en een klant te helpen.

Frenk van Tele2 (moderator)

Tussentijdse update: San Marino heeft niet een eigen telefoonnetwerk maar gebruikt het Italiaanse netwerk. De geldende tarieven zijn dus gelijk aan die van Italië. Hier hebben we dus al opheldering over :)

De volgende stap is dat het op de website ook wordt opgehelderd. Wordt nog aan gewerkt!

Adriaan Hopman

E.e.a. neemt nu toch wel bizarre vormen aan. Ik wordt verzocht de klantenservice van tele2 terug te bellen. Het terugbel verzoek is gekomen van een zekere Ilona van de administratie, maar die is kennelijk niet bereikbaar. Ik krijg een lieftallige mevrouw aan de lijn, die na even zoeken en een uitleg van mijn kant waarom ik terug bel, een conclusie uit het tele2 systeem voorleest.

San Marino is niet aangesloten bij de EU en daardoor zullen de roaming kosten 10 euro per MB zijn.

Nadat mij gebit en broek weer opgeraapt is, heb ik verwezen naar de uitspraken van onze Freek van Tele2, die zegt: "Alles komt goed"

Ik heb nu toch ergens een ietsie pietsie het gevoel gekregen dat het niet goed komt en dat hier een gevalletje " ik zoek het verder op" aankomt.

2459 19 Rapporteer

simon55
door simon55 - Jul 11, 2017 om 12:56
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Was t niet toevallig Freek Vonk

he
door henkjj Jul 11, 2017 om 13:51
14 Antwoorden / Vragen

Nee, het was woensdag of groen.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2017 om 12:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees de spelregels eens na. Het is niet de bedoeling dat u hier uw hele mail verkeer neerplempt.

panter22
door panter22 - Jul 11, 2017 om 13:15
6599 Antwoorden / Vragen

Ik wil voorkomen dat ik na mijn vakantie met een torenhoge rekening geconfronteerd wordt.
Geef je mobiel ook vakantie. Bel en app niet.

tenormin
door tenormin - Jul 11, 2017 om 13:17
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Mootje Mina, hou uw correspondentie voor u zelf. Is toch geen vraag meer. Halve meter tekst.

Cookies
door Cookies - Jul 11, 2017 om 13:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

So what? Wat moeten wij met dat ellenlange knip en plakwerk? Het is hier geen klachten dumpsite!

Ik heb onderstaande discussie met Tele2 op dit moment.

Ad
door Adriaan Hopman - Jul 11, 2017 om 13:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Goeie zinvolle reactie ook........

tenormin
door tenormin Jul 11, 2017 om 18:37
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Daar vraagt u zelf om. Men gaat geen gevoerde correspontentie op een vraag en beantwoordsite neerzetten. Kort & bondig; staat ook in de reglementen. Dus @carola.83 geeft haar mening; wel zinvol. Dus steek hand eerst in eigen boezem vóór.... enz.

Cookies
door Cookies - Jul 11, 2017 om 13:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Goede vraag ook die je stelt! Knip en plakzooi uit luiigheid.

DOOR ADRIAAN HOPMAN - 11 JUL. 2017 OM 13:31
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Goeie zinvolle reactie ook........

tenormin
door tenormin Jul 11, 2017 om 18:39
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@carola: lml: oftewel: laat maar l***en /schrijven.

aurora1
door aurora1 - Jul 11, 2017 om 13:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom vat u het verhaal niet samen? Te veel werk? Zo gaat niemand zich erin verdiepen: wij alle moeite doen om dat knip- en plakwerk te lezen en u geen enkele moeite doen? Ik ga dat niet lezen (te veel werk).

he
door henkjj - Jul 11, 2017 om 13:50
14 Antwoorden / Vragen

Van de kosten die je dan gaat uitsparen kun je mooi een nieuw toetsenbord kopen, want dat zal onderhand wel versleten zijn.
Op deze manier een probleem onder de aandacht proberen te brengen gaat echt niet lukken; niemand gaat proberen te begrijpen wat er in die zooi correspondentie staat.

aurora1
door aurora1 - Jul 11, 2017 om 13:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus u weet niet welke landen onder de EU vallen en kon dat ook niet op internet vinden?
Misschien is een smartphone dan ook niet geschikt voor u. Dat ding daar dan maar uitzetten, of in ieder geval internet uitzetten.
Ik vind dat u een erg onprettige toon heeft tegen al die mensen die moeite voor u doen en dan ook nog over zaken die u zelf kunt weten.

ne
door neodutchio - Jul 11, 2017 om 14:00
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dus er wordt gezegd dat San Marino wel in uw bundel valt en u wilt dit nogmaals op papier hebben? Wat is het nut om alles dubbel te krijgen? U kunt alles hier neerplanten, dan heeft u de tekst toch.

En nee, u zult nooit een extreme rekening krijgen, bij een bepaald percentage verbruik hoort u een smsje te krijgen als waarschuwing.

Fijne vakantie met al die duizenden Nederlanders die massaal naar San Marino vertrekken (ook al geloof ik daar niet veel van).

kv
door kvjapio - Jul 11, 2017 om 15:20
281 Antwoorden / Vragen

De norm is roaming in de Eu. In de praktijk - is al aangegeven - houden verschillende providers er daarnaats verschillende uitbreidingen op na.
Daarnaast kunt u zich bijna altijd tegen een te hoge rekening wapenen door een waarschuwings sms in te stellen - als uw provider die hanteert.

reflecs
door reflecs - Jul 11, 2017 om 15:38
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het staat (nu?) op de website:

Onder de regulering vallen alle EEA-landen. Binnen de EEA vallen: EU-lidstaten + Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. Tele2 voegt hier zelf nog Zwitserland aan toe zodat je overal binnen Europa met je bundel terecht kunt.

Hierbij nog even alle landen op een rijtje: Aland (Finland), Azoren (Portugal), België, Bulgarije, Canarische Eilanden (Spanje), Ceuta (Spanje), Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana, Gibraltar (Verenigd Koninkrijk), Griekenland, Guadeloupe, Guernsey (Verenigd Koninkrijk), Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Jersey (Verenigd Koninkrijk), Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Madeira (Portugal), Malta, Man (Verenigd Koninkrijk), Martinique, Mayotte (Frankrijk), Monaco (Frankrijk), Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Réunion (Frankrijk), Roemenië, Saint-Bartélémy, San Marino, Saint Martin (Franse gedeelte van Sint Maarten), Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland), Zweden, Zwitserland.

https://www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-het-buitenland/?sqr=roaming

gerbera
door gerbera - Jul 11, 2017 om 16:24
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dat u de gehele discussie hier plaatst is voor mij niet interessant en ook geheel tegen de spelregels alhier.
In de discussie was de zaak al opgelost dus is dit epistel totaal overbodig.

Al met al veel onduidelijkheid en geen bijster goede services vanTele2. Ben anders gewend !
U heeft het antwoordt al gehad dus waarom hier nogmaals een discussie opstarten.
Overal kan wel eens iets mis gaan maar als het dan is opgelost moeten we niet blijven doorzeuren.
Zeker niet over een telefoon zo kort voor de vakantie. Ooit was er een tijd dat we die krengen niet hadden en oh wat waren dat heerlijke vakanties. Probeer het eens zonder en gebruik hem alleen voor noodzakelijke gevallen.
Prettige vakantie.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 11, 2017 om 16:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik twijfel of ik u nu sneu of zielig vind.
Wat een encyclopedie heeft u geschreven voor een paar euro roamingkosten. U gaat op vakantie ga leuke dingen doen en zien , maak mooie foto's maar verstuur ze niet,tenzij uw hotel WiFi aanbiedt.

Maak niet zo'n probleem om niets vroeger ging iedereen zonder tefoons op vakantie en dat was een stuk gezelliger voor de medemens.

simon55
door simon55 - Jul 11, 2017 om 21:07
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik t einde lees heeft U gesproken met die mensen zonder gebit, geen wonder dat ze er geen snars van verstonden. Dat is t zelfde als praten tegen iemand met 15 biertjes op.

Ad
door Adriaan Hopman - Jul 12, 2017 om 09:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle positieve reacties....

Ik was overigens in de veronderstelling dat ik er goed aan deed om de hele discussie te plaatsen, zodat e.e.a duidelijk zou worden. Met een beknopte weergave van hetgeggen er speelde was ik naar mijn menig niet volledig. Het plakken en knippen heeft me overigens nog wel 20 minuten gekost, omdat er allerlei informatie (buttons, links, etc..) die niet relevant was.

Het spijt mij oprecht dat ik dit forum verkeerd gebruikt heb naar jullie mening.nogmaals dank voor alle positieve, opbouwende en constuctieve reacties. Deze waren wel een aanwinst voor dit forum, tenslotte...

O ja, het probleem is opgelost, en Tele2 heeft de tekst op de website aangepast. Dit was overigens nog niet het geval
toen ik dit bericht plaatste, en het zag er ook niet naar uit dat dit op korte termijn ging gebeuren. Dit omdat...... Ach laat maar, jullie zitten niet te wachten op een uitleg, want dan wordt ik weer langdradig...

MvG,
Een blije campeerder die binnenkort naar San Marino gaat.

Ad
door Adriaan Hopman - Jul 12, 2017 om 09:10