ekiem
door ekiem Jul 5, 2016 om 09:58
Computers & telefonie

Samsung tab 2 10.1

goedemorgen,

Ik ben ruin 3 jaar ,zeer tevreden met mijn samsung tab2  10.1.

Maar, jullie voelen hem al , ik loop tegen een probleem aan :  het duurt erg lag eer deze oplaad . Eerst was dir 2 uurtjes en de batterij was vol en de laatste tijd ruim een halve dag.
Overal lees ik dat dit niet zo raar is maar nergens kom ik oplossingen tegen .

Mijn vraag is dus :  kan hier iets aan worden gedaan ? De enige oplossing die ik lees : komt erop neer dat je vaker moet opladen. Maar zou het kunnen dat je een eventueel iets kan vervangen waardoor het weer als vanouds gaat ?

Ik vraag dit hier maar in de hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Mij kunnen ze eerlijk gezegd alles wijs maken en ik kom er nier verder mee. Alvast bedankt.

Fijne dag Ekiem

16463 24 Rapporteer

jo
door jorisw - Jul 5, 2016 om 10:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De accu wordt ouder dus zullen de prestaties minder worden. Maar wat ook aan de hand kan zijn is dat er een app draait (die je in het verleden niet had) die ook tijdens het laden draaien en energie gebruiken. Als ik Google Maps gebruik om te navigeren is de accu bijna niet op te laden, zoveel energie gebruikt die app.

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2016 om 10:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Enige wat je kunt doen, is een andere oplader proberen.

ekiem
door ekiem - Jul 5, 2016 om 10:13
676 Antwoorden / 100 Vragen

Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Ik kan inderdaad eens kijken of er een paar app's af gegooid kunnen worden.

Oja ,Carola , wat bedoel je met een andere oplader ? Bedoel je de draad + stekker die je gebruikt voor het opladen ? Ik weet, dit is een stomme vraag maar ik heb géén idee wat dit is.

Ekiem

snrwo1
door snrwo1 Jul 6, 2016 om 14:06
33 Antwoorden / 2 Vragen

gebruik je nog steeds de meegeleverde oplader? Indien niet, moet je kijken wat de maximale output van de oplader is. Staat op de sticker op de knobbel die in het stopcontact gaat. De maximale laadstroom moet groot genoeg zijn als die op de origine oplader. Meestal zal dat rond de 2A of 2000mA zijn of zelfs iets hoger, hangt af van de fabrikant. Mijn iPAD oplader geeft 2.1A aan (2100mA). Voor smartphones is dit meestal 1A of daaromtrend. Er zijn ook USB metertjes te koop (voor weinig) die je tussen de oplader en op te laden apparaat kan zetten. Deze laten zien van de spanning, stroom etc. is die erdoor loopt. google eens op usb voltmeter. Zie je meteen wat ik bedoel.

audb
door audb Jul 6, 2016 om 14:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een Ipad oplader zal geen 2.1A aan een ander aparaat leveren dat is namelijk een beveiliging.

marita5
door marita5 - Jul 5, 2016 om 10:15
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ekiem ,

Lees deze informatie eens door als de batterij snel leegloopt / of lang duurt bij opladen  , hierin word vermeld om het programma Kies te installeren door middel van software-updates wordt het accugebruik namelijk verbeterd , klik op de rode regels .

http://www.klachtenkompas.nl/samsung-electronics-benelux/samsung-galaxy-tab-2-101-batterij-loopt-snel-leeg

Programma Kies .

http://www.samsung.com/nl/support/usefulsoftware/KIES/

Hier enkele Accutips ,

http://www.consumentenbond.nl/tablet/accutips-voor-je-tablet

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2016 om 10:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat bedoel ik inderdaad. In aansluiting op wat @Joris schrijft: zelf verbreek ik altijd de internetverbinding bij het opladen, ook bij nieuwe smartphones/tablets. Dan weet je zeker dat er op de achtergrond niets mee kan draaien.

Als je ook een Samsung smartphone hebt, grote kans dat deze oplader ook past in de tablet.

.......Oja ,Carola , wat bedoel je met een andere oplader ? Bedoel je de draad + stekker die je gebruikt voor het opladen ?.......

br
door brambo47 Jul 6, 2016 om 11:00
14 Antwoorden / 3 Vragen

Oplader ook wel adaptor genoemd. De steker met het draadje dus.

Cookies
door Cookies - Jul 5, 2016 om 10:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@marita: die software updates staan er al lang op, ook zonder Kies. Voor de tab 2 komen nl. al heel lang geen updates meer, dus Kies installeren is zinloos.

marita5
door marita5 Jul 5, 2016 om 10:44
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Carola.83 , ik zag bij iemand die wel een update kreeg maar niet durfde te installeren , was een nieuw tablet dezelfde als Ts.

Cookies
door Cookies Jul 5, 2016 om 11:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waar zag je dat dan? En in welk jaar? De tab 2 is al jaren niet meer nieuw. En nogmaals: ALS er firmware updates zijn, heb je geen Kies nodig. Ik vermoed dat je zelf geen Samsung tablet hebt?

marita5
door marita5 Jul 5, 2016 om 11:17
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Zie hier de link ( hopelijk werkt de link )https://www.tabletsmagazine.nl/vraag-en-antwoord/software-update-galaxy-tab-2-10-1-opgeschort-maar-icoontje-blijft-staan/ Uw vermoeden is juist , maar dat wil niks zeggen .

Cookies
door Cookies Jul 5, 2016 om 11:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat kan geen tab 2 zijn, want die is al jaren niet meer te koop. Ik vermoed dat dit gaat om - de inderdaad nieuwe - tab S2.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 5, 2016 om 11:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Voor net geen 25 euro koop je in Nederland een originele Samsung batterij voor de tab 2 10.1.

Hoe te vervangen (demo filmpje)
Accu kopen.

Dit is echt zelf te doen
Diewilik

Cookies
door Cookies Jul 5, 2016 om 11:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit zie ik Mieke echt niet zelf doen. Bovendien lijkt het altijd makkelijker dan het is. Kans dat je de tablet sloopt als je niet handig genoeg bent, is groot. Als het enige probleem tot nu toe het langer opladen is, zou ik er iig niet aan beginnen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 5, 2016 om 11:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoi Carola,
Misschien heeft Ekiem een handige kennis, ik haal inmiddels complete telefoons uit elkaar, vervang schermpjes, moederboarden, hoofdtelefoonplugjes. Meestal voor bekenden en soms in geval van mijn dochter ook privé.
Het langer opladen ligt aan de accu, daar kun je best wat info over vinden.
Als Mieke in kop Noord Holland woont wil ik het gratis voor haar doen, ik heb alle benodigde gereedschappen maar er is altijd wel een handige man/vrouw in de kenissenkring.
Diewilik

Cookies
door Cookies Jul 5, 2016 om 16:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zeg ook niet dat het moeilijk is, van alles is op You Tube terug te vinden, maar het vraagt wel enige handigheid. En je moet natuurlijk wel de benodigde gereedschapjes hebben.

ekiem
door ekiem - Jul 5, 2016 om 14:30
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Wat goed dat filmpje. Ik heb al wat overtollige app's verwijderd en nu maar aankijken hoe het allemaal gaat. Bij dat filmpje ziet het er inderdaad allemaal snel en eenvoudig uit. Ik weet niet of ik dat zou aandurven.
Maar gezien de prijs en tijdsduur denk ik dat zoiets bij een " computer mannetje"  toch zeker niet meer dan 50 euro zou hoeven te kosten, wat denken jullie ???? Zal er ook wel aan liggen bij wat voor een soort zaak dat je aanklopt.

Bedankt alvast, ekien

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 5, 2016 om 15:54
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoi Ekiem,
Als ik het moet inschatten is het ongeveer 15 minuten werk als je het netjes en voorzichtig doet.
Dus accu en inzetten samen € 50 zou redelijk zijn.
Misschien is er in uw dorp/stad wel zo'n klein telefoonwinkeltje wat mobieltjes repareert, voor deze jongens is het geen punt.

Succes,
Diewilik.

edrick3
door edrick3 - Jul 5, 2016 om 14:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

....Maar gezien de prijs en tijdsduur denk ik dat zoiets bij een " computer mannetje"  toch zeker niet meer dan 50 euro zou hoeven te kosten, wat denken jullie ??.....

Gewoon eerst eens informeren bij zo'n computermannetje.

Je
door JeWeetMaarNooit - Jul 5, 2016 om 16:12
1 Antwoorden / Vragen

Hallo Ekiem,

Is je probleem al opgelost? Een ppos geleden had ik precies hetzelfde probleem en vreesde inderdaad ook dat accu vernieuwd moest worden. Bij mij bleek de aansluiting van het oplaadsnoer niet meer goed aan te sluiten. En inderdaad een nieuwe oplader+snoer besteld en de tablet laadt sneller op dan ooit tevoren en werkt nog steeds heel goed.
Dus het advies om een nieuwe oplader te kopen (ik zou wel een originele samsung aanschaffen) is volgens mij ook de beste optie.

Groet
jeannette

frisiantje
door frisiantje Jul 6, 2016 om 11:55
13 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker een aandachtspunt. Bij ons was het een knik die vlakbij de stekker van de micro usb aansluiting zat en daardoor slecht contact maakte.
Vervangen van het snoer was bij ons de oplossing.

Ma
door MacWally - Jul 5, 2016 om 17:35
151 Antwoorden / Vragen

Dat ding gewoon lekker resette zit vol troep en 16 GB is niet veel.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 5, 2016 om 18:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zit misschien wel een micro sd kaartje in van 32gb.De accu begint gewoon op te raken dus accu vervangen en een schone tablet dmv fabrieksreset.
Dat zal zeker helpen.
Diewilik

ekiem
door ekiem - Jul 5, 2016 om 19:21
676 Antwoorden / 100 Vragen

Avond allemaal,

Had een paar app's eraf gehaald o.a google streetwise + veronicegids die de kuren had. Ga nu eens in de gaten houden hoe lang het opladen nu duurt.

Het stekkertje in de stopcontact wordt vaak wel erg warn tijdens het opladen. Kan dit kwaad ?

groeten, Ekiem

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 5, 2016 om 21:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee hoor, dat is gebruikelijk. Kan dus zeker geen kwaad.
Diewilik

br
door brambo47 Jul 6, 2016 om 11:06
14 Antwoorden / 3 Vragen

Mag als het een moderne adapter is hooguit handwarm worden. Anders is het een verkeerde of deels defecte adapter.

Ma
door Mat Matheij - Jul 5, 2016 om 22:03
986 Antwoorden / 3 Vragen

Snel laden is te allen tijden slechter dan langzaam opladen. De meeste telefoons zijn tegenwoordig voorzien van Li-ion accu's waarvan vreemd genoeg het daadwerkelijk oplaadprincipe nog niet geheel duidelijk is. Niet geheel ontladen en niet meer dan 80 tot 90% opladen. Zo lijkt het devies. Uw accu lijkt door het vele te snel opladen nu al aan vervanging toe.

mo
door mof - Jul 6, 2016 om 11:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mmh, nieuwe batterij kopen, die past. Ws niet verkrijgbaar ....

ik heb een laptop van 7 jaar, batterij is in 20 min leeg ... Is dus alleen nog maar een soort van ups

ba
door bartsenior - Jul 6, 2016 om 11:24
4 Antwoorden / 0 Vragen

Download de app Greenify in de Playstore en vink alle apps aan die niet op de achtergrond mogen draaien, maar b.v. Whatsapp niet aanvinken anders krijg je geen berichten binnen.
Als je een app hebt laten draaien dan na afloop weer op het pictogram van Greenify klikken.
Deze app bespaart battery en data verbruik op 3/4G.
Suc6

renehk
door renehk - Jul 6, 2016 om 12:32
21 Antwoorden / 1 Vragen

Alle tot dusverre genoemde oplossingen en oorzaken kloppen niet. Wanneer een accu (batterij) niet meer goed oplaadt, is hij aan het einde van zijn levensduur gekomen. Ik ben onvoldoende bekend hoe dit bij het merk Samsung precies is, maar bij alle moderne smartphones en tablets kan de accu niet verwisseld worden. Bij de modernste exemplaren zelfs niet door een servicedienst. Wanneer u verder leest zult u ontdekken dat, zelfs als een servicedienst zegt dat zij het wel kan, ik mijn tablet daar niet aan zou wagen. Het is gewoon niet waar.
U kunt natuurlijk de tablet wel blijven gebruiken, maar alleen met de oplader altijd eraan, en dat is niet echt handig.

Het verdienmodel van de fabrikanten van smertphones en tablets is erop gebaseerd dat u een nieuw exemplaar (model) moet kopen wanneer de accu aan het einde van zijn levensduur gekomen is.
Ik weet dat dat belachelijk is, maar zo is het nu eenmaal.

Ik heb zelf een oudere tablet gehad, waarbij, met speciaal gereedschap en ERG VEEL geduld en handigheid de accu verwisseld kon worden (en voor dat model waren toen ook losse accu's verkrijgbaar voor ca. € 70), maar ik kan u verzekeren dat dat geen feest was. Ik heb die accu met redelijk succes verwisseld, maar ik doe zoiets NOOIT MEER. Het apparaat weer werkte weer op de nieuwe accu, maar heeft er een aantal beschadigingen aan overgehouden. Ook toen was het neit de bedoeling om er een nieuwe accu in te zetten.
(Ik heb dat toen zelf gedaan omdat ik gelezen had dat de servicedienst van de fabrikant de apparaten waar een nieuwe accu in gezet werd vernielde).

Zoals gezegd kunnen de moderne snmartphones en tablets helemaal niet meer geopend worden, ook niet door ervaren servicediensten. Wanneer u een regelmatige kijker naar KASSA bent herinnert u zich misschien nog de aflevering van de belbus, waarin een telefoon ter reparatie was aangeboden, die vernield en onbruikbaar terugkwam. De schade werd door de servicedienst aan de gebruiker van het gloednieuwe toestel toegeschreven. De enige oplossing (met hulp van de belbus) was het geven van een nieuwe telefoon. Dat is uiteindelijk ook gebeurd.
Moraal: wanneer u weer met uw tablet wilt werken, moet u een nieuwe koepen, omdat de accu aan het einde van zijn levensduur gekomen ius. Zo'n accu kan ongeveer 500-700 keer worden opgeladen en dan is het afgelopen. Dat is bij veel mensen al na twee jaar het geval. U heeft het met ruim drie jaar dus lang niet slecht gedaan!

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 6, 2016 om 23:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Onzin, met een beetje handigheid kan iedere accu eruit  Anders zouden ze ook geen lcd meer kunnen vervangen want in 90% van de gevallen moet de accu eruit om hierbij te komen.
Daarnaast heb ik al een link gegeven naar de accu, kost net geen 25 euro en naar een how to do filmpje. Deze is prima te vervangen
Noem mij 1 smartphone die volgens u niet te openen zou zijn.
Diewilik

renehk
door renehk Jul 7, 2016 om 09:57
21 Antwoorden / 1 Vragen

Er is een website iFixit.com, waar alles wat op de markt komt uit elkaar gehaald wordt en dat proces getoond wordt aan de hand van foto's. Bij ieder apparaat wordt ook aangegeven hoe moeilijk het repareren is, op een schaal van 1 tot 10. 10 is makkelijk, 1 is redelijkerwijs onmogelijk. Veel moderne apparaten krijgen daar een 2 of 3 voor "repairability". Mijn telefoon heeft een 2.
Ik vertrouw  zo'n apparaat niet toe aan een kwajongen bij een servicedienst. Het lukt hem nooit het apoaraat uit- en in elkaar te knutselen zonder schade. Zie de iPhone bij Kassa.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 7, 2016 om 11:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

I fixity jen ik heel goed, hun cijfersysteem is gebaseerd op mensen met nul kennis.  Een handig iemand haalt met alle gemak een 1 uit elkaar.
Verder dekken zei zich in omdat ze in de usa nogal snel claimen.  Dus als iFixit zegt het is een 2 en iemand zonder kennis verknalt zijn telefoon dan wordt er direct geclaimd.  Deze veiligheid bouwen ze in.
Wat jammer dat u aan de capaciteiten van de reparatiediensten twijfelt. Er zijn veel toppertje vinden.
Diewilik

sa
door sariah - Jul 6, 2016 om 12:46
34 Antwoorden / 3 Vragen

Wat je kan doen is even de batterij eruit halen. Als deze bol staat dan dient deze vervangen te worden voor een nieuwe batterij.

Hoeft niet erg duur te zijn, maar lost over het algemeen wel de problemen op.
In feite zal je batterij in de huidige situatie dan ook snel leeg zijn.
Maar inderdaad wat de andere man aangeeft, zal het bij nieuwere modellen moeilijker zijn.
Je zou natuurlijk even kunnen nagaan op youtube of er tutorials zijn voor jouw tablet.Mogelijk kan je het wel zelf.

Mijn ervaring is juist dat er regelmatig toch wel een weg te vinden is om e.e.a. zelf te kunnen doen.

Wel is het advies dat mocht het te ingewikkeld worden dan niet zelf eraan te zitten, maar uitbesteden.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 7, 2016 om 00:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb al een  link naar de accu gegeven en naar een how to do filmpje. Je antwoord gaat derhalve nergens over
Diewilik

Cookies
door Cookies - Jul 6, 2016 om 13:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Even?? de batterij er uit halen? Moet je wel de halve tablet uit elkaar halen, dus van 'even' is geen sprake.

DOOR SARIAH - 6 JUL. 2016 OM 12:46
18 ANTWOORDEN / 3 VRAGEN

Wat je kan doen is even de batterij eruit halen.

jk
door jkoops Jul 6, 2016 om 13:41
51 Antwoorden / 9 Vragen

Heel goed idee !!!!

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 7, 2016 om 00:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik wil het wel even doen  :-)
Diewilik

jk
door jkoops - Jul 6, 2016 om 13:40
51 Antwoorden / 9 Vragen

dit verschijnsel komt voor bij elk tablet en ook wel bij smartphones.
Je kunt (in ieder geval bij smatphones) een app downloden, die het opladen en gebruik van de accu wat regelt. Kijk maar eens bij de vele mogelijkheden van /clean Master en CM Security.

Bl
door BlackCrowe - Jul 6, 2016 om 13:44
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb exact dezelfde tablet. Heb em net zo lang en had hetzelfde probleem. Ik had hem soms 8uur aan de lader en dan was hij nog niet half vol.
Ik heb toen een nieuwe lader en een nieuwe accu gekocht die ik zelf zou vervangen, maar...ik sloot de nieuwe lader aan en de accu was binnen 2-3 uur weer opgeladen. Ik heb de accu dus niet hoeven vervangen. Die ligt nu al een half jaar in een la.
Dus ik raad je aan om via internet een nieuwe originele Samsung lader te kopen.

ha
door harmsen - Jul 6, 2016 om 14:20
22 Antwoorden / 9 Vragen

Ekiem,

Volgens mij kun je de accu het beste vervangen. Ik heb op internet 3 aanbieders gezien, te weten GSMpunt.nl (€29,95), 123accu idem, en ReplaceDirect.nl (€ 22,99). Persoonlijk ben ik niet zo kapot van 123accu. De accu voor mijn laptop liet een week op zich wachten. Die moest eerst besteld worden bij de leverancier. Met de andere aanbieders heb ik geen ervaring.

Verder kun je op de site van de Consumentenbond tips lezen om de levensduur van je accu te verlengen.

Ik hoop, dat je hier iets aan hebt.

Monique Harmsen

ekiem
door ekiem - Jul 6, 2016 om 14:46
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag allemaal en bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb nu wat meer inzicht in h.e.e.a en heb ontdekt dat het scheelt om die overtollige app's eraf te halen. Het opladen gaat wat sneller alleen is de tablet nog steeds snel "leeg " , dit gebeurt nu ook met de e-reader  ( toevallig ook 3 jaar oud ) !

Het zelf uit elkaar halen van de tablet, daar begin ik niet aan. Ik zal denkelijk de boel maar eens aankijken. Maar ik vind het inderdaad belachlijk om na 3 jaar een nieuwe tablet te moeten kopen, zeker gezien de prijs ervan. Hij is nu snel leeg maar doet het nog.

Groetjes, ekiem

audb
door audb Jul 6, 2016 om 15:07
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Geloof het of niet daar zijn apparaten juist op gebouwd ze moeten juist niet langer mee kunnen gaan anders gaat de kassa niet rinkelen.

Maar het vervangen van een accu kan zelf worden gedaan maar durft u dat niet aan kijk dan eens naar een computer hobby club of iemand met verstand er van en vraag die of ze het willen doen.

Een nieuwe accu kost minder dan een nieuwe voor zo 30 euro heeft u al een nieuwe accu en als u het filpje die hier onder staat bekijkt ziet u ook hoe makkelijk het is alleen zou ik wel na het plaatsen van de nieuwe accu eerst de schroeven vast zetten en pas daarna de kabels weer terug plaatsen.

sh
door shaun - Jul 6, 2016 om 14:52
1 Antwoorden / Vragen

How To Replace Your Samsung GALAXY Tab 2 10.1 Battery

https://www.youtube.com/watch?v=Ow5T93uqz9I

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 7, 2016 om 00:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zie het 7e antwoord. De accu en het filmpje staan daar al vernoemd. Lees eerst even de gegeven antwoorden door.
Diewilik

ronbear
door ronbear - Jul 8, 2016 om 13:50
22 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb precies dezelfde 3 jaar oud 2/3 uurtjes opladen hoor
lig aan jou tablet is niet goed !