I.
door I. van der Laan Jun 18, 2018 om 15:47
Computers & telefonie

Schade aan mobiele telefoon door andermans hond

Hallo allemaal,

Zo'n twee maanden geleden is mijn mobiele telefoon (scherm) beschadigd door een weggelopen hond van iemand anders.

De hond was weggelopen en naar binnen geglipt bij mij thuis toen ik de voordeur open deed om naar binnen te gaan. Uiteraard heb ik geprobeerd de hond weer naar buiten te dirigeren, maar daar had de hond geen oren naar.
Ik besloot om de dierenambulance te bellen om de hond te laten ophalen. De hond was verder erg aanhankelijk, dus verder geen gevaarlijke factor.

Terwijl ik zat te wachten op de bank en op Facebook zat te pingelen op m'n mobiele telefoon, sprong de hond plotseling op schoot waardoor m'n mobiele telefoon op de grond viel en dus een barst in het scherm had.

De verzekering van de eigenaar van de hond betaald niet de volledige schade waardoor ik nu blijf zitten met een restbedrag dat ikzelf moet betalen om de schade te repareren.

Mijn vraag is; mogen schadeverzekeringen de gedupeerde opzadelen met de kosten van reparaties?

Mijn persoonlijke mening is namelijk dat een gedupeerde altijd schadeloos gesteld moet worden en dat eventuele niet vergoede kosten door de verzekeringsmaatschappij zelf verhaald moeten worden bij hun eigen cliënt.

Ik hoor graag hoe het zit en wat jullie vinden.

Alvast heel erg bedankt!

Mvg. Ilja.

831 6 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2018 om 15:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wonderlijk verhaal.
Wat zou u ervan denken om zelf daarvoor bij de eigenaar van de hond aan te kloppen?

edrick3
door edrick3 - Jun 18, 2018 om 15:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er wordt rekening gehouden met afschrijving.
Mocht er verschil zijn tussen kosten en vergoeding dan zou ik die claimen bij de eigenaar van de hond.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2018 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een deel van het schadebedrag van de verzekeraar van de eigenaar van de hond ontvangen. Zou het niet kunnen zijn dat die eigenaar een eigen risico heeft bij zijn AVP? Wat is het verschiltussen de schade en de uitbetaling?

Dan dient de eigenaar dat restant aan u te vergoeden.

Bij een schade die hersteld kan worden door een reparatie is geen afschrijving van toepassing.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2018 om 16:18
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie tijger1@, voor het niet vergoede deel toch de eigenaar van de hond aansprakelijk stellen. Eventueel via uw eigen rechtsbijstandsverzekering als u die heeft.

I.
door I. van der Laan - Jun 18, 2018 om 16:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

De eigenaar heeft inmiddels inderdaad ook aangeboden het verschil te vergoeden...maarrrrr, ik blijf het vreemd vinden dat een verzekeringsmaatschappij deze zorg bij de gedupeerde neerlegt.

Een schade is al vervelend genoeg en in veel gevallen geen opzet door de tegenpartij, maar er zijn ook gevallen waarbij de tegenpartij niet wenst mee te werken. In zo'n geval is de gedupeerde dan altijd dubbelop de pineut...en een schade, en ook nog eens niet volledig vergoed.

Waarom verhalen verzekeringsmaatschappijen de kosten niet gewoon bij hun cliënten. Dat lijkt mij veel eerlijker.

Vandaar mijn vraag. Maar iedereen bedankt voor de reacties!

tijger1
door tijger1 Jun 18, 2018 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus niet vreemd. Een AVP is niet verplicht zoals een WA voor een auto, dan kunt u de verzekeraar rechtstreeks aansprakelijk stellen en gaat de schadeuitkering buiten hun verzekerde om.

Zou een schade opzet zijn, dan vergoedt een verzekeraar helemaal niet, behalve in uitzonderlijke gevallen.

En als een tegenpartij niet meewerkt, vergoedt een verzekeraar helemaal niets, want hij wil toch echt eerst de toedracht van zijn verzekerde horen.

Die verzekeraar heeft in principe helemaal niets met u te maken, alleen met zijn eigen verzekerde. U had de nota van de reparatie ook aan die eigenaar kunnen geven en die had u dan schadeloos moeten stellen. En dan had hij nadien eventueel kunnen claimen bij zijn verzekeraar. En was het verschil nu het eigen risico?

edrick3
door edrick3 - Jun 18, 2018 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De eigenaar heeft inmiddels inderdaad ook aangeboden het verschil te vergoeden..
Mooi zo.
Bedankt voor het terugmelden.