Emile Tonnaer
door Emile Tonnaer Apr 1, 2021 om 16:12
Computers & telefonie

Schade door oplichting via telefoon

Ik telefonisch benaderd door een Engelssprekende man, die zich voordeed als medewerker van mIcrosoft, naar aanleiding van de vele errors welke microsoft ontving via mijn computer. Dit probleem klopte in zovere dat ik reeds enige tijd problemen heb met die PC, de beller bood mij aan om mijn PC op te schonen zodat alle errors opgelost zouden worden. Hij logde in, met een voor mij onbekend inlogprogramma, en ging vervolgens alle programma's die betrekking hebben op beveiliging verwijderen hierbij ging bij mij het scherm constant op zwart. Daarna ging hij alle sites zoals facebook en you tube controleren en vervolgens wilde hij dat mijn bankaccount ook gecontroleerd moest worden. Op mijn antwoord dat ik vertrouwen heb dat het bankaccount veilig is kreeg ik als antwoord dat dit niet zo is. Hij heeft vervolgens het bankaccount geopend en mij geadviseerd om de account toegang te geven.
Vervolgens heeft wat handelingen verricht zonder actie en toen kwam hij met het verzoek of ik een betaling van 0,01 wilde doen hetgeen zo gedaan is.
Na enige tijd kreeg ik te horen dat er nog veel problemen waren en dat hij er morgen mee verder zou gaan.
Het gesprek werd beeindigde en nadat ik mijn bankaccount opende zag ik tot mijn verbazing dat er een bedrag van € 1450,00 afgeschreven was.
Hiervan heb ik meteen melding gemaakt bij de ING bank en deze blokkeerden meteen mijn toegang op de rekening. Ik moest de rekening weer openieuw gaan openen met een nieuwe toegangscode. Deze code's heb ik aangevraagd om weer te kunnen bankkieren, wel bleek dat de het bankkieren via mijn mobileapp op de iPhone wel gewoon toegankelijk is en ik zaken kon afhandelen. Ik heb vervolgens aan de bank gevraagd om hulp, bij deze enorme schadepost, voor een gesprek met een medewerker van de bank in mijn woonplaats. Dit werd geweigerd want men wilde eerst een onderzoek doen terwijl ik hier een Proces Verbaal van aangifte bij de politie voor mij heb liggen hetgeen zij toch nodig hebben.

Mijn vraag aan U is of ik hierbij hulp kan krijgen indien de bank bij hun standpunt blijft om mij hulp te weigeren.

3746 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2021 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar zou de bank u dan verder nog moeten helpen? Nadat u gebeld hebt, hebben zij uw account geblokkeerd. Meer kunnen zij niet doen.

Voor die bellers van zogenaamd microsoft wordt al jaren gewaarschuwd. Dat geld bent u gewoon kwijt.

Donuts
door Donuts - Apr 1, 2021 om 16:20
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het standpunt van de ING is naar mijn mening volkomen terecht. Je hebt zelf een oplichter toegang gegeven tot je p.c. en tot je bankrekening. Dat is hetzelfde als een onbekende je huissleutels geven.

Voor deze oplichtingstruc wordt keer op keer gewaarschuwd, zowel in allerlei consumenten programma's als in de media.

marita5
door marita5 - Apr 1, 2021 om 16:24
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Emile Tonnaer ,

Spijtig dat u erin bent getrapt , lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.politie.nl/themas/helpdeskfraude.html

ju
door juliomariner - Apr 1, 2021 om 16:29
1321 Antwoorden / 2 Vragen

U mag blij zijn dat de schade "maar" 1.450,00 euro is en dat ze niet de hele bankrekening en spaarrekening hebben geplunderd.

Laat uw computer nakijken door een gespecialiseerd betrouwbaar computer bedrijf of misschien nog beter formateer het geheel en installeer alles opnieuw. Uw computer staat nu waarschijnlijk helemaal vol met allerlei spyware en zullen ze nogmaals proberen bij uw bankrekening en gegevens te komen.

Ik wordt gemiddeld 4 keer per week gebeld door dit soort kl**tzakken. In het begin met een buitenlands nummer maar steeds vaken met een (gespoofd) Nederlands nummer.
Deze week o.a. 010, 070 en Hoogeveen

Ar
door AriEllis Apr 1, 2021 om 19:46
57 Antwoorden / Vragen

"mag blij zijn dat de schade "maar" 1.450,00 euro is en dat ze niet de hele bankrekening en spaarrekening hebben geplunderd."

Ik vind dit een pijnlijke commentaar. Voor veel mensen zou dit zomaar de hele bank- en spaarrekening kunnen zijn.

ju
door juliomariner Apr 1, 2021 om 20:35
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry maar dat noem ik spijkers op laag water zoeken. TS kan beter de tips die ik hem gegeven heb opvolgen anders is de kans dat de schade nog veel groter wordt.

diumenge
door diumenge - Apr 1, 2021 om 16:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Héél vervelend dit en sterkte. Hoe kan het dat je alle waarschuwingen die al jaren worden gegeven voor dit soort fraude gemist hebt?

Wat denk te bereiken met een gesprek met een bankmedewerker in je woonplaats? Wat voor soort hulp verwacht je nog meer van de bank?

tenormin
door tenormin - Apr 1, 2021 om 16:54
16824 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, wat erg dat U op het telefoongesprek bent ingegaan. Als het nu een nieuwe truc was, maar dit speelt al jaren. De bank heeft in deze goed gehandeld, het banknummer geblokkeerd enz. Meer kan men niet voor u doen. Helaas. Let ook goed op: de laatste dagen heel veel last via de telefoon waar men nu beweerd van Windows te zijn: die was (voor mij) nog nieuw maar het was wel weer de Nigeriaanse "Amerikaan", dus net zoals de Microsoft truc. Nooit meer ergens op in gaan. Want het is puur zonde geld. Sterkte ermee.

mahadma
door mahadma - Apr 1, 2021 om 17:12
11537 Antwoorden / 51 Vragen

In het verleden 3x in 1 week gebeld door deze zogenaamde microsoft medewerkers. Direct afgekapt, dit liep toen al jaren deze scams.

aurora1
door aurora1 - Apr 1, 2021 om 17:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u het wachtwoord van uw ING app voor de zekerheid veranderd?

Dit gezien hoe gemakkelijk u uw informatie zomaar aan derden prijsgeeft.
De bank heeft u al geholpen en ik zou niet weten wat u nog meer van de bank wilt. De bank is immers ook nog met een onderzoek bezig?
Misschien is het handiger voor u om een cursus oid te volgen over gebruik van internet. Kijk eventueel daarvoor op Seniorweb, mogelijk zit daar iets voor u bij?

https://www.seniorweb.nl/

Voor de rest kunt u maar beter niet weer alle waarschuwingen in de wind slaan. Als u dat blijft doen kan niemand u helpen.
Sluit eventueel ook een telefoonbeantwoorder aan. De meeste oplichters haken dan direct af dus u spreekt ze dan zelfs niet.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 1, 2021 om 17:29
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom  bellen Microsoft  medewerkers mijn als Linux gebruiker?

En  ook waarom in het Engels... dan haak ik gelijk af,  als het echt  Windows of Microsoft is  moeten ze maar  NL spekende nemen.
Ik vraag of je  in Nederlands willen terug bellen, en ik wacht daar al jarenlang op.

En  als oud scheidsrechter vind ik dat je deze  oplichters ook een eindsignaal mag geven.
Met gehoorschade kunnen ze geen andere meer lastig vallen.

diumenge
door diumenge Apr 1, 2021 om 18:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Boeie.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 1, 2021 om 17:47
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Het verhaal kon ik volgen tot het moment dat de medewerker ook nog uw account van de Bank wilde opschonen, daarna moest ik aan een 1april grap denken.

ju
door juliomariner Apr 1, 2021 om 20:37
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Hij heeft het account ook behoorlijk opgeschoond!

sjjoppy
door sjjoppy Apr 2, 2021 om 10:01
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bedoel dat de vraagsteller de 1april grap kan uithalen.

ju
door juliomariner Apr 2, 2021 om 13:47
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, hier is al zovaak voor gewaarschuwd dat het onwaarschijnlijk lijkt dat er nog iemand intrapt. Het feit dat deze eikels nog steeds bellen geeft aan dat er nog steeds massas mensen intrappen en dat het dus zeer lucratief is.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 2, 2021 om 13:52
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Klopt, dat was ook mijn eerste gedachte.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 1, 2021 om 18:13
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas en nog eens ghelaas: heeft u dan nog nooit eerder berichten gezien en waarschuwingen dat vanuit Microsoft NOOIT wordt gebeld dat u een probleem zou hebben?
 Ik geef u er nu enkele: Wanneer u gebeld wordt door de zogenaamde Microsoft medewerker, zal deze u meestal proberen te overtuigen dat u één van de volgende problemen – of een combinatie hiervan – heeft met uw computer: uw virusscanner is niet up-to-date; uw computer bevat een virus; uw computer is gehackt;

ge
door gerardvantol - Apr 1, 2021 om 19:11
57 Antwoorden / 2 Vragen

Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die in dit soort telefonisch stinken. Er is al zo vaak voor gewaarschuwd. Ik doe tegenwoordig heel simpel, of ik zeg dat ik een LINUX computer heb, of ik leg de telefoon gewoon op tafel, hangen ze vanzelf op.

diumenge
door diumenge Apr 1, 2021 om 20:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nog simpeler is gewoon direct ophangen...

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Apr 2, 2021 om 09:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ophangen?  Als ze bewust de boel  belazeren en ons lastig vallen....

Ik ben tegen  onschuldige gehoorschade  te geven, maar als je hier voor ging werken  ben je niet meer onschuldig.
De Headset   en mijn eind Signaal....   als we dat massaal gaan doen wil niemand dit werk nog doen.

Een groot deel word ongewenst gebeld en  door  mijn methode, dat helpt niet  als ik het alleen doe.
Maar als grotere groep dit doet  stoppen ze met deze pogingen tot  fraude.

Pas als ze +31  nummers  gaan boycotten ben ik pas tevreden.

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2021 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@soms

Houd toch op met die onzin overdat fluitje.

ju
door juliomariner Apr 2, 2021 om 13:49
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ach daar begint soms/kkt/ dustsucker steeds weer over. Het verwonderd me dat hij het hier nog zo lang volhoud hoewel hij ondanks een permanente ban toch weer bij Radar bezig is. Negeren is denk ik de beste oplossing.

diumenge
door diumenge Apr 3, 2021 om 12:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@soms, ga toch weg met je 'mijn methode'. Een beetje stumperig op een fluitje blazen bij zo'n gesprek, als je werkelijk denkt dat ze daardoor er mee stoppen dan ben je nog simpeler dan ik al dacht.

rj
door rjw - Apr 1, 2021 om 20:26
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vrees dat dit gewoon een vast gegeven blijft in de samenleving. Tegen dit soort scams wordt al zeker 10 jaar gewaarschuwd. Als dat nog niet is aangekomen komt het ook nooit meer aan denk ik.

mi
door miennaamishaaz - Apr 1, 2021 om 23:02
725 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt al jaren gebeld van Migrosaft tach zupport. Dit is een oeroude truuk waar al jaren voor gewaarschuwd wordt.

gezien u de rekening hebt laten blokkeren, zouden ze er niet meer opkunnen.

Wat ik u aanraad te doen:
!!!!!!!!!!!ZEER belangrijk: Verwijder het programma wat de oplichter u heeft laten instaleren!!!!!!!!!!!

Voor uw PC volg de volgende stappen:
1 Doe een VOLLEDIG schone instalatie van uw PC
{WAARSCHUWING DIT VERWIJDERT ALLE BESTANDEN}
2 WIJZIG AL UW WACHTWOORDEN.
ja elk wachtwoordt dient gewijzigt te worden omdat u immers niet weet tot welke accounts de hacker toegang heeft gehad. en mogelijk in kon zien in crome wat alle wachtwoorden zijn
3 Maak 2 accounts aan op uw PC
{1 gebruikers account voor dagelijks gebruik, en 1 Admin account die u alleen gebruikt voor een programma te instaleren indien nodig} hiermee voorkomt u dat er rommel op uw PC komt, en kunnen ze niet zomaar alles op uw PC doen, omdat het immers een admin wachtwoord vraagt.
4 Gebruik een ADDBLOCKER
5 Gebruik een password manager die u op een losse USB-stick heeft staan.
6 Gebruik voor elke site een ander wachtwoord.
7 Bekijk video's van kanalen zoals: {scam bait kanalen, dan ziet u hoe de scam's verder te werk gaan}
https://www.youtube.com/channel/UCm22FAXZMw1BaWeFszZxUKw
https://www.youtube.com/channel/UCBNG0osIBAprVcZZ3ic84vw
https://www.youtube.com/channel/UCC9EjyMN_hx5NdctLBx5X7w

Voor uw bankrekening:
1 schakel inloggen via wachtwoord UIT op uw rekening
2 schakel geld overmaken met wachwoord uit op uw rekening {alleen overschrijvingen met de ING scanner activeren} Hierdoor voorkomt u dat ze zomaar zonder problemen geld kunnen overmaken.
3 zet een Limiet op betalen naar vreemde rekeningen {minimaal limiet, wijzig dit NOOIT}
Naast bij de Politie een melding te maken is er niet veel meer dat u nog kan doen
Indien uw pc een SYSkey heeft gekreven van de Scammers Kunt u het beste hulp vragen aan iemand in uw Familie om dit eraf te halen. {Het is mogelijk, maar je hebt dan wel wat technische kennis nodig}

ju
door juliomariner Apr 2, 2021 om 13:52
1321 Antwoorden / 2 Vragen

+100 Top antwoord, hier heeft TS wat aan.(en ik ben dit keer absoluut niet sarcastisch)

jftm
door jftm - Apr 2, 2021 om 11:29
182 Antwoorden / 5 Vragen

Goedendag heer Tonnaer, Ik kan mij dit verhaal bijna niet voorstellen dat iemand dit laat doen. U bent toch wel serieus? Ik vermoed dat u een grapje uithaalt. Een slechte 1 aprilgrap. Daarom rapporteer ik u

sira
door sira - Apr 2, 2021 om 11:34
2323 Antwoorden / 24 Vragen

Mocht iemand geïnteresseerd zijn, ga naar YouTube en typ in de zoekbalk Jim Browning of Scammer Payback.

Er gaat een wereld voor je open. Je kunt zien hoe scammers te werk gaan, maar je ziet ook de methoden die zij gebruiken om iemand geld afhandig te maken.

Jim Browning heeft zelfs alle beveiligingscamera's in een gebouw en op de werkplek van de scammers overgenomen, maar kijkt ook mee op het scherm van de scammer hoe deze bezig is een slachtoffer te maken en hoe hij dit probeert te voorkomen.
Scammer Payback daarentegen is tijdens het gesprek met de scammer bezig alle files op de computer van de scammer te wissen.

Dit zijn maar 2 van de vele vrijwilligers wereldwijd die scammers aanpakken. Leuk om naar te kijken.

mahadma
door mahadma Apr 2, 2021 om 13:53
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Dank voor je tip

sira
door sira Apr 2, 2021 om 14:05
2323 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan. Kijk ze met plezier..

Ik kan enorm van die filmpjes genieten.

Analoog
door Analoog - Apr 3, 2021 om 13:48
137 Antwoorden / Vragen

We worden altijd en overal gewaarschuwd voor dit soort oplichting, dat moet je toch eens hebben meegekregen, vind het eerlijk gezegd wel een beetje kortzichtig, ga niet op zoiets in, dat kun je toch begrijpen.