Schade door oplichting via telefoon
Ik telefonisch benaderd door een Engelssprekende man, die zich voordeed als medewerker van mIcrosoft, naar aanleiding van de vele errors welke microsoft ontving via mijn computer. Dit probleem klopte in zovere dat ik reeds enige tijd problemen heb met die PC, de beller bood mij aan om mijn PC op te schonen zodat alle errors opgelost zouden worden. Hij logde in, met een voor mij onbekend inlogprogramma, en ging vervolgens alle programma's die betrekking hebben op beveiliging verwijderen hierbij ging bij mij het scherm constant op zwart. Daarna ging hij alle sites zoals facebook en you tube controleren en vervolgens wilde hij dat mijn bankaccount ook gecontroleerd moest worden. Op mijn antwoord dat ik vertrouwen heb dat het bankaccount veilig is kreeg ik als antwoord dat dit niet zo is. Hij heeft vervolgens het bankaccount geopend en mij geadviseerd om de account toegang te geven.
Vervolgens heeft wat handelingen verricht zonder actie en toen kwam hij met het verzoek of ik een betaling van 0,01 wilde doen hetgeen zo gedaan is.
Na enige tijd kreeg ik te horen dat er nog veel problemen waren en dat hij er morgen mee verder zou gaan.
Het gesprek werd beeindigde en nadat ik mijn bankaccount opende zag ik tot mijn verbazing dat er een bedrag van € 1450,00 afgeschreven was.
Hiervan heb ik meteen melding gemaakt bij de ING bank en deze blokkeerden meteen mijn toegang op de rekening. Ik moest de rekening weer openieuw gaan openen met een nieuwe toegangscode. Deze code's heb ik aangevraagd om weer te kunnen bankkieren, wel bleek dat de het bankkieren via mijn mobileapp op de iPhone wel gewoon toegankelijk is en ik zaken kon afhandelen. Ik heb vervolgens aan de bank gevraagd om hulp, bij deze enorme schadepost, voor een gesprek met een medewerker van de bank in mijn woonplaats. Dit werd geweigerd want men wilde eerst een onderzoek doen terwijl ik hier een Proces Verbaal van aangifte bij de politie voor mij heb liggen hetgeen zij toch nodig hebben.
Mijn vraag aan U is of ik hierbij hulp kan krijgen indien de bank bij hun standpunt blijft om mij hulp te weigeren.
En waar zou de bank u dan verder nog moeten helpen? Nadat u gebeld hebt, hebben zij uw account geblokkeerd. Meer kunnen zij niet doen.
Voor die bellers van zogenaamd microsoft wordt al jaren gewaarschuwd. Dat geld bent u gewoon kwijt.
Het standpunt van de ING is naar mijn mening volkomen terecht. Je hebt zelf een oplichter toegang gegeven tot je p.c. en tot je bankrekening. Dat is hetzelfde als een onbekende je huissleutels geven.
Voor deze oplichtingstruc wordt keer op keer gewaarschuwd, zowel in allerlei consumenten programma's als in de media.
Hallo Emile Tonnaer ,
Spijtig dat u erin bent getrapt , lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.politie.nl/themas/helpdeskfraude.html
U mag blij zijn dat de schade "maar" 1.450,00 euro is en dat ze niet de hele bankrekening en spaarrekening hebben geplunderd.
Laat uw computer nakijken door een gespecialiseerd betrouwbaar computer bedrijf of misschien nog beter formateer het geheel en installeer alles opnieuw. Uw computer staat nu waarschijnlijk helemaal vol met allerlei spyware en zullen ze nogmaals proberen bij uw bankrekening en gegevens te komen.
Ik wordt gemiddeld 4 keer per week gebeld door dit soort kl**tzakken. In het begin met een buitenlands nummer maar steeds vaken met een (gespoofd) Nederlands nummer.
Deze week o.a. 010, 070 en Hoogeveen
"U mag blij zijn dat de schade "maar" 1.450,00 euro is en dat ze niet de hele bankrekening en spaarrekening hebben geplunderd."
Ik vind dit een pijnlijke commentaar. Voor veel mensen zou dit zomaar de hele bank- en spaarrekening kunnen zijn.
Sorry maar dat noem ik spijkers op laag water zoeken. TS kan beter de tips die ik hem gegeven heb opvolgen anders is de kans dat de schade nog veel groter wordt.
Héél vervelend dit en sterkte. Hoe kan het dat je alle waarschuwingen die al jaren worden gegeven voor dit soort fraude gemist hebt?
Wat denk te bereiken met een gesprek met een bankmedewerker in je woonplaats? Wat voor soort hulp verwacht je nog meer van de bank?
Oh, wat erg dat U op het telefoongesprek bent ingegaan. Als het nu een nieuwe truc was, maar dit speelt al jaren. De bank heeft in deze goed gehandeld, het banknummer geblokkeerd enz. Meer kan men niet voor u doen. Helaas. Let ook goed op: de laatste dagen heel veel last via de telefoon waar men nu beweerd van Windows te zijn: die was (voor mij) nog nieuw maar het was wel weer de Nigeriaanse "Amerikaan", dus net zoals de Microsoft truc. Nooit meer ergens op in gaan. Want het is puur zonde geld. Sterkte ermee.
In het verleden 3x in 1 week gebeld door deze zogenaamde microsoft medewerkers. Direct afgekapt, dit liep toen al jaren deze scams.
Heeft u het wachtwoord van uw ING app voor de zekerheid veranderd?
Dit gezien hoe gemakkelijk u uw informatie zomaar aan derden prijsgeeft.
De bank heeft u al geholpen en ik zou niet weten wat u nog meer van de bank wilt. De bank is immers ook nog met een onderzoek bezig?
Misschien is het handiger voor u om een cursus oid te volgen over gebruik van internet. Kijk eventueel daarvoor op Seniorweb, mogelijk zit daar iets voor u bij?
Voor de rest kunt u maar beter niet weer alle waarschuwingen in de wind slaan. Als u dat blijft doen kan niemand u helpen.
Sluit eventueel ook een telefoonbeantwoorder aan. De meeste oplichters haken dan direct af dus u spreekt ze dan zelfs niet.
Waarom bellen Microsoft medewerkers mijn als Linux gebruiker?
En ook waarom in het Engels... dan haak ik gelijk af, als het echt Windows of Microsoft is moeten ze maar NL spekende nemen.
Ik vraag of je in Nederlands willen terug bellen, en ik wacht daar al jarenlang op.
En als oud scheidsrechter vind ik dat je deze oplichters ook een eindsignaal mag geven.
Met gehoorschade kunnen ze geen andere meer lastig vallen.
Boeie.
Het verhaal kon ik volgen tot het moment dat de medewerker ook nog uw account van de Bank wilde opschonen, daarna moest ik aan een 1april grap denken.
Hij heeft het account ook behoorlijk opgeschoond!
Ik bedoel dat de vraagsteller de 1april grap kan uithalen.
Ja, hier is al zovaak voor gewaarschuwd dat het onwaarschijnlijk lijkt dat er nog iemand intrapt. Het feit dat deze eikels nog steeds bellen geeft aan dat er nog steeds massas mensen intrappen en dat het dus zeer lucratief is.
Klopt, dat was ook mijn eerste gedachte.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Belkin usb-c koptelefoon aan Samsung Galaxy A52s 5G werkt ineens niet meer
Op 19 feb 2024 heb ik Belkin G3H0002 usb-c headset met bel functie gekocht. Meteen na inpluggen in mijn mobiele telefoon, de Samsung Galaxy A52s 5G werkte hij meteen feilloos. Echter zo'n 2 weken geleden deed hij het ineens niet helemaal meer.
Dwz ik hoorde nog wel het audio van de NPO radio1 live stream, maar ik kon het volume niveau met de knopjes aan de kabel van de headset niet meer ver
...
Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direct telefonisch contact gezocht, na 40 minutengewacht te hebben uiteindelijk doorverbonden met de
...
Lees meer
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer