ke
door kermis Mar 10, 2006 om 17:41
Computers & telefonie

Scherm vervaagd

Ik heb een dell computer, en heb er jammer genoeg niet veel verstand van ik heb hem nu zo'n 3 jaar en vandeweek zette ik hem aan en hoorde wel een vreemd geluid maar dacht ach. Nu heb ik allerlei verschillende kleuren op mijn scherm en is hij ook niet meer zo duidelijk wie weet wat er aan de hand is?? Het zit vnl aan de boven- en rechterkant groenig en paars.

793 6 Rapporteer

sloterplas
door sloterplas - Mar 10, 2006 om 18:18
35 Antwoorden / 20 Vragen

Mistermac kan wel gelijk hebben wat stof en andere rommel aan kan richten.Mensen eten hun ontbijt op boven het toetsenbord, de kat ligt op de scanner enz.Een tip::Over elk apparaat kan je een afdekhoes doen niet zo duur om te kopen of zelf te maken.

mi
door mistermac - Mar 10, 2006 om 18:21
18 Antwoorden / 0 Vragen

Kermis,

heb je het over een beeldscherm? Als dit het geval  zet dan eens de stofzuiger op de ventilatiegaten. Mijn eigen ervaring is dat dit nog wel eens wil helpen. Als er veel stof in zit dan kan dit beeldvervormingen tot gevolg hebben. Uiteindelijk is stof funest voor alle elektrische apparaten.

Het is goed mogelijk dat dit niet helpt, want je hebt het ook over een geluid. Dit duidt vaak op een storing en dat je beeldscherm aan zijn laatste loodjes bezig is. Troost je in dit geval voor nog geen €200,- heb je zeer goede en leuke TFT scherm.

ke
door kermis - Mar 10, 2006 om 18:23
4 Antwoorden / 4 Vragen

even reageren als er 1 is die het schoon houdt ben ik het wel en nee er wordt bij deze computer NIET gegeten of gedronken, en ja er zit een hoes overheen, maar het is toch wel erg snel voor een scherm van nog geen 3 jaar oud

gsm
door gsm - Mar 10, 2006 om 19:10
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Mogelijk is de beeldbuis niet gedemagnetiseerd.

Een beeldscherm of TV wordt bij het aanzetten gedemagnetiseerd.
Dat gebeurd met een wisselstroom die gedurende korte tijd door een spoel rond de beeldbuis gestuurd wordt.
Het bromgeluid dat daardoor ontstaat moet je één seconde kunnen horen.
De stroom vloeit door een weerstand die door de stroom wordt opgewarmd. De weerstand neemt daardoor toe waardoor de stroom langzaam afneemt. Hierdoor wordt een maximale demagnetisatie van de beeldbuis bereikt.

Probeer eens of het scherm via het menu te demagnetiseren is.
Als dat werkt wordt het beeld heen en weer geschud.

Als de verkleuring dan nog niet weg is, is er wat anders mis, binnen in de monitor. Meestal is dat te wijten aan slechte solderingen.

Groet,
GSM

mo
door mooney - Mar 22, 2006 om 15:55
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kermis,

Hetzelfde overkwam mij ooit met een CRT-monitor.  Het bleek niet te gaan om demagnetisatie, maar om een verkeerde refreshrate, die voor plaatselijke onscherpte en verkleuringen in de hoeken zorgde.

Daar het probleem zich bij jou plotseling optrad, kan ik me ook voorstellen dat zich een verandering voorgedaan kan hebben in de omgeving van het beeldscherm, d.w.z. het verplaatsen van andere apparatuur, zoals niet magnetisch afgeschermde geluidsboxjes.

Zodra magnetische velden van andere apparatuur het magnetisch veld van (in dit geval) monitor beinvloeden kan dit leiden tot "wegtrekken" en verkleuringen van de beeldinhoud. Dit effect kan zich overigens ook voordoen bij TV's.

Misschien heb je iets aan mijn ervaringen met deze klacht.

Succes :-)

Mooney

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 22, 2006 om 16:21
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Een vreemd geluid bij starten van een beeldscherm duidt meestal op een defectgaande elco (condensator of dergelijke).

De vraag is of repareren, (voor een hobbiist niet het moeilijkste) bij een leverancier als Dell wel loont qua kosten van een nieuwe of, loop eens binnen bij een kringloopwinkel, u heeft een vervanger voor "een prik" en krijgt in de regel nog garantie ook