melvin1
door melvin1 Oct 3, 2010 om 02:30
Computers & telefonie

Schiijf C gebruik

Beste mensen,

Iets in mijn pc gebruikt veel bites op mijn C schijf.

Van 69 gb naar 300 mb, terwijl ik alle programma's op de D schijf heb staan.

Uiteraard als ervaren man, heb ik de nodige dingen gedaan als schijf opruiming gedaan, defragementeren etc.

Maar waar blijft de 22 gb wat ik nog vorige week had.

Heb wel wat dvd's gekopieerd.

Windows Vista 32 bit legaal sp 2, wie weet waar ik wat in mijn pc wat verborgen heb zitten.

Groet Melvin

1562 13 Rapporteer

erwindehaas
door erwindehaas - Oct 3, 2010 om 08:40
8 Antwoorden / 3 Vragen

Tja,

Het kan meerdere oorzaken hebben.
Ik neem aan als ik dit zo lees dat windows en de programma's op D staan
Dat je de C schijf gebruikt voor films.

Je zou het beste eerst de mappen moeten controleren van het programma waarmee je download. Misschien zitten daar nog restanten van films in.

Als je geen restanten van films terug kan vinden is waarschijnlijk je prullenbak nog vol.

Zo ik je bericht lees neem ik aan dat er nog restanten van films op je schijf staan. Ik denk dat je in die hoek verder moet zoeken

gsm
door gsm - Oct 3, 2010 om 10:14
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Controleer de grootte van de WINSXS folder (rechter muisknop. Eigenschappen).

Suggesties:
chkdsk /F
Met Schijfopruiming kun je alle herstelpunten verwijderen, behalve de laatste.
Open nog eens via Bureau-accessoires en Uitvoeren de %temp% folder en kijk of er niet toch nog wat weg kan.

Ruim anders een keer op met Glary Utilities

Ga eens scannen met MBAM, SuperAntispyware en Adaware.

edwardus
door edwardus - Oct 3, 2010 om 10:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een andere mogelijkheid is dat er zgn. "schaduwkopieën" worden bewaard, meer hierover kun je bijv. hier lezen.

Wat ik zelf altijd doe als ik zoek naar folders met ruimteverslinders, is TreeSize Professional (gratis) draaien, dan zie je binnen een oogopslag waar de bulk zit. Erg handig progje.

fa
door fam flipse - Oct 3, 2010 om 11:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hall,
Ik begrijp dat je ervare pc gebruiker bent , maar microsoft maakt er een sport van om verborgen bestanden (systeem bestanden) op te slaan.
Ook alles wat je ziet-gebruikt slaat hij ook nog eens op in de map verborgen bestanden deze kun je alleen wissen met, indien je weet wat je doet , met sys clean programma's , maar pas op voor je het weet krijg je foutmeldingen

hoop je hier mee van dienst geweest te zijn.

mvgr Andre

melvin1
door melvin1 - Oct 3, 2010 om 12:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Edwardus

Heb het programma FreeSize gebruikt, en inderdaad, wat een rommel.

Veel video's waren op de C schijf weg geschreven, had op dvd gemoeten.

Het is opgelost nu, allen hartelijk dank voor de medewerking.

snah
door snah - Oct 3, 2010 om 15:28
654 Antwoorden / 61 Vragen

Vraagje , hoe werkt dat programma FreeSize , waar moet ik op klikken , ben nl. bang dat ik iets verkeerds verwijder .
Hans

melvin1
door melvin1 - Oct 3, 2010 om 16:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

@snah

Op score klikken en daarna gaat het programma de hele schijf doorzoeken.

Daarna kijken je de mappen nalopen, of daar iets verkeerd tussen zit.
Bij mij zag ik de film bestanden staan, dus dat was vrij eenvoudig.

Als je niet zeker bent, zou ik er niet aan beginnen, als je teveel of goede bestanden weg haald, werkt je systeem niet meer.

Succes!

edwardus
door edwardus - Oct 3, 2010 om 16:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de goede orde het is TreeSize met een T dus.
Via de eerder gegeven link kun je screenshots en een demo video bekijken van hoe het werkt. Je gebruikt het om de grootste mappen uit te lijsten, vervolgens is het aan jou om uit zo'n map wel of niet bestanden weg te gooien, het is aan jou om te beoordelen of je ze kwijt kunt of niet. Het programma gooit niks voor je weg.

snah
door snah - Oct 3, 2010 om 16:33
654 Antwoorden / 61 Vragen

Okee , bedankt

gsm
door gsm - Oct 3, 2010 om 22:18
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 3 okt 2010, 10:31]Een andere mogelijkheid is dat er zgn. "schaduwkopieën" worden bewaard, meer hierover kun je bijv. hier lezen.

Wat ik zelf altijd doe als ik zoek naar folders met ruimteverslinders, is TreeSize Professional (gratis) draaien, dan zie je binnen een oogopslag waar de bulk zit. Erg handig progje.
TreeSize is dacht ik sharware (30 dagen vrij).
Met het gratis Glary Utilities kun je trouwens ook een goed inzicht verkrijgen:
Modules, Bestanden & Mappen, Schijf Analyse
Daarnaast kan het nog veel meer!

Nog meer tooltjes

edwardus
door edwardus - Oct 3, 2010 om 22:32
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Verrek! Ze hebben 't veranderd. Mijn TreeSize Professional is al wat ouder en die was nog gratis eindeloos te gebruiken, alleen af en toe een keertje zeuren als het een grote drive is. Nu hebben ze er aparte versies van gemaakt, er is nu ook een TreeSize Free.

melvin1
door melvin1 - Oct 3, 2010 om 23:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

Utilities, Glary Utilities, heb ik de betaalde versie ervan, is redelijk goed.

Echter Treesize is betreft het vinden van onnodige bestanden een stuk beter.
Er komt een waslijst aan rommel naar buiten.

Aan de Professionele versie hangt wel een duur prijskaartje aan E 39,95 per jaar.

De gratis versie is wat beperkter.

Naast Glary Utilities, heb ik ook Tuneup, maar ze werken onvoldoende.

wolf59
door wolf59 - Oct 4, 2010 om 17:01
10 Antwoorden / 9 Vragen

Een van de boosdoeners kan windows zijn. Zodra er een update voor vista gedaan wordt maak deze een herstel punt aan. Die nemen aardig wat ruimte in. Soms oplopend tot 10gb. Ik zelf gebruik TuneUp Utilities om die ruimte terug te krijgen.