door heremietkreeft Jun 11, 2022 om 11:19
Computers & telefonie

SDHC niet herkend

Mogelijk zie ik iets over het hoofd, na het vanmorgen aanzetten van mijn laptop, een al ouder Toshiba worden SDHC schijven niet meer herkend. Ik heb al diverse opties op basis van i-net zoeken geprobeerd maar zonder succes. Zie ik iets over het hoofd? De andere ingangen (USB etc. worden wel herkend). (Ik heb ook meerdere SDHC schijven geprobeerd)
Ik wil er overigens niet al te veel moeite aan besteden aangezien ik een nieuwe laptop klaar heb staan maar nog niet aan installeren toekwam.
(Ik wilde de SDHC van de oude benutten om bestanden over te zetten. Ik heb echter ook andere opties omdat te doen zoals een externe SSD).

2666 7 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 11, 2022 om 11:41
2042 Antwoorden / Vragen

Wat zijn SDHC "schijven", bedoelt u geen insteek kaartje? En is het dan één kaartje of meerdere?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 11, 2022 om 11:48
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dan toch maar een tip voor u: open een zoekmachine en geef in 'SDHC kaart' en u ziet weat het is. De lezer in mijn oud laptop herkent ze niet en het lijkt mij, gelet op uw reactie dat u ook geen antwoord kunt geven als gevraagd. Helaas.

sira
door sira Jun 11, 2022 om 11:55
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Dan ziet Henkdezevende wat hij bedoelt, een sd-kaart.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 11, 2022 om 14:03
2042 Antwoorden / Vragen

Bedankt boomers, voor jullie "nuttige" toevoegingen maar zoals gebruikelijk missen jullie het belangrijkste punt weer; gaat dit om één kaartje (schijf zo u wil) of werkt er geen enkel kaartje meer in die sleuf van die machine.

Topantwoord

sira
door sira - Jun 11, 2022 om 11:51
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet ook niet beter dat dit een SD-kaart is met High Capacity.

U kunt dat kaartje dan toch gewoon in de nieuwe laptop steken? Of staat er helemaal niets op? Dan formatteren.

https://www.sd-kaart.nl/error/sd-kaart-foutmeldingen-en-errors/

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 11, 2022 om 11:58
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@SIRA, inderdaad SDHC staat voor SDHighCapacity en als aangegeven in mijn vraag wil ik die juist gebruiken om bestanden van mijn oude laptop over te zetten naar de nieuwe. Mijn externe SSID schijf beval een volledige backup met dus ook heel veel oude bestanden (sommige 40 jaar oud of nog ouder) en zou ik moeten selectren. Uiteraard kan ik het ook via USB3 sticks. En het betreft niet 1 kaart die niet gelezen blijkt te worden maar alle 4 die ik heb geprobeerd.
Aan de kaarten zelf mankeert helemaal niets. (Als getest met mijn fotocamera)

sira
door sira Jun 11, 2022 om 12:00
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Staat het "schakelaartje" van de kaart op unlock?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 11, 2022 om 18:14
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Nee! En als zojuist ook getest op de nieuwe laptop: het ligt niet aan de kaart.Daar wordt die wel gelezen. Unlock is overigens alleen van belang als er sprarke is van plaatsen van bestanden, dat kan dan niet. Hoe dan ook, dank voor de moeite.

Be
door Ben22 - Jun 11, 2022 om 15:00
57 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kunt u een ander (extern, usb) kaartlezertje proberen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 11, 2022 om 15:51
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik gaf aan: getest met camera. En het zijn niet de kaartjes, de laptop herkent deze poort niet meer.

Be
door Ben22 Jun 11, 2022 om 16:16
57 Antwoorden / 6 Vragen

U gaf aan dat de oude laptop wel de usb poort (en) herkend, u kunt een kaartlezertje op een usb poort aansluiten, u kunt dan de in de camera geteste kaartjes in dat externe kaartlezertje schuiven en dan uitproberen opde oude laptop.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jun 11, 2022 om 15:42
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zou niet meer reageren, maar ik zie dat je er niet uitkomt met je SDHC schijf. Ik heb hetzelfde gehad met mijn camera. Ook de nieuwe geheugenkaartjes waren niet meer te lezen. De oude sd kaartjes zijn niet meer te krijgen.

SDHC[bewerken | brontekst bewerken]

SD-kaarten van 4 GB tot 32 GB worden SDHC (SD High Capacity) genoemd. Deze hebben als voordeel de grotere capaciteit maar zijn niet bruikbaar in oudere apparaten. In oudere apparaten met alleen het SD-logo zijn SDHC-kaarten niet te gebruiken. Als de SD-kaart een SDHC-kaart is dan staat dit met de letters 'HC' erop vermeld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/SD-kaart

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 11, 2022 om 15:59
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dank, het probleem is dat het tot gisteravond voor uitzetten toen wel werkte. Ik was daarvoor wel aan het testen geweest met een USB 4 poort usd 3.1 hub om straks te benutten in de nieuwe laptop die nog maar 1 usb 3 aansluiing heeft naast een USB C. En dat werkt allemaal wel, zij het dat ik m..b.t de apator van de draadloze muis wel eerst moest herstarten. Als gezegd, de laptop is alwel oud, nog van net het einde van de win 7 generatie en de nieuwe ligt klaar om gïnstalleerd te worden. Alleen heb ik daar even door diverse school werkzaamheden .(examensurveilleren en gastlessen) te weing tijd en geduld voor.

De SDHC kaart(en) wer(en) tot gisravond dus wel herkend en gelezen. Nu niet meer, na update, cleaning, pogingen via  installatie/apparatenmenu en herstarten nog altijd niet.

Ik ga er verder geen tijd aan besteden tenzij er nog een simpele oplossing komt die ik mogelijk over het hoofd zag. Bestanden zet ik dan wel over met een USB stick. Of na branden op VCD RW of DVD RW en de externe brander die via USB op de nieuwe kan worden aangesloten.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 11, 2022 om 16:23
7181 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 11, 2022 om 16:50
16830 Antwoorden / 202 Vragen

nee, helaas niet, heb ik geprobeerd evenals o.a. adware en PChelp. Fietelijk niet gratis en veel toeters en bellen. Ik heb inmiddels op mijn nieuwe laptop chrome geinstallerd en reageer via die nieuwe als test.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 11, 2022 om 18:11
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Jammer maar toch fijn dat u verder kunt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 11, 2022 om 18:18
16830 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v diverse antwoorden waarvoor dank: zojuist heb ik één van de kaarten die niet herkend werden (de meest benutte) getst op de nieuwe laptop en geen enkel probleem.

Verdere reacties zijn niet nodig, nadat de oude laptop één dezer dagen is leeggehaald gaat die naar de recycle. Overzetten van bestanden lukt wel op een andere manier zoals bijv via DVD RW of USB sticks / externe ssd.

sira
door sira Jun 11, 2022 om 18:25
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Vergeet de harde schijf er niet uit te halen. Fijn om als externe harde schijf te gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 12, 2022 om 16:17
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@SIRA, ik heb een externe zoals ik al aangaf. Daarnaast liggen er ook nog 2 oude HDD's ergens in een la.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 12, 2022 om 16:21
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Update: Soms gebeurt er toch weer iets onverwachts bij gebruik van MS Windows of op een andere wijze met een laptop. Na starten vanorgen van de laptop wordt de SDHC poort wel weer herkend. Tja, iets dat toch af en een kabouteractige activiteit blijkt te zijn. Ik had sedert gisteren geen enkele poging meer gedaan om het probleem zelf opgelost te krijgen.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 12, 2022 om 17:27
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Mocht u gisteren een wijziging aangebracht hebben dan kan het zijn dat de laptop opnieuw moest worden opgestart om deze doorgevoerd te krijgen en dat kan vanmorgen gebeurd zijn maar de wonderen zijn de wereld nog lang niet uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 12, 2022 om 17:33
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@SJOPPY, neen, toch een wonder zoals ik ook wel eerder af en toe meemaakte met eerdere PC's en laptops. Dat had dan gisteren al moeten gebeuren en ik vergat het fenomeen dat vanochtend in eerste instantie de poort nog niet werd herkend maar wel ineens na aansluiten van een USB apparaat aan een andere poort.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 13, 2022 om 17:25
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@SJOPPY, de wonderen zijn de wereld niet uit. nu aan aanschakelen wordt de poort weer niet herkend. Het wordt dus tijd om deze laptop 'aan de kant te ztten, laten recyclen' en voor overzetten bestanden iets anders benutten dan de SDHC schijf.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 13, 2022 om 17:39
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de toelichting @heremietkreeft maar is een USB apparaat ook weer aangesloten op de andere poort? Want alleen dan schijnt het wonder zich te kunnen voltrekken. :-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 13, 2022 om 18:36
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat is het geval lijkt mij. Het is mij eerder nooit overkomen maar als al gezegd, m,b,t, it- kan veel. ooit was soms een oplossing 'een klap geven'.