zwemmer
door zwemmer Jul 31, 2014 om 21:54
Computers & telefonie

Simkaart wetenschap

Nu heb ik mij eigenlijk nodeloos laten verleiden om online een duocore smartphone (Android) aan te schaffen als "speeltje". Ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt en heb er maar even twee nieuwe prepaid simkaarten in gedaan.:1 van Simyo en 1 van Vodaphone. Toch krijg ik de indruk dat die simkaarten aangemeld moeten worden. ofzo. Hoe moet ik hiermee omgaan? Gaat dat allemaal wel samen? De gebruiksaanwijzing is in onleesbaar kleine lettertjes geschreven. Wil men mij aub advies geven?

zwemmer

3180 34 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jul 31, 2014 om 22:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De gebruiksaanwijzing zal vast op internet te vinden zijn en dan kunt u de tekst op de pc vergroten.
Verder zou ik bij beide providers op de site kijken voor informatie over activeren.

door 1953 - Jul 31, 2014 om 22:04
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Onbekend maakt onbemind!

Wat zegt de handleiding van de desbetreffende simkaarten? Waarom twee simkaarten gebruiken?

Aanmelden via een website neem ik aan, meest gangbare registratie.

zwemmer
door zwemmer - Jul 31, 2014 om 22:19
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=zwemmer schreef op donderdag 31 jul 2014, 21:54]Nu heb ik mij eigenlijk nodeloos laten verleiden om online een duocore smartphone (Android) aan te schaffen als "speeltje". Ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt en heb er maar even twee nieuwe prepaid simkaarten in gedaan.:1 van Simyo en 1 van Vodaphone. Toch krijg ik de indruk dat die simkaarten aangemeld moeten worden. ofzo. Hoe moet ik hiermee omgaan? Gaat dat allemaal wel samen? De gebruiksaanwijzing is in onleesbaar kleine lettertjes geschreven. Wil men mij aub advies geven?

zwemmer

door zwemmer - Jul 31, 2014 om 22:25
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=zwemmer schreef op donderdag 31 jul 2014, 21:54]Nu heb ik mij eigenlijk nodeloos laten verleiden om online een duocore smartphone (Android) aan te schaffen als "speeltje". Ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt en heb er maar even twee nieuwe prepaid simkaarten in gedaan.:1 van Simyo en 1 van Vodaphone. Toch krijg ik de indruk dat die simkaarten aangemeld moeten worden. ofzo. Hoe moet ik hiermee omgaan? Gaat dat allemaal wel samen? De gebruiksaanwijzing is in onleesbaar kleine lettertjes geschreven. Wil men mij aub advies geven?

zwemmer

De gebruiksaanwijzing is zoals hierboven gezegd onleesbaar ik probeer wel advies te krijgen bij een telefoonwinkel of een kennis.

aurora1
door aurora1 - Jul 31, 2014 om 22:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals gezegd, als u de gebruiksaanwijzing op internet kunt vinden kunt u de tekst ervan op de pc vergroten en lezen.

br
door brui0929 - Jul 31, 2014 om 22:45
632 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt alleen die simkaart gebruiken waarmee u altijd heeft gebeld Vodafone of Symyo.
Het is mogelijk om te switchen van provider door uw simkaart nummer door te geven.
Doe dit als u weet welke simkaart werkt. Het maakt niet uit of u prepaid beld opwaarderen bel tegoed
Of een abonnement hebt. Haal allebei de simaarten uit de telefoon en stop er vervolgens een opnieuw in.
Kijk welke een netwerk vindt. LET OP! wissel alleen van simkaart als de telefoon helemaal uit staat.

br
door brui0929 - Jul 31, 2014 om 22:47
632 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt alleen die simkaart gebruiken waarmee u altijd heeft gebeld Vodafone of Symyo.
Het is mogelijk om te switchen van provider door uw simkaart nummer door te geven.
Doe dit als u weet welke simkaart werkt. Het maakt niet uit of u prepaid beld opwaarderen bel tegoed
Of een abonnement hebt. Haal allebei de simkaarten uit de telefoon en stop er vervolgens een opnieuw in.
Kijk welke een netwerk vindt. LET OP! wissel alleen van simkaart als de telefoon helemaal uit staat.

zwemmer
door zwemmer - Jul 31, 2014 om 23:08
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Goed, dan nog even dit:: het gaat om twee kersverse dus ongebruikte simkaarten voor prepaid- doeleinden. Ze zijn dus van verschillende providers maar naar mij n idee zou dat moeten kunnen. Alleen zijn ze nieuw en dus vergrendeld Hoe kom ik nu van die vergrendeling af?

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Prepaid simkaarten zijn helemaal niet vergrendeld. Er staat alleen heel vaak maar erg weinig tegoed op. Vaak krijg je extra tegoed door je aan te melden. Soms moet je eerst opwaarderen en dan aanmelden voor het extra tegoed.

En over welke gebruiksaanwijzing hebt u het? Van de telefoon of de simkaart?

gompy2
door gompy2 - Jul 31, 2014 om 23:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

De pincode van een GSM staat standaard ingesteld op 0000

gompy2
door gompy2 - Jul 31, 2014 om 23:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, 4 keer nul

br
door brui0929 - Aug 1, 2014 om 00:24
632 Antwoorden / 10 Vragen

Nadat uw pincode 3 keer fout is ingevoerd heeft u een PUK code nodig die bevindt zich in een enveloppe open deze en toets de code in.

zwemmer
door zwemmer - Aug 1, 2014 om 10:29
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Merci, ik ben weer bijgeschoold.

@tijger1: het gaat om de gebruiksaanwijzing van de telefoon waar ik diep ongelukkig mee ben vanwege dat enorme gepriegel met de letter/cijfertoetsjes. (Maar er is gelukkig nog meer mee te doen) De telefoon geeft overigens aan "simkaart vergrendeld" doch weet ik niet welke simkaart daarmee bedoeld wordt.
@ Macwouter : deze interpretatie was eveneens bij mij opgekomen, ik wist alleen niet nog van een APN-instelling.

Zwemmer

ha
door harryromijn - Aug 1, 2014 om 13:30
272 Antwoorden / 0 Vragen

Wel eens aan een loep gedacht ? Zo deed Oma het 60 jaar geleden ook.
Of scannen, vergroten en uitprinten.
Menig copyshop heeft dar geen moeite mee.

f.weele
door f.weele - Aug 1, 2014 om 15:25
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste zwemmer, zoals Macwouter het verbeeld, heeft het te maken met het instellen van de APN.
Ga op de smartphone naar instellingen > kies simbeheer > kies hier de provider vodafone of simyo (staan beide weergegeven bij een dual sim apparaat) > beide of één van de twee aanzetten. Ga dan terug naar instellingen > kies meer > mobiele netwerken > kies namen toegangspunten > kies dan de simkaart/provider> als het goed is zie je dan staan de providernaam + prepaidinternet > klik hier op en dan zie je o.a. APN inschakelen/uitschakelen > zet hier een vinkje (aan).
Zo zou het ongeveer moeten lukken afhankelijk van het type telefoon en androidversie.
m.vr.gr.

macwouter
door macwouter - Aug 1, 2014 om 15:25
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ik denk dat het probleem wordt veroorzaakt door de verschillende APN-instellingen op uw mobiel. Van Simyo en Vodafone zijn allebei anders. Tweemaal Vodafone of tweemaal Simyo zal wel kunnen want dan blijft de APN-instelling hetzelfde.

APN Vodafone.

APN Simyo..

costnix
door costnix - Aug 1, 2014 om 17:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je de telefoon in een stenen winkel gekocht? Ga dan daar naar terug en laat het instellen door hun doen.

zwemmer
door zwemmer - Aug 1, 2014 om 17:36
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=costnix schreef op vrijdag 1 aug 2014, 17:05]Heb je de telefoon in een stenen winkel gekocht? Ga dan daar naar terug en laat het instellen door hun doen.

Goed idee, Maar, de tel .is online gekocht en het is mij niet duidelijk of ik daarmee zonder gêne naar een stenen winkel kan gaan. Ik zal het toch maar gewoon proberen, mocht de luim daarnaar staan.

gompy2
door gompy2 - Aug 1, 2014 om 18:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwemmer schreef op donderdag 31 jul 2014, 23:08]Goed, dan nog even dit:: het gaat om twee kersverse dus ongebruikte simkaarten voor prepaid- doeleinden. Ze zijn dus van verschillende providers maar naar mij n idee zou dat moeten kunnen. Alleen zijn ze nieuw en dus vergrendeld Hoe kom ik nu van die vergrendeling af?
Klik> Hoe simkaart activeren

gallito
door gallito - Aug 1, 2014 om 22:22
479 Antwoorden / 66 Vragen

@zwemmer
Ik neem aan dat het een simlock vrije telefoon is.
Als u de simkaarten goed heeft geplaatst, krijgt u een venster met de naam van de betreffende provider (1)

*Toets de pincode die gompy al schrijft, want meestal is dit 4x een 0.
Later kunt u dit veranderen in een zelfgekozen pin.

De telefoon moet nu overschakelen naar de 2e simkaart om deze te unlocken.. U ziet daarvan de naam van die provider weer. Herhaal vanaf *

Als u belt of app't wordt bij het versturen gevraagd via welk sim verstuurd moet worden.

Een telefoon met een optie voor 2 simkaarten is erg handig. Je kunt dan n.l. de goedkoopste aanbieder voor bellen en de goedkoopste aanbieder voor internetten kiezen.
Of zoals ik ook gebruik, een simkaart voor 2 verschillende landen.

Welk merk is uw telefoon?

gompy2
door gompy2 - Aug 1, 2014 om 23:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gallito schreef op vrijdag 1 aug 2014, 22:22]
Welk merk is uw telefoon?
Als de TS dat gelijk had geschreven, dan had men, net zoals Aurora1 in de allereerste reactie al schreef, de handleiding kunnen downloaden, wat meestal een PDF is, en die is wel zo groot als een krant te maken.

@Zwemmer hoe is het met je afvoerputje?

aurora1
door aurora1 - Aug 2, 2014 om 01:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat bedoelt u met gepriegel met letter/cijfertoetsjes? Als u de gebruiksaanwijzing via internet bekijkt of de vermoedelijke pdf gedownload heeft dan kunt u met Ctr + het wieltje van de muis de tekst vergroten en verkleinen.
Zoals al gezegd, prepaid kaarten zijn in de regel al geactiveerd. Als de simkaart in de gsm gestopt is krijg je meestal automatisch de juiste instellingen voor apn van de betreffende provider, of aanwijzingen daarvoor per sms. Ik zou overigens eerst maar eens de gebruiksaanwijzing goed doornemen en voor het beter leesbaar maken zijn tips gegeven.
Wij weten niet om welke gsm het gaat dus moeten we maar wat gissen om eventueel te kunnen helpen.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 2, 2014 om 01:52
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ja hoor, weer een zootje onzin antwoorden.
Wimmi heeft meerdere telefoons (dat is slechts 1 van mijn afwijkingen)
Waarvan ook een met 2 simkaarten van 2 verschillend providers.
Zonder simkaarten zie je op het schermpje van je telefoon : insert simcard (dat is Engels)
Of : plaats simkaart (dat is Nederlands/Vlaams)
Als je ruimte hebt voor 2 simkaarten zie je die tekst 2 maal onder elkaar.
Steek 1 kaart in de houder onder de batterij.
Op het klemmetje staat: sim 1 of sim 2.
Op het schermpje zie je nu de naam van de profiteur.
Als je de batterij er hebt ingestopt. (voor de Belgen)
Je hebt slechts een zeer klein beltegoed om de sim aan te melden bij de profiteur.
Hiervoor is meestal eenmalig een cijfer reeks nodig, die vindt je in de enveloppe, of op de kassabon van de simkaarten.
Na het inkloppen van die cijferreeks heb je de beschikking over het gekochte beltegoed.
Je hebt de gebruiksaanwijzing van je telefoon niet nodig, je moet de aanwijzingen in de enveloppe volgen.
Jouw telefoon herkent de sims automatisch.
En het is mij een raadsel waarom u 2 antwoorden top antwoord noemt.
Want het is onzin.
En voor sim 2 : dito.
Laat u het nog even weten ?

f.weele
door f.weele - Aug 2, 2014 om 08:36
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Aan een gebruiksaanwijzing heb je meestal weinig of niets. De informatie die wordt gegeven is vrij summier.
Je zal moeten weten hoe het besturingssysteem werkt (android/apple/ etc.), waarbij er ook nog verschillen zijn, in ieder geval bij android, in de versies.
T.s. zal zelf moeten uitvinden hoe het e.e.a werkt door op ontdekkingsreis te gaan op de telefoon
eventueel geholpen door de overige forumleden.
Er is genoeg lektuur beschikbaar waaruit heel wat informatie gehaald kan worden.
klik hier
m.vr.gr.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 2, 2014 om 12:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

F.Weele,
uw advies dat je moet weten hoe de verschillende besturings systemen werken raakt kant nog wal.
Waarom moet je dat weten ?
En om een simkaart te activeren heb je helemaal geen gebruiksaanwijzing van de telefoon nodig.
Je moet alleen maar de aanwijzingen volgen die je bij de simkaart krijgt.
+++++++++++++++++++++++++++++++==================

=f.weele schreef op zaterdag 2 aug 2014, 08:36: Aan een gebruiksaanwijzing heb je meestal weinig of niets. De informatie die wordt gegeven is vrij summier.
Je zal moeten weten hoe het besturingssysteem werkt (android/apple/ etc.), waarbij er ook nog verschillen zijn, in ieder geval bij android, in de versies.
.

f.weele
door f.weele - Aug 2, 2014 om 13:03
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@wimmi20; de simkaart instellingen zijn een geïntegreerd onderdeel van het besturingssysteem. Zo kun je meerdere instellingen verrichten m.b.t. de simkaart,
zoals naam/telef.nr./achtergrondkleur/weergave nummers. etc. Daarbij kun je ook nog eens instellingen verrichten voor spraakoproep/videogesprek/berichten/gegevensverbinding/contacten kopiëren etc. Daarmee bedoel ik dat lektuur, anders dan de bijgevoegde of van internet gehaalde gebruiksaanwijzing, voor sommigen bezitters van een smartphone een uitkomst zal zijn hoe er mee om te gaan en wat de mogelijkheden zijn. Dat is dus weten hoe het besturingssysteem werkt.
m.vr.gr.

f.weele
door f.weele - Aug 2, 2014 om 13:05
1085 Antwoorden / 27 Vragen

p.s.. dual sim smartphones hebben meestal twee verschillende simkaart slots. In de ene past een gewone simkaart, terwijl in de andere alleen een micro-simkaart
past.

gompy2
door gompy2 - Aug 2, 2014 om 14:48
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=f.weele schreef op zaterdag 2 aug 2014, 13:05]p.s.. dual sim smartphones hebben meestal twee verschillende simkaart slots. In de ene past een gewone simkaart, terwijl in de andere alleen een micro-simkaart
past. Dan kun je vast wel aangeven welke dual-sim telefoons specifiek verschillende slots hebben voor mini en microkaarten of niet?

f.weele
door f.weele - Aug 2, 2014 om 15:03
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@gompy2; dat zijn meestal de (onbekende) Chinese merken zoals Jiayu, Xiaomi, etc. Dit zijn smartphones die eigenlijk bestemt zijn voor de thuismarkt in China, maar gewoon via ebay.com(usa) zijn te bestellen of zelfs op Marktplaats.nl
m.vr.gr.

f.weele
door f.weele - Aug 2, 2014 om 15:07
1085 Antwoorden / 27 Vragen

p.s. hier een link waarin je dat kunt zien. In dit geval een Jiayu:
klik hier

gallito
door gallito - Aug 2, 2014 om 15:17
479 Antwoorden / 66 Vragen

@f.weele
Er zijn uitzonderingen.
Ik gebruik tot tevredenheid al ruim een jaar een smartphone van het merk Wolfgang. (Te koop via de Aldi).
Een voortreffelijke telefoon voor mijn gebruikersprofiel.

Er zit een mogelijkheid in voor 2 gewone maat simkaarten plus een optie voor het plaatsen van een geheugenkaartje.
http://www.android-magazine.nl/reviews/review-wolfgang-4-0-at-as40se/4986/#comment-1267

f.weele
door f.weele - Aug 2, 2014 om 15:26
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@gallito; die heb ik ook gehad, maar weer doorverkocht. Het toestel werkte uitstekend, maar de accu die er in zat was maar 1500 mAh. Deze was snel leeg, zelfs in stand-by stand. Ik heb nu twee Jiayu's G4 met een vermogen van de accu van 3000mAh. Helaas zijn er niet veel smartphones met zulke grote accu's. Een ander voordeel van deze chinese telefoons is dat de meeste geroot zijn. Overigens een iPhone van apple heeft tegenwoordig al een nano-simkaart.
m.vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Aug 2, 2014 om 15:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@f.weele.
Inderdaad, heb het gelezen, klopt wat je schrijft.
Klik 1-> Jiayu G5
Klik 2-> Jiayu G5

wimmi20
door wimmi20 - Aug 2, 2014 om 16:12
2154 Antwoorden / 7 Vragen

f.weele,
dit verhaaltje heeft niets met de vraag te maken.
Alles wat u opnoemt heeft niets te maken met het aanmelden van de simkaart.
En al de handelingen die u opnoemt hebben niets te maken met het besturings systeem, en een nieuwe sim plaatsen.
Dat is bij ieder besturings systeem hetzelfde.
Bij bijna iedereen die een nieuwe telefoon aanschaft is dit de "zoveelste" en heb je geen manual nodig, omdat je al jaren weet hoe het moet.
En voor de zoveelste keer : je hoeft alleen maar de aanwijzingen te volgen die je bij de simkaart krijgt.
En van die 2 formaten simkaart in 1 telefoon klopt ook niet.
Ik heb meerdere spotgoedkope Chinese 2 sim telefoons, allemaal 1 formaat simkaart.
Recent kocht ik een 100% gelijkende kopie van een aaifoon, met perfecte logo's, slots voor 2 simkaarten, plus een geheugenkaart,voor 18 euro, incl. porto.

=f.weele schreef op zaterdag 2 aug 2014, 13:03: @wimmi20; de simkaart instellingen zijn een geïntegreerd onderdeel van het besturingssysteem. Zo kun je meerdere instellingen verrichten m.b.t. de simkaart,
zoals naam/telef.nr./achtergrondkleur/weergave nummers. etc. Daarbij kun je ook nog eens instellingen verrichten voor spraakoproep/videogesprek/berichten/gegevensverbinding/contacten kopiëren etc.
m.vr.gr.