wimbremer
door wimbremer Mar 2, 2008 om 17:02
Computers & telefonie

Slak

Mijn echtgenote heeft een laptop, een Dell. Gegevens: 2,4 Mhz, 256 geheugen. Voorzien van DVD/CD reader/writer. Verder de normale programma's als MS Office. Harde schijf voor 1/3 vol. Antivirus, draai af en toe Hitman Pro, CClean, voorzien van ZoneAlarm pro, regelmatig Defraggen, schijf opruimen e.d.
Toch is de computer ronduit traag. In taakbeheer zie je regelmatig het CPU gebruik naar 100 % schieten, wisselbestand omstreeks 240-350 Mb. Staat ingesteld als: Laat Windows dit beheren. Automatisch dus. Kerneltijden: hoog! Machine draait onder XP Home Edition. Maar... niet vooruit te branden. Regelmatig bevriest alles en moet je eindeloos (3, 4 minuten soms!) eer e.e.a. weer wenst te gaan draaien. Ergerlijk dus!
Mijn "eigen"" machine (miditower) is inmiddels 8 jaar oud, draait als een tierelier met een AMD 1.0 Ghz processor en 1024 Mb geheugen. Deze machine is (zonder te overdrijven) wel 4, 5 x sneller dan de laptop. Hoe kan ik de laptop opvoeren zodat de Zzzzzzsolex weer een race-monster wordt?

417 12 Rapporteer

door 4711 - Mar 2, 2008 om 17:14
885 Antwoorden / 2 Vragen

Via een Computer winkel kun je het geheugen laten vervangen, meestal kost dit maar €10,- extra maar er zijn er die het er gratis inzetten...

Wel is 2x 512 Mb DDR geheugen sneller dan 1x 1 Gb... dit omdat DDR modules elkaar helpen, en ik vermoed dat er max  2x 1Gb in kan...

Welk type weet ik niet maar als je naar een Computer speciaalzaak gaat zien zij welke er in zit, maar het goedkoopste is 256 bij plaatsen..

als het DDR II van 256 Mb type 533 Sodimm is, kun je die zelfs bij mijn komen halen voor een fles wijn,  dus kijk even via Configuratie scherm naar Systeem, ik vind het zonde om iets weg te gooien maar als ik U kan blij maken met dubbele snelheid...

labswans
door labswans - Mar 2, 2008 om 17:23
1918 Antwoorden / 10 Vragen

gooi het programma hitman pro ervanaf aub. U gebruikt te veel programma's om gevaren te ontdekken. U heeft genoeg aan zonealarm pro en antivirus.

Hitman pro is waarschijnlijk de boosdoener

groetjes ,labswans

edwardus
door edwardus - Mar 2, 2008 om 17:33
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou, firewall + antivirus is niet genoeg hoor, maar inderdaad, gooi dat Hitman er maar af, daar zit veel te veel in.

Vandaag ben ik wel geschrokken dat ZoneAlarm, waar ik anders heel tevreden over was, ineens een hele waslijst aan IP adressen in de Trusted zone(!) heeft gezet. Ik ga maar eens naar Comodo kijken.

Installeer wel een GOEDE antivirus. In Hitman Pro zit een probeerversie van NOD32 en dat is een goeie, alleen wat heb je eraan als het maar 30 dagen werkt? Of betalen voor NOD32 of bijv. Avira Antivir is dan een goede keus. Neem ook HOOGSTENS 1 virusscanner per pc.

Bij Avira kun je een rescue cd (op Linux gebaseerd) downloaden, ook altijd handig om bij je te hebben.

Verder heb je een goede spyware scanner nodig. PCTools' Spyware Doctor wordt aanbevolen.

Een intensieve trojan- en rootkit-scan (Panda, Avira) kan ook geen kwaad.

wimbremer
door wimbremer - Mar 2, 2008 om 17:36
122 Antwoorden / 19 Vragen

Hitman Pro zit er nog niet ZO lang op. Ik heb het erop gezet om eventuele makkes te ontdekken. de machine is er niet meetbaar trager van geworden (Behalve als je 't gebruikt natuurlijk, want het snoept idd nogal wat proc. capaciteit op) Ik gebruik het dan ook alleen tijdens mijn "onderhoudsuurtje." Het zou dan toch event. een geheugen-probleem zijn?

wimbremer
door wimbremer - Mar 2, 2008 om 17:46
122 Antwoorden / 19 Vragen

Anti Spyware zit erop, evenals Avira (Zeer goed trouwens!) Ik ga even kijken naar ZoneAlarm...

labswans
door labswans - Mar 2, 2008 om 17:50
1918 Antwoorden / 10 Vragen

heeft u dan al vanaf het begin al problemen met de laptop ? Waarschijnlijk niety...... Als u hitmanpro kort geleden erop heeft gezet en daarna problemen heeft gekregen is deze zeker de boosdoener ook als u hem alleen gebruikt bij onderhoud. Hij kan ook draaien op de achtergrond

Kijk ook eens of er een scan wordt uitgevoerd door een programma dat kan ook de reden zijn van traag worden

labswans

gsm
door gsm - Mar 2, 2008 om 20:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ook interessant:  PC-Tools firewall Plus
Download Nederlandse versie

GSM

dirck
door dirck - Mar 2, 2008 om 21:03
3201 Antwoorden / 3 Vragen

In taakbeheer zie je regelmatig het CPU gebruik naar 100 % schieten.
Kun je ook vertellen welk process hiervoor verantwoordelijk is?

En die 256 MB zou ik inderdaad zo snel mogelijk vervangen voor minimaal 2× 512 MB. (een reepje van 256 MB erbij kan natuurlijk ook, kosten zijn dan wat minder)

Als je naar www.interngeheugen.com toegaat en je klikt links bij Dane-Elec,  Transcend en Kingston op Geheugen Wizard, dan kun je kijken welk geheugen geschikt is voor de Dell laptop.

Groet, Dirck

wimbremer
door wimbremer - Mar 3, 2008 om 16:05
122 Antwoorden / 19 Vragen

Okay, goede link. Opgezocht welk geheugen er nu in moet, maar... er zitten dus twee geheugenslots in. In de ene zit nu dus die 256 Mb. Ander is (nu nog)  leeg. Moet er persé een 256 bij, of kan ik er ook één van 512 Mb bijplaatsen? Of moeten er dus 2 van 256 Mb in? Ik meen wel eens gehoord te hebben dat twee verschillende plaatsen, niet werkt. En waaróm werkt dat dan eventueel niet? Wie heeft het juiste antwoord?

edwardus
door edwardus - Mar 3, 2008 om 20:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat hangt er helemaal van af. In de documentatie die bij de hardware geleverd werd (of op internet terug te zoeken is) staat dat soort informatie vaak vermeld.

Waarom het soms niet werkt? De hardware weigert het domweg, is zo ontworpen, dat kan met een goede reden zijn overigens.

edwardus
door edwardus - Mar 4, 2008 om 19:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nog even terugkomend op mijn opmerking over ZoneAlarm, dit bleek een vals alarm, werd door een Citrix client veroorzaakt. Citrix client is inmiddels het recht tot automatisch opstarten opgezegd i.v.m. de veroorzaakte onrust.