so
door soest282 Oct 25, 2004 om 13:29
Computers & telefonie

Snelheid adsl en kabel

Kan iemand mij vertellen of de snelheid van ADSL min of meer gegarandeerd is? Zit nu op de kabel maar met downloaden haal ik vaak nog niets eens de helft van de snelheid behorende bij mijn abonnement ( 512 kbits down / 128 up)

389 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 25, 2004 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Soest,

Een adsl verbinding hoeft je niet te delen, sluit je een abonnement dan is de snelheid inderdaad min of meer gegarandeerd, ik zelf heb nu ruim een jaar ADSL en haal dag in dag uit de gegarandeerde snelheid dus het is aan te bevelen.

groet tuinfreak

ve
door verwijderd - Oct 25, 2004 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals tuinfreak al zei is de snelheid wel constant maar hoe verder je van de telefooncentrale afzit hoe meer snelheid er verloren gaat. Ikzelf zit ongeveer 1-2 km van de centrale af en haal met mijn 2048/256 abbonement meestal snelheden van ±1840/240.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2004 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

ADSL snelheid via telefoon is redelijk zeker en bij veel providers,
wegens hevige concurrentie, de laatste tijd gratis verhoogd en
uitgebreid.

ADSL via telefonie blijft natuurlijk wel afhankelijk , net zolas bij de
kabel, van de grootst mogelijke snelheid aan de andere kant. De
computer dus waarvandaan U download.

Kabel is erg afhankelijk van drukte maar lijkt gemiddeld toch steeds hoger uit te komen dan via telefonie.

Kijk ook eens op de ComputerIdee site. het forum geeft veel info.

John vd Berg

ve
door verwijderd - Oct 25, 2004 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enterprise, Hoewel ik wel wist hoe het ongeveer in elkaar steekt ben ik blij met je antwoord want nu is het mij (en anderen) een keer goed uitgelegd. En dan te bedenken dat ik niet eens een vraag gesteld heb. Bedankt - PML

ve
door verwijderd - Oct 25, 2004 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Paul,

Als we met z'n allen naast het stellen en beantwoorden van vragen op deze website ook nog wat extra kennis opdoen is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Dat geldt trouwens ook voor mezelf hoor, ik heb hier al zoveel dingen gezien en gelezen waar ik écht helemaal niks van wist, hartstikke leuk dus.

Ter Leering ende Vermaeck...

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2004 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag wil ik allen hartelijk danken voor de snelle reacties. Jammer dat providers als Kabelfoon ( huidige caiway) zonnet en het net deze vraag niet kunnen ( willen??) beantwoorden.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2004 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Soest,

De snelheid van ADSL is een stuk stabieler dan die van kabelinternet omdat je met ADSL via je telefoonlijn een eigen 'oprit' hebt naar Internet.
In tegenstelling tot kabelinternet hoef je deze verbinding niet te delen, zoals je nu wél doet met de andere kabelinternetters die bij jou in de wijk op dezelfde verdeelkast zijn aangesloten.
Met ADSL wordt echter ook de bandbreedte gedeeld met andere adsl'ers maar dit is gebonden aan een maximum.
Deze zogenaamde 'overboekingsfactor' die meestal 1:25 is betekent dat je met 25 andere abonnee's een bepaalde bandbreedte moet delen.
In de praktijk merk je hier echter niets van omdat de kans verwaarloosbaar klein is dat alle 25 gebruikers tegelijkertijd hun volle bandbreedte gebruiken.
Dit in tegenstelling tot kabelinternet waarbij je de beschikbare gedeelde bandbreedte pas kan gaan gebruiken nadat je met een onbekend aantal andere gebruikers deze bandbreedte gaat 'claimen'
Dat is ook de reden waarom de snelheid van kabelinternet zo wisselvallig is.
Met ADSL heb je hier geen last van.

Wat de opmerking van Rennie betreft het volgende:
De snelheid die je nu haalt (±1840/240) is optimaal hoor...!
Je hebt namelijk ook nog te maken met Overhead waardoor je de theoretische snelheid die de provider opgeeft nooit zal halen.
Je hebt data nodig voor de adressering van de pakketjes en controlebits voor de terugmelding.

ADSL is: TCP/IP over ATM, en ATM heeft veel overhead.

TCP/IP vergt 40 bytes overhead per frame van (maximaal) 1500 bytes = 3%.

Overhead ATM is veel groter:
per ATM-pakketje van 53 bytes, groter of kleiner is er niet, zijn er 5 bytes overhead t.b.v. de adressering, per 27 pakketjes 1 ATM pakket zonder payload en dan nog per TCP/IP-frame 8 extra bytes = 13%.

Onderstaand de optimale snelheid voor jouw verbinding.

(2048/8)*(1-40/1500)*(1-(27*5+48)/(27*53))*(1-8/1500) = 216.15 kBytes per seconde.
In kilobits is de theoretische download 1730, dus je verbinding is méér dan optimaal.

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2004 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even dit. Ik ben ook naar een goedkoop abo'tje aan het kijken en kom heel vaak linesharing tegen (meestal 1:25). Als je goed de voorwaarden leest, kom je dit tegen, echter gewoon wordt dit niet aangegeven. Dus goed lezen is het devies!!!

ve
door verwijderd - Nov 1, 2004 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas, de snelheid die vermeld wordt door de providers is de maximale snelheid, door instellingen op de server van de internet provider zult U nooit een hogere snelheid behalen dan vermeld. Een lagere snelheid dan de vermelde is geen uitzondering. De snelheid wordt niet gegarandeerd door de providers, omdat, zoals eerder genoemd de snelheid erg afhangt van de kwaliteit van de verbinding/afstand tot de centrale. Oftewel: de snelheid is niet gegarandeerd, als U bij wijze van spreken, op de snelheid van een 56k modem werkt terwijl U een ADSL abbo hebt is de provider neit in gebreke.

ve
door verwijderd - Nov 1, 2004 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas, de snelheid die vermeld wordt door de providers is de maximale snelheid, door instellingen op de server van de internet provider zult U nooit een hogere snelheid behalen dan vermeld. Een lagere snelheid dan de vermelde is geen uitzondering. De snelheid wordt niet gegarandeerd door de providers, omdat, zoals eerder genoemd de snelheid erg afhangt van de kwaliteit van de verbinding/afstand tot de centrale. Oftewel: de snelheid is niet gegarandeerd, als U bij wijze van spreken, op de snelheid van een 56k modem werkt terwijl U een ADSL abbo hebt is de provider neit in gebreke.