jipenjanneke
door jipenjanneke Jan 4, 2008 om 16:55
Computers & telefonie

Snelkoppeling met logo

Ik heb trouwens nog een vraag:
Als ik een bepaalde website als snelkoppeling op het bureau wil, weet ik hoe dat moet. Maar ik krijg nooit het bijpassende logo erbij. Altijd weer die aardbolletjes.
Als voorbeeld geef ik Youtube.
Hoe krijg ik dat nu met het bijpassende logo op het bureaublad??

groet, Marjan

10840 16 Rapporteer

freya
door freya - Jan 4, 2008 om 17:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo marjan,

Dit gaat niet 'zomaar', Windows gebruikt daar de 'standaard' icoontjes van je webbrowser voor. Je kunt natuurlijk op de betreffende website op zoek gaan naar een leuk klein plaatje en dit vervolgens converteren naar een .ico bestand. Daarna kun je via de eigenschappen van de snelkoppeling en de knop Ander pictogram dat plaatje aan je snelkoppelinging toevoegen. Het is wat werk, maar het kan wel.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Jan 4, 2008 om 17:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Zoiets?

Freya

jipenjanneke
door jipenjanneke - Jan 4, 2008 om 17:55
143 Antwoorden / 78 Vragen

Beste Freya,

Ik snap het hele verhaal. Inderdaad wat bewerkelijk alhoewel dat ook wel meevalt.
Hartstikke bedankt voor het antwoord,

gr. Marjan

jipenjanneke
door jipenjanneke - Jan 4, 2008 om 17:56
143 Antwoorden / 78 Vragen

Zie net pas het logo.
Dat bedoel ik!!!!
Doe je dat op die beschreven manier??

jipenjanneke
door jipenjanneke - Jan 4, 2008 om 18:25
143 Antwoorden / 78 Vragen

Lieve beste Freya.

Het lukt niet!!
Als ik rechts op het Youtube logo klik, krijg ik allerlei opties. Waar moet dan op klikken? Ik vraag misschien veel, maar is het mogelijk mij precies de volgorde van handelen uit te leggen t/m het converteren naar .ico bestand ??

Groetjes, marjan

freya
door freya - Jan 4, 2008 om 18:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Om het je makkelijk te maken, klik met de rechter muisknop op het bovenstaande logo en kies Afbeelding opslaan als. Sla vervolgens het plaatje op je harde schijf op. Nu kun je het gebruiken in je snelkoppeling.

Hoe ik het zelf gedaan heb?

  1. Even gesurft naar youtube.nl
  2. Schermafdruk gemaakt. (printscreen)
  3. Schermafdruk plakken in fotobewerkingsprogramma.
  4. Beetje croppen (kleiner maken)
  5. Knippen plakken om de twee delen boven elkaar te krijgen.
  6. Even croppen tot gewenste uitsnede.
  7. Formaat aanpassen.
  8. Opslaan als .ico bestand.
  9. en voilá.
Freya

jipenjanneke
door jipenjanneke - Jan 4, 2008 om 19:22
143 Antwoorden / 78 Vragen

Beste Freya,
Gedaan zoals gezegd. Het wordt dan inderdaad opgeslagen als GIF-afbeelding. Echter, als je die dan opent krijg je niets te zien!!!
(Ik probeer trouwens wel telkens het youtube-logo als voorbeeld).

Nu wil ik met alle plezier uw eigen manier proberen, maar kan nergens "printscreen" vinden.

Hoop dat ik niet al te vervelend wordt.

Gr. Marjan

edwardus
door edwardus - Jan 4, 2008 om 19:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien is een .gif bewerken en opslaan als .ico net iets te hoog gegrepen voor Marjan.

Als je nu eens iets eenvoudiger begint door te klikken op Eigenschappen van de betreffende snelkoppeling, vervolgens op Ander Pictogram klikken en bij Bladeren dan een willekeurig bestand te kiezen. Als dat bestand zelf geen plaatje bevat, dan gaat Windows vanzelf naar %SystemRoot%\system32\SHELL32.dll en daar zitten al redelijk wat plaatjes in.

Je kunt, als je deze techniek onder de vingers hebt, een stapje moeilijker gaan door ofwel een .ico van internet te downloaden, ofwel er eentje met een tekenprogramma te creëren, en dan dat kiezen bij Bladeren.

freya
door freya - Jan 4, 2008 om 19:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als je het logo uit mijn tweede post opslaat wordt het als .ico bestand opgeslagen. Het logo op de website van YouTube is inderdaad een .gif bestand.
Printscreen is een toets op je toetsenbord (ergens rechtsboven). Als je op die toets drukt (meestal [Shift] + [PrintScreen]) dan kopieër je de inhoud van het scherm. Start dan je fotobewerkingsprogramma en kies Plakken (en dan meestal als nieuwe afbeelding).

Freya

poltol
door poltol - Jan 4, 2008 om 19:33
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Bij mij komt bij sommige snelkoppelingen vanzelf het echte logo te staan. Volgens mij zijn er websites die m.b.v een cookie het standaard loge wijzigen. Als je dan echter je cookies opruimt komt het standaard weer terug. Eenmaal een bezoek en hup het echte loge staat er weer.

Succes, poltol

jipenjanneke
door jipenjanneke - Jan 4, 2008 om 19:38
143 Antwoorden / 78 Vragen

Beste Eduardus,

Wat 1e regel betr. heb je gelijk. Weet niet hoe dat moet. Ik ben nog in de fase van honderden vragen stellen i.p.v. ze te beantwoorden. Sorry.

Tja, gewoon een plaatje zoeken (hoe dan ook) heb ik geen moeite mee,
maar hoe maak ik er in icon van.  Het lukt me nog niet eens een plaatje van internet te krijgen, want nadat ik het op schijf heb opgeslagen krijg ik het weer niet geopend.

Met fotoprogramma's, met powerpointpresentaties maken, nergens geen moeite mee. Maar zoiets simpels schijnt niet te lukken.

edwardus
door edwardus - Jan 4, 2008 om 19:38
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je hebt gelijk, Freya. Marjan heeft denk ik iets niet goed gedaan.

Je kunt de .ico van Freya opslaan (bijv. in Mijn Documenten o.i.d.). Erop dubbelklikken heeft geen zin, dat was niet de bedoeling.

Vervolgens ga je het Pictogram Aanpassen zoals we beiden al hebben uitgelegd, waarbij je bij Bladeren dan dus bijv. Mijn Documenten\youtube.ico kiest.

edwardus
door edwardus - Jan 4, 2008 om 19:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Zie reactie hierboven.

jipenjanneke
door jipenjanneke - Jan 4, 2008 om 19:44
143 Antwoorden / 78 Vragen

Hallo Freya,

HARTSTIKKE BEDANKT!!!!  Het is eindelijk gelukt na het laatste antwoord!
Bedankt voor de tijd die u erin gestoken heeft. Ik denk dat ik maar eens dagelijks deze rubriek ga lezen. Steek je heel wat van op.

hartelijke groeten, Marjan

jipenjanneke
door jipenjanneke - Jan 4, 2008 om 19:48
143 Antwoorden / 78 Vragen

Bedankt Potol,

Het is me gelukt, dankzij antwoorden van Freya. Want zo kan het met ieder willekeurig plaatje of logo.
Uw antwoord betreft icons, en daar ben ik ook goed mee geholpen, want dat wist ik ook allemaal niet.
Jullie zijn super.

groeten, Marjan

jipenjanneke
door jipenjanneke - Jan 4, 2008 om 19:53
143 Antwoorden / 78 Vragen

Freya, Poltol en Edwardus.

Allemaal bedankt, het een na het ander lukt nu.

Groeten, Marjan