ij
door ijzervreter May 4, 2011 om 18:04
Computers & telefonie

Sneller internet

Beste mensen.

Gisteren kreeg ik van de KPN een telefoontje of ik geen sneller internet wilde.
Nu zou ik 1.5 Mb hebben, en ik zou naar 8.0 Mb gaan.
Nu betaal ik 19.95 Euro per maand, en na 6 mnd zou ik 25 euro per maand gaan betalen.
Ik woon op het platteland en de internetverbinding gaat via de telefoonlijn.
Hoe kan ik op mijn computer zien welke snelheid wordt gehaald.
Verder vraag ik me af of ze die hoge snelheid kunnen waarmaken omdat we kilometers van de centrale af liggen.
Tot nu toe heb ik geen klachten over de internet verbinding, misschien soms even wachten.
Wat doe ik via internet: informatie ophalen en soms "Uitzending gemist" kijken.
Wie kan mij adviseren?

Met vr. groet ijzervreter.

4695 17 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 4, 2011 om 19:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Daar zijn meet programma's voor zoek maar eens naar snelheid meten met een zoek programma.. bijvoorbeeld deze

valerius-2
door valerius-2 - May 4, 2011 om 19:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

er is iets fout gegaan nogmaals probeer ik hetKLIK hier hier...

tr
door trappist - May 4, 2011 om 19:30
240 Antwoorden / 0 Vragen

waarom meer gaan betalen als u over de verbinding tot nu toe tevreden bent?
informatie ophalen gaat echt niet merkbaar sneller en als uitzending gemist ook goed gaat zou ik het zo laten.

ro
door ron530 - May 4, 2011 om 20:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

1.5 megabit is niet bepaald een snelle verbinding. 8 megabit daarintegen is niet echt super maar voor 5 euro en 5 cent meer gewoon doen, die oude abonnementen houden toch op te bestaan die kosten enkel maar geld voor de provider. Nog beter ga op zoek naar een provider die in uw gebied een totaal pakket kan leveren dan heb je voor een paar tientjes alles in één .

freya
door freya - May 4, 2011 om 20:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@valerius-2:

Wat heeft een 'meetprogramma' (of welke test dan ook) nu voor zin? De TS heeft nu een verbinding van 1,5Mbps en het enige dat hij nu kan testen is of hij die snelheid van 1,5Mbps haalt. Even testen of misschien 4, 5 of 6 Mbps haalbaar is, is er dus niet bij want hij komt nooit boven die 1,5Mbps uit....

@ijzervreter:

Als je geen intensieve internetgebruiker bent en je bent tevreden over de snelheid die je nu hebt, waarom dan méér gaan betalen? Bovendien loop je het risico dat je door de hogere snelheid (en de grote afstand tot de centrale) een minder stabiele verbinding hebt en of je dáár nu op zit te wachten....?

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - May 4, 2011 om 20:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Op kilometers van de centrale haal je waarschijnlijk die snelheid niet. In de kleine letters van KPN zal ook te lezen zijn dat hun ADSL aanbod van 8Mbps download snelheid het maximaal haalbare is voor het aangeboden abonnement, ook al zit je naast de centrale.
Dat betekent dus niet dat het op grotere afstand van de centrale ook echt op die snelheid gaat werken.
KPN moet je wel kunnen vertellen hoe snel de verbinding in werkelijkheid zal zijn op een specifieke aansluiting.

edwardus
door edwardus - May 5, 2011 om 16:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen

KPN kan op basis van het adres een reële inschatting maken van de te verwachten snelheid, ze hebben n.l. een database waarin alle lijnlengten bekend zijn. Er zijn echter nog andere factoren die de snelheid nadelig kunnen beïnvloeden, zoals bijv. een slechte aansluiting binnenshuis. Kortom: garanties over de te halen snelheid kunnen niet worden gegeven.

Wat ik echter uit het verhaal proef is dat er behalve af en toe wat wachttijd geen enkel probleem is met de huidige verbinding, lekker zo laten dan zou ik zeggen, je hebt zelfs een kans dat op termijn de snelheid kosteloos wordt verhoogd, zoals dat bij wel meerdere providers is gebeurd.

audb
door audb - May 6, 2011 om 12:31
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De snelheid die gehaald KAN worden is niet altijd de snelheid die men via ADSL krijgt.
Dit komt omdat er onderweg naar de centrale en daarna naar uw huis erg veel verval is.

Zo woon ik zelf zo 600 meter van de telefoon centrale en had een 20Mb verbinding maar daar bleef zo 16 mb van over en toen de provider door Telfout ehu telfort werd overgenomen,,, janken nog geen 12 Mb.

Dit komt doordat een grotere provider zoveel mogelijk aansluitingen wil op de zelfde lijn.

Naar de centrale ligt namelijk een glasvezel verbinding die zo 300Mb doet en die wordt weer door de centrale verdeelt over zo 60 tot 100 aansluitingen.

De KPN gaat er echter van uit dat niet iedereen te gelijk op internet zit en zodoende gaan ze meerdere aansluitingen doen op de lijnen.
Vandaar dat er ook altijd staat "Maximaal" 20Mb ofwel het kan in theorie zijn dat u 20 Mb zou hebben maar dat graderen ze dus niet.

aragon
door aragon - May 6, 2011 om 12:48
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 4 mei 2011, 19:06]Daar zijn meet programma's voor zoek maar eens naar snelheid meten met een zoek programma.. bijvoorbeeld deze

Mensen, als er al eens een typefout gebebeurt of een zin niet af is, geef dan niet gelijk domweg een RODE duim.
Het kan ons allemaal gebeuren.

de
door del67110 - May 6, 2011 om 14:40
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,ik zit bij UPC en daar krijg je ook 20mb,maar ik haal maar 5.85mb.Dus ik zou het zo laten als ik jou was.Groetjes Jeannie.

sl
door slechtvalk_1 - May 6, 2011 om 14:46
9 Antwoorden / 0 Vragen

Als je tevreden bent, inderdaad niet veranderen.heb ook dit probleem gehad en het blijkt dat ik op 2300 meter afstand zit van het laatste steunpunt.ik woon niet op het platteland maar gewoon midden in een groot dorp in noordholland.volgens de technische dienst van kpn (is gewoon te bellen via de helpdesk)is mijn hoogst mogelijke snelheid TOT 7Mb/s (is 7 megabit per seconde) dat houd in dat ik bij downloaden maximaal rond de 800Kb/s (is 800 kilobite per seconde) kan downloaden.Na 6 jaar..... heb ik van kpn de mededeling gekregen dat het niet mogelijk was om mij de snelheid van 16Mb/s (die mij een aantal maanden geleden beloofd was, zonder kostenverhoging).te leveren.zij adviseerden mij om mij abonnement(extra) te verlagen naar basis!!.betaal nu €25,- ipv €35,- per maand.

1paul
door 1paul - May 6, 2011 om 15:30
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Stelt u zichzelf de vraag eens of als u een telefoonabbo heeft met 100 belminuten en dit voldoet en u krijgt een aanbieding voor 500 minuten of u dit af zou sluiten???

Ik vermoed van niet omdat u voldoende heeft aan 100 belminuten, waarom meer nemen, u haalt toch ook niet in de supermarkt 5 kilo groenten al u het met 1 kilo af kan...

ij
door ijzervreter - May 6, 2011 om 15:45
29 Antwoorden / 30 Vragen

Beste mensen.

Fantastisch, wat een reacties! Allemaal bedankt voor jullie antwoorden.

Ik weet nu een heleboel meer.

Ik denk dat ik voorlopig niets ga veranderen aan mijn abonnement.
Testen van een hogere snelheid die ik niet heb heb is natuurlijk zinloos.

Een hartelijke groet van ijzervreter.

ch
door chevyrolf - May 6, 2011 om 21:41
60 Antwoorden / 12 Vragen

via speed test kunje snelheid meten, uit ervaring telefoon lijn is max 7 mb maar niet stabiel kunje je kiezen voor ZIGGO dus kabel kies dan kabel, 5 mb voor 19,95 of alles in een voor 10 mb 40 euro en veel stabieler, plus gratis draadloze router ed,

door 42 - May 7, 2011 om 08:28
7 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo gebruikers. Sneller internet is alleen maar leuk wanneer je er echt gebruik van maakt zoals programma gemist bekijken enzo. Online spelen gaat ook veel beter met een hogere snelheid. Onlang is mijn snelheid bij UPC verhoogd van 30 naar 60 megabit voor 2 euro meer. Gelijk gedaan. Alleen moest ik wel een nieuwe router kopen omdat de oude niet sneller ging dan +- 35 megabit. Dat heb ik nu 3 keer opnieuw gehad. Maar ja dat waren ook vrij oude routers. Jaren oud bedoel ik dan. Heb je UPC en haal je de opgegeven snelheid niet? Controleer zelf welke router en eventueel ook je ethernetkaart je hebt. Bij oudere pc's zou het kunnen dat de ethernetkaart niet meer goed is. Is alles goed dan kan de afstand van belang zijn. Ook als het kan liever geen draadloos gebruiken. Alleen als je een laptop hebt en zelfs met draad is beter. Succes Ijzervreter.

pa
door patdes - May 8, 2011 om 13:32
11 Antwoorden / 3 Vragen

Beste bijzervreter,

Lekker laten zoals het is, over KPN en dochterondernemingen barst het van de klachten over de snelheid. Ik heb zelf Telfort 20Mb gehad (dochter van KPN) op 700 meter van de centrale kwam ik op 3Mb. Uit veel tests blijkt dat de kabelboeren het veel beter doen met de beloofde snelheid (ik heb nu Ziggo en krijg waar ik voor betaal). Op speedtest.nl kun je per postcode nagaan wat anderen voor snelheid hebben en bij welke provider.

Als je tevreden bent lekker laten zo.

Groet,

Patrick

edwardus
door edwardus - May 9, 2011 om 11:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=patdes schreef op zondag 8 mei 2011, 13:32]... op 700 meter van de centrale kwam ik op 3Mb ...
Dan is er iets ernstig mis met je aansluiting, en je zat waarschijnlijk ook nog eens op een ADSL1 centrale (max. 8Mb), dus laat het s.v.p. duidelijk zijn dat dit uitzondering is en niet regel.