ka
door kasia Dec 15, 2010 om 21:54
Computers & telefonie

Software foto's fotos bewaren/bewerken/scannen

Ik wil graag oude foto's gaan scannen,bewerken, bewaren. Welke software kan ik het beste voor gebruiken ?

7643 4 Rapporteer

freya
door freya - Dec 15, 2010 om 22:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo kasia,

Om te beginnen heb je uiteraard een scanner nodig. Bij de scanner zit waarschijnlijk ook al software waarmee je kunt scannen, bewerken en opslaan.

Een goedkoop alternatief is het gratis programma IrfanView *[u]klik[/u]*. Daarmee kun je rechtstreeks vanuit het programma, foto's scannen, bewerken en opslaan.

m.vr.gr. Freya

hellevoet
door hellevoet - Dec 16, 2010 om 12:09
151 Antwoorden / 28 Vragen

Hallo Kasia

Zoveel mensen, zoveel zinnen.

Zonder Freya tekort te doen.

Ik gebruik het gratis programma Picasa,dit is iets uitgebreider, maar de keuze ligt bij jou.

Ik zou meerdere progjes uitproberen, want smaken verschillen nu eenmaal.

Misschien volgen er nog andere suggesties

Vr.gr. Hellevoet

sepke2008
door sepke2008 - Dec 16, 2010 om 16:08
191 Antwoorden / 47 Vragen

Dag Kaisa,

Je kan natuurlijk oude foto's scannen, maar ik zelf heb vele oude foto's digitaal gemaakt door met mijn camera een foto van de oude foto te nemen.

Zeker als je er vele wilt digitaliseren is het een optie om een plankje vertikaal te plaatsen met een ontspiegelt glasplaatje er voor. Hiertussen plaats je de oude foto.
De camera staat op dezelfde tafel als het plankje of op een statief.

Je moet in eerste instantie wat experimenteren met het licht maar als dit eenmaal goed is kun je in korte tijd vele foto's verwerken.

Ik zelf vind het resultaat vaak beter dan scannen en het gaat sneller.

M.v.g. Sepke

ja
door jaapje78 - Dec 17, 2010 om 13:17
30 Antwoorden / 0 Vragen

het hele feest begint met een kwalitatief goede scanner (en kwalitatief is dan weer relatief).
Ik zelf gebruik een officejet 6500 van HP voor al het scanwerk (ook foto's) en dat werkt uitermate goed met de standaard bijgeleverde hp software.