door heremietkreeft Nov 18, 2020 om 17:42
Computers & telefonie

Spam Phishing

In mijn g-mail box zie ik vandaag heel veel spam/phishing e-mails waarvan het o.a. opvalt dat ik € 150,00 zou kunnen verdienen (z.g. Black Friday aanbieding) maar de tekst verder gaat met het tehken van Britse Ponden. UIteraard is het verzendadres ook merkwaardig en veelal dezelfde. Ik heb d fraudehelpdesk geïnfomeerd maar heb aan jullie de vraag of er een methode is om de verzend adressen ook te blokkeren bij g-mail zoals ik wel kan bij de e-mail box van mijn provider. Ik kan het niet vinden en ik sluit ook niet uit dan het niet kan, anders dan wel wegzetten als spam voorzover het al niet in de spambox komt.

7711 16 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 18, 2020 om 17:54
7182 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft,
ook ik krijg regelmatig post met verleidelijke aanbiedingen die natuurlijk te mooi zijn.
In het begin geblokkeerd met als gevolg dat ze daarna bij de inkomende post staan, nu negeer ik alles en verwijder ze.
De laatste tijd wordt het minder, Black Friday komt nu ook even voorbij.

bewerkt: 1855u

Blokkeren van spam

  • Gmail: open of selecteer de mail en kies bovenaan:
    • het ‘Uitroepteken’-icoontje om spam te rapporteren
    • voor ‘Meer’ en dan ‘berichten zoals deze filteren’ om bijvoorbeeld bepaalde onderwerpen te blokkeren
    • Blokkeren van afzender: zie Google’s stappenplannen voor ongewenste mail voor verschillende systemen
https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/spam-blokkeren-en-voorkomen

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 18, 2020 om 18:23
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@SHOPPY:  de vraag is of ik bij g-mail ook kan blokkeren. Uiteraard negeer ik ze, m.u.v. soms melden aan de fraudehelpdesk waar dan ook altijd een reactie op komt. Blokkeren kan en mag niet beteken dat ze dan toch in de in-box komen. Voort zover ik weet gebeurt dat allen maar als gemeld wordt dat het geen spam is en als dat niet zo is . 'Leuk probleem'. (Nou ja, niet leuek).

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 19, 2020 om 09:38
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dank vooe d uitgebreide reactie en bij het nalezen van alle info zie ik helaas dat 'blokkeren' helaas toch bij g-mail niet meer betekent dan dat het in de spambox komt. En dat was dus alhet geval bij mij door al eerder ingevoerde 'blokkeer' instellingen zoals bijv. ook de info van de consumentenbond aangeeft.

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2020 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u bij g-mail aangeeft dat het spam is, gaat het in het vervolg automatisch in de spam box.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 19, 2020 om 09:34
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, de berichten kwamen al binnen in de spambox, de TS wil blokkeren

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2020 om 21:27
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Bij mijn gmail adres gaat het, na aangeven, gelijk in de spam box. Bij mijn gewone email adres gaat het gewoon naar ongewenste berichten. Die verwijder ik zo nu en dan. Wel natuurlijk even lezen of er niet een "wel echte" mail" tussen zit. Kan natuurlijk ook.

mi
door miennaamishaaz - Nov 18, 2020 om 23:03
725 Antwoorden / 1 Vragen

Vaak als je alle mails die ook echt spam zijn als spam meld update je spamfilter zichzelf, en verwijst die alle mails met vergelijkbare inhoud naar de spambox.

Ja soms glippen er 1 of 2 tussen, maar dit is omdat die dan unieke unicode-characters gebruiken, die het filter niet triggeren.

Ik raad u als eerste om niet op de Unsubscribe knop in die mails te drukken, deze is namelijk EXACT hetzelfde als de link van Klik hier.

newmikey
door newmikey - Nov 19, 2020 om 08:59
830 Antwoorden / 0 Vragen

Fraude helpdesk informeren bij spam? Verzendadressen blokkeren bij Gmail (in plaats van gewoon de uitstekende spam faciliteit van Gmail te gebruiken en de spam box elke week automatisch laten legen)?

Ik zou de fraude helpdesk lekker met rust laten voor spam, phishing melden bij het bedrijf waar het om gaat en je Gmail spam filter gaan gebruiken waar het voor bedoeld is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 19, 2020 om 09:37
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@NEWMIKEY, de Fraudehelpdesk is juist daarvoor ingesteld. Hoe meer meldingen die tercht blijken, des te meer kans op actie. En soms komt er een reactie dat het inderdaad geen spam is (bijv. bij sommige instellingen die als bewijs vrage € 0,01 over te maken zoals de KvK).

Donuts
door Donuts Nov 19, 2020 om 09:44
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Newmikey heeft gelijk. Spam sturen naar Fraudehelpdesk is nonsens, daar is deze helpdesk niet voor. Dat heeft te maken met het verschil tussen spam en phishing. Als u veel spam ontvangt, heeft het meer zin om eens kritisch te kijken naar de manier waarop u omgaat met uw emailadressen.

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2020 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als veel mensen het spam vinden, blokkeert gmail op een gegeven moment die mail zelf.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 19, 2020 om 15:24
2042 Antwoorden / Vragen

Hoe doet u dat dan? Want als ik in mijn Gmail kijk dat komt er vrijwel nooit spam doorheen, en wat daar nog van doorkomt gaat vrijwel zonder uitzondering de spam-bak in. Ik was me niet bewust dat je spam filtering in Gmail ook uit kan zetten.

rj
door rjw Nov 19, 2020 om 16:00
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad. En andersom werkt het ook goed, het gebeurt vrijwel nooit dat een email onterecht in de spamfolder terecht komt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 19, 2020 om 23:04
2042 Antwoorden / Vragen

Maar wat doet zo iemand dan? Zou hij z'n provider mail gebruiken en het Gmail noemen?

Dave lubeck
door Dave lubeck - Nov 20, 2020 om 12:45
88 Antwoorden / 2 Vragen

Snap dit niet . Zodra de afzender bij jou niet staat opgeslagen als bekend , dan krijg je altijd dat bericht in '' ongewenst '' . En dan moet je in G-mail de afzender moeten kunnen blokkeren . En anders zou ik outlook.com nemen ,

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 20, 2020 om 12:55
2042 Antwoorden / Vragen

Niemand snapt het, mensen die Gmail gebruiken krijgen vrijwel nooit spam anders dan in hun spam box, die je dan af en toe eens moet controleren om een enkele vals positief (ik gok drie per jaar) eruit te vissen. Conclusie, er klopt iets niet in dit verhaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 20, 2020 om 13:24
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@DAVELUBECK en @HENKDEZEVENDE: mijn vraag had betrekking op het feit dat ik afgelopen week op één dag 9 spamberichten (dus in de spambox) zag waarvan er 5 dezelfde afzender hadden. Ik benut g-mail al sedert het bestaan ervan en toch helaas zie ik met regelmaat, omdat ik dat ook op de door google aangewzen manier (zie de reactie van o.a @SHOPPY) zo heb aangegeven. Ik vroeg mij dus uitsluitend af of er bij g-mail toch een methode zou kunnen zijn om van die adressen helemaal niets meer te zien. Niet meer en niet minder. Naast g-mail benut ik ook al jaren ms office outlook en zelfs ook af en toe outlook.com!
Om @HENKDEZEVENDE verder 'uit de droom te helpen, bij g-mail heb bijna iedere dag één of twee 'aanbiedingen' in de spambox maar als u dat niet gelooft is dat uw probleem. Ik hoop voor u dat dat ook zo blijft.

Dan als toevoeging: ik heb op deze site al eens eerder gemeld dat ik bij gebruyik van de e-mail via een niet nader genoemde provider en met gebruik van outlook mijn eigen e-mails die ik vanuit mijn privé account verzond naar een aan mij toegekend onderwijsaccount (dus op mijn naam) als spam werd gezien bij die onderwijsinstelling en zelfs ook nog enkele keren bij een goede klant van mij waar het bericht als spamm bleek te zijn gemeld. Dat is wel allemaal opgelost indertijd. Dus @HENKDEZEVENDE, wat klopt er dan niet aan mijn verhaal maar dan opnieuw met de simpele opmerking dat 'het verhaal'  als simpele vraag was bedoeld.
Ik beschik ook over een laptop van een vereniging met daarop waar outlook office 365 wordt benut en ook daar komt met enige regelmaat een spam bericht binnen (in de spam box op basis van ook daar gedane instellingen  via bescheschermings/beveiligingsapp ) op mijn bestuurs e-mail adres, zelfs op het meer algemene dus voor alle collega bestuurders toegankelijke adres.  Dan toch ook nog een tip: bij melding van valse e-mails aan de fraudehelpdesk of ACM kan er wel vanuit die instellingen actie worden genoemen om als er veel klachten zijn te regelen dat die in een blokkade komen bij prividers.
Naschrift: ik maak al sedert het bestaan ervan gebruik van intra/internet en e-mail toepassingen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 20, 2020 om 15:17
2042 Antwoorden / Vragen

U krijgt spam in uw spam box en dat is het/een probleem?!?!?

gerbera
door gerbera Nov 20, 2020 om 15:29
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zodra de afzender bij jou niet staat opgeslagen als bekend , dan krijg je altijd dat bericht in '' ongewenst ''

Dat is dus niet waar, zou je alle afzenders moeten opslaan die jou een bericht sturen. En wat @heremietkreeft bedoeld is dat je bij G-mail naast alleen de afzender geen domein van de afzender kan blokkeren wat bij o.a. Outlook wel kan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 20, 2020 om 16:47
2042 Antwoorden / Vragen

Als je dat nou per se wil, en je een beetje verstand hebt van de techniek, kun je in Gmail natuurlijk een filter maken waarmee je mail van bepaalde domeinen rechtstreeks de prullenbak in kiepert. Een exercitie in futiliteit maar als mijn ocd op zou spelen zou ik dat doen.

lottesanne
door lottesanne - Nov 20, 2020 om 15:31
438 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb er de laatste tijd ook heel veel last van. Alles aangemerkt als spam. Spamfilter van Gmail doet het an sich heel goed. Waarom kom je er niet van af? Ga maar eens met de muis boven de afzender hangen. Dan zie je dat het vermoedelijk wel dezelfde afzender is, maar hij varieert in het e-mail adres. Hierdoor krijg je steeds weer die nieuwe mail. Uiterst irritant overigens.

ti
door tilpend - Nov 21, 2020 om 14:12
132 Antwoorden / 0 Vragen

De enige manier om te zorgen dat u e-mails van bepaalde afzenders niet meer ziet, is een filter aanmaken.
U kunt een filter aanmaken op o.a. een bepaalde afzender en dan aangeven dat e-mails van die afzender rechtstreeks naar de prullenbak gaan (klik dan wel aan in het filter dat de spambox wordt overgeslagen).

Instructies om een filter aan te maken staan hier: https://support.google.com/mail/answer/6579?hl=nl

Ju
door JustT - Nov 22, 2020 om 13:34
13 Antwoorden / Vragen

Helaas kunt u er zelf niet altijd voor zorgen dat u gevrijwaard blijft van SPAM. Data die wordt verzameld door o.a. Google (YouTube, Maps, reCAPTCHA, Gmail) Facebook (WhatsApp, Instagram), Microsoft (Skype, Teams, LinkedIn), TikTok, Flitsmeister, NU.nl enz enz, wordt verkocht aan o.a. marketing-bedrijven. Deze slaan de data op in grote databases die steeds verder worden verbeterd. Met daarbij device-nummer van uw mobieltje en tablet, geboortedatum, geslacht, interesses. Daaruit worden bulk-marketing-emailings gemaakt. Als deze mailings een inhoud hebben met relatief goede data, verstuurd vanaf serieus werkende email-adressen, vanaf servers in VS of EU (bv van Amazon en Google), herkennen de algoritmes van een SPAM-filter dat niet altijd als SPAM en laat het door. Dan moet u helaas weer zelf aan de slag om de filter nader in te stellen.

Google biedt zelf services aan voor het verzenden van bulk emailings. GMass: Mail merge for gmail

Fa
door Familie Timmer Nov 23, 2020 om 15:22
21 Antwoorden / Vragen

Vergeet niet dat Google, Facebook, Twitter, Amazon, etc juist geld er mee verdienen dat men u een email kan sturen of een WhatsApp. Dus beste @heremietkreeft, SPAM-filters laten dus juist ook mails door. De consument met een g-mail adres is niet de betalende klant, deze is nodig om de services aan betalende klanten te kunnen verkopen. Het is belangrijk dat experten dat begrijpen en niet doen alsof je als consument dom bent, wanneer je een phishing mail in je inbox hebt en die niet herkent. De techniek waarmee we worden bestookt is zoveel sterker.

Ju
door JustT - Nov 23, 2020 om 09:44
13 Antwoorden / Vragen

Phishing emails die door een goed SPAM filter komen, op een goed beveiligde computer zijn het gevaarlijkst. Daar wordt sneller op geklikt. Goed dat u de fraudedesk hebt ingelicht! Als u phishing mails herkent en het om grotere bedragen gaat, misschien ook aangifte doen bij de politie. Email-header openklappen en als pdf printen of een screenshot maken.

Stelt u zich deze alledaagse situatie voor, zoonlief tegen vader: "nou pa, je tablet heb ik helemaal beveiligd. Je hebt nu een nieuwe mailbox bij Google, die hebben de beste SPAM-filter en ik heb een goede beveiligingsapp geïnstalleerd met de laatste update. Dat kost wel wat geld, maar zo zit je goed."

Deze vader, goed bij de pinken, veel levenservaring, klikt op een phishing mail die bedriegelijk echt van ING of BOL.com lijkt te komen. Is dat nu alleen maar stom van deze persoon? Het lijkt nodig daarover te discussiëren en daarbij meerdere gezichtspunten ruimte te geven.

Bedrijven als Google hebben een dubbele pet op. Ze moeten hun klanten met Gmail-inboxen te vriend houden, dat zijn data-leveranciers. Veel geld wordt verdiend met het monetariseren van deze data t.b.v. reclame en marketing, hoewel teruglopend. Nieuwbericht uit 2017, NOS Google`s verdienmodel is eigenlijk best kwetsbaar | Artikel 2020 Emerce - Youtube, cloud uitschieters Google jaarcijfers

Google, Amazon, Facebook, Twitter, TikTok & Co bieden aan bedrijven uitgebreide mogelijkheden om potentiële klanten digitaal te benaderen, met data uit verschillende bronnen, bij Google bijvoorbeeld van gmail en Google Maps tot Google Analytics en reCAPTCHA. Marketing analytics | Do more with data - Google launches new capabilities for analytics  |  Marketingplatform van Google - Maak kennis met Google Marketing Platform, een gecombineerd advertentie- en analyseplatform voor slimmere marketingactiviteiten en betere resultaten.

Door COVID 19 worden marketingtechnieken aangepast, cross-platform marketing, waaronder email-marketing, wordt in het voetlicht geplaatst. Bij een aankomend marketing evenement als 'Black Friday' kan er daarom opeens meer SPAM door de filter komen. "Brands now capture data from more customer interactions than ever, from apps, websites, and connected devices" schrijft Google. Think with Google - Marketing strategies. New research: Marketing leaders say cross-platform analytics are key to long-term success  |  Think with Google - Consumer insights and trends - What shoppers are searching for going into Black Friday and Cyber Monday

Bedrijven kunnen bij Google tegen betaling 'door de SPAM-filter' komen, data verzamelen en gebruik maken van door Google ontwikkelde high-tech marketing technieken. Services van Google - Brochure (pdf): Meeting the data challenge. How to drive growth with Google Marketing Platform + Google Cloud . Een bedrijf dat zaken wil doen met Google moet vooraf verklaren dat het niet tegen wetten en regels zal handelen, maar Google controleert dat vermoedelijk niet vooraf. Nogmaals, dit is een voorbeeld met Google, maar geldt in meer of mindere mate voor de hele branche.

Opnieuw instellen van een SPAM-filter is een maatregel op individueel niveau waarmee een gebruiker voortdurend achter de feiten aanrent. Het heeft geen invloed op de structurele verhoudingen tussen een bedrijf als Google en een consument als @Heremietkreeft, een verhouding die vanuit een bepaald perspectief 'scheef' kan worden genoemd. Een vereniging als de @VARA, het programma @Kassa, consumentenorganisaties en volksvertegenwoordigers zijn beter uitgerust te helpen dit probleem structureel op te lossen. En daarmee de problemen van mensen die op goed beveiligde computers, tablets en smartphones, op uitstekend gecamoufleerde phishing en spoofing links klikken in hun met een goede SPAM filter beveiligde mailbox, waardoor het voor mensen met criminele bedoelingen mogelijk wordt een bankrekening leeg te roven.

Fa
door Familie Timmer - Nov 23, 2020 om 14:48
21 Antwoorden / Vragen

Je kunt als consument niet op tegen de bedrijven die marketing-mails versturen. Er is gewoon legale software die ervoor zorgt dat mails in je inbox komen. bv "Sendgrid" en "GMass". U bent expert in computer en telefonie en u zult alles wel goed beveiligd hebben. Voorzover ik weet kun je bij G-mail nooit alle ongevraagde mail blokkeren. Wat wij als SPAM ervaren, is voor een ander marketing en er wordt voor betaald om mails bij consumenten te krijgen.

Bij phishing mails zou het moeten worden verboden dat een bedrijf deze aanneemt en in een inbox stuurt. Dus als u er veel heeft, en het afzender-adres is merkwaardig en u hebt alles echt goed beveiligd, en steeds updates, kunt u overwegen online aangifte te doen bij de politie. Met phishing emails proberen criminelen mensen op te lichten. Ze verzamelen zo persoonlijke informatie. Wat ik van digitale techniek weet, kan een bedrijf als Google zulke mails onderscheiden van serieuze mails.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2020 om 15:00
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als al aangegeven kreeg ik al afdoende antwoord en bij mij is dit bekend https://www.acm.nl/nl/spamklacht/formulier en ik doe ook altijd melding valse-email@fraudehelodesk.nl waarbij dan aan de orde is: hoe meer klachten, des te groter de kans dat er wordt opgetreden.

Aangifte doen bij politie is ook bekend maare het zal geen prioriteit hebben en er wordt dan ook verwezen naar of ACM om fraudehelpdesk.

Ook ik ben van mening dat Google dergelijke berichten kan onderscheiden en dus ook niet doorzenden, men doet dat echter niet. Wat is er belerend aan de opmerking dat ik als vraagsteller geen behoefte heb aan 'lerende' lessen? Daar vroeg ik niet naar. Mijn vraag herhaald, in iets andere woorden, zie ik een methode over het hoofd om spam in mijn g-mail box te (doen) blokkeren? Het antwoord was eenduidig Neen!

Fa
door Familie Timmer Nov 23, 2020 om 15:12
21 Antwoorden / Vragen

Vind wel dat er een verschil is tussen SPAM en phishing email. Google mag niet gewoon alles naast zich neer leggen. Dat is iets voor alle consumenten die dit forum lezen.

gerbera
door gerbera Nov 23, 2020 om 15:41
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn vraag herhaald, in iets andere woorden, zie ik een methode over het hoofd om spam in mijn g-mail box te (doen) blokkeren? Het antwoord was eenduidig Neen!

Zijn we er nu uit, ik schreef al eerder dat, in tegenstelling wat bij Outlook wel kan, je in G-mail geen domein van een afzender kan blokkeren. Dus kan deze ongehinderd rommel blijven sturen.

Fa
door Familie Timmer Nov 23, 2020 om 16:56
21 Antwoorden / Vragen

@Gerbera Bent u dezelfde als heremietkreeft? In de vraag staat dat er heel veel phishing mails in de G-mail inbox zitten. Met onduidelijke afzender-adressen. Lijkt op een fout in de SPAM-filter. Niet alleen door één consument op te lossen.

ti
door tilpend Nov 23, 2020 om 18:08
132 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al eerder heb aangegeven, kan je een filter aanmaken om specifiek afzenders of zelfs hele domeinen te filteren zodat de e-mails rechtstreeks naar de prullenbak gaan. Ook kan je filteren op bepaalde steekwoorden. Het is dus wel degelijk mogelijk om te zorgen dat je deze e-mails niet meer ziet maar het kost je paar seconden.

Fa
door Familie Timmer Nov 23, 2020 om 18:21
21 Antwoorden / Vragen

De afzenders gebruiken steeds nieuwe adressen. Dat kan worden voorgeprogrameerd met software. Vraagsteller @heremietkreeft is een (zelfbenoemde) computerexpert, heeft beveiligingssoftware en SPAM-filter. Deze expert denkt nu dat zijn vraag is beantwoord, zijn probleem is opgelost. Maar het probleem bestaat gewoon voort.

Het is belangrijk dat consumenten gaan begrijpen, dat geknutsel met de SPAM-filter doekjes voor het bloeden zijn. Kijk naar de Kassa uitzending over ING-oplichting. Slimme, oppassende mensen. Het is goed mogelijk dat enkele mensen ooit op een phishing mail hebben geklikt. Mensen die alles dubbel beveiligd hebben en daarop mogen vertrouwen. En deze mensen krijgen van enkele belangrijke Vraag en beantwoord experten de schuld. Als je het daar niet mee eens bent, word je gerapporteerd, zag ik net. c / @redactie