sy
door sylli May 13, 2012 om 14:02
Computers & telefonie

SPAM van mezelf?

Beste mensen,

Ik heb al jaren Yahoo!-mail en tot nu toe altijd tevreden geweest. Wel krijg ik regelmatig in mijn SPAM-folder mailtjes van Enlargement Pills Samples en meer van dat soort ongein maar die verwijder ik altijd ongeopend/ongelezen.
Vandaag zat er in mijn spamfolder een mailtje met als afzender mijn eigen e-mailadres van Yahoo Mail. Ik stuur van bijvoorbeeld mijn werkadres weleens mail naar mezelf, maar daar staat natuurlijk altijd als afzender mijn werkadres.
Stom genoeg heb ik zonder erbij na te denken dat mailtje van "mezelf" geopend en in dat mailtje prijs ik dus Rolexen aan in alle maten, kleuren en prijzen.

Hoe kan ik nou mail van mezelf krijgen en heb ik nou iets geactiveerd (virus o.i.d.?)

26190 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 13, 2012 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat u ziet in het veld : Van is niet de afzender, maar daar kan van alles staan, dat wordt ingevuld door de "echte" afzender.
Het IP adres van de afzender staat ergens in de brontekst van de mail, maar die krijgt u bij een standaard mailprogramma niet zonder meer te zien.

Ook is het wat lastiger om deze mails aan te merken als ongewenst, omdat u immers niet graag uw eigen mailadres als "ongewenst" wilt markeren.

ze zijn gewoonlijk wel gemakkelijk herkenbaar, dus dan meteen wissen.

ve
door verwijderd - May 13, 2012 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je weet toch of je jezelf een mail gestuurd hebt?

Ik krijg dit soort berichten ook vaker met als afzender mijn eigen naam en denk dan.. kan niet! Tevens zie je het meestal aan het onderwerp. Op het moment is 'Rolex' idd erg actief op dit gebied!

Even goed kijken voordat je iets opent!

Fijne zondag nog !

ve
door verwijderd - May 13, 2012 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sylli,

Meestal kom je er niet meer van af.
Maar je kan wel de volgende dingen doen die het kunnen verminderen:

-cookies weggooien/deleten ( en alleen tijdelijke cookies toestaan)
-de pc`s scannnen op virussen/spyware
-een nieuw wachtwoord instellen voor de e-mailaccounts

succes :)

ve
door verwijderd - May 13, 2012 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tijdelijke cookies of sessiecookies worden van de computer verwijderd zodra u Internet Explorer sluit. Websites gebruiken deze cookies om tijdelijke gegevens, zoals items in uw winkelwagentje, op te slaan.
Wat zijn permanente cookies?

Permanente cookies of opgeslagen cookies blijven op de computer aanwezig nadat u Internet Explorer hebt gesloten. Websites gebruiken deze cookies om informatie zoals uw aanmeldingsnaam en wachtwoord op te slaan, zodat u zich niet elke keer hoeft aan te melden wanneer u naar een bepaalde site gaat. Permanente cookies kunnen dagen, maanden of zelfs jaren op uw computer aanwezig blijven.

bron:microsoft

ve
door verwijderd - May 13, 2012 om 22:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

ehzdhz schreef op zondag 13 mei 2012, 17:48: Permanente cookies kunnen dagen, maanden of zelfs jaren op uw computer aanwezig blijven

Maar dus niet permanent

per·ma·nent bn, bw onafgebroken blijvend; voortdurend

en de aanwezigheid van cookies heeft absoluut niets met spam te maken.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Winterman heeft gewoon gelijk, de tips van ehzdhz hebben niets met spam te maken.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Recht bij mail heb je de optie en dan kun je voor bron bericht kiezen.
Het is best is even contact op te nemen met help-desk van Yahoo en hun dit probleem melden. Er zijn verschillen metoden om spam te maken het kan via een Trojan horse of illegale software zie informatie virus info Bovendien kan door spyders dat zijn programma die je op het web draait en hierdoor mail adressen kan achter halen. Hierdoor kan je Spam maken. Maar cookies zijn bestanden die je inlog gegevens bewaren en heeft niets met spam te maken. Ze zijn handig met inloggen en meer dingen.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dank dat ehzdhz heel goed de antwoorden van winterman moet lezen voor de oplossing en moet stoppen met de nutteloze bijdrage!
Dus TS, lees bijdrage van winterman!

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Belangrijk om te weten: je kunt - met de juiste softwareen/of trucs - mail sturen vanaf welk mailadres dan ook, ook verzonnen adressen. Daarvoor hoeft niemand in jouw mailbox in te breken!!! Als spammers jouw adres kennen, zullen ze dit ook als afzender gebruiken. Daarmee is de kans groter dat ze door spamfilters heen komen.

Om je mailadres te beschermen wat tips:
- Gebruik als het even kan een eigen domein. Doe ik jaren, ik krijg zo goed als geen spam (misschien 1 per 2 jaar).
- Ga zorgvuldig om met je adres. Zet 't niet op elke site, gebruik evt. een 2e adres om formulieren op internet in te vulen.
- Vraag anderen zorgvuldig om te gaan me je adres. Soms sturen mensen wat door, maar zetten de honderden adressen niet in het BCC veld. Voer voor spammers! Geef daarin zelf ook het goede voorbeeld.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het al vele malen gehad en kwam dan bij b.v. hotmail op de zwarte lijst en mijn mails kwamen dan naar mensen met hotmail niet meer door. "Ik" heb al van alles verkocht! In die tijd gebruik ik dan even een ander mailadres, via internet en niet via mijn eigen outlook expres, en na een tijdje kan ik dan mijn mailadres weer gebruiken.
Zoals sreglov schrijft; bulkmails zijn voer voor degenen die spam-verzend-adressen zoeken! Volgens mij zijn dat ook vaak van die hoax-mails over gevaren; de politie enz meldt! , of vreselijk virus op komst! stuur direct door! wat dan velen doen zonder bcc en aan al hun geliefde adressen....Ik heb er met mijn provider al eerder over gesproken en die kunnen hier niets tegen doen. Zodra ik een bulkmail van iemand krijg stuur ik allen een mail terug of ze voortaan bcc willen doen. Ik blijf het maar zeggen...

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk zou er is een knopje moeten zijn dat wanner je steeds de zelfde spam krijgt dat die op naam geblokkeerd kan worden en niet alleen op E-mail adres want dat is het euvel ja kan de wal blokkeren maar er staat iedere keer een ander E-mail adres.
En wanneer je Spam krijgt zou je dit makkelijker moeten kunnen doorgeven en niet eerst moet gaan lopen klootte met bron codes en dergelijke

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger ook meegemaakt. Wat bleek: Ik kwam voor in het adresboek van een kennis, die (toen nog) geen virusscanner had. Er was bij hem in zijn pc ingebroken, en er werden daarna vanaf zijn pc berichten verstuurd naar alle mensen die in dat adresboek voorkwamen (ikzelf dus incluis), met mij als afzender.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ehzdhz schreef op zondag 13 mei 2012, 15:36:
Maar je kan wel de volgende dingen doen die het kunnen verminderen:

-cookies weggooien/deleten ( en alleen tijdelijke cookies toestaan)
-de pc`s scannnen op virussen/spyware
-een nieuw wachtwoord instellen voor de e-mailaccounts

Niks van dit alles heeft met het ontvangen van spammails te maken!

Cookies zijn trouwens nooit permanent.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat jouw mailadres wordt gebruikt door een ander is niet gek. Mailadressen van gratis providers worden verkocht maar ook andere mailadressen worden door spammers misbruikt. Het gaat overigens alleen om adressen en niet om accounts. Als je een html mail opent (een mail met bijvoorbeeld plaatjes) kan de verzender vast stellen dat het adres waar de mail naartoe is gestuurd bestaat. Of je een virus oid hebt geactiveerd kan ik niet vaststellen maar je virusscanner kan dat wel.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

natuurmens schreef op maandag 14 mei 2012, 12:54: Recht bij mail heb je de optie en dan kun je voor bron bericht kiezen.
Het is best is even contact op te nemen met help-desk van Yahoo en hun dit probleem melden. Er zijn verschillen metoden om spam te maken het kan via een Trojan horse of illegale software zie informatie virus info Bovendien kan door spyders dat zijn programma die je op het web draait en hierdoor mail adressen kan achter halen. Hierdoor kan je Spam maken. Maar cookies zijn bestanden die je inlog gegevens bewaren en heeft niets met spam te maken. Ze zijn handig met inloggen en meer dingen.

Opnieuw iemand die de kok heeft horen fluiten.

Je "maakt' geen spam via een Trojan Horse of illegale software. Spam is niets anders dan ongewenste reclame die verstuurd wordt naar honderden email adressen. Adressen die op allerlei, vaak legale manieren verkregen kunnen worden.
Dat het lijkt dat jij zelf het bericht hebt geschreven komt door email spoofing.

Het is heel goed mogelijk spam te filteren door te filteren op bepaalde trefwoorden zoals bijvoorbeeld "viagra". Bevat een mail dat woord, dan bereikt hij niet meer je inbox, ongeacht de afzender. Alleen lullig als het dan om een bevestiging van je bestelling gaat.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb heel weinig verstand van software en ben blij dat ik nooit een probleem aan de "experts" op deze site hoef voor te leggen want als ik de antwoorden hier bekijk zijn er maar twee experts het met elkaar eens, de rest spreekt elkaar tegen.
Ik zou ook graag het antwoord op de vraag van TS weten maar de antwoorden hier gegeven maken het geheel alleen maar nog onduidelijker!
Ik zou ook de experts vriendelijk doch zeer dringend willen verzoeken alleen te antwoorden als ze iets zeker weten, "ik denk" zonder onderbouwing hebben we niets aan. Bij twijfel Googelen ik even of het (nog) wel waar is. Als je het antwoord niet weet wordt het voor iedereen allen maar moeilijker.
Daarnaast heb ik haast altijd een antwoord op de gestelde vraag op Google kunnen vinden, misschien een idee voor toekomstige vragenstellers?

Een spreekwoord wat ik vaak hanteer is:
Niemand kan een discussie sneller beëindigen dan hij die weet waarover hij spreekt!" Anders komt er alleen maar nog een mening bij van iemand die het ook niet weet!

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

vliegenderob schreef op maandag 14 mei 2012, 17:34:
Ik zou ook graag het antwoord op de vraag van TS weten maar de antwoorden hier gegeven maken het geheel alleen maar nog onduidelijker!
Ik zou ook de experts vriendelijk doch zeer dringend willen verzoeken alleen te antwoorden als ze iets zeker weten, "ik denk" zonder onderbouwing hebben we niets aan.

Beste Vliegenderob, als je goed leest staan er wel een aantal zinnige reacties tussen. Er is helaas wat roet in het eten gegooid doordat mensen over cookies begonnen en anderen persoonlijke ervaringen gingen delen. Niks ten nadele van deze mensen, maar inderdaad geen antwoord op je vraag. Graag wil ik je wijzen op mijn reactie, ik meen een aantal zinnige tips te hebben gegeven die het probleem zo veel mogelijk kunnen beperken. In dit geval kun je het beste preventief werken of achteraf - als je mailadres misbruikt wordt - een nieuw mailadres nemen. Om nog even wat gewicht te gooien aan mijn tips: ik ben softwareontwikkelaar en heb ook enige ervaring met beheren websites en (mail)systemen.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sreglov nu ik weet wat je werk is legt dit inderdaad enig gewicht in de schaal ja maar als ik als leek totaal verschillende meningen lees weet ik niet wat waar is en wie gelijk heeft.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op maandag 14 mei 2012, 17:34Bij twijfel Googelen ik even of het (nog) wel waar is. Als je het antwoord niet weet wordt het voor iedereen allen maar moeilijker.
Daarnaast heb ik haast altijd een antwoord op de gestelde vraag op Google kunnen vinden, misschien een idee voor toekomstige vragenstellers?

Een spreekwoord wat ik vaak hanteer is:
Niemand kan een discussie sneller beëindigen dan hij die weet waarover hij spreekt!" Anders komt er alleen maar nog een mening bij van iemand die het ook niet weet!

Waarom makkelijk doen als het ook via het forum van Kassa kan? :-):-)

'Mijn' spreekwoord: Sommige vragen zijn zo goed, dat het jammer zou zijn, ze met een antwoord te verknoeien. :mrgreen:

ve
door verwijderd - May 15, 2012 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

vliegenderob schreef op maandag 14 mei 2012, 17:34: ik heb heel weinig verstand van software en ben blij dat ik nooit een probleem aan de "experts" op deze site hoef voor te leggen want als ik de antwoorden hier bekijk zijn er maar twee experts het met elkaar eens, de rest spreekt elkaar tegen.

De benaming "expert" hier betekent helemaal niets. Het is een wassen neus. Expert betekent alleen maar dat je vaak post. Het hoeft nog niet eens met de vraag te maken hebben. Ook "Top Antwoord" zegt niets.
De meeste mensen hier proberen vragen te beantwoorden door op Google te zoeken. Zelfs daar zijn ze niet echt goed in. Vandaar het vele aantal afwijkende en totaal overbodige antwoorden.

Het advies van sreglov om spam tegen te gaan is goed. Ik zou daar nog aan toe willen voegen
- als je je mail adres op een website zet, doe het dan als mijnnaam (at) hotmail bijvoorbeeld, zodat een webspider het niet als een mail adres ziet
- meldt je niet af voor mails waarvoor je je niet aangemeld hebt. Afmelding is een bevestiging van je mail adres

Als je geen gebruik maakt van webmail, gebruik dan een gratis mail programma als Mailwasher. Daarmee kan je mail al op de server verwijderen, voordat je het op je computer binnenhaalt.