ma
door magda Feb 25, 2012 om 09:12
Computers & telefonie

Spelletjes op PC openen niet meer

Ik heb een oude PC overgenomen. Ik heb een aantal spelletjes (zoek en vind, 3 op een rij e.d) Als ik een spelletje had geinstalleerd, kon ik geen andere spellen gebruiken.
Kreeg telkens melding over het virtueel geheugen en de spelletjes waren heel traag. Als ik een ander spel wilde spelen, deinstalleerde ik het eerste spel via het configuratie scherm. Ik kon het later weer installeren, dat gaf geen probleem. Op een dag reageerde de computer niet meer midden in een spel. Ik kreeg weer de melding over het virtueel geheugen en over CPU (??). Ik heb het spelletje dmv het conf. scherm verwijderd. Ben aan het zoeken gegaan. Ik heb het virtueel geheugen verdubbeld. Ook ontdekte ik schijfopruiming, dat doe ik ook regelmatig. De computer is daardoor in ieder geval 's-morgens sneller. Maar spelletjes spelen lukt niet meer. Het installeren gaat m.i. normaal. Maar ik kan ze niet meer openen. (dat geldt voor alle spelletjes die ik bezit) Heeft iemand enig idee wat er loos kan zijn?

Voor zover van belang, ik heb:
XP Prof, SP 3
Ram. cap: 512,50 MB
C: 12,04 Gebruikt, 25,21 beschikbaar.
Alles staat op de C-schijf. Het systeem zat op de computer, ik heb geen CD's van het besturingsprogramma. Ook belangrijk ik ben een digibeet :-)
Bedankt alvast voor het meedenken

1103 5 Rapporteer

gsm
door gsm - Feb 25, 2012 om 10:47
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het virtueel geheugen moet je door Windows laten beheren, of instellen op ruim 2x de geheugen grootte. In dit geval zou dat 2x512 +24 = 1048 MB moeten zijn of iets meer.

Oorspronkelijk kon Windows XP prima werken met 512 MB geheugen en het draaide zelfs nog enigszins met 256 MB. Tegenwoordig echter is 512 MB voor Windows XP met SP3 en allerlei aanvullende updates en met uitgebreide beveiligingssoftware niet voldoende meer en heb je minstens 1024 MB (= 1GB) nodig.

Als jouw computer niet op het internet hangt dan zou je onnodige programma's eraf moeten halen. Met slechts een geheugen 512 MB zou ik als eerste de virusscanner verwijderen. Ook andere programma's die voor de beveiliging dienen zou je kunnen verwijderen. Beperk ook de schijfruimte voor systeemherstel of zet systeemherstel helemaal uit.

Het mag voor een spelletje eigenlijk niets uitmaken of een ander spel ook is geïnstalleerd of niet, zolang dat andere spel maar niet actief is.

ma
door magda - Feb 25, 2012 om 11:12
38 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo GSM,

Bedankt voor je antwoord. Ik liet het virtueel geheugen beheren door windows, maar toen het spelletje vast liep deed windows er m.i. niets meer mee. Ik bleef dezelfde melding krijgen. Ik ontdekte dat het virt. geheugen op 256 stond en heb het verdubbeld. Weet jij of ik dat zonder problemen nu naar 1024 kan zetten?
Ik heb internet dus een virusscanner is nodig. Ik gebruik AVIRA FREE. Maanden geleden gaf AVIRA een melding van 1 hidden object, maar deed er niets mee. Ik had geen problemen, maar voor alle zekerheid heb ik toen MBAM geinstalleerd. Die melding is inmiddels weg. Ook heb ik McAfee security scan plus. Dat is ooit meegekomen met een update zonder dat ik het wilde. Ik zal in ieder geval McAfee verwijderen. Ik zal MBAM ook verwijderen. Ik dacht dat die programma's weinig ruimte innamen.

Fijn dat je even wil meedenken.

gsm
door gsm - Feb 25, 2012 om 12:22
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=magda schreef op zaterdag 25 feb 2012, 11:12]Hallo GSM,

Bedankt voor je antwoord. Ik liet het virtueel geheugen beheren door windows, maar toen het spelletje vast liep deed windows er m.i. niets meer mee. Ik bleef dezelfde melding krijgen. Ik ontdekte dat het virt. geheugen op 256 stond en heb het verdubbeld. Weet jij of ik dat zonder problemen nu naar 1024 kan zetten?
Ik heb internet dus een virusscanner is nodig. Ik gebruik AVIRA FREE. Maanden geleden gaf AVIRA een melding van 1 hidden object, maar deed er niets mee. Ik had geen problemen, maar voor alle zekerheid heb ik toen MBAM geinstalleerd. Die melding is inmiddels weg. Ook heb ik McAfee security scan plus. Dat is ooit meegekomen met een update zonder dat ik het wilde. Ik zal in ieder geval McAfee verwijderen. Ik zal MBAM ook verwijderen. Ik dacht dat die programma's weinig ruimte innamen.

Fijn dat je even wil meedenken.
MBAM hoef je er niet af te halen hoor, want MBAM neemt, als je het niet gebruikt ,ook geen systeemruimte in beslag.

Nog wat suggesties:

Avira Free is prima, maar gebruik geen toolbars, ook niet van Avira.

Virtueel geheugen kun je op de door Windows aanbevolen vaste grootte instellen, of op minstens 1048 MB. Zowel maximaal als minimaal deze waarde hetzelfde houden. Verwijder Google Desktop als je dat geïnstalleerd mocht hebben.

Je kunt de indexering uitschakelen.
Open Deze computer en klik met rechts op de C: schijf.
Kies dan Eigenschappen.
Haal het v-teken weg bij "Deze schijf indexeren om zoekacties te versnellen".
Klik OK en Negeer alle eventuele foutmeldingen.
De indexering verwijderen kost even wat tijd, maar daarna zal de PC duidelijk sneller zijn.

Open in het Configuratiescherm de Geplande taken.
Dubbelklik elke taak en vink deze (links onder) uit. OK.

Tot slot,
Defragmenteer de harde schijf zo af en toe:
Start, Alle Programma's, Bureau-accessoires, Systeemwerkset, Schijfdefragmentatie.

ma
door magda - Feb 25, 2012 om 12:37
38 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo GSM,

Fijn dat je nog even hebt gereageerd. Ik moet nu weg, eind van de middag ga ik je adviezen uitproberen. Ik laat via deze site nog even weten of het gelukt is.

Groet,
Magda

ma
door magda - Feb 25, 2012 om 17:24
38 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo GSM

Ik heb je adviezen opgevolgd. Alles werkt weer en....sneller dan voorheen.
Ik heb ook weer geleerd. (voel me nu een heel klein beetje minder digibeet :-)

Bedankt en groet,
Magda