Lv
door LvR Dec 20, 2016 om 21:23
Computers & telefonie

Spontane prijsverhoging!

Gisteren was de prijs van een telefoonhoesje bij bol.com 12.88. Vandaag 15.87. Na het verwijderen van cookies op de computer was de prijs weer 12.88. Oplichting?? Hoe kan dit en wat kunnen we als consument hieraan doen??

18442 23 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 20, 2016 om 21:31
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Een prijsverhoging is nooit spontaan. Ga daar maar eerst vanuit. En om direct over oplichting te schrijven gaat me ook wat ver. Als consument kan er wat aan "gedaan" worden door het niet te kopen, of om €3,00 meer te betalen. We hebben immers allemaal een brein, mag ik hopen?

zoekster1
door zoekster1 Dec 21, 2016 om 11:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Heb jij dan de BREIN om een cookie te verwijderen?

tenormin
door tenormin Dec 21, 2016 om 11:56
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Een koekje wel, een cookie niet. ☻

zoekster1
door zoekster1 Dec 21, 2016 om 12:06
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Geinig ;-) Maar hoe zou je het vinden als ik tegen jou zou zeggen, we hebben immers allemaal de brein om een cookie te verwijderen, mag ik hopen?

tenormin
door tenormin Dec 21, 2016 om 14:03
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dan zou ik zeggen: leer jij het me maar. Je hebt me al meerdere dingen geleerd, dus...
En ik zie eerlijk gezegd niet in wat er fout is om dat te schrijven: praktische zaken daar ben ik gewoon praktisch in. PC zaken, daar ontbreekt wel het brein, maar dat is niet nieuw, toch.

Tim Jansen
door Tim Jansen Dec 23, 2016 om 10:43
Antwoorden / Vragen

Je kan ook gewoon in incognito kopen, dat is het allerbeste. Geen tijdelijke bestanden op je pc, dan weet je dat je altijd de normale prijs hebt.

ja
door janf43 - Dec 20, 2016 om 21:36
733 Antwoorden / 0 Vragen

Handig verkooptrucje toch? Het is een markt van vraag en aanbod. Een telefoonhoesje heeft geen intrensieke waarde. De prijs is "wat de gek er voor geeft" . Met cookies ziet men dat u er belangstelling voor heeft en door meerdere keren terug te komen, misschien wel erg veel. Dan vragen ze meer en wie weet trapt er wel iemand in. U kunt ook bij Aliexpress kijken of die iets heeft...

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2016 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zouden we daar iets aan moeten doen? Ga naar de Action, zijn ze te geef.

gerbera
door gerbera - Dec 20, 2016 om 22:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

wat kunnen we als consument hieraan doen??
misschien wat vaker de cookies verwijderen, scheelt toch weer € 2,99

aurora1
door aurora1 - Dec 20, 2016 om 22:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

"We"? Spreek svp niet ook voor mij want ik kan me daar niet druk over maken, en zou er beslist geen account voor aanmaken op een of ander forum.
Dat van die cookies is bekend en had u ook kunnen weten. Voor mij hoeft daar dus helemaal niets aan gedaan worden.
Hoesjes koop ik trouwens niet via internet maar koop ik bij de Action voor bijna gratis.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 20, 2016 om 22:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar er was toch ook weer een spontane prijsverlaging? Waarom stelt u dat niet aan de orde. Arme BOL verdient ineens weer bijna €3 minder. Ontslagronde volgt vast.

ha
door halex - Dec 20, 2016 om 23:59
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u niet weet wat oplichting is, moet u een bedrijf daar ook niet van beschuldigen. Bol.com mag zelf weten welke prijs ze van u vraagt. Al zouden ze € 10.000 vragen voor zo'n hoesje, het staat hen als verkoper vrij dat te doen. Daar staat tegenover dat u als koper niet elk aanbod hoeft te accepteren. Dus als u vindt dat zo'n hoesje niet meer dan € 13 waard is, verplicht niemand u om het dan voor meer te gaan kopen. Dat heet marktwerking. En daar kunt u niets tegen doen.

ph
door philip36 - Dec 21, 2016 om 00:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Kan me niet voorstellen dat prijs aangepast wordt via een cookie.
Artikelen worden ook wel via bol.com door derden aangeboden.
Laat eens weten om welk artikel het gaat dan is er wat te controleren, nu moeten we u maar op uw woord geloven.

pino123
door pino123 Dec 21, 2016 om 08:24
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik wel. Bol.com werkt namelijk ook met de zogenoemde verlanglijstjes, er is mij bekend dat als je een product op een verlanglijstje zet, degene die het verlanglijstje ontvangt opeens een hogere prijs betaalt dat dat het artikel op de site staat.... Bijzondere manier van werken bij bol.com

ph
door philip36 Dec 21, 2016 om 09:42
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@pino123
Als dat zo zou zijn is dat toch binnen de kortste keren bekend.

ja
door janf43 Dec 21, 2016 om 10:50
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is toch allang bekend? En bol.com is echt niet de enige. Er zijn tankstations die hun prijs aanpassen aan de hand van de verkeersintensiteit. Tanken op een ongebruikelijk tijdstip kan dan soms enkele centen per liter voordeel opleveren.

ph
door philip36 Dec 21, 2016 om 11:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@janf43
Dit is toch iets anders, iedereen betaalt op dat moment dezelfde literprijs voor de benzine.

pino123
door pino123 Dec 21, 2016 om 12:04
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@philips36

Misschien moet je het eens proberen, ik heb het met een CD gehad, die voorafgaande geloof ik tientje was, op de verlanglijst opeens €12,50, zeer bijzonder maar wel gebeurd. Ik heb gewoon een berichtje maar even gestuurd dat ik deze CD wilde hebben... Klinkt flauw, maar waarom €2,50 meer betalen als dit niet nodig is. De ontvanger ziet namelijk alleen mijn lijstje en niet de bedragen die daarbij horen, pas na klikken komen ze op het artikel... Hup en de prijs is veranderd....

st
door stfr Dec 21, 2016 om 12:40
15 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan ook zijn dat het telefoonhoesje door meerdere (externe) verkopers wordt aangeboden en daar zit nogal eens prijsverschil tussen. Even zoeken dus. Hetzelfde geldt voor een heleboel andere artikelen.

Ik heb heel veel artikelen op mijn verlanglijstje staan en nog nooit ontdekt dat daar de prijs van verhoogd is. Als ik een artikelen voorbestel en de prijs van dat artikel wordt verlaagd voordat het uitgeleverd wordt, past bol.com de prijs netjes aan en geldt de laagste prijs op het moment van uitlevering, ook als de prijs in de tussentijd verhoogd werd.

ka
door kaartendraak Dec 21, 2016 om 13:35
179 Antwoorden / 2 Vragen

Precies, gewoon rects even kijken wie de aanbieder is. Vaak staat de goedkoopste vermeld met de prijs die je dan in je winkelwagentje kan plaatsen, dan heb je altijd nog de keus om een andere verkoper te kiezen als de goedkoopste direct vermeld jou niet bevalt. Misschien wat het hoesje net door een ander 'bovenaan' geplaatsts omdat die net op dat moment goedkoper was tot een volgende hem nog goedkoper in de lijst kon plaatsen. Sommige dingen wijzigen met de minuut vanwege het vele aanbod, andere duren soms maanden voor er eens iemand het goedkoper heeft.

ne
door neodutchio - Dec 21, 2016 om 10:21
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Dit gebeurd bij veel meer bedrijven hoor. Ga maar eens een vakantie of vliegticket boeken. Na het verwijderen van de cookies krijg je 'ineens' lagere prijzen te zien. Niks nieuws onder de zon.
En oplichting? Als u de definitie gaat opzoeken, kijk dan ook even bij laster en smaad, daar kunt u voor aangeklaagd worden als u onterecht en niet onderbouwd het woordje oplichting gebruikt.

jo
door jorisw - Dec 21, 2016 om 10:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind dat eerlijk gezegd gewoon slim ondernemen. Ieder bedrijf, ook jouw werkgever hoop ik voor je, probeert zoveel mogelijk omzet te draaien. Dat is de reden om een bedrijf te hebben, anders is het een hobby. En bedrijven zijn in Nederland gelukkig vrij om zelf te bepalen wat voor prijzen ze wanneer en voor wie hanteren. Net zoals de consument vrij is om een leverancier te kiezen. Er zijn genoeg landen waar dat niet zo vanzelfsprekend is.

zoekster1
door zoekster1 - Dec 21, 2016 om 11:01
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat vind ik ook heel raar,  weet u dit heel zeker? Vraag me dan nl af of dit mag.
Ik vind dat u behoorlijk wordt aan de kant wordt gezet door sommige forumleden. Eigenlijk belachelijk, u mag er zelfs geen account voor aanmaken, zo schijnt het.
Maar als ik ergens iets koop online, dan wil ik er wel vanuit gaan dat alle klanten dezelfde prijs krijgen voorgeschoteld voor hetzelfde product. Ik zie het al dat bijv. Ziggo mijn abo zou verhogen met 5 euro terwijl de andere klanten de lagere prijs voor hetzelfde pakket zouden krijgen.

Als dit echt via een cookie gebeurt (ik heb er nog steeds mijn twijfels over) dan zou ik hier een klacht over indienen bij de ACM. Ik zal zelf ook Bol.com benaderen of dit gebeurt.

klik HIER

frisiantje
door frisiantje Dec 21, 2016 om 13:58
13 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is het waar. Zoals u hier boven ook kunt lezen hebben bijvoorbeeld sites die vakantie's of vliegreizen aanbieden hier ook een handje van, en het zal alleen maar toenemen vrees ik.
Er wordt niet voor niets massaal big data opgeslagen, ondermeer voor dit soort doeleinden.
Informatie is goud waard. Wat we doen, waar we interesse in hebben. Daar word nu/straks de prijs op aangepast.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2016 om 12:04
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Daar kunt u niets aan doen als consument. En wees voorzichtig met de term oplichting want vals beschuldigen van oplichting , ook al vindt u dat niet vals is strafbaar.

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 21, 2016 om 12:15
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

@TS stel je browser zo in dat alle cookies bij afsluiten gewist worden (eventueel ook andere data en accepteer nooit cookies van derde).

Alhoewel ik meer hoop dat mensen dit gewoon standaard doen, toch?

pe
door pebk - Dec 21, 2016 om 12:16
580 Antwoorden / 0 Vragen

De belangrijkste browsers hebben tegenwoordig een incognito-modus (of private browsing). Die zorgt er voor dat de cookies van dat soort sites weer verwijdert nadat de sessie gesloten is.

Is het u trouwens ook opgevallen dat wanneer er gezocht is op bijvoorbeeld een bepaald type apparaat of een merk, dat de advertenties ook allemaal over dat soort dingen gaan? Regelmatig de koektrommel legen is zeer verstandig.

simon55
door simon55 - Dec 21, 2016 om 14:20
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Wilt u nog n stukje gevulde speculaas........?

bt
door btk - Dec 21, 2016 om 14:31
2 Antwoorden / Vragen

Het kan ook met de koers van de Dollar te maken hebben, als het een Amerikaans product is. De prijs van Amerikaanse boeken varieert ook elke keer. Nu is zo snel als u aangeeft, wel heel snel. Zo snel gaat het met het voorbeeld wat ik noem niet. Maar goed, misschien is het wel iets om in uw achterhoofd te houden.

Gu
door Guus53 - Dec 21, 2016 om 14:49
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ondanks dat sommige reacties heel flauw zijn ("dat wist ik allaaaaaaaang.........", en dus moet iedereen het al geweten hebben) heb ik weer wat geleerd van deze melding. Cookies verwijderen doet dus wonderen.
Bedankt

zoekster1
door zoekster1 - Dec 21, 2016 om 15:07
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ook al zegt iedereen dat het waar is, dit kreeg ik terug van Bol.com

Bedankt voor uw bericht. U geeft aan dat er op het Kassa forum gezegd wordt dat bol.com verschillende prijzen hanteert voor klanten bij eenzelfde product, dit door cookies te verwijderen.

Ik kan u verzekeren dat dit niet klopt. Er wordt absoluut geen onderscheid gemaakt in prijzen voor verschillende klanten. Artikelen worden door zowel bol.com als externe verkopers aangeboden (onder de prijs staat 'verkoop door'), hierdoor kan er verschil ontstaan in prijzen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u nog een prettige dag.

Met vriendelijke groet,

Naam medewerker

re
door red1 - Dec 21, 2016 om 15:38
329 Antwoorden / 1 Vragen

telefoonhoesjes.nl

tpol
door tpol - Dec 21, 2016 om 15:55
34 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje flauw, de vraagsteller zet bewust een stel van deze jongens ?? achter het woord oplichting. Voor degene onder ons die niet weten wat, dit ?? zijn. Dit zijn vraagtekens.

@LVR Wat je er aan kan doen is de klantenservice van BOL benaderen of Consuwijzer. Het is denk ik geen directe oplichting, maar helemaal netjes is het ook niet. Veder inderdaad cookies verwijderen en geen cookies van derde accepteren is al eerder genoemd. ctrl shift delete is een snelle manier om dat te doen.

Verder aan alle anderen, volgens mij is het forum van kassa een consumenten forum, voor consumenten vragen dus, dus om nou weer vanuit de onbdernemer te gaan kletsen,.....

Fijne kerst

vr1944
door vr1944 - Dec 22, 2016 om 10:00
1210 Antwoorden / 5 Vragen

En wat was de priis in het winkelmandje ? Want dat is de prijs die je uiteindelijk betaald.

ra
door raymondpeil@hotmail.com - Dec 22, 2016 om 11:14
3 Antwoorden / Vragen

Goed opletten en evt.cookies verwijderen, werkt bij het boeken van vakanties en vliegreizen ook perfect ;=)

tijger1
door tijger1 Dec 22, 2016 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lekker handig. Uw mailadres als gebruikersnaam. En dan maar klagen over spam.

Cookies
door Cookies - Dec 22, 2016 om 11:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zeg niet dat het waar is. Valt voor mij onder 'broodje aap'verhaal van LVR. Prijzen kunnen per dag veranderen.

DOOR ZOEKSTER1 - 21 DEC. 2016 OM 15:07
728 ANTWOORDEN / 3 VRAGEN

Ook al zegt iedereen dat het waar is, dit kreeg ik terug van Bol.com