mjvanderwerf
door mjvanderwerf Jan 14, 2019 om 10:46
Computers & telefonie

SSD Defragmenteren ?

Goedenmorgen,
is het aanbevolen om een SSD te defragmenteren ?
MJ

12460 10 Rapporteer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jan 14, 2019 om 10:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee.
Lees eens hier ter info: https://www.schoonepc.nl/instal/instellingen-ssd-schijf.html
Vanwege de vele lees- en schrijfacties bij het defragmenteren is het niet verstandig een SSD-schijf te defragmenteren. Het is ook niet nodig want de schijf zal er niet sneller van worden.

gsm
door gsm - Jan 14, 2019 om 13:30
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Een SSD defragmenteren is totale onzin en heeft geen enkel effect of voordeel. Het verkort alleen maar de levensduur van de SSD.
Wat wel dient te gebeuren is regelmatig een TRIM uit te voeren. Gelukkig doen Windows en linux dat zelf, zonder dat een gebruiker van Windows 8.1 of 10 (of Linux) zich hier zorgen over hoeft te maken. Er zijn ook wel veel tooltjes waarmee je een TRIM zou kunnen uitvoeren, maar dat is dus onder normale omstandigheden volkomen overbodig. Merk je echter bijvoorbeeld een bepaalde onverklaarbare vertraging bij de toegand tot je bestanden, dan kun je overwegen om zelf een TRIM operatie te starten met een tooltje. Referentie: https://pcmweb.nl/artikelen/opslag/ssd-trim-inschakelen-om-bestanden-volledig-te-wissen/

Ja
door JasperBerk - Jan 15, 2019 om 15:10
7 Antwoorden / Vragen

Een SSD defragmenteren verkort inderdaad de levensduur, wellicht is de schijf bijna vol dat hij trager wordt of is dit niet het geval?

rf
door rfrijhoff - Jan 16, 2019 om 12:26
41 Antwoorden / Vragen

Het is zelfs ten zeerste af te raden. Een SSD is uitsluitend geschikt om het OS op te zetten en absoluut niet geschikt voor data bewerkingen, dit vanwege het feit dat een SSD maar een beperkt aantal lees/schrijfbewerkingen aankan en daardoor veel sneller slijt. Bovendien wordt hij er ook niet sneller door. Overigens is het tegenwoordig ook voor gewone schijven niet meer nodig vanwege het snelle en grote cache geheugen dat er tegenwoordig op zit.

gsm
door gsm - Jan 16, 2019 om 14:38
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Dat een SSD niet geschikt zou zijn om data op te zetten is een beetje achterhaald. Een goede SSD houdt het tegenwoordig mogelijk nog langer vol dan een gewone harde schijf. Niettemin is defragmenteren alleen maar nadelig en de meeste defragmentatie programma's, waaronder de in Windows 10 ingebouwde, houden automatisch hiermee rekening. Je moet wel erg je best doen om toch nog een SSD te kunnen tackelen met een defragmentatie.

ja
door januitgroningen - Jan 16, 2019 om 15:08
53 Antwoorden / 2 Vragen

Samsung garandeert het aantal schrijfbewerkingen op zijn SSD's met minstens 500 tb zonder dat deze aan kwaliteit inboet. Het eigen programma Magician, dat op de site van Samsung te verkrijgen is, registreert ook het aantal schrijfbewerkingen. Onlangs heb ik mijn systeemschijf vervangen door een nieuwe en grotere M2 als mijn nieuwe systeemschijf, blijkt dat de oude SSD sinds het voorjaar van 2014 maar 60 tb aan schrijfbewerkingen heeft volmaakt. Dat je allerlei acties moet doen, om het aantal schrijfbewerkingen te beperken is niet relevant. Als je een SSD van 256 GB elke dag zal volschrijven, dan ben je al 2000 dagen onderweg. Dat is ruim 6 jaar. De levensduur die Samsung op zijn nieuwe SSD's garandeert.

Het nieuwe defragmenteren heet bij SSD's 'overprovisioning'. Het programma Magician loodst je daar ook doorheen voor de juiste instellingen. Alook de zgn. Trim-functie. Iets, wat je wel aan 10% aan schijfruimte kost. Maar ozo belangrijk.

What is SSD Overprovisioning?
https://www.youtube.com/watch?v=Q15wN8JC2L4

mo
door mof - Jan 16, 2019 om 15:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, ssd blijft het langst werken als je zo weinig mogelijk schrijft

ev
door eversteegt - Jan 18, 2019 om 14:43
51 Antwoorden / 0 Vragen

De antwoorden die mij voorgingen kloppen op zich.

Een SSD heeft geen (of heel veel minder) last van fragmentatie, omdat in tegenstelling tot een mechanische harddisk, een SSD willekeurige stukken data veel sneller kan benaderen. En idd, onnodige schrijfbewerkingen om data op een andere plek te zetten verkorten alleen maar de levensduur van de NAND cellen in een SSD.

Het verhaal van één van mijn voorgangers over TRIM klopt ook.

Echter, het is wel zo dat Windows 8 en Windows 10 die TRIM operatie uitvoert als onderdeel van het programma dat bij een mechanische harde schijf ook voor het defragmenteren zorgt (in de Engelse Windows 10 heet het ook "defragment and optimize drives". Het programma detecteert dus met wat voor type opslag hij te maken heeft en zal bij een SSD de TRIM operatie starten en bij een harddisk een defragmentatie.

Oftewel: Schakel de defragmentatie/optimalisatie taak onder Windows 8 en Windows 10 NIET uit !!!. (ik zie dat sommige sites aanraden om dat te doen, namelijk).

ja
door januitgroningen Jan 18, 2019 om 23:04
53 Antwoorden / 2 Vragen

Precies!

M.a.w. de functie defragmenteren zoals wij die van oudsher op de mechanische schijf hebben gekend, kan niet worden toegepast op een SSD. Daarvoor in de plaats laat ie automatisch de TRIM-functie op een SSD zien in het kader 'stations optimaliseren' via windows10. Dit kader is ook gelinkt door het programma Magician naar windows10. Ook is de functie ''overprovisioning' in dat geval belangrijk. Zodat je de SSD clean houdt.

gsm
door gsm - Jan 19, 2019 om 12:23
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Een te langzame SSD kan soms versneld worden door de SSD uit te lijnen (alignment), zodat de data clusters samenvallen met de fysieke sectors.
Je kunt dat ondermeer doen met het handige gratis programma MiniTool Partition Wizard:
https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/minitool-partition-wizard-home-edition-partitiebeheer-fat-ntfs

Als Windows (7, 8.1 of 10) op de normale manier is geïnstalleerd en ook bij de installatie de partities zelf heeft gemaakt, dan is de alignment wel in orde.
Het kan wel fout zijn gegaan bij gebruik van verouderde software, bij het aanmaken van partities.

Als de uitlijning op de SSD niet klopt dan kan de SSD tot twee keer trager worden, omdat voor het lezen of schrijven van een misaligned cluster dan niet een, maar twee acties nodig zijn.

ja
door januitgroningen Jan 19, 2019 om 17:58
53 Antwoorden / 2 Vragen

Ook de interface is in dat opzicht belangrijk.