corkoo
door corkoo Apr 23, 2017 om 00:57
Computers & telefonie

SSD WORDT NIET HERKEND

Ik heb een Asus Notebook VivoBook R753UA-T4249T 17.3", i5 7200U.

Wil graag een SSD inbouwen. Er zit een sleuf in waar hij in kan.

Ik heb een Intel SSD 600P SERIES 128GB PCIE M2 gekocht.

Past perfect, maar de Bios herkent hem niet. Heb alle adviezen uit andere topics, zoals andere schijven verwijderen en alleen op SSD laten zoeken al opgevolgd, maar hij blijft onvindbaar.

Weet iemand of zo'n speciale sleuf voor zo'n SSD kaart  überhaupt in deze Laptop is geactiveerd, of dat er nog instellingen moeten worden aangezet c.q. gewijzigd. Je zou zeggen dat hij hem automatisch moet herkennen naast de aanwezig HDD.

ASUS wil daar geen info over geven.

Misschien weet iemand wat de oorzaak kan zijn dat hij niet herkend wordt en hoe los ik dat op.
Alvast bedankt.
Cor

12355 7 Rapporteer

Wi
door Wil_H - Apr 23, 2017 om 02:47
270 Antwoorden / Vragen

Al eens gekenen of er een BIOS update beschikbaar is voor jouw laptop?
Zie ook https://communities.intel.com/thread/109499

ro
door ronny530 - Apr 23, 2017 om 08:45
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De SSD is voorzien van een PCI express aansluiting dus heeft het zoeken op Sata drives geen zin. U kunt in Windows bij apparaatbeheer/systeemapparaten zien of het PCI e slot geactiveerd is zoniet dan het slot in de bios aanzetten. In de bios staat de PCI express poort appart vermeld en zou op <enabled> moeten staan als dat niet zo is dan uiteraard op <enabled> zetten. Na opstarten van Windows zal de SSD automatisch herkend worden en de stuurprogramma's zullen geladen worden.

reflecs
door reflecs - Apr 23, 2017 om 17:34
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien heeft u nog iets aan dit topic (Engels), is wel een ander model Asus:https://communities.intel.com/thread/109499

About this SSD series, the 600p series uses  M.2 slot, supporting PCIe* NVMe* generation 3.0 by 4 lanes. In this case we would like to recommend for you to confirm compatibility with the manufacturer of your system, in your case Asus*.

It seems that even the computer comes with the M.2 port, it may be possible is not supporting NVMe* drives, like our SSD. This does not mean it won't recognize the drive, but surely, is possible it cannot boot from it as it does not understand the interface of the SSD.

In dat geval wordt de schijf "niet helemaal begrepen" door het Bios, maar bestanden kunnen er wel opgeslagen worden door Windows.

gsm
door gsm - Apr 24, 2017 om 17:39
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Belangrijk in dergelijke gevallen:
Zet de PC in WIndows altijd eerst met Shift ingedrukt uit (Afsluiten). Alternatief is geforceerd uitzetten (Power toets langer dan 5 sec ingedrukt houden).
Alleen dan is de BIOS of UEFI toegankelijk voor een nieuwe hardware configuratie.

Pr
door Proto - Apr 26, 2017 om 14:27
11 Antwoorden / Vragen

M.2 is het formaat van de SSD. Ik kan aannemen dat uw vorige SSD van hetzelfde formaat is?

Dan is het volgende. Er zijn 2 soorten technologien die daarachter toe zijn gepast. Dat is een Sata interface of een NVME interface. Als u de vorige SSD nog heeft en er staat SATA op dan zal uw nieuwe niet werken.

Mijn aanbeveling is deze te ruilen voor de Samsung 850.

Ge
door Genee Apr 26, 2017 om 15:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Er heeft nooit een ssd ingezeten.

ro
door ronny530 Apr 26, 2017 om 16:04
2773 Antwoorden / 41 Vragen

M2 is niet het formaat van de SSD maar heeft te maken met de PCI express slot. De nieuwere versies pc's en laptops hebben een PCIE m2 aansluiting.

corkoo
door corkoo May 12, 2017 om 00:13
51 Antwoorden / 25 Vragen

Het heeft wel even geduurd maar inmiddels is mijn probleem opgelost.
Heb contact met ASUS gehad en die heeft uitgezocht dat ik een SATA M.2 2080 SSD moet hebben van maximaal 120 Gb.
Op hun advies kon ik kiezen uit 3 SSD's, maar die zijn alle 3 niet in NL verkrijgbaar.
Uiteindelijk heb ik toch een gevonden en wel de WD Green SATA M.2 2280 120 Gb.
Inmiddels geinstalleerd en het werkt allemaal naar behoren.
Door eerst dat PCI-E ipv SATA M.2 als slot aan te wijzen was ik op het verkeerde spoor gezet.
Voor alle reacties hierbij nogmaals hartelijk dank.
Cor

crewmember
door crewmember - May 13, 2017 om 14:06
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Waar heb je deze precies ingeplugged?

Ik zie namelijk op deze foto geen M.2 sata slot zitten.

https://content.hwigroup.net/images/products_xl/369828/4/asus-vivobook-r753ua-t4249t.jpg

Cookies
door Cookies May 13, 2017 om 14:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Probleem is al opgelost.

DOOR CORKOO 12 MEI 2017 OM 00:13
50 ANTWOORDEN / 25 VRAGEN

Het heeft wel even geduurd maar inmiddels is mijn probleem opgelost.
Heb contact met ASUS gehad en die heeft uitgezocht dat ik een SATA M.2 2080 SSD moet hebben van maximaal 120 Gb.
Op hun advies kon ik kiezen uit 3 SSD's, maar die zijn alle 3 niet in NL verkrijgbaar.
Uiteindelijk heb ik toch een gevonden en wel de WD Green SATA M.2 2280 120 Gb.
Inmiddels geinstalleerd en het werkt allemaal naar behoren.
Door eerst dat PCI-E ipv SATA M.2 als slot aan te wijzen was ik op het verkeerde spoor gezet.
Voor alle reacties hierbij nogmaals hartelijk dank.
Cor