Jo
door Jort van G Apr 17, 2019 om 09:39
Computers & telefonie

Staat Bol.Com in zijn recht?

Ik heb op 4 april 2019 voor mijn zoontje voor 50 euro het spel SimCity 3000 World edition (nieuw) bij Bol.Com  gekocht.

Na het installeren bleek dat het spel alleen werkt  met windows98. Wie heeft er nu nog Windows98 op zijn computer?, dat systeem is al meer dan 20 jaar oud en wordt al 10 jaar niet meer ondersteund.

Ik heb het spel retour gezonden, maar dit is geweigerd door Bol.Com, omdat het op Windows98 goed schijnt te werken, en ik het plastic zakje wat om de  CD-rom zat had opengemaakt.

Nu staat er onder op de website de volgende tekst :
Voordat je het spel aanschaft, let op het jaar van uitgave van het spel. De minimale specificaties gelden tot in dat jaar uitgegeven Windows versie. Er kan geen garantie worden gegeven, dat het spel werkt op nieuwere Windows versies die na dat jaar is uitgebracht.

Ik vind echter dat als ik anno 2019 een nieuw computerspel koop niet hoef te verwachten dat dit alleen met Windows98 werkt.  Op deze manier is het  spel voor praktisch niemand bruikbaar, en dat had wel veel duidelijker  mogen worden aangegeven dan alleen in de kleine letters.

Heb ik recht op mijn geld terug ?

5259 21 Rapporteer

panter22
door panter22 - Apr 17, 2019 om 10:00
6599 Antwoorden / Vragen

De specificaties staan op de website en op de verpakking zal ook windows 98 staan.
Je hebt de cdrom bij een partner van Bol gekocht en die hanteert de aangehaalde voorwaarden.
Jammer, een miskoop gedaan.
Geen geld terug.

Gr
door Grunn1 - Apr 17, 2019 om 10:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het spel is al 19 jaar oud en dan nog de hoofdprijs er voor betalen? En je verwacht dat zulke oude spellen nu nog steeds op nieuwe computers werken? Ja in dit geval heeft bol gelijk.
Alles staat bij de specificaties van het spel.

Systeemeisenconfiguratie : Windows 95/98 Intel

Net zoals de voorwaarden er ook duidelijk staan.

Classic game
N.B: Voordat je het spel aanschaft, let op het jaar van uitgave van het spel. De minimale specificaties gelden tot in dat jaar uitgegeven Windows versie. Er kan geen garantie worden gegeven, dat het spel werkt op nieuwere Windows versies die na dat jaar is uitgebracht.
Compatibiliteit CD,(HD-)DVD, BluRay of GameClassic game
N.B: Voordat je het spel aanschaft, let op het jaar van uitgave van het spel. De minimale specificaties gelden tot in dat jaar uitgegeven Windows versie. Er kan geen garantie worden gegeven, dat het spel werkt op nieuwere Windows versies die na dat jaar is uitgebracht.
Compatibiliteit CD,(HD-)DVD, BluRay of Game

jo
door jorisw Aug 31, 2019 om 11:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Het spel is al 19 jaar oud en dan nog de hoofdprijs er voor betalen?"

Is dat zo gek? Als het een collector's item is, kan je er misschien wel meer voor vragen. Voor postzegels die ooit een prijs hadden van een paar cent wordt ook veel meer betaald.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 17, 2019 om 10:02
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Er staat inderdaad een waarschuwing.

Classic game
N.B: Voordat je het spel aanschaft, let op het jaar van uitgave van het spel. De minimale specificaties gelden tot in dat jaar uitgegeven Windows versie. Er kan geen garantie worden gegeven, dat het spel werkt op nieuwere Windows versies die na dat jaar is uitgebracht.
Compatibiliteit CD,(HD-)DVD, BluRay of Game
Als u een CD, (HD-)DVD, BluRay of game heeft aangeschaft, controleer dan voor het openen goed de systeemeisen op de verpakking. Staat uw systeem er niet bij? Dan kunnen wij de werking niet garanderen. Is een product niet geschikt (compatible) met uw apparatuur en u heeft het product uit de seal gehaald, dan kunt u deze niet meer retourneren.

https://www.bol.com/nl/p/sim-city-3000-world-edition-windows/1004004000007012/

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2019 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie op de site van Bol dat het spel van 2000 is, en er staan hele oude reviews.

Ook staat er duidelijk bij dat u eerst moet kijken of het spel compatibel is met uw apparatuur.

U moet het overigens bij een externe verkoper gekocht hebben, niet bij Bol.

Jammer, weggegooid geld.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Apr 17, 2019 om 10:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik vind echter dat als ik anno 2019 een nieuw computerspel koop niet hoef te verwachten dat dit alleen met Windows98 werkt.

Dat kun je nu wel vinden, maar ik vind dat je de aanwijzingen dient te lezen. Dan had je kunnen zien dat het voor W98 is.

Heb ik recht op mijn geld terug?
In dit geval dus niet. Jammer voor jou en je zoontje.

Wellicht te verkopen op MP.

he
door henk51 Apr 17, 2019 om 11:28
90 Antwoorden / 0 Vragen

TS had inderdaad beter zelf op MP kunnen kopen staan ze voor 9 euro was verlies dragelijker geweest
Overigens schijnt hij wel ter werken op XP volgens recenties .

groeten Henk

edrick3
door edrick3 Apr 17, 2019 om 14:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@Henk: Ja, op XP uiteraard wel, maar NIET op recentere besturingssystemen.

Topantwoord

ma
door malty - Apr 17, 2019 om 10:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me dat bol.com een extra waarschuwing had kunnen/moeten aangeven.
Je gaat er toch niet vanuit dat bol.com nu nog een 20 jaar oud computerspel verkoopt.
En dan ook nog €50 durven te vragen is helemaal belachelijk.
Ik zou een schriftelijke klacht indienen.
Het is ‘maar’ €50 misschien toch iets voor de belbus, al is maar om het principe, spullen verkopen van 20 jaar oud verwacht je niet bij bol.com al is het via een externe verkoper.
Bol.com moet gewoon hun verantwoordelijkheid nemen en niet verschuilen achter het argument om goed te lezen.
Een computerspel wat op 99,9 % van de computers niet meer werkt hoort niet mee verkocht te worden bij of via bol.com.

ne
door neodutchio Apr 17, 2019 om 11:23
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het spel is niet bij Bol gekocht, maar via het platform van Bol verkocht. Marktplaats zal je ook niet waarschuwen als je daar een oldtimer koopt dat er geen airbag in zit of dat de auto loopt op gelode benzine.
Bij dumpwinkels worden ook wel eens verpakkingen verkocht met daarop oude acties. Moet dat allemaal maar weggegooid worden dan?

ma
door malty Apr 17, 2019 om 13:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet wel dat het niet bij bol.com gekocht is maar bol.com mag wel zijn verantwoordelijkheid nemen voor wat de externe verkopers zoal aanbieden.
Zo’n oud spel hoort niet op de site van bol.com thuis en inderdaad dat spel hoort thuis in een dumpwinkel.

Gr
door Grunn1 Apr 17, 2019 om 13:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een extra waarschuwing? Hoeveel waarschuwingen moeten er staan. De specificaties zijn duidelijk en die staan er, ook een waarschuwing dat het spel niet kan werken staat er. Wat wil je nog meer? Je mag toch aannemen dat iemand die online een spel besteld ook kan lezen.

ne
door neodutchio Apr 17, 2019 om 13:58
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Marktplaats waarschuwt mij ook niet dat de oldtimer die een andere partij aanbiedt geen airbag heeft. Bol is geen partij in wat er aangeboden wordt door externe verkopers.

ma
door malty Apr 17, 2019 om 14:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@epcot Specificaties zeggen ook niet alles.
Ik heb als test Rollercoaster Tycoon 2 met spec. windows 98/2000/me/xp op een windows 7 computer geinstalleerd en het werkt gewoon.
Er staat inderdaad dat er geen garantie kan worden gegeven dat het spel werkt onder nieuwere windows versies.
Om te zien of het toch werkt onder windows 7 zul je het spel moeten installeren.

De eerste zin bij de productbeschrijving begint met Simcity is terug en nu beter dan ooit.
Deze productbeschrijving is dan van 19 jaar geleden en helemaal onderaan in de beschrijving krijg je dan te lezen dat het een classic game is.
Al met deze productbeschrijving zou je bol.com op misleiding kunnen aanspreken.

ma
door malty Apr 17, 2019 om 14:18
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio  Dus bol.com heeft geen enkele verantwoording wat voor ‘troep’ er door externe verkopers op hun, bij het publiek uitstekend bekend staande,  webwinkel aangeboden wordt?
Ze verdienen aan die externe verkopers, zijn dus ook verantwoordelijk. U heeft het telkens over een oldtimer maar lees eens het begin van de productbeschrijving op bol.com

ne
door neodutchio Apr 17, 2019 om 14:35
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ik noem de oldtimer als vergelijk. Bol.com is de zakelijke variant van Marktplaats. Als verkoper koppel je je winkel aan het platform en je betaald een vast bedrag per verkoop. Bol fasciliteert en kan bemiddelen bij geschillen. Bol is totaal niet verantwoordelijk voor wat er aangeboden wordt.
Een marktmeester is ook niet verantwoordelijk als een standhouder besluit bbq’s te verkopen met als opdruk wk’96. Net zo goed dat Marktplaats ook mijn advertentie niet gaat verwijderen als ik iets ouds aanbied.
Er wordt een product aangeboden en er staat duidelijk bij wat de specificaties zijn. Hoeveel waarschuwingen meer moeten er komen?

ma
door malty Apr 17, 2019 om 14:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio Niet verantwoordelijk wat er aangeboden wordt, alleen wel hoe het aangeboden wordt, is het duidelijk wat je koopt.
In de productbeschrijving is de eerste zin: Simcity is terug en nu beter dan ooit.
als je dat leest kijk je eigenlijk al niet verder en mag je ervan uit gaan dat het geen beschrijving van 19 jaar geleden is. Een marktmeester is toch wel iets anders dan je website (je naam) beschikbaar stellen aan externe verkopers.

Gr
door Grunn1 Apr 18, 2019 om 13:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@malty, de specificaties staan er en de waarschuwing ook maar dat is al geschreven maar als dat niet wil lezen ligt dat meer aan jou. Het spel,is zoals je zelf ook schrijft bijna 20 jaar oud en ook dat staat er. Alles staat er. Iemand met een beetje ict achtergrond zou zo’n spel wel aan de gang kunnen krijgen, misschien. Maar als het niet werkt dan staat dat er duidelijk en ben je zelf verantwoordelijk. Het is oh zo makkelijk om steeds de schuld aan een ander te geven maar eigen verantwoordelijkheid en lezen staat toch wel bovenaan. Bol is niet de verkoper maar waaschuwd wel, klaar punt uitroep teken.

marita5
door marita5 - Apr 17, 2019 om 11:00
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jort Van G ,

Na het installeren bleek dat het spel alleen werkt  met windows98.

Spijtig dat u dit niet heeft gelezen , staat bij productspecificatie onder technische gegevens .

 Configuratie : Windows 95/98 Intel Pentium MMX 166Mhz , 32Mb Ram , 2 Mb Graphics card , 80Mb Free HD space, 4x CD-Rom drive , DirectX 7.0 Compatible sound card .

  1. Artikelen die je niet kunt retourneren:
    • Cadeaubonnen en -kaarten
    • Software abonnementen/producten
    • Producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling is verbroken
    • Audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling is verbroken
    • Digitale artikelen; ebooks en games .
    • Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/herroepingsrecht-bij-online-bestellingen-wat-kun-je-wel-en-niet-terugsturen/

Grunnen.
door Grunnen. - Apr 17, 2019 om 11:47
509 Antwoorden / Vragen

Je kan twee dingen proberen.Klik met je rechtermuiskop op het opstart icoon (snelkoppeling) en klik op als administrator uitvoeren of als dat niet lukt klik op compatlibiteit probemen oplossen. Je moet het spel als administrator installeren

Gr
door Grunn1 - Apr 17, 2019 om 13:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dit is het antwoord van EA games de maker van het spel. Volgende keer eerst maar eens op onderzoek gaan als je een game wilt aanschaffen van bijna 20 jaar oud.

For issues with Simcity 3000, please try the following:

  1. A disc versions will not work on newer computers. Edit: Please see the this post for more info.
  2. Turn off Origin in-game.
  3. Try running in compatibility mode: right click the Simcity 4 shortcut > Properties > Compatibility. Choose a compatibility mode, click apply. Try different compatibility modes to see if that resolves the issue
  4. Right-click Origin and select Run as administrator

Lastly, I cannot guarantee we can get the game working on newer versions of Windows as they don't meet the requirements of the game.

Jo
door Jort van G Apr 17, 2019 om 14:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een nieuw spel  gekocht van de website van Bol.com  zoals dat in 2019 wordt aangeboeden
,  en  heb helemaal geen spel van 20 jaar oud willen kopen.
.

Gr
door Grunn1 Apr 17, 2019 om 15:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dan toch maar eens leren lezen. Bij de specs van het spel staat de release datum duidelijk vermeld, 2000. Ook de reviews zijn al jaren oud ook daar staat de datum bij.
Het spel wat je hebt gekocht is nieuw en dat moet ook anders kloppen de codes niet maar al ligt het jaren in het magazijn het is en blijft als je de eerste koper bent nieuw. Of denk je soms dat als je iets koopt dat het snel voor je gemaakt wordt, nou echt niet de meeste zaken die je koopt zijn al lang geleden geproduceerd soms heel lang geleden en ja dan is het nog steeds nieuw.

audb
door audb - Apr 17, 2019 om 14:10
1668 Antwoorden / 5 Vragen

€50 voor een spel dat gewoon op internet te downloaden is gewoon dom maar helaas staat er wel duidelijk :Oorspronkelijke releasedatum

Heeft u windows 7 of10 dan kan u proberen om de spel op te starten door op de snelkoppeling met de rechtermuis knop te drukken dan eigenschappen > compaliteit>dit programma uitvoeren in compaliteitsmodus en dan Vista te proberen.
Wel had er duidelijk vermeld mogen worden dat het alleen onder Windows '98 zou werken.
Er is misschien nog wel een mogelijkheid om ergens een oude computer bij de kringloop te vinden waar de spel wel mee gaat werken maar hoe dan ook, een spel uit 2001 voor €50 is ernorm te veel daar had u de nieuwste uitvoering voor gehad.

audb
door audb - Apr 17, 2019 om 14:18
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Om het leed nog erger te maken, ik zie net dat de game €9,95 kost op Orgin (Electronics art).

https://www.origin.com/nld/nl-nl/store/simcity/simcity/interstitial

Let op, aleen downloaden kiezen anders zit u vast aan een abbonement die gelukkig wel direct op te zeggen is.

PerCeptie
door PerCeptie - Apr 18, 2019 om 12:15
26 Antwoorden / 2 Vragen

Altijd goed lezen voor je iets koopt.

costnix
door costnix - Apr 18, 2019 om 12:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Al geprobeerd om het sel in de compatubilitetsmodus te spelen?

Jo
door Jort van G - Aug 30, 2019 om 21:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik mijn recht sta. Het spel is op tijd en zonder beschadigingen werkend retour gestuurd.

Inmiddels heeft bol.com een dagvaarding uitgebracht.

Laat de kantonrechter maar aangeven of bol.com eerlijk handelt...

ma
door malty Aug 30, 2019 om 23:36
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk toch dat u een goede kans maakt om in het gelijk gesteld te worden.

Lees bij bol.com de eerste zin bij de beschrijving van het spel.
Simcity is terug en nu beter dan ooit.

Wanneer je dat leest kijk je eigenlijk al niet verder naar systeemeisen en bestel je het spel.

Wanneer je toch wat verder leest zie je dat de oorspronkelijke relase datum 1-1-2000 was, maar de aangeboden Simcity is kennelijk van een meer recentere datum want.... Simcity is terug en nu beter dan ooit.

ma
door malty Aug 31, 2019 om 12:25
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u nog zo iets dergelijk zoekt voor uw zoontje, €9.

https://www.gog.com/game/simcity_3000

ma
door malty Aug 31, 2019 om 13:42
1112 Antwoorden / 1 Vragen

simcity 3000 unlimited is gelijk aan simcity 3000 world edition.

Th
door Thijs124 - Aug 30, 2019 om 21:21
289 Antwoorden / Vragen

Dat gaat je meer dan een nieuwe computer kosten!

diumenge
door diumenge Aug 30, 2019 om 21:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hij heeft juist een oude computer nodig...

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2019 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Werkend? Het kon toch niet draaien op uw computer? Misschien kan Bol u een leesbrilletje schenken.

Th
door Thijs124 Aug 30, 2019 om 22:08
289 Antwoorden / Vragen

Die zou goedkoper zijn geweest dan het spel.

ma
door malty Aug 30, 2019 om 23:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

reactie stond op verkeerde plaats.

brainless
door brainless - Aug 31, 2019 om 02:45
324 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak zijn spellen voor windows 98 noh gewoon te spelen op nieuwe computers.
Wel moet je bepaalde instellingen veranderen... of zoals ik heb een virtuele machine instellen.

https://gamer.nl/artikelen/achtergrond/zo-kun-je-oude-games-spelen-op-moderne-pcs/

zw
door zwaardvis - Aug 31, 2019 om 05:55
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nog een wonder dat het spel niet op diskettes werd geleverd. Of op 5,25 inch floppy's....

panter22
door panter22 - Aug 31, 2019 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent er van overtuigd dat je gelijk hebt en wilt een beroep doen op het herroepingsrecht. Dat zul je het niet op redden.
CD's en dvd's worden al sinds jaren verzegeld, of zodanig ingepakt dat je ze niet zonder de folie te verbreken kunt openen. Dit om te voorkomen dat ze gekopieerd worden en dan weer worden teruggebracht. Nu je 14 dagen herroepingsrecht hebt kun je bovendien dat spel gemakkelijk spelen.
Cd’s en dvd’s waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen/online-telefonische-aankopen

J
e schrijft echter dat je er bij je aankoop niet voldoende op bent gewezen dat deze dvd mogelijk niet  met windows 10 kan worden afgespeeld. Dat is een ander verhaal. Pas na klikken op de website van de partner van Bol, werd je er op gewezen Je kon het wel zien bij de specificaties onder het product. Ook op de dvd zelf. Je hebt dat allemal niet gelezen. Er staat geen waarschuwing onder het product, dat hij niet gemaakt is om op windows 10 af te spelen. Windows 10 is standaard. Een duidelijke waarschuwing ontbreekt onder het product. Daar zou je een punt kunnen hebben.

ma
door malty Aug 31, 2019 om 10:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer het spel beveiligd zou zijn met kopieerbeveiliging safedisk bijv. en de disk in de dvd speler moet zitten tijdens het spelen, zou het spel toch al niet werken met windows 10.
Leuk van Microsoft, hun eigen flightsimulator o.a. werkt daardoor niet met meer onder windows 10.
https://tweakers.net/nieuws/104812/games-beveiligd-met-safedisc-en-securom-werken-niet-onder-windows-10.htm

diumenge
door diumenge Aug 31, 2019 om 10:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus elk product moet waarschuwingen bevatten voor toekomstige situaties? Toen dit spel uitkwam bestond Windows 10 nog niet tenslotte.

ma
door malty Aug 31, 2019 om 11:43
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@diumenge
De ontwikkelaar heeft het spel ontwikkelt voor een bepaalde windows versie maar de verkoper die nu nog zo’n oud spel te koop aanbied (voor zo’n belachelijk hoge prijs) mag toch wel vermelden dat het door de extra beveiliging die Microsoft ingebouwd heeft, het met windows 10 niet werkt, windows 10 bestaat toch al een aantal jaren.
Als het om €10 zou gaan zeg je pech gehad maar voor €50 mag je toch wel duidelijker geïnformeerd worden en verwacht je niet dat het spel alleen op een oude windows-versie te spelen is.
Vooral al je het niet mag retourneren omdat de verzegeling verbroken is.
Ze schrijven nu dat ze niet kunnen garanderen dat het op huidige computersystemen werkt, wanneer er een safedisk beveiliging opzit en de disk moet in de lezer zitten tijdens het spelen werkt het zondermeer niet met windows 10 en niet misschien wel maar we kunnen het niet garanderen.

panter22
door panter22 Aug 31, 2019 om 11:48
6599 Antwoorden / Vragen

@diumenge,
Als een webshop een verouderd product aanbiedt zonder duidelijke waarschuwing dat dit product niet op windows 10 werkt. Maar misschien zijn de gegeven specificaties wel voldoende. De beslissing is aan de kantonrechter. @malty, de prijs maakt toch niet uit?

ma
door malty Aug 31, 2019 om 12:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@panter22 Wanneer een spel €10 kost denk je eerder dat het een oud spel betreft maar bij €50, een normale prijs voor een nieuw spel verwacht je niet dat het om een windows 98 spel uit 2000 gaat.

jo
door jorisw Aug 31, 2019 om 12:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"verwachten" en "ik nam aan dat" horen bij de meest voorkomende oorzaken voor problemen op dit forum. Nadenken alvorens te handelen voorkomt de meeste problemen op dit forum.

panter22
door panter22 Aug 31, 2019 om 18:08
6599 Antwoorden / Vragen

@malty, het gaat hier om een webshop die de dvd heeft verkocht nieuw in de verpakking, een professionele verkoper.En de prijs zou ik ook als argument gebruiken.
Waar het volgens mij om gaat is dat de webshop meer had moeten doen dan alleen de specificaties invullen.
Anders zou het zijn als deze door een particulier werd aangeboden. Dan is het meestal tweedehands en mogelijk verouderd.

ma
door malty Aug 31, 2019 om 18:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@panter22 Ben het met u eens.
Wanneer de verkoper weet dat de game zeker niet onder windows7 en 10 zal werken moet dat voor de koper duidelijk zijn.

ma
door malty - Aug 31, 2019 om 10:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer het spel beveiligd zou zijn met kopieerbeveiliging safedisk bijv. en de disk in de dvd speler moet zitten tijdens het spelen, zou het spel toch al niet werken met windows 10.
Leuk van Microsoft, hun eigen flightsimulator o.a. werkt daardoor niet met meer onder windows 10.
https://tweakers.net/nieuws/104812/games-beveiligd-met-safedisc-en-securom-werken-niet-onder-windows-10.htm

Iv
door Ivo W - Aug 31, 2019 om 12:03
727 Antwoorden / Vragen

U moet zich niet beroepen op het wettelijk herroepingsrecht. Dat is niet van toepassing op gegevensdragers, dus wanneer u zich daarop beroept zult u vrijwel zeker verliezen.

Wél kunt u zich mogelijk succesvol beroepen op 'non-conformiteit'. U heeft een product gekocht wat u niet kúnt gebruiken, omdat het niet geschikt is voor gebruik op uw computer en dit is niet duidelijk door de verkoper aangegeven. Wanneer wel duidelijk gemeld was dat dit 'nieuwe' exemplaar van een oud spel niet op de in 2019 gebruikelijke besturingssystemen werkt, dan had u het spel immers niet gekocht.

Maar let wel: Om zo'n zaak te winnen is de juiste argumentatie héél belangrijk. U lijkt daar zelf klaarblijkelijk niet in thuis, en dat kan u heel veel geld kosten. Ook zal heel nauwkeurig nagegaan moeten worden wat er nou precies in de omschrijving vermeld stond en hoeveel waarde dat heeft. Er staat immers 'dat u zelf moet nagaan of uw systeem compatible is met de software van het spel'. Er staat echter niet bij hoe u dat zou kunnen doen en/of waar u dat zou kunnen nagaan/controleren. Dat is een discussiepunt, maar er is daarmee zeker niet gezegd dat u met een goede verdediging op dit punt de zaak kunt winnen.

Gr
door Grunn1 Aug 31, 2019 om 12:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ts heeft weinig kans want alles staat juist vermeld bij het spel voordat je het koopt en ook de voorwaarden zijn helder en duidelijk, zie ook mijn eerdere reacties.

Systeemeisenconfiguratie : Windows 95/98 Intel

Net zoals de voorwaarden er ook duidelijk staan.

Classic game
N.B: Voordat je het spel aanschaft, let op het jaar van uitgave van het spel. De minimale specificaties gelden tot in dat jaar uitgegeven Windows versie. Er kan geen garantie worden gegeven, dat het spel werkt op nieuwere Windows versies die na dat jaar is uitgebracht.
Compatibiliteit CD,(HD-)DVD, BluRay of GameClassic game
N.B: Voordat je het spel aanschaft, let op het jaar van uitgave van het spel. De minimale specificaties gelden tot in dat jaar uitgegeven Windows versie. Er kan geen garantie worden gegeven, dat het spel werkt op nieuwere Windows versies die na dat jaar is uitgebracht.
Compatibiliteit CD,(HD-)DVD, BluRay of Game

Donuts
door Donuts - Aug 31, 2019 om 13:45
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Bol.com staat volkomen in zijn recht.

Er is een levendige handel in oude p.c. games, wat u blijkbaar niet weet. Op de website staan de systeemeisen vermeld, net als die vermeld staan op de achterkant van het doosje waar de game in zit.

Verder zie ik ook reviews staan van 15 jaar geleden, ook dat heeft u blijkbaar niet gelezen.

Kortom u heeft 3x niet gelezen, vandaar dat ik vind dat Bol.com gelijk heeft.

ma
door malty Aug 31, 2019 om 16:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Windows 10 heeft compatibel modes ook voor windows95/98, waarom zou de oude game daaronder niet werken?
Nee, hier speelt heel iets anders, games met een disk kopieerbeveiliging zoals Safedisk, werken niet meer door een beveiliging in windows 10.
Windows 10 weigert de disk met die kopieerbeveiliging toegang tot windows te geven.

Donuts
door Donuts Aug 31, 2019 om 17:43
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Onzin, er speelt niets anders. Die oude games hadden die beveiliging niet. En heeft hij die modus wel geprobeerd? En zo ja heeft hij dat wel goed uitgevoerd? Hij heeft gekocht op basis van verwachtingen, niet op basis van informatie. Ik laat ik het hierbij.

ma
door malty Aug 31, 2019 om 18:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Safedisc was er al in 1998.