sh
door shan Aug 10, 2019 om 12:04
Computers & telefonie

Systeemherstel, hoe werkt het?

Hallo mensen,
Als ik de, bij aanschaf van mijn laptop,  gemaakte rescue discs gebruik om een probleem op te lossen, raak ik dan de bestanden van bv documenten, afbeeldingen e.d. kwijt? Als dat zo is kan ik alsnog het probleem beschrijven en vragen of daar aan andere geschiktere oplossing voor is. Maar eerst deze vraag. Wat doet de herstelschijf nu eigenlijk en wat niet.
weet u het?
Gr. Shan

9793 26 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 10, 2019 om 12:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Welke Windows versie betreft dit? Bij Windows 10 is er geen sprake meer van een hersteldisk (hoewel een herstelstation maken nog wel mogelijk is). Bij andere versies ligt het aan vorm van herstel.

Los van deze vraag zou je van je documenten en afbeeldingen sowieso regelmatig minimaal één back-up moeten maken en beter is er twee maken.

gerbera
door gerbera Aug 10, 2019 om 12:26
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ook bij Win10 kun je een systeemherstelschijf maken.

diumenge
door diumenge Aug 10, 2019 om 12:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Klopt, staat er ook...

gerbera
door gerbera - Aug 10, 2019 om 12:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een verschil tussen systeemherstel en een herstel disk. Bij systeemherstel kunt u de laptop in een eerdere staat terugzetten d.m.v een datum te kiezen dat alles normaal werkte. Een hersteldisck (rescue) gebruikt u als de laptop niet meer op normale wijze opstart. In beide gevallen blijven documenten e.d op de schijf staan.

sj
door sjoppy - Aug 10, 2019 om 12:42
129 Antwoorden / Vragen

Het kan gebeuren dat er iets misgaat in het besturingssysteem van je computer: het kan vastlopen door een programma dat niet meer goed functioneert, je krijgt last van een virus of je wilt gewoon een frisse start maken. Daarvoor is een Windows-herstelschijf bijzonder handig. Wij laten je in drie stappen zien hoe je dat doet.
https://www.hcc.nl/kennis/vraag-van-de-week/3038-hoe-maak-je-eenvoudig-een-windows-herstelschijf

ma
door malty - Aug 10, 2019 om 13:16
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Met de Rescue disks die u bij ingebruik nemen van de laptop maakt gaat u, volgens mij, terug naar fabrieksinstelling en bent u alles kwijt.
Maar u kunt het uitproberen, stop deze in de laptop en herstart de laptop, u krijgt dan op het scherm te zien wat er gaat gebeuren als u verder zou gaan.
Niet verder gaan maar de rescue disk eruit halen en de laptop opnieuw starten.
Maar het zou in de handleiding moeten staan.

aurora1
door aurora1 - Aug 10, 2019 om 13:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat voor problemen heeft u met de computer? Heeft u misschien allerhande programma’s geïnstalleerd die meer kwaad dan goed doen (gezien uw eerdere vragen)
? Ik zou dan beginnen met die op correcte wijze te verwijderen.

https://www.seniorweb.nl/artikel/problemen-oplossen-met-systeemherstel-windows-10

edrick3
door edrick3 - Aug 10, 2019 om 14:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van seniorweb:
Herstelstation of -schijf gebruiken
Als Windows 10 bijvoorbeeld vastloopt en niet meer opstart, komt een herstelstation of herstelschijf goed van pas. U kunt het besturingssysteem daarmee opnieuw installeren. Deze herinstallatie is alleen weggelegd voor ervaren computergebruikers. Er moeten namelijk basisinstellingen gewijzigd worden van de moederbordsoftware. Ons advies: maak een herstelstation of -schijf en bewaar hem voor als Windows het echt niet meer doet. Voor de herinstallatie zelf roept u de hulp in van een ervaren computergebruiker.

Je kunt beter EERST kijken of je probleem met systeemherstel op te lossen is.
Start de pc nog wel op, maar is er ineens van alles mis mee? Gebruik dan zo Systeemherstel:

  • Open het Configuratiescherm. Klik daarvoor onder in beeld op het pictogram van het vergrootglas.
  • Typ 'Configuratiescherm'.
  • Klik op Configuratiescherm Bureaublad-app.
  • Klik op Systeem en beveiliging (ziet u dit niet staan, klik dan eerst rechtsboven op Weergeven op Categorie).
  • Klik op Systeem > Geavanceerde systeeminstellingen > tabblad Systeembeveiliging.
  • Klik op Systeemherstel.

0502-systeemherstel-3.png

  • Klik eventueel op Volgende en op Meer herstelpunten weergeven.
  • Windows toont de laatste systeemherstelpunten. Bij elk herstelpunt staat de datum/tijd en omschrijving. Klik op het herstelpunt dat u wilt terugzetten.
  • Klik op Zoeken naar programma's die worden beïnvloed.
  • Windows geeft aan wat de gevolgen zijn voor uw bestanden als u het gekozen herstelpunt terugzet. Lees dit scherm goed door. Klik op Sluiten.
  • Bent u er zeker van dat u het herstelpunt wilt terugzetten? Klik dan op Volgende.
  • Klik op Voltooien.

Ter lezing: https://www.seniorweb.nl/artikel/problemen-oplossen-met-systeemherstel-windows-10

br
door brui0929 - Aug 10, 2019 om 15:25
629 Antwoorden / 10 Vragen

Houdt  tijdens het op starten de shift toets ingedrukt. Het systeem start in de veiligheids mode op.
Dit doe je zo klik op de rechter muistoets tandwiel bijwerken en beveiliging klik op systeem herstel  kies deze pc opnieuw instellen of kies geavanceerde opstart opties.

Windows 10 maakt regelt backups wanneer het systeem niet op de goede manier is afgesloten wordt de laatste backup terug gezet.

sh
door shan - Aug 10, 2019 om 16:21
104 Antwoorden / 37 Vragen

Hallo allemaal ......Dank voor de vele reacties. Ik heb zojuist een heel lang verhaal getypt en geplaatst maar zie het niet in beeld gebracht.????.?? Daarin heb ik omstandig uitgelegd wat er aan de hand is. maar om een lang verhaal kort te maken: bij de start verschijnt steeds " Rescue grub ". Ik weet niet hoe daarmee om te gaan.  kubuntu heb ik verwijderd uit zijn partitie en krijg dit dus nu. En kan niet meer voor Vista kiezen. De start gaat blijkbaar op zoek naar Kubuntu en wil rescue grub> .
kan ik hier Ubuntu installeren zo ja welke commando's zijn daarvoor nodig.
Of zal ik het uitgebreide verhaal nog een keer intikken?
Shan

rtroost
door rtroost Aug 12, 2019 om 11:55
17 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kan alleen door Ubuntu opnieuw te in stalleren of door de master bootsector van Windows te herstellen.
Zie https://nl.tipsandtrics.com/how-fix-master-boot-record-windows-10-753266

sh
door shan Aug 13, 2019 om 16:41
104 Antwoorden / 37 Vragen

Opnieuw installeren, dat dacht ik ook. Maar nu gaf hij aan dat hij beslag ging leggen op de hele hdd! Daar stopt het voor mij. Nu geeft ie wel de mogelijkheid om ' handmatig ' te installeren maar wat gaat ie doen als ik daarvoor kies? Kan ik dan de voorgestelde partitie indeling aanpassen. Ik ben bang van niet. Dus dat probeer ik maar niet.

Ik ben inmiddels HBCD_PE_x64.iso aan het downloaden. Rufus heb ik al. Op een cd-r branden is geen probleem en dan maar eens kijken wat er gebeurt bij het opstarten. Ondertussen een paar demo’s bekeken. Ik heb er een gevonden die mij wel aansprak en die ga ik nog wel een keer bekijken. Misschien kan hij mijn handelingen begeleiden als ik tegelijkertijd de demo afdraai op een iPad bijvoorbeeld. Er wordt gewaarschuwd om voorzichtig te zijn. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. We’ll see what happens. Het zal nog wel even duren voor ik zover ben maar ach ik heb de tijd. Later!

Shan

sj
door sjoppy - Aug 10, 2019 om 16:28
129 Antwoorden / Vragen

Hallo @shan,
tik het uitgebreide verhaal nog maar een keer in en kopieer het daarna om het te gebruiken als het weer mis gaat.
Grub2:
https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

sh
door shan - Aug 10, 2019 om 17:11
104 Antwoorden / 37 Vragen

@sjoppie en de anderen. Dat ga ik doen:
windows Vista op laptop. Ik heb Kubuntu iso gedownload en geïnstalleerd. Ging prima. Werkte ook. Bij verlaten van Kubuntu kom je via 'opnieuw opstarten ' in menu en kun je kiezen om naar Vista te gaan. En dat gaat allemaal uitstekend. Maar nu komt het. De iso bleek niet helemaal foutloos te zijn en ik besloot om Kubuntu partitie leeg te maken door het ' VOLUME' te verwijderen via Vista . De bij de installatie gecreeërde partitie bleef intact en kon weer geheel gebruikt worden. OK dus.
Ubuntu gedownload. De iso bleek bij controle na branden van de CDROM in orde te zijn. CDROM geladen, de bootvolgorde van de laptop was nog goed en starten maar. Krijg ik " grub rescue > " wat nu?  Uh, laptop uitgezet. Gestart, F2, boot terug op IDE 0 en IDE 1 en wat gebeurt er?  " grub rescue>". Vandaar mijn vraag. Is er een grub rescue commando die dat extra menu-tje kan deleten want die veroorzaakt dat nog steeds als eerste gestart wordt met Kubuntu maar die is er niet meer en wil hij grub  rescue. Hoe kom ik daarvan af want de bootvolgorde van Vista boot instelling wordt omzeild. Die moet in ere hersteld worden. Hopelijk is dit verhaal duidelijk.
Shan

ma
door malty Aug 10, 2019 om 17:39
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u een systeem image had gemaakt voordat u aan kubuntu begon had u de ‘image’ terug kunnen zetten en was het probleem opgelost geweest. Zie voor fix https://askubuntu.com/questions/192621/grub-rescue-prompt-repair-grub

gsm
door gsm - Aug 10, 2019 om 17:37
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Grub is de bootloader die gebruikt wordt door linux distributies zoals Ubuntu, Linux Mint, MX Linux, Manjaro.
Grub Rescue is een commando prompt waarmee je een defecte Grub kunt herstellen, mits je veel kennis van linux hebt.
Grub werd dus niet goed of niet op de juiste plek geïnstalleerd. Meestal installeer je Grub op sda en staat linux op sda1 of op sda2.
sda is de aanduiding voor de harde schijf en sda1, sda2 zijn aanduidingen voor partities.

MX Linux vind ik momenteel het beste en snelste, verkrijgbaar in zowel 64-bit als in 32-bit.
Ubuntu bevat de laatste jaren te veel fouten.
Ik gebruik meestal het programma Rufus om een ISO op een USB stick te zetten.
Het kan voorkomen dat de stick of de DVD met de zogenaamde dd mode gemaakt moet worden (i.p.v. de ISO mode), omdat je anders de Grub Rescue prompt krijgt. Het nieuwste Rufus programma doet dat is de meeste gevallen automatisch goed.
(dd is de disk dump toepassing van linux)

sj
door sjoppy - Aug 10, 2019 om 17:41
129 Antwoorden / Vragen

Misschien is deze link voor u interessant om even door te nemen om hierover duidelijkheid te verkrijgen.

https://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=auto&tl=nl&u=https%3A%2F%2Fhelp.ubuntu.com%2Fcommunity%2FRecoveringUbuntuAfterInstallingWindows

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2019 om 19:12
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Uw vraag is niet geheel duidelijk: er kan sprake zijn van herstelschijven waarmee u een oude situatie van uw PC herstelt maar het is mijn niet duidelijk of u mogelijk opstart of boor herstel bedoeld. Hoe dan ookis het altijd zeer zinvol om voorafgaande aan welke wijze dan ook al uw bestanden op een externe schijf te kopiëren als backup of een backup te maken als ook aangegeven in uw handleiding. Zo er na herstel dan bestanden zouden zijn verdwenen kunt u die opnieuw plaatsen. Voer in ieder geval Nooit reset uit naar fabrieksinstellingen want dan bent u alles kwijt dat u heeft geïnstalleerd dus ook programma's etc. Zie de uitgebreide vingerwijzing van @EDRICK3.

Oh oh, na verder lezen zie ik dat u nog steeds Vista benut. Let er op dat Vista niet meer wordt bijgewerkt qua beveiliging etc en dat al een aantal jaren niet meer.
Bij Vista zou systeemherstel als aangegeven wel moeten werken en dan met teruggaan naar een datum/tijdstip dat dit fenomeemn zich nog niet voordeed.

Als gezegd: Microsoft biedt geen ondersteunig meer voor Vista en dus u kunt m.i daar niet meer terecht.

sh
door shan - Aug 10, 2019 om 19:16
104 Antwoorden / 37 Vragen

@sjoppie en de anderen. Dat ga ik doen:

Ik heb een laptop Acer Aspire 7530 met Windows Vista. Bij aanschaf heb ik herstel cd’s gemaakt.

Vista wordt niet meer ondersteund en bedacht dat het misschien beter zou zijn om Linux maar weer eens te proberen. Heb toen Kubuntu 14 32bits iso bestand gedownload, gebrand op rwdvd en vandaar op een usb gezet en bootable gemaakt. En dat werkt. De D-schijf-bestanden op een externe hdd gezet en daarmee was de D-schijf geheel beschikbaar voor Kubuntu.  Bij de installatie procedure legt hij beslag op de helft van de D-partitie en laat dat keurig zien. OK , installatie verder afgerond. Klaar. Na het opstarten van de laptop laat hij direct een menu zien met Kubuntu als eerste vermeld. Als je Vista wil gebruiken moet je snel de laatste optie kiezen. Dat werkte allemaal perfect. Waarschijnlijk is de iso niet geheel foutloos uit de download gekomen en ik besloot om Kubuntu te verwijderen. Deed een herstart en koos Vista en via config en systeem kwam ik bij de partities. C ,D en Kubuntu. Kubuntu geselecteerd en verwijderd. Het voor de installatie gereserveerde deel van de D-schijf was weer bruikbaar en ter beschikking. De bootvolgorde begon met de IDE 0. Je zou verwachten dat bij het opstarten Vista zou openen. En toen was er het probleem. Helaas pindakaas.....hij kwam meteen met “ grub rescue >   .... Het lijkt erop dat het genoemde menu-tje nog aanwezig is en werkt en dat zou wellicht in het voor Kubuntu gereserveerde deel van de D-schijf kunnen staan. Onzichtbaar. Is dat mogelijk en zo ja, hoe krijg ik die verwijderd?

Of is het gebruik van de herstel cd’s de oplossing? Ik wil de docs en afbn  die op de C-schijf staan niet verliezen. Wat nu?

Dat is het. De uitgebreide versie van het verhaal.

Shan

aurora1
door aurora1 - Aug 10, 2019 om 19:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien is het een idee om dit eens voor te leggen bij de hulpafdeling van Kubuntu of de manuals eens door nemen?

https://kubuntu.org/support/

gsm
door gsm - Aug 10, 2019 om 23:12
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Die herstel cd's brengen je terug naar de versie van Windows Vista, die bij aanschaf op de PC stond.
Microsoft levert geen updates meer en dus heb je daar niet veel aan, tenzij je ook nog een goede en recente volledige back-up hebt gemaakt.

Met een Windows Vista CD of DVD kun je echter daarvan booten en Windows herstellen.
Boot van de Windows Vista CD en kies: Je computer repareren.
Zelfs als er aangegeven wordt dat herstel van Vista mislukt is werkt de PC daarna vaak wel weer.
Anders opstarten in een herstel Commando prompt omgeving.
Zie Fix MBR in Vista: https://helpdeskgeek.com/how-to/fix-mbr-xp-vista/

sh
door shan - Aug 11, 2019 om 18:23
104 Antwoorden / 37 Vragen

@AURORA1 en GSM

Dank voor de tips. Lijkt me zinvol om voor te leggen aan ubuntu.

Ik heb intussen een uitgebreid verhaal over MBRfix gedownload als pdf en ga dat een dezer dagen bestuderen. Ik wil daar meer van weten.

Intussen resumerend:

  1. Na de isl van Kubuntu verschijnt bij de start een keuzemenu.
  2. Bovenaan staat Kubuntu
  3. Na verwijdering van Kubuntu zie je het keuzemenu niet meer terug.
  4. Na start zou je verwachten dat Vista weer opstart.Op IDE 0
  5. MBR van Windows blijkt uitgeschakeld na isl van Kubuntu
  6. Of misschien zelfs verwijderd?
  7. Waarschijnlijk wordt na de start Kubuntu verwacht
  8. Want na de start verschijnt : grub rescue >
  9. De vraag is nu , moet je proberen het MBR van Windows te fixen.
  10. Wat kan daarbij foutgaan?

Zoals gezegd ga ik het MBR- verhaal eens helemaal doorspitten maar kom hier t.z.t. op terug

Gr. Shan

sh
door shan - Aug 11, 2019 om 18:36
104 Antwoorden / 37 Vragen

Vervolg:

Omdat na de start blijkbaar Kubuntu verwacht wordt, dacht ik,dan start ik de laptop op met de bootable Kubuntu USB-stick. En ja, dat werkt.

Vervolgens dacht ik installeer maar.

Onderweg krijg je de nieuwe verdeling van de HD te zien.

Toen ben ik gestopt want als ik het goed zag was de hele schijf toegewezen aan Kubuntu.

Ik kan dat bijna niet geloven, wat gebeurt hier?

Ik ga dat nog eens goed bekijken. Misschien kan er iets aan gedaan worden. Het zal toch niet zo zijn dat heel Vista er af is? Of ondergesneeuwd ? Met F2 kom ik nog steeds in het BIOS.

Nog even een raadsel.

Shan

ma
door malty - Aug 12, 2019 om 10:35
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien kunt u met de Hiren's boot cd de BCD aanpassen zodat Windows Vista als eerste genoemd staat en opstart.
U kunt in de BCD de opstartnaam Kubuntu eventueel ook verwijderen.
Ik zie dat op die Hiren's boot cd, EasyBCD staat waarmee u de BCD file aan moet kunnen passen.

Lees
https://www.schoonepc.nl/instal/bootcd.html

Voor download scrol naar beneden en klik op de iso-file achter Filenaam
https://www.hirensbootcd.org/download/

Voor bootable USB stick
https://www.hirensbootcd.org/usb-booting/

reivi22
door reivi22 - Aug 12, 2019 om 10:53
66 Antwoorden / 0 Vragen

Indien een herstelpunt,wordt Windows teruggezet naar een eeder tijdstip,(datum) toen alles nog goed werkte.
Uiteraard moet er wel een herstelpunt aanwezig zijn in het systeem.
Een herstelschijf c.q fabrieksinstelling gaat Windows terug zoals de computer uit de doos kwam,dus gaan alle persoonlijke instellingen  en programma's verloren.
Maak altijd een backup zoals een Windows spiegel kopie,je kunt het hele systeem inclusief programma's  wegzetten om op een later tijdstip  terug te zetten.
Ook zal Windows na het maken systeem  kopie aanbieden om een opstart schijf te creëren indien je na een crash niet meer kunt opstarten in het systeem.

ja
door jankoll - Aug 12, 2019 om 16:52
17 Antwoorden / 1 Vragen

Oké, je werkt met Linux Kubuntu. Dan kun je die bij de laptop geleverde “rescue disks” weggooien want die zijn bedoeld om Windows te “herstellen”, nou ja te vervangen en ja je raakt alles kwijt wat je zelf op de harde schijf had gezet. Maar…. je gebruikt Kubuntu en dat is heel wat anders. Hoera zeg ik als Linux Mint)* gebruiker, je hebt afscheid genomen van virussen en dat soort ellende omdat de Linux-besturingssystemen daar geen last van hebben, want wat er ook moet worden geïnstalleerd of geüpdate er is een (sterk) wachtwoord nodig om dat te doen en dat weten ‘kwaadwillenden” niet....

)* Linux Mint is op Ubuntu gebaseerd maar heeft een nagenoeg Windows venster(s) uiterlijk, waarschijnlijk nog meer gelijkend dan Kubuntu.

Nu kent Linux uitstekende back-up programma’s. Ik gebruik het met Mint mee-geïnstalleerde “Reservekopie-gereedschap” en ik neem aan dat er bij Kubuntu ook zo'n programma wordt meegeïnstalleerd en er is ook bijvoorbeeld het “Déjà Dup Backup Tool” in de Ubuntu App Store. Daarmee kun je een back-up maken van alles wat je op de computer hebt opgeslagen; zet wel even “verborgen bestanden” op zichtbaar als je b.v. je e-mail uit Thunderbird wilt mee nemen want anders gebeurt dat wellicht niet. Met Déjà Dup kun je zelfs instellen dat op gezette tijden een back-up wordt gemaakt. Zet die back-up dan wel op een externe schijf, want anders kun je de bestanden alsnog kwijtraken bij een herinstallatie.

sh
door shan - Aug 13, 2019 om 09:38
104 Antwoorden / 37 Vragen

Voor alle reacties hartelijke dank. Op mijn zoektocht op internet kwam ik Hiren ook tegen. Mijn laatste exercitie was het opstarten vanaf de bootable usb-stick en dacht als ik K weer ga installeren , wat dan? Nou, niet fijn , want dan geeft de wizard aan dat het beslag gaat leggen op de hele hdd.
Ik ben nu erg huiverig om de installatie ' handmatig ' voort te zetten.
Weet iemand wat er dan gebeurt? Ben wel heel benieuwd.
Shan

ma
door malty Aug 13, 2019 om 10:52
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kan me niet voorstellen dat Kubuntu de hele HD gaat gebruiken, maar lees eens de installatieprocedure van Ubuntu, daar zie ik in de installatieprocedure een mogelijkheid om Schijfruimte te kiezen.
https://overstappen2ubuntu.wordpress.com/handleidingen/stap-5-ubuntu-installeren/

Anders met de Hiren boot cd proberen om windows vista weer te laten opstarten.
Van de Hiren boot cd of usb opstarten en zien of u met EasyBCD de windows vista de default opstart OS kunt maken.
Dan zou u van gwenste bestanden een back-up kunnen maken voordat u Kubuntu gaat installeren. U zult met de Hiren ook wel back-up's kunnen maken.

gsm
door gsm - Aug 13, 2019 om 12:26
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Tijdens het installeren van Linux (Ubuntu, Kubuntu, Mint, enz.) kies je bij het indelen van de harde schijf voor "iets anders".
Dat is het meestal onderste rondje selecteren.
Je krijgt vervolgens een overzicht van alle bestaande partities.
NTFS is voor Windows en EXT3 of EXT4 is voor Linux.

Voor de eerste schijf, die sda heet, heb je partities sda1, sda2, enz.
Een eventuele tweede schijf heet sdb en heeft sdb1, sdb2, enz partities.
Op de sda schijf wordt door Windows een MBR geplaatst, die door linux wordt vervangen met Grub als je onder in het beeld sda kiest als opstartschijf.

sda1 zal normaal gesproken de NTFS partitie voor Windows kunnen zijn als deze nog niet is overschreven.
Je selecteerd in dat geval sda2 (ext4) of een lege ruimte.
Klik op Bewerken voor sda2 of op Nieuw voor een partitie in de lege ruimte.
Kies voor het ext4 formaat en / (root directory) als aankoppelpunt. Selecteer formatteren van de partitie.
Controleer of er ook ergens een kleine swap partitie is.
Ga verder met de installatie (Volgende).
Na de installatie (of na het herstel met een Windows MBR) kan het zijn dat Windows nog niet gestart kan worden.
Gebruik dan het programma Gparted (om voor de NTFS partitie de boot vlag aan te zetten.

Succes ermee.

marita5
door marita5 Aug 13, 2019 om 12:48
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@Gsm , knap geformuleerd , zover reikt mijn kennis niet , als ik al kennis heb . Ik heb geen idee waar u het over heeft .

sh
door shan - Aug 14, 2019 om 19:44
104 Antwoorden / 37 Vragen

Hallo alle helpers,
ik ben er uit! HBCD heeft de laptop ontsloten en ik kon naar hartelust alle waardevolle documenten , afbeeldingen , boeken, video's , overbrengen naar een externen HD . Hè, hè, Al met al een leuke ervaring en nogmaals bedankt voor al jullie raadgevingen en aanwijzingen. Nu nog een goede Linux distro uitzoeken. 32 bits of 64 bits. Heeft iemand nog een laatste goede tip? Alvast bedankt en
een hartelijke groet
Shan

ma
door malty Aug 14, 2019 om 23:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Mooi Shan, kunt u windows vista nu weer opstarten?
zoja, heeft u daarvoor de boot volgorde van de bcd veranderd?

gsm
door gsm - Aug 14, 2019 om 21:26
5939 Antwoorden / 47 Vragen

De beste Linux distributie vind ik MX Linux 18, 32-bit of 64-bit. Binnen enkele maanden komt MX-Linux 19 uit.

Ik heb het al een hele tijd draaiende en het werkt gewoon, zolang je niet ondoordacht te veel onnodige pakketten software installeert.

MX-Linux gebruikt het prima, iets op Windows lijkende XFCE bureaublad en is gebaseerd op het stabiele Debian linux.
MX-Linux is snel, eenvoudig te installeren en op heel veel manieren aan te passen aan de eigen smaak en wensen.
Voor een beginner kan het even wennen zijn, maar de mogelijkheden met MX-Linux zijn enorm. Ik draai er o.a. Picasa 3 op gebruikmakend van Wine.
Verder natuurlijk Libre Office, Thunderbird en Firefox

Ubuntru en in veel mindere mate Mint vind ik nog steeds te onstabiel.
Ook niet geheel stabiel, maar wel eenvoudig, erg mooi en snel is Deepin.