ug
door ugly46 Jul 16, 2018 om 20:01
Computers & telefonie

T-Mobile dossier opvragen

Ben nu geruime tijd bezig om een dossier telcomprovider T-Mobile op te vragen. 1st keer op 21-06-2018. Tot op heden geen reactie gekregen. Wat te doen ?.

2100 8 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2018 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En over wat voor dossier hebt u het dan? En waarom zou u dat willen hebben?

ug
door ugly46 - Jul 16, 2018 om 20:07
4 Antwoorden / 8 Vragen

Betreft afgesloten gsm abonnement met "gratis" gsm. T-Mobile moet dit abonnement geheel creditern aan de klanten.

ne
door neodutchio Jul 16, 2018 om 20:22
5128 Antwoorden / 12 Vragen

En waarom zou T-Mobile alle abonnements kosten aan de klanten moeten terug betalen?

gerbera
door gerbera Jul 16, 2018 om 21:56
7346 Antwoorden / 14 Vragen

De Hoge Raad heeft onlangs beslist dat alle all-in abonnementen waarbij niet specifiek is aangegeven wat de prijs is die de consument voor de telefoon betaald heeft, nietig verklaard kunnen worden. Dit betekent dat de klant gecompenseerd wordt en in sommige gevallen zelfs de nieuwwaarde van het toestel terugkrijgt.

bron; link @marita5

ne
door neodutchio Jul 16, 2018 om 21:57
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is wat anders als de abonnementskosten terughalen waar TS mee schermt.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 17, 2018 om 00:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Tja die klanten zijn al zo stom geweest om te denken dat de telefoon gratis was.  En dat terwijl ook toen al sim only bestond. Maar daar hadden ze nooit van gehoord.  Ze kochten Gewoon willens en wetens een hip mobieltje op afbetaling en houden zich nu van de domme.  Zucht!

pe
door pebk Jul 17, 2018 om 16:26
579 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gerry,

Het gaat hier niet om het verstand van de klant. Het gaat om de uitspraak van een rechter. Blijkbaar is de rechter het met hen eens dat de provider niet goed heeft gehandeld. Wat u er van vindt doet niet ter zake.

Op een of andere manier belonen we dat mensen niet meer zelf nadenken. Gratis telefoons, leningen bij DSB, achtergestelde deposito's, aandelen Fortis. In plaats van verlies nemen voor eigen fouten belonen we dit gedrag.

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2018 om 00:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, die consumenten zijn ziek, zwak en misselijk. En nu ook nog compleet achterlijk. Maar als er wat te halen valt zijn ze erbij.

Natuurlijk doet het wel ter zake wat een normaal mens daarvan vindt. Dat die rechter ook kierewiet geworden is, maakt nog niet dat het normaal is.

diumenge
door diumenge - Jul 16, 2018 om 20:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom zou T-Mobile je daarbij moeten helpen? Dus je hebt een tijdje geleden een abonnement met 'gratis' telefoon afgesloten, terwijl je donders goed wist dat die telefoon niet gratis was. En nu wil je je geld terug en T-Mobile zou je daarbij moeten helpen omdat je je eigen administratie hebt weggegooid en nu geld ruikt?

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 17, 2018 om 00:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Plus 110.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2018 om 20:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u bent ook een van die klanten, die eerlijk waar, hand op het hart, veronderstelden dat zij heus en eggies, GRATIS een telefoon kregen omdat ze een abonnement afsloten?

Terwijl ze zagen dat als ze zo’n zelfde abonnement namen maar dan zonder die GRATIS telefoon, het abonnement een stuk goedkoper was? En u vroeg zich toen niet af hoe dat kon?

En nou dacht u werkelijk dat zij u zullen voorzien van het dossier?

Maar u weet toch wel dat u voor die onzin moet gaan procederen?

gerbera
door gerbera Jul 16, 2018 om 21:58
7346 Antwoorden / 14 Vragen

De Hoge Raad heeft onlangs beslist dat alle all-in abonnementen waarbij niet specifiek is aangegeven wat de prijs is die de consument voor de telefoon betaald heeft, nietig verklaard kunnen worden. Dit betekent dat de klant gecompenseerd wordt en in sommige gevallen zelfs de nieuwwaarde van het toestel terugkrijgt.

bron; link @marita5

tijger1
door tijger1 Jul 16, 2018 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

KUNNEN  worden. Maar er wordt echt niet zomaar geld teruggegeven. De waanzin. En blijkbaar heeft de Ts het contract niet meer en is misschien overgestapt en heeft zelf zijn mail of paperassen weggegooid. Mooi.

marita5
door marita5 Jul 16, 2018 om 22:57
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1 , Lees hier onder de link van mij , veelgestelde vragen .

Tr
door Trostomaat Jul 17, 2018 om 23:57
239 Antwoorden / Vragen

Misschien heeft TS de telefoon niet meer. Dat is dan een probleem. Naast het voldoen aan allerlei andere voorwaarden, moet je als je de overeenkomst wilt vernietigen, de telefoon teruggeven.

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 01:47
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@trostomaat , Ts kan toch een claim indienen bij consumentenclaim : Ik heb het toestel niet meer in mijn bezit . Kan ik toch meedoen ? Ja, dit is geen probleem. Hou er wel rekening mee dat de vergoeding in dat geval (iets) lager zal zijn. De telefoonprovider zal dan een bedrag ter grootte van de dagwaarde van het toestel op de vergoeding in mindering brengen.

panter22
door panter22 Jul 18, 2018 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Tijger1,
De HR vond het niet onzin en heeft daar heel wat over geschreven, Lees het maar eens door,  in de tuin onder de parasol:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2014:1385
https://linkeddata.overheid.nl/front/portal/document-viewer?ext-id=ECLI:NL:PHR:2015:2658

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 09:32
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , lees de reacties van @tijger1 , vind een rechter al kierewiet , dit zegt al genoeg , en dan denkt u dat @tijger1 in de tuin onder de parasol dit gaat lezen , dacht van niet .

panter22
door panter22 Jul 18, 2018 om 12:08
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien koelt hij dan wat af.

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 12:11
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 is een zij ( vrouw ) , of het moet veranderen onder de parasol ;-))

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2018 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, de rechter heeft uitspraak gedaan, dus die klanten zullen  eventueel mazzel gaan hebben.

Maar dat betekent nog niet dat iedereen dat normaal moet vinden.

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 13:07
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , de uitspraak van de rechter is bindend , het gaat er niet om wat wij ervan vinden .

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2018 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is die uitspraak bindend, maar ik mag er zelf beslist anders over denken hoor.

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 13:22
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , dat mag u best , maar dit zal Ts of andere die in dezelfde situatie zitten een worst wezen .

Tr
door Trostomaat Jul 18, 2018 om 14:04
239 Antwoorden / Vragen

@maritas, de Hoge Raad zegt: de telefoon dient dan wel teruggeven te worden.
Dat consumentenclaim zegt dat je zonder telefoon ook mee kunt doen (met hen) is iets heel anders.
Dat is in hun belang, hoe meer deelnemers, hoe meer verdiensten en hoe groter de kans deze afperspraktijken hen financieel onafhankelijk maken.
Wat mij betreft is dit een schoolvoorbeeld van graaicultuur, van consumentenclaim én de consument die er aan mee doet.

marita5
door marita5 - Jul 16, 2018 om 20:53
11493 Antwoorden / 15 Vragen
tijger1
door tijger1 Jul 16, 2018 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Marita5, ik weet waar de kwestie over gaat, maar persoonlijk vind ik het een compleet belachelijke toestand.

marita5
door marita5 Jul 16, 2018 om 23:07
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is inderdaad persoonlijk , maar ik vind het belachelijk dat Ts voor een toestel nog moet betalen als het krediet volledig is afgelost .

tijger1
door tijger1 Jul 17, 2018 om 00:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U weet helemaal niet of de Ts nog voor een toestel moest betalen terwijl het krediet volledig is afgelost.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 17, 2018 om 16:10
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Abonnement geheel crediteren? Hoe komt u daarbij? Als er sprake is van crediteren betreft dat uitsluitend hetgeen u extra betaalde voor de z.g. gratis telefoon.
Zoals u het stelt zou u geheel gratis gebeld willen hebben.

panter22
door panter22 - Jul 18, 2018 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de brief van consumentenclaim meerdere keren opgestuurd en alleen een bevestiging gekregen of helemaal niets meer gehoord?
Kijk in de link van Marita 5. Daarin staat dat T-mobile de rechtzak heeft verloren. Mogelijk is dat de reden dat je nog niets gehoord hebt.
Maar je hebt recht op inzage in je dossier. Je kunt de brief nogmaals versturen, daarbij vermelden dat je op...., ..... ook al een brief hebt gestuurd. Zet onderaan de brief dat als je weer niets toegestuurd krijgt, je een klacht gaat indienen bij de Autoriteit persoonsgegevens.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/recht-op-inzage
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/klacht-indienen-bij-de-ap

panter22
door panter22 - Jul 18, 2018 om 13:11
6599 Antwoorden / Vragen

In grote lijnen komt het hiet op neer:
De provider bood een abonnement aan met gratis telefoon.
De provider ging de fout in, want die telefoon kreeg je niet gratis. Die betaalde je in 2 jaar af.
Providers mogen geen kredieten verstrekken, dus het abonnement klopte niet.
De rechter vond dit een nietig abonnement. Dan moet alles weer teruggedraaid worden.
De provider krijgt zijn telefoon terug en jij krijgt het geld wat je voor de telefoon hebt betaald weer terug.
Je hebt de beschikking gehad over de telefoonlijn, daar heb je voor betaald.
Dat geld krijg je niet meer terug, want je kunt die belminuten niet meer teruggeven.
Dat deel blijft bij het oude.
Je kunt dus alleen de kosten van de telefoon terugkrijgen.
Gevolg van deze uitspraak is nu dat je als je een abonnement met telefoon wilt, je een krediet moet afsluiten voor de telefoon.
Dat krediet wordt getoetst en geregistreerd door het BKR.
Wil je een lening afsluiten, dan wordt de schuld van je telefoon bij de beoordeling meegenomen.

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 13:28
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , De provider krijgt zijn telefoon terug en jij krijgt het geld wat je voor de telefoon hebt betaald weer terug. Als je de telefoon niet meer hebt kun je toch een claim indienen zie hier : Ik heb het toestel niet meer in mijn bezit . Kan ik toch meedoen ? Ja, dit is geen probleem. Hou er wel rekening mee dat de vergoeding in dat geval (iets) lager zal zijn. De telefoonprovider zal dan een bedrag ter grootte van de dagwaarde van het toestel op de vergoeding in mindering brengen.

panter22
door panter22 Jul 18, 2018 om 19:19
6599 Antwoorden / Vragen

Duidelijk. Ik heb die link van jou gelezen. Consumentenclaim redt zich er wel mee. Kost alleen 15% van het geld wat  je terugkrijgt. Daar zou ik het voor doen.

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 19:25
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Dat dacht ik ook , beter iets dan niets .