Fa
door Fam Luiten Jan 10, 2021 om 13:46
Computers & telefonie
Tablet niet retour

Onze nieuwe tablet wordt aangeprezen voor kinderen, maar blijkt (achteraf) veel te weinig geheugen te hebben om 2-3 spelletjes apps op te kunnen spelen.
De leverancier "baasisgek" geeft op de site aan tot 14 dagen retour te kunnen sturen, maar weigert nu de tablet terug te nemen of te ruilen voor een betere.

https://www.baasisgek.com/shop/wifi-tablets/tablets-10-inch/denver-101-inch-android-6-0-kinder-tablet-8gb-ondersteund-youtube-kids-software-ondersteund-youtube-roze-blauwe-hoes-nieuw/

Dit kan juridisch toch niet?

5060 20 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Jan 10, 2021 om 14:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Hoeveel geheugen / interne opslag dat ding heeft, staat toch duidelijk aangegeven? Dus ik begrijp dat 'achteraf' niet. U heeft weer een fantastische verkoper gevonden, vermoed dat deze zich weinig aantrekt van de (retour)regeltjes.

lo
door lovewinnie - Jan 10, 2021 om 14:18
1204 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry maar er staat duidelijk 8gb. Dat is echt weinig. Kunt u er geen SD kaartje in steken om uit te breiden?  U wist wat u kocht. En 8gb blijft indd weinig over na standaard software

panter22
door panter22 Jan 10, 2021 om 15:42
6599 Antwoorden / Vragen
ni
door nisei Jan 11, 2021 om 22:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Doet allemaal niet terzake.

Ook al willen ze de tablet retour sturen omdat je er geen koffie mee kan zetten, er hoeft geen geldige reden te zijn.

Als je een webshop begint weet je als verkoper wat je rechten en plichten zijn. En 1 van die plichten is dat je kopers de mogelijkheid moet bieden om iets binnen 14 dagen retour te laten sturen. Dit is wettelijk vastgelegd.

De verkoper mag de koper vragen wat de reden is, maar de koper is niet verplicht om dit door te geven en de reden mag zeker geen aanleiding voor verkoper zijn om van retourzending af te zien.

lo
door lovewinnie Jan 13, 2021 om 11:51
1204 Antwoorden / 1 Vragen

Doet zeker het zake. Ze mogen hem niet eerst gebruiken en daarna terug sturen. Je mag product niet anders gebruiken en bekijken dan in winkel mogelijk is. Niet meer niet minder .
Tijdje gebruikt is gebruikt en mag niet retour. Zelfs apps alles er op gezet.
Gaat toch ook geen frietpan kopen, friet bakken en dan bedenken, nee is toch te klein..poetsen en retour?? Dat is onmogelijk.
Of week slapen onder een dekbed en dan bedenken dat hij toch te warm of te koud is en retour doen.
Er zijn grenzen in wat mag en kan. En dat houdt in bekijken en testen zoals in winkel mogelijk is. Niet meer dan dat. Dus kijken, aanzetten en weer uitzetten . Daarmee houdt het op Je mag het product retour doen in oorspronkelijke staat en ongebruikt . Zonder opgave van reden. Dit product is gebruikt .

getty
door getty - Jan 10, 2021 om 14:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De opslagruimte staat duidelijk vermeld. Dit is geen reden voor een klachtretour.
Als tablet gebruikt is, kunt u hem niet maar zo retour meer doen.

ni
door nisei Jan 11, 2021 om 21:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ten eerste gaat het niet om een "klachtretour" maar gewoon om een retour omdat het apparaat niet doet wat ze hadden verwacht en dus iets anders willen kopen.

Ten tweede hoeft er helemaal geen reden te zijn om iets retour te sturen.

Bedenkt u zelf de regels?

getty
door getty Jan 12, 2021 om 08:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kent zelf de consumentenwetgeving  niet ben ik bang

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 10, 2021 om 14:29
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 10, 2021 om 15:00
2010 Antwoorden / Vragen

Juridisch staat er precies welke rommel koopt (Android 6, 8Gb, really?) en u mag een apparaat bekijken en binnen 14 dagen afzien van de koop. Dus welke grond geeft de verkoper om de retour te weigeren?

getty
door getty Jan 10, 2021 om 15:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Omdat deze gebruikt is?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 10, 2021 om 15:29
2010 Antwoorden / Vragen

Dat staat er niet maar ok, we kunnen dat wel aannemen. Juridisch een verdedigbaar argument zeker als we de staat van de tablet niet kennen en daarmee heb je een behoorlijke kans dat je het zou verliezen als je voor €100 al een zaak zou beginnen. Goedkoop is duurkoop.

panter22
door panter22 Jan 10, 2021 om 15:49
6599 Antwoorden / Vragen

Dat ding kost €99. En het is duidelijk dat de kinderen er mee gespeeld hebben.  Met een paar apps was hij vol.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 10, 2021 om 22:19
2010 Antwoorden / Vragen

Je mag hem uitpakken en uitproberen. Als de staat van het apparaat daar niet van verschilt zou hij retour moeten mogen.

Topantwoord

Fa
door Familie Timmer - Jan 10, 2021 om 15:45
21 Antwoorden / Vragen

Wees voorzichtig met adviezen van wat op dit forum "experten" worden genoemd. We zijn er achter gekomen dat iedereen zich hier expert kan en mag noemen. We hebben hier net een mail over geschreven aan de redactie, want we willen voorkomen dat consumenten door goedbedoelde adviezen op dit forum van zogenaamde "top-experten" van de regen in de drup komen.

In de Algemene Voorwaarden van de verkoper is opgenomen, "Artikel 6 – Herroepingsrecht

Bij producten:

  1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten."

    https://www.baasisgek.com/algemene-voorwaarden/
Het lijkt er daarom op, dat u het recht hebt om te retourneren en uw geld terug te krijgen.

Lastig is wel, dat u heeft gekocht bij een juridisch niet eenduidige partij -  de website vermeldt onder "contact" geen Kamer van Koophandel-nummer, geen naam van een rechtspersoon of van een persoon, als adres een kantoorgebouw en als email-adres een algemene email-provider, niet de website met de verkoop-aanbiedingen. De namen "Baas is Gek" en "M-Electonics" zijn niet geregistreerd bij de KvK. (KvK voert een officieel bedrijven-register). Wel bij de KvK geregistreerd is de naam "Maâchi Electronics" die in de Algemene Voorwaarden wordt genoend. Een eenmanszaak in ambulante handel.

Omdat de website zich richt op de Nederlandse markt en een Nederlandse bankrekening voert, lijkt Nederlands recht van toepassing. Als u juridisch iets wilt doen, is nodig dat u er achter komt met welke persoon u een koopovereenkomst heeft gesloten, laten we uitgaan dat dit de persoon is die als handelsnaam "Maâchi Electronics" voert. U kunt de gegevens (tegen betaling) bij de Kamer van Koophandel opvragen.

Misschien kan de @redactie van @kassa er aandacht aan geven, dat elke website die zich richt op de Nederlandse consumentenmarkt, verplicht wordt de officlele handelsgegevens op de website te plaatsen.

panter22
door panter22 Jan 10, 2021 om 15:57
6599 Antwoorden / Vragen

De winkel is wel degelijk geregistreerd bij de KvK. Het betreft een marktkoopman die restpartijen en daillissementspartijen opkoopt en doorverkoopt.
https://www.kvk.nl/zoeken/handelsregister/?handelsnaam=maachi&kvknummer=&straat=&postcode=&huisnummer=&plaats=huizen&hoofdvestiging=1&rechtspersoon=1&nevenvestiging=1&zoekvervallen=0&zoekuitgeschreven=0&start=0

Fa
door Familie Timmer Jan 10, 2021 om 16:24
21 Antwoorden / Vragen

@panter22 - goed gevonden. In de Algemene Voorwaarden is de handelsnaam "Maâchi Electronics" genoemd.

ne
door neodutchio Jan 10, 2021 om 17:38
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Familie Timmer, wanneer is er gekocht en wanneer is er herroepen? Schijnbaar weet u dat aangezien u rept over de herroeping. En is na het ingebruik nemen van de tablet nog steeds recht op herroeping? Geinstalleerd, spellen gedownload en gebruikt. Dat is wel iets meer dan de aankoop bekijken om de aard en de werking te zien.
Weinig geheugen is geen non-conform product. Immers staat het geheugen er gewoon bij.

En Kassa gaat echt niet voor een consument achterhalen welke eigenaar achter een webshop zou zitten. Kassa is een consumenten televisieprogramma, geen persooneelijke helpdesk. Gezien het aantal dropshippers van vorig jaar zou Kassa een blik extra personeel nodig hebben om dat allemaal te gaan uitpluizen. Onzinnig advies dus.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 10, 2021 om 18:13
2010 Antwoorden / Vragen

U behoort blijkbaar tot de mensen die denken dat je dit soort zaken met een schaartje kunt knippen. Inderdaad de koper mag de koop binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden ontbinden maar dat is niet hetzelfde als dat je bijvoorbeeld iets eerst 10 dagen kunt gebruiken en dan terug kunt sturen. En juist omdat de regels niet simpel zijn kun je in een situatie komen waar je arbitrage van bijvoorbeeld een rechter nodig hebt om je gelijk ook te krijgen en dan heb je bij €100 wel een uitdaging. Je kunt gelijk krijgen maar je kunt ook in het ongelijk gesteld worden. Zolang de verkoper je retour niet accepteert zul je dus eerst moeten rechten.

panter22
door panter22 Jan 10, 2021 om 18:27
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is dit.
Ineens zie ik een heel stuk tekst over de forumleden hier wiens advies je beter niet kunt opvolgen.
Vervolgens verander je je eigen tekst van een buitenlands bedrijf zonder dat deze ingeschreven is bij de KvK, naar de gegevens die ik gevonden heb en presenteer je die als je eigen.
Daarna wil je ts een gebruikt en goed functionerend apparaat terug laten sturen omdat het lijkt dat nederlands recht van toepassing is. En moet de eigenaar achterhaald worden en aangeschreven worden.
Wat is trouwens een juridisch niet eenduidige partij?
Ik weet niet waar je mee bezig bent.

marita5
door marita5 Jan 10, 2021 om 18:44
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , Ineens zie ik een heel stuk tekst over de forumleden hier wiens advies je beter niet kunt opvolgen. Dit heb ik ook gelezen , en dan slaat @Familie Timmer zelf de plank mis , weer een hoop juridisch geleuter . De redactie zal heus niet onder de indruk zijn van de mail van @Familie Timmer . Ik vermoed dat we hier weer te maken hebben met @trostomaat  onder een andere naam , dan kun je je lol weer op , dus negeren .

panter22
door panter22 Jan 10, 2021 om 19:32
6599 Antwoorden / Vragen

@marita5, je hebt gelijk.  Ik moest het even kwijt.Voortaan negeer ik alles.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 11, 2021 om 10:50
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb dit aan de redactie gerapporteerd.  Dit is nu duidelijk een 'pot die de ketel verwijt dat die zwart ziet' en @FAMTIMMER vergeet dat wij allemaal vrijwilligers zijn die op basis van eigen kennis, ervaring en mening proberen adviezen te geven etc. En waar de vraagsteller dan zelf over kan bepalen wat er wel mee of niet mee te doen.

sira
door sira Jan 11, 2021 om 11:18
2289 Antwoorden / 24 Vragen

@Familie Timmer
Oh, bent u er zo één. U komt hier om andere forumleden zwart te maken. Niet zo netjes hè? Temeer als u uw ondeskundig antwoord in ùw voordeel wijzigt met gebruikmaking van delen van reacties van andere forumleden. U bent een top deskundige! Vraag de redactie ook of u als enige hier mag beantwoorden en reageren.

Redacteur
door Redacteur Jan 11, 2021 om 11:27
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Beste forumgebruikers,

Graag on-topic blijven, anders wordt het topic alleen maar vervuild waar de vraagsteller niets aan heeft. We hebben per mail inhoudelijk op Familie Timmer gereageerd.

Groet,
Danny

rj
door rjw - Jan 10, 2021 om 23:41
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Maar even praktisch: er zit 8GB in. Ik heb een pre-historische iPad (7 jaar oude of zo) met 16GB geheugen en dat ding staat vol met apps die gewoon allemaal redelijk draaien. Dan ben ik wel benieuwd wat voor spelletjes je allemaal wilt installeren waardoor die 8GB het niet trekt. Je snapt ook wel dat je op zo'n goedkope tablet niet de nieuwste high-end games kunt spelen. Maar de simpele spelletjes moeten toch wel kunnen?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 11, 2021 om 10:38
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad kan het juridisch niet. U kreeg al een verwijzing naar de hiervoor geldende wetgeving die niet meer en niet minder inhoudt dan een on-line aangekocht producht binnen 14 dagen kan worden teruggezonden en zelfs zonder het geven van de reden.

Ik geef u nog een linkhttps://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen  Een en ander kan onredelijk lijken omdat u vooraf de geheugencapaciteit wist maar dee wet is nu eenmaal wel de wet.

U kunt de verkoper in gebreke stellen m.b.t. het niet naleven van de wet middels deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ hetgeen is gebaseerd op https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ .

Iv
door Ivo W - Jan 11, 2021 om 10:41
728 Antwoorden / Vragen

Het recht op herroeping geldt voor producten die slechts bekeken en getest zijn 'zoals dat ook plaats zou kunnen vinden bij aankoop in een fysieke winkel'.

In een winkel kun je telefoons en tabelts in 'demo configuratie' testen, voelen, n website openen en misschien een filmpje kijken of voorgeprogrammeerd spelletje spelen. Je kunt er geen eigen accounts op aanmaken, geen 'eigen' apps op downloaden etc.

Ook zul je bij retourzending moeten zorgen voor:
- aanwezigheid van al het verpakkingsmateriaal in goede staat zoals je het product in ontvangst nam. Uiteraard mag het verpakkingsmateriaal wel netjes open geknipt of gesneden zijn, zover dat nodig is voor het bekijken en testen van het product.
- Product moet nog altijd in nieuwstaat verkeren. Denk aan het volledige krasvrij zijn, en voorzien van beschermende folies voor zover de verwijdering er van niet nodig is voor het testen van het product.

Uit het verhaal maak ik op dat het product veel uitgebreider gebruikt is dan alleen getest 'zoals dat ook zou kunnen bij verkoop in een fysieke winkel'. Het wettelijk herroepingsrecht van 14 dagen komt daarmee te vervallen.

Blijft over om de koop te ontbinden op basis van non-conformiteit. Maar dat lijkt me hier niet mogelijk. De claim is namelijk 'dat er te weinig opslagruimte is voor aanvullende apps'. Maar de aanwezige totale opslagruimte is bekend (8GB) en hierop staat nu eenmaal het besturingssysteem en de voorgeïnstalleerde apps al opgeslagen.
Bovendien is er de mogelijkheid tot uitbreiding van de opslagcapaciteit met een optionele SD geheugenkaart. Zoals staat aangegeven door de verkoper. Het apparaat lijkt dus geen tekortkomingen te hebben ten opzichte van de beloften van de verkoper. En daarmee is er geen reden om je op non-conformiteit te beroepen.

pe
door pebk Jan 11, 2021 om 11:15
579 Antwoorden / 0 Vragen

Herroepingsrecht geldt zonder opgaaf van reden. Het gaat om het recht, niet om wat redelijk is.

Ook de originele verpakking is geen eis.In hun eigen voorwaarden staat 'redelijkerwijs mogelijk', maar op een handelskamersite staat:

Niet toegestaan is in ieder geval een bepaling in de algemene voorwaarden die de consument verplicht de goederen in de originele verpakking aan de ondernemer te retourneren. (bron)

lo
door lovewinnie Jan 11, 2021 om 13:35
1204 Antwoorden / 1 Vragen

Je mag het product bekijken en daarmee houdt het op. Niet gebruiken. U koop toch ook geen frietpan, gaat er snacks in bakken en dan retour doen omdat pan toch te klein blijkt?  Dit is precies zelfde.
Hij is gebruikt. Niet alleen aangezet en bekeken. Daarmee vervalt retour op iPad, laptop etc. Laptop bijv kan ook niet retour zodra je Windows geïnstalleerd en geactiveerd hebt .
Ze had hem mogen bekijken zoals in de winkel. Doos open , aan en uit zetten en dan houdt het op.
Specificaties zijn duidelijk. Waardeloos ding .

Het in gebruik nemen en zelfs apps etc er op zetten is meer dan bekijken. Dat mag ook niet in de winkel en daar geld koop is koop. Je mag product testen en bekijken zoals in een winkel ook mogelijk is . Niet meer dan dat .

Topantwoord

pe
door pebk - Jan 11, 2021 om 11:01
579 Antwoorden / 0 Vragen

De 14 dagen geldt altijd en geldt ook zonder opgaaf van reden, tenzij het voor u op maat gemaakt is. Dat recht heeft u.
Het staat netjes in hun algemene voorwaarden, artikel 6. https://www.baasisgek.com/algemene-voorwaarden/
En ja, u mag het uitpakken en uitproberen, zie ook:het alinea "Uitpakken en uitproberen":
https://www.ictrecht.nl/juridisch-advies/e-commerce/herroepingsrecht#:~:text=In%20de%20fysieke%20winkel%20kan,of%3A%20recht%20van%20retour).

Ruilen voor een betere is niet van toepasing. De koop ongedaan maken wel.

Echter kan het wel eens meer sores leveren om uw recht te krijgen dan om het ding af te schrijven...

Aanvulling: Hun algemene voorwaarden rammelen sowieso. Artikel 6 bestaat uit meerdere 'lid 1', 'lid 3' en 'lid 4' teksten.
Bovendien schijnen ze ook gas, water en electriciteit te leveren:
"De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:"

ka
door kaartendraak - Jan 11, 2021 om 11:02
171 Antwoorden / 2 Vragen

Alleen de sitenaam klinkt al onbetrouwbaar, daar zou ik persoonlijk niet zomaar meteen iets bestellen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 11, 2021 om 11:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De 8 Gb is zowel voor opslag als  besturing systeem bedoeld dus  geen 8 Gb vrij, vaak maar de helft, soms minder.....
En 3 kleine of 1 zware is wat je kunt draaien.

Een game op  Micro SD kaart of USB stick  en je  kunt die snel wisselen en dat werkte prima.
Verder is van €199 naar €99,- een nep aanbieding,   op Ali met  2 maanden levertijd koop je  gelijkwaardige voor maar €37,84  per stuk,
Alleen is daar een ander merkje op geplakt....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 11, 2021 om 11:34
16774 Antwoorden / 202 Vragen
audb
door audb - Jan 11, 2021 om 11:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Denver is 100% chinese troep die ook nog eens een slecht scherm heeft.

Je mag de tablet gebruiken en uit testen maar moet wel in de zelfde staat retour worden gestuurd dus met bescherm folie er op.

Doe je dat niet dan mag een bedrijf kosten inhouden om dat het dan alleen als tweede hands goed verkocht kan worden.

Maar gezien het feit dat dit niet gaat om hygienische goederen is het bedrijf verplicht deze terug te nemen en je geld binnen 14 dagen terug te storten maar of dat gaat gebeuren ? ben bang van niet.

En koop de volgendekeer bij amazon, bcc, mediamerkt of een andere bekende firma en nooit meer bij een onbekend bedrijf die ook geen contakt gegevens vermeld hebben staan op hun website daar wordt vaak genoeg voor gewaarschuwd.

newmikey
door newmikey - Jan 11, 2021 om 12:32
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me altijd af hoe mensen op dit soort ondernemers stuiten...€99 betaald voor dit prul wat op Bol voor €69 staat - hoe krijgt zo'n verkoper van faillissementspartijen (want dat is is deze) het toch voor elkaar?

Maar zoals gezegd, alle gegevens staan er eerlijk bij. U heeft wel degelijk recht op retour, zonder opgaaf van reden, maar zie je recht maar eens te krijgen bij zo'n kneus van een bedrijf!

mo
door mof - Jan 11, 2021 om 14:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Of ie het nu wel of niet op de website zet: als de leverancier in Nederland is gevestigd MOET hij ze binnen 14 dagen retour nemen ongeacht de reden. Woont hij buiten NL dan kan hij bij de Reclamecodecommissie worden aangegeven omdat hij valse informatie op zijn website vermeldt. Het retourrecht is dan ingewikkelder want dan importeert u de tablet.

Fa
door Fam Luiten - Jan 11, 2021 om 16:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt. Met jullie input de leverancier toch kunnen bewegen hem retour te nemen.

mahadma
door mahadma - Jan 11, 2021 om 17:10
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Er past een extra memory in, die zijn bij wijze van spreken op elke hoek van de straat te koop, steek er 1 in de tablet en gaan met die banaan, kost geen maandsalaris, bovendien staat er overduidelijk het interne (totaal)geheugen aangegeven.

1paul
door 1paul - Jan 12, 2021 om 09:11
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Hij moet hem binnen 14 dgn retour nemen, u moet de koop gaan ontbinden nu, doe dit schriftelijk....

eis in die brieg ook uw geld terug, dit mag per mail en brief....

ne
door neodutchio - Jan 12, 2021 om 09:53
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig is het voor u opgelost, maar jammer dat u nergens antwoord op wenst te geven. Wat de reden is geweest waarom de verkoper niet wilde meewerken zal dus een vraag blijven.