cv
door cvermeul Oct 7, 2017 om 15:33
Computers & telefonie

Tele2 internet is niet leverbaar, toch moet ik mijn contract afkopen

Ik ben al vijf jaar trouw klant van tele2, ik heb internet en digitale TV van ze.
In maart heb ik mijn contract met een jaar verlengt, maar ik ga volgende maand verhuizen.
Toen ik belde om te vragen of ik mijn contract over kon zetten, bleek dat op het nieuwe adres een hele slechte verbinding is.

Zo slecht zelfs, dat digitale TV niet eens zou werken.
De dame aan de telefoon zei dat ik mijn contract dus kostenloos zou kunnen opzeggen.

Echter toen ik later belde om mijn contract echt op te zeggen, kreeg ik een andere dame die me doodleuk vertelde dat ik de TV wel kostenloos kon opzeggen, maar dat het internet wel leverbaar is, dus dat ik dat moet afkopen.

Echter is de geschatte bandbreedte 6Mb/s (dus minder dan 1 MB/s downsnelheid), en is mijn huidige abonnement, basis, voor 50Mb/s, dus ik zou dan een light contract (20Mb/s) moeten afkopen voor de resterende maanden.

Ik vind dit echt belachelijk, want via een andere provider kan ik 40Mb/s krijgen, met digitale TV, dus het contract aanhouden ipv afkopen is totaal geen realistische optie.
Heeft het zin om hier stennis over te gaan schoppen? Of zelfs een rechtsbijstandverzekering in te schakelen?

De algemene voorwaarden zijn niet helemaal duidelijk:
10.3 Indien je verhuist naar een ander adres wordt de Overeenkomst onveranderd voortgezet, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is (bijvoorbeeld omdat de Dienst op je nieuwe postcode niet geleverd kan worden). In dat geval zijn jij en Tele2, met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) maand, gerechtigd tot opzegging.

Is een terugval van 16Mb/s (feitelijke snelheid) naar 6Mb/s een onveranderde voortzetting?

2811 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 7, 2017 om 15:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wie zou die andere provider dan wel zijn die wel kan leveren?

panter22
door panter22 Oct 7, 2017 om 15:43
6599 Antwoorden / Vragen

Ziggo

Me
door Mevrouw Opdendijk Oct 7, 2017 om 15:47
9 Antwoorden / Vragen

Dat eigenlijk wel logisch en ook goed te begrijpen tele2 gaat via de kpn telefoonkabel / aansluiting en ziggo via de tv - kabel en dat is mij door de monteur van ziggo voorgehouden.

cv
door cvermeul - Oct 7, 2017 om 15:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ziggo of KPN, schijnbaar gebruiken zij een andere kabel, of limiteren ze de bandbreedte van andere providers.

Me
door Mevrouw Opdendijk Oct 7, 2017 om 15:49
9 Antwoorden / Vragen

ander soort "kabel"zo als u zegt is juist heeft niets met frekwentie of zo te maken

tijger1
door tijger1 Oct 7, 2017 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als KPN via de telefoonkabel kan leveren, dan kan Tele 2 dat ook. Ziggo werkt niet via de telefoonkabel.

gerbera
door gerbera Oct 7, 2017 om 15:59
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@mevrouw
Er ligt slechts 1 telefoonkabel in de grond of een kabel van de kabelaar. Het nieuw adres staat mogelijk dichter bij het schakel cq aansluitpunt van beide aanbieders.  En bandbreedte is heel wat anders dan frequentie

gerbera
door gerbera Oct 8, 2017 om 10:48
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als KPN via de telefoonkabel kan leveren, dan kan Tele 2 dat ook.

De Ts schrijft ook dat Tele2 kan leveren echter en stuk minder dan o.a. KPN. KPN zal een sterker signaal versturen dan Tele2. En het signaal van Tele2 zal door KPN heus niet versterkt worden.

gerbera
door gerbera - Oct 7, 2017 om 15:52
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij verstandig dit niet telefonisch af te handelen. Doe het schriftelijk zodat u de gegevens op papier hebt staan. Bij de klantenservice weet de een voor de ander niet wie waarmee bezich is en hoe de zaken werkelijk zijn. Zou ook even bij het juridisch loket informeren of datgene wat ze kunnen leveren redelijk is ten overstaan van uw huidige abo.

panter22
door panter22 - Oct 7, 2017 om 16:01
6599 Antwoorden / Vragen

Voor de overeenkomst gelden nog een oude voorwaarden (2016)
Je hebt toch een pakket met tv en internet tesamen.
Die dienst kan op het nieuwe adres niet geleverd worden. De tv helemaal niet en het internet met een veel lagere snelheid.
Zou je het pakket gaan splitsen, dan krijg je een nieuw jaarabonnement, alleen voor dat langzame internet.
Ik zou schriftelijk en met reden opzeggen.

aurora1
door aurora1 - Oct 7, 2017 om 17:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met stennis schoppen bereik je nooit iets en het zegt niet bepaald iets positiefs over u. Die mensen doen gewoon hun werk en behandel je fatsoenlijk en met respect. Met fatsoen bereik je ook het meest.
Overigens geldt overal tot  ... Mb's. Het lijkt mij niet dat u aan dat minimale verschil rechten zou kunnen ontlenen.
Verder is het niet verstandig om allerhande telefonisch te doen. Beter per mail, contactformulier etc.
Mij lijken die Algemene Voorwaarden duidelijk genoeg.
Of u ergens al x jaren "trouwe klant" bent doet niets ter zake, en 5 jaar is ook nog vrij kort....

simon55
door simon55 - Oct 7, 2017 om 17:38
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik blijf t herhalen Tele 2....weg ermee

jo
door jorisw Oct 8, 2017 om 09:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Over alle providers vind je een shitload aan klachten op fora zoals deze....

ge
door george321 Oct 8, 2017 om 11:28
390 Antwoorden / 1 Vragen

Noem mij een 100.000% perfecte provider.

cv
door cvermeul - Oct 7, 2017 om 17:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Aurora: "stennis schoppen" kun je op meerdere manieren interpreteren, ik bedoelde schriftelijk protest aantekenen of een rechtsbijstandverzekering inschakelen, niet een klantenservice medewerker de huid volschelden.
Daarnaast is een verschil van 20Mb/s naar 6Mb/s mijns inziens niet minimaal te noemen; ook omdat het een ander abonnement is, betalen voor 40Mb terwijl er ook een abonnement van 20Mb bestaat, en je feitelijk maar 6Mb krijgt is alles behalve een onveranderde voortzetting.

Anyways, ik heb vandaag nogmaals de klantenservice gebeld, en hun eigen voorwaarden voor ze opgelezen, toen zijn ze wel weer akkoord gegaan met een opzegging zonder afkoopsom.

tenormin
door tenormin Oct 8, 2017 om 00:17
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hoop dat u dit dan zwart op wit of per e-mail krijgt bevestigd.

ro
door ron503 - Oct 8, 2017 om 08:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt een postcode check doen om de maximaal haalbare snelheid te meten want veel providers zijn zeer optimistisch over de snelheid terwijl die in de praktijk niet haalbaar is. Omdat alle ADSL verbindingen over het netwerk van KPN gaan kan er geen verschil zijn in de maximaal haalbare snelheid en Tele2 is wat dat betreft voorzichtiger dan andere providers. Of u het contract op kan zeggen hangt van uw contract af want als u een alles in één pakket heeft afgesloten kunt u dat pakket kosteloos opzeggen omdat het één contract voor alle diensten betreft. Zo te lezen neemt u enkel internet en tv af en geen alles in één pakket dus twee separate diensten waarbij voor elke dienst een bedrag in rekening wordt gebracht. Op uw nieuwe adres is de ADSL snelheid te laag voor digitale tv plus internet maar hoog genoeg voor enkel internet dus kan Tele2 die dienst wel leveren en is dus niet kosteloos opzegbaar.

gerbera
door gerbera Oct 8, 2017 om 10:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat alle ADSL verbindingen over het netwerk van KPN gaan kan er geen verschil zijn in de maximaal haalbare snelheid.

Kan wel degelijk verschil verschil in zitten. E.e.a. is afhankelijk van de afstand centrale en sterkte van het signaal. KPN heeft onlangs het netwerk verbeterd waardoor o.a. mijn snelheid met ongeveer 20Mbs is verhoogd. KPN zal het signaal van Tele2 heus niet versterken dus kan dit veel zwakker zijn met als gevolg minder Mbs.

aurora1
door aurora1 - Oct 8, 2017 om 14:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is een terugval van 16Mb/s (feitelijke snelheid) naar 6Mb/s een onveranderde voortzetting?
Zoals ik al schreef, dat verschil is niet zodanig dat men daar rechten aan kan ontlenen naar mijn mening.
Is de toezegging over opzeggen zonder afkoopsom al per mail of brief bevestigd?