ch
door chusin_ryoku Mar 6, 2016 om 13:45
Computers & telefonie

Telefoonladers en brandgevaar

De laatste tijd circuleren er foto's op het internet van telefoonladers en tabletladers die de hele nacht in het stopcontact blijven zitten en dan voor een klein brandje hebben gezorgd. In andere topics las ik dat het geen kwaad kan de lader te laten zitten buiten het feit dat het geld kost.

Maar: kan het kwaad en kan er inderdaad brand ontstaan op deze manier?

36944 9 Rapporteer

ab
door abcde - Mar 6, 2016 om 14:02
146 Antwoorden / 11 Vragen

De kans dat u een miljoen wint is groter. Vaak gaan dit soort foto's gepaard met heel veel advertenties :-)

jo
door jorisw Mar 8, 2016 om 13:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is ook heel vaak dezelfde foto. Net als met die gebogen iPhone.

marita567
door marita567 - Mar 6, 2016 om 14:20
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Chusin-Ryoku ,

Enkele tips om dit te voorkomen ,

Deze adapterbranden worden grofweg door twee dingen veroorzaakt:
a. Verminderde kwaliteit van de adapter zelf waardoor een defect of sluiting ontstaat (goedkope oplaadapparatuur uit China verkrijgbaar via internetsites);
b. Overbelasting van de adapter omdat de adapter niet geschikt is voor het op te laden apparaat (dit kunnen dus ook fabrieksopladers zijn die voor een ander apparaat worden gebruikt).

In principe genereert alle elektrische (oplaadbare) apparatuur warmte. Houdt deze apparatuur vrij zodat warmte kan worden afgevoerd en houdt brandbare goederen zoals kleding, beddengoed en plastic tasjes uit de buurt;
Gebruik zo veel mogelijk de bijgeleverde adapters (opladers) van hetzelfde merk die ook echt geschikt zijn voor het apparaat dat moet worden opgeladen en schaf deze bij voorkeur aan via de erkende vakhandel. Als men toch onbekende merken wil (blijven) gebruiken doe dit dat alleen in eigen bijzijn en voel regelmatig of de oplader/adapter niet te warm wordt. Als deze zo warm wordt dat je je hand er niet meer op kunt houden dan functioneert de adapter niet goed en moet deze niet meer worden gebruikt;

Veel mensen gebruiken deze oplaadapparatuur ’s nachts. Dan merk je niet dat er iets fout gaat met zo’n adapter en je ruikt ook niets als je slaapt. Zorg daarom dat er een rookmelder aanwezig is in huis met name in de ruimte waarin geslapen wordt en in ruimten waarin deze oplaadapparatuur wordt gebruikt. Een klein brandje kan grote gevolgen hebben.

bron : facebook.com

gerbera
door gerbera - Mar 6, 2016 om 14:27
7360 Antwoorden / 14 Vragen

De tegenwoordige, goede, laders schakelen bij een volle oplading uit en kunnen dan geen gevaar opleveren. De wat oudere laders kunt u controleren of ze tijdens de lading overdreven warm worden. In dat geval is het beter deze na de lading uit het stopcontact te halen. Overigens is dit altijd beter alle kleine beetjes helpen bij besparing. Maar wat in de nacht gebeurt kan ook overdag plaatsvinden. En wat is een klein brandje, ploft dat ding of veroorzaakt deze kortsluiting kan een kleine brand snel uitgroeien.
en voor @ ABCDE, bij ondeugdelijke opladers is de kans dat u een miljoen kwijtraakt ( door brand) groter dan deze te winnen.

ab
door abcde Mar 7, 2016 om 22:25
146 Antwoorden / 11 Vragen

Bij ondeugdelijke laders wel, ja! Gelukkig zijn die niet verkrijgbaar in Nederland :-)

edison
door edison - Mar 6, 2016 om 14:56
64 Antwoorden / 0 Vragen

Kan altijd gebeuren, al lijkt de kans er op minimaal, ik haal de adapters er wel altijd uit, kwestie van gewenning en je weet niet beter.

di
door diversion - Mar 7, 2016 om 12:21
103 Antwoorden / 7 Vragen

Het is inderdaad een goede tip om te controleren of de lader tijdens het opladen warm wordt, dan is het een indicatie dat ie misschien niet meer helemaal goed is. Ik heb zelf een Blackberry, daarvoor heb je geen telefoonlader nodig maar kun je gewoon met een usb-kabel en adapter via het stopcontact opladen. Maar opladen overdag is voor de meeste mensen tegenwoordig geen optie meer, aangezien ze vaak elk moment dat ze wakker zijn met hun mobieltje bezig zijn en ze deze dus wel 's nachts moeten opladen.

ab
door abcde Mar 7, 2016 om 22:04
146 Antwoorden / 11 Vragen

Een oplader is het zelfde als een adapter.

pk49
door pk49 - Mar 7, 2016 om 13:22
243 Antwoorden / 2 Vragen

de wat betere laders bevatten schakelende voedingen en zijn veel kleiner qua afmeting bij een hogere vermogen. Zit geen transformator in die warm kan worden plus de nodige beveiligingshardware. Een normale voeding met transformator blijft toch stroom trekken ook al wordt er niks meer opgeladen en kan warm worden. Een schakelende voeding trekt nauwelijks stroom als het niet wordt belast, is daardoor veel zuiniger en veiliger.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 7, 2016 om 19:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Marita67, sinds wanneer is Facebook een betrouwbare bron?
Diewilik

marita567
door marita567 Mar 7, 2016 om 22:13
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@diewilik , er staat niet bij betrouwbaar .

tenormin
door tenormin Mar 7, 2016 om 22:29
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Kan je nu niet plussen: goed antwoord.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 7, 2016 om 22:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Marita67 het is geen aanval hoor maar Facebook vind ik een twijfelachtige bron.  En nee er staat geen betrouwbaar bij maar TS wil natuurlijk wel een betrouwbaar antwoord.
Mvg Diewilik

marita567
door marita567 Mar 8, 2016 om 07:53
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@diewilik, het gaat om de tekst , wat is er verkeerd aan de tekst ? ik heb geen link gemaakt naar facebook..

Cookies
door Cookies Mar 8, 2016 om 09:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Marita, de bron is NIET Facebook, want Facebook geeft dergelijke tips helemaal niet. De bron is de GEBRUIKER (Wijkbrandweerman IJsselmonde) van Facebook.

ab
door abcde - Mar 7, 2016 om 22:24
146 Antwoorden / 11 Vragen

Dit is nu typisch 1 van die voorbeelden op bv. Facebook waarin niet geschreven staat wat de mensen MOETEN lezen, maar wat de mensen WILLEN lezen. Een vergelijkbare text is 'Asielzoekers mogen gratis in het zwembad' of 'Dit is die man die niet met zijn vingers van kinderen af kan blijven'. Zo ook het bericht over telefoonladers Ook dierenmishandeling is hiervoor een dankbaar onderwerp. Vaak beginnen dit soort berichten ook met OMG (o my god).

Dit soort berichten worden geschreven door mensen die graag heel veel 'likes' willen op hun berichten, likefarming genaamd. Of u wordt doorgelinkt naar een website met heel veel advertenties en cookies. En tja, veel mensen geloven deze onzin en trappen daar in. Sommige mensen verspreiden dit soort berichten terwijl ze in de veronderstelling zijn dat het ook daadwerkelijk klopt. Daarom ziet u deze foto's heel veel. Vandaar dat ik al eerder schreef: de kans dat u een miljoen wint is groter.

Overigens heb ik vandaag wel een 1/5 staatslot gekocht ;-)

marita567
door marita567 Mar 7, 2016 om 22:43
1576 Antwoorden / 17 Vragen

het gaat om de tips , of u die wilt geloven is uw keus .

ab
door abcde Mar 7, 2016 om 22:51
146 Antwoorden / 11 Vragen

....dus u bent typisch iemand die dergelijke berichten WIL lezen :-)

marita567
door marita567 Mar 8, 2016 om 07:59
1576 Antwoorden / 17 Vragen

het gaat over telefoonladers en brandgevaar , en niet over facebook .

ab
door abcde Mar 8, 2016 om 13:18
146 Antwoorden / 11 Vragen

....en over foto's op het internet van telefoonladers en tabletladers die de hele nacht in het stopcontact blijven zitten

ab
door abcde - Mar 7, 2016 om 22:52