Trijntje
door Trijntje Nov 11, 2020 om 12:45
Computers & telefonie

Teleurgesteld over de gratis 2 (of toch maar 1?) SuperWifi punten?

Gisteren zijn we met TV & Internet overgestapt naar KPN. Als welkomstcadeau had ik gekozen voor 2 gratis SuperWifi punten. Tijdens de installatie (door een monteur van KPN) bleek dat kabels trekken niet ging lukken. Hij raadde aan om de TV in de woonkamer en de TV in de slaapkamer draadloos aan te sluiten met SuperWifi punten. Dan zou je denken dat dat mooi uitkomt met die 2 meegeleverde SuperWifi punten! Maar helaas... zo werkt het niet.

Het 1e SuperWifi punt moet verplicht op het modem van KPN aangesloten worden en zorgt dan voor Wifi in plaats van het modem. De Wifi van het modem wordt namelijk uitgezet(!!!) omdat de 'gewone' wifi van het modem en die van de SuperWifi op elkaar storen.Dus door een technisch probleem kun je alleen het 2e SuperWifi punt vrij gebruiken. Ik heb er een 3e SuperWifi punt bij moeten kopen om ook de TV op de slaapkamer te kunnen gebruiken. Ik baal hiervan en had dit graag van tevoren geweten.

Zijn er meer mensen die ook teleurgesteld zijn dat je van de 2 'gratis' SuperWifi punten je er maar 1 echt kunt gebruiken? Ik vind dat KPN dit duidelijk aan moet geven.

20988 8 Rapporteer

audb
door audb - Nov 11, 2020 om 13:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het klopt wat de monteur verteld maar dat is alleen bij de Experia Box behalve bij versie v10a en v12.

Dat is hier ook te lezen.

Ik prijs me dan ook gellukig dat ik Ziggo heb.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 11, 2020 om 13:34
2042 Antwoorden / Vragen

Hoe bedoelt u? Ziggo levert toch ook geen meshrouter? Dus als je een meshnetwerk opzet kun je de wifi van je modem ook niet gebruiken. Ik heb een setje (3) Netger Orbi's en heb mijn Ziggo router gebridged (Ook omdat de Ziggo routers zo brak zijn dat je er een zoute smaak van in de mond krijgt, maar dat terzijde)

Trijntje
door Trijntje Nov 11, 2020 om 14:49
Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk artikel https://nl.hardware.info/artikel/9951/2/kpn-superwifi-superlatief-op-de-hoge-band-techniek-en-ontwerp  Vooral dit stukje:

Je zou denken dat de twee steunpunten samen met je KPN-router een mesh-netwerk zouden vormen, maar dat is momenteel nog niet het geval. Op termijn - de verwachting is begin 2021 - zullen er modemrouters van KPN beschikbaar zijn die dit ondersteunen, maar nu is dat nog niet het geval.

Ik kan me hier helemaal in vinden https://nl.hardware.info/artikel/9951/7/kpn-superwifi-superlatief-op-de-hoge-band-conclusie Vooral in het stukje:

Wanneer je op termijn SuperWifi kunt combineren met je Experia Box die je al hebt, en dus een mesh-netwerk van drie nodes sterk in handen krijgt voor deze prijs, wordt het pas echt interessant.

Ik dacht dat dus al te krijgen :(

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 11, 2020 om 20:34
2042 Antwoorden / Vragen

Ik zal je het uiterst flauwe antwoord op "ik dacht" besparen... Laten we zeggen dat als je ik heb gelezen had gezegd je een zaak had en nu niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 11, 2020 om 13:05
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u KPN al benaderd met deze klacht op een meer formele manier: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/klagen-bij-de-internetprovider en ook deze https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen.htm ? Hert lijkt mij dat de monteur u foutrief heeft geinformeerd zoals ik ooik afleid uit de inmiddels al gegeven reactie.

Trijntje
door Trijntje Nov 11, 2020 om 14:34
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de klantenservice vanochtend gebeld. Daar kwam ik niet verder mee.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 11, 2020 om 20:38
2042 Antwoorden / Vragen

TS heeft een aanname gedaan en iets aangenomen dat nergens is toegezegd. Kun je dan van een klacht spreken? Volgens mij levert alleen XS4ALL een mesh capabele Fritz box en doet geen enkele andere provider dat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 11, 2020 om 20:47
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@HDZ (afgekort) mogelijk heeft u gelijk. Het is wel een feit dat XS4ALL ook KPN is. Ik zie ook enige typefouten in mijn reactie die ik niet eerder zag.
De tekst moest zijn: Het lijkt mij dat de monteur u foutief heeft ..... .

rj
door rjw Nov 14, 2020 om 12:07
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Wat maakt het uit dat XS4All ook KPN is als TS een KPN abonnement heeft? Of ga je als je een Dacia koopt er ook van uit dat je precies hetzelfde krijgt als wat er in een Renault zit?

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 14, 2020 om 16:09
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, er was ook een tijperk waarin Dacia voor Citroen produceerd. De Dacia fabriek is geen eigendom van PSA en vergelijk dat met Nedcar in Born. KPN is wel eigenaar van XS4All. Mogelijk heeft u deze info gemist: Bericht ontvangen van XS4ALL: Er komen per 1 maart nieuwe algemene voorwaarden en een nieuw privacy reglement, ze geven aan dat het geen echt inhoudelijke wijzigingen zullen zijn, maar juridische tekst aanpassingen i.v.m. wijziging rechtspersoon van XS4ALL B.V. naar KPN B.V. Rekeningnummer voor automatische incasso blijft gelijk.  Bron https://blog.xs4all.nl/over-naar-kpn-hoe-zit-het-met-uw-privacy/

panter22
door panter22 - Nov 11, 2020 om 13:51
6599 Antwoorden / Vragen

Hetzelfde is met de draadloze verbindingsset. Dat is al jaren zo. Een adapter bij het modem en bij elke tv  weer een adapter. Met 2 tv's heb je er 3 nodig.

pino123
door pino123 - Nov 11, 2020 om 14:52
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat je teleurgesteld bent, alleen kan KPN er natuurlijk niets aan doen dat er geen kabel getrokken kan worden. Normaliter zal het Wifi punt van de router worden uitgeschakeld en dan op twee locaties een SuperWifi punt geplaatst moeten worden.

gj
door gjtm - Nov 14, 2020 om 00:16
15 Antwoorden / Vragen

Deze informatie is via kpn prima te vinden.
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363412/2-kpn-superwifi-puntenstartpakket/

Je opmerking dat je maar 1 van de punten echt kunt gebruiken is niet eerlijk, je kunt ze beide gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, als access points/wifi punten.

Wat verder bedoeld wordt met het samenwerken van die punten icm met het modem zal het altijd zo blijven dat 1 bekabeld aangesloten moet worden, dat is ook zo nu met de V10a, op dat model blijft de wifi wel aan en werkt het modem mee in het mesh netwerk, maar 1 punt moet nog steeds bekabeld (niet verplicht naast het modem) aangesloten zijn.

Dut als het 'technisch probleem' zou zijn opgelost, heb je er nog steeds 3 nodig, 1 op modem, en 1 per tv ontvanger, omdat je geen kabels aanwezig hebt.

we
door weepinbell - Nov 15, 2020 om 10:35
6 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt inderdaad 1 aansluiten op modem. Je kunt dan apart netwerk maken. Wij hebben 2 netwerken nu en ontvangst is ok.

Michel B
door Michel B - Oct 23, 2021 om 17:25
1 Antwoorden / Vragen

Ja, het is misleiding van KPN en dat gebeurt meer bij hun.
KPN biedt aan vaste klanten 1 superwifi aan met een korting van bijna € 30.. Maar u snapt het al? Je hebt er minimaal 2 nodig, dus voor de 2e betaal je wel het dure tarief.
Tevens krijg je als vaste klant, ik al 15 jaar, weinig extra's. Weet u, als je je abonnement opzegt en tegelijk een nieuw abonnement afsluit dan krijg je alles nieuw ( TV ontvangers router ) + gratis 2 super wifi punten. Maar KPN is niet achterlijk, want als je dit nieuwe abonnement afsluit dan vervalt OOK je huidige KPN email adres en krijg je een nieuw.

gerbera
door gerbera Oct 25, 2021 om 11:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Nou kan ik een simpele ziel zijn maar een email-adres maak je toch zelf aan en KPN is KPN, dus wat veranderd daar aan? Verder verhoogd KPN regelmatig uw snelheid zonder tariefsverhoging, hebben ze u, onlangs, de WiFi manager aangeboden waarmee u uw WiFi verbinding kunt controleren cq kunt verbeteren, heeft u de beschikking over KPN veilig, een beveiligingsscanner voor o.a. uw bankzaken, heeft u de selfcare tool welke u helpt storingen op internet op te sporen en te verhelpen,dus zo slecht is het nog niet bij KPN .

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 23, 2021 om 20:21
2042 Antwoorden / Vragen

Leuk dat je twee accespunten krijgt om een mesh netwerk mee te maken maar als je modem/router zelf geen mesh-protocol ondersteund heb je dus een mesh van twee punten terwijl je voor een eengezinswoning met drie verdiepingen er feitelijk drie punten nodig hebt. Verder zou ik iedereen ten zeerste aanraden je mesh punten bedraad aan te sluiten omdat je anders de snelheid sowieso méér dan halveert, je houdt natuurlijk wel betere dekking maar toch.
Anderzijds, het is een cadeautje en je moet een gegeven paard niet in de bek kijken.