mjvanderwerf
door mjvanderwerf Aug 24, 2018 om 22:42
Computers & telefonie

Temperatuur moederbord

Goedenavond,
kent iemand een programma om de temperatuur van het moederbord te monitoren ?
MJ

4590 7 Rapporteer

Ge
door Genee - Aug 24, 2018 om 23:18
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Topantwoord

dirck
door dirck - Aug 24, 2018 om 23:45
3201 Antwoorden / 3 Vragen
crewmember
door crewmember Aug 27, 2018 om 14:45
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Speccy is zeer onbetrouwbaar voor dit soort doeleinde's. en laat ook niet echt veel sensoren zien.  HW monitor is beter en de standaard in de computer branche.

marita5
door marita5 - Aug 25, 2018 om 08:33
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mjvanderwerf ,

Installeer een hardware monitoring programma. De meeste moederborden worden geleverd met een eigen hardware monitoring programma, of die zijn beschikbaar op hun websites. Je kunt ook freeware programma's downloaden die de BIOS gegevens over de temperatuur uitlezen en tonen.

  • Open Hardware Monitor
  • Speedfan.
  • Core Temp
  • HWMonitor
  • Real Temp
Bron : wikihow.com

mjvanderwerf
door mjvanderwerf - Aug 25, 2018 om 10:11
525 Antwoorden / 385 Vragen

Dank voor uw reacties.
Ook in advanced system care zit een monitor voor de moederbord temperatuur,
De waarde die daar wordt aangegeven wijkt aanzienlijk af van de temperatuur, zoals door Speccy wordt aangegeven.
Voorbeelden :
Speccy   ASC
27           55
34           63
Welke is nu betrouwbaar ?
MJ

Ex
door Expansievatje Aug 27, 2018 om 12:58
31 Antwoorden / 1 Vragen

Zet je computer een paar uur uit, met de stekker er uit. De computer neemt dan uiteindelijk de kamertemperatuur aan.

hierna de computer opstarten en direct de processor temperatuur uitlezen.

de waarde welke het meest lijkt op de kamertemperatuur is de juiste

crewmember
door crewmember Aug 27, 2018 om 14:47
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk hebben ze alle 2 gelijk. Je moederbord is groot en heeft soms meerdere sensoren, waarschijnlijk lezen ze beide een andere sensor uit.

HW monitor is de standaard in de branche en laat alle sensoren zien.  Speccy staat er bekend om, dat hij geen goede waarde's laat zien.

ma
door malhy2 Aug 27, 2018 om 20:25
309 Antwoorden / 13 Vragen

Een moederbord temperatuur van 60 graden is erg warm.
Een processor temperatuur van 60 graden is vrij normaal.
de procesoren van nu bevatten meerdere kernen waarvan apart de temperatuur gemeten kan worden.
Het juist aflezen van deze temperaturen en wel van belang.
Als de temperatuur van het moederbord inderdaad 60 graden is zou ik een case-fan plaatsen.

Ed

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2018 om 10:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen
ch
door chaparral - Aug 27, 2018 om 21:30
8 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het zien in de bios of via programma van je moederbord fabrikant of je gebruikt hwinfo32 laat alle info van alle hardware zien.
er is een potable versie of een instalatie bestand voor 32 of 64 bit.

Hwinfo32

tdmduc
door tdmduc - Aug 28, 2018 om 14:14
703 Antwoorden / 2 Vragen

https://www.aida64.com niet allemaal gratis maar wel heel goed. ook voor je mobile apparaten.