Ma
door Marijke Zoetermeer Apr 15, 2018 om 14:24
Computers & telefonie

TONERS - Wat klopt er?

Ik heb huismerk van 123inkt gekocht. Zij beweren dat dat legaal is en dat printers moeten functioneren met hun huismerk.

Bij mij werkte het niet. Ik heb bij 123inkt de toners omgeruild. Mijn printer werkte direct goed met de originele toners en ik kreeg toen een pop-up van HP dat ik mijn toners moest 'registreren' omdat er 'vervalsers' aan het werk waren.

Ik heb gemaild aan 123inkt dat het gek is dat zij huismerk aanprijzen terwijl het niet voor alle printers werkt.

Ik kreeg het volgende antwoord:

Bedankt voor uw terugkoppeling en goed om te horen dat de printer weer werkt.

We verkopen veel huismerk voor veel printertypes en krijgen hier weinig klachten over. Het is dan ook vervelend om te horen dat uw printer op de een of andere manier het huismerk niet wilt nemen. Wel zijn we op de hoogte dat HP altijd zijn uiterste best doet om huismerk producten onbruikbaar te maken. Meestal lukt dit niet maar een enkele keer slagen ze hierin.

Excuses nogmaals voor al het ongemak.

Wat is er nu waar? Is er regelgeving dat printers ook moeten kunnen werken op alternatieve toners? Mag de printerfabrikant kunstjes inbouwen waardoor andere toners niet werken? Wie weet hoe dit precies zit?

8025 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2018 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb bij 123inkt een toner gekocht voor mijn Samsung laserprinter. Werkt voortreffelijk.

Uiteraard mag de fabrikant van uw printer “kunstjes” inbouwen , zodat u originele toner moet gebruiken. Dat is zijn verdienmodel, omdat printers vaak erg goedkoop zijn.

tenormin
door tenormin - Apr 15, 2018 om 14:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Het antwoord van 123inkt aan u is correct. HP probeert dit altijd en jammer genoeg, is dit bij u dus gelukt. Dus ja, alternatieven zouden moeten werken. En HP mag proberen u te vertellen dat u met "valse" inkt werkt. Als u was doorgegaan had het zeker wel gewerkt. Ik kreeg ook altijd die verhalen te lezen.

Topantwoord

simon55
door simon55 - Apr 15, 2018 om 14:40
1556 Antwoorden / 5 Vragen

HP  stuurt regelmatig update s, en als u deze installeert dan werkt de printer niet meer met n ander merk cartridges. Verwijder die onzin van HP en u zult zien dat ze dan WEL werken.

Even de juiste update zoeken , maar is simpel te zien aan de datum dat u t geïnstalleerd heeft.

edrick3
door edrick3 - Apr 15, 2018 om 15:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is er regelgeving dat printers ook moeten kunnen werken op alternatieve toners?
Nee

Mag de printerfabrikant kunstjes inbouwen waardoor andere toners niet werken?
Ja

Wie weet hoe dit precies zit?
Zie bovenstaande antwoorden. ;-)

HP staat hierom bekend.
Maar ook bij Epson krijg je dit soort meldingen (maar kun je gewoon op doorgaan klikken).

he
door henk51 Apr 15, 2018 om 15:39
90 Antwoorden / 0 Vragen

HP probeert inderdaad met updates je te verplichten om hun veel te dure cartridges te gaan gebruiken.
Ik heb een Canon al wat jaartjes oud accepteerd alle imitatie idem Epson alleen geeft ie het wel aan met een waarschuwing maar die moet je gewoon eenmalig wegklikken. Heeft mij al honderde euros bespaard. Tijdens mijn werkperiode kwam ik bij vrijwel ieder bedrijf waar ik kwam tonerkits van 123 inkt tegen. Meeste grotere bedrijven bespaarden vele duizenden euros per jaar.

groeten Henk

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Apr 15, 2018 om 15:36
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Gebruik al jaren cardridges van 123inkt en werken perfect. Het is Hp die met updates probeert de boel te saboteren. Is zelfs een rechtszaak, tegen 123inkt, over geweest die Hp heeft verloren. Updates verwijderen en geen nieuwe meer binnenhalen blijft alles werken.

ekiem
door ekiem - Apr 15, 2018 om 15:43
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ach wat jammer. Ik kan alleen maar vertellen dat ik voor mijn HP Printer Photosmart 5520 altijd cartriges koop bij Action. Deze werken super en heb er nooit problemen mee gehad. Ik krijg natuurlijk , bij plaatsing hiervan ,wel altijd de melding dat deze niet de "orginele ", zijn maar dit negeer ik .

Ekiem

Topantwoord

gsm
door gsm - Apr 15, 2018 om 22:21
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Een printerfabrikant mag zoveel kunstjes inbouwen als ze willen natuurlijk, zolang dat bij de koop ook duidelijk is.
Iets anders is om het gebruik van alternatieve patronen achteraf te verhinderen met bijvoorbeeld een firmware update.
De fabrikant moet duidelijk aangeven wat het doel is van de firmware update volgens dit verhaal:
https://www.security.nl/posting/486155/Juridische+vraag%3A+mag+een+printerfabrikant+via+een+firmware-update+achteraf+niet-originele+cartridges+blokkeren%3F

Het is aan de consument om daarop in te spelen, door bijvoorbeeld zo'n printer of merk niet (weer) te kopen.
Juridisch blijft het meestal een moeilijk verhaal, waar je als gewone consument gewoonlijk niks mee kunt.
Daar is het juridisch voor tenslotte.

Naar mijn mening is 123 inkt ook nog te duur. Zoek even verder en je bespaart minstens de helft extra.
Je neemt hierbij wel zelf het risico van slechtere inkt of toner, met verhoogde kans op beschadiging van het printmechanisme en vooral de printkop.
Ik gebruik voor mijn HP printer al jaren een prima alternatieve tonercartridge van ongeveer €17 en geschikt voor tot 1600 afdrukken.

Als een printer goed werkt, dan zeker nooit de firmware updaten!

mathijs_b
door mathijs_b - Apr 16, 2018 om 01:38
641 Antwoorden / 77 Vragen

Mijn Samsung laserprinter gaf de melding dat er al 775% (!!!) van de inkt gebruikt is en het beter is de printer meteen te blokkeren. Uiteraard doe ik dit niet.

Ik heb n.l. een gat gemaakt in de toner cartridge en als de toner op is vul ik via dat gat de cartridge weer met toner uit cartridges die ik op rommelmarkten koop........ Liefst Samsung, maar andere werken ook prima!

Stukje Duct-tape op het gat en weer honderden afdrukken praktisch voor niets!!

Wie wil mij dit verbieden? Hooguit loopt de fabrieksgarantie gevaar maar daar zit ik, voor die paar tientjes wat die printer kost, niet mee.
Ik heb al het veelvoudige uitgespaard!

audb
door audb - Apr 16, 2018 om 13:37
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is niet de toner zelf maar de chip die er op zit die HP verteld dat er een "valse" toner inzit.

Nou ben ik niet bekend met de toner van HP maar op Aliexpres en Ebay zijn er zat verkopers te vinden die toner poeder verkopen en ook chips zoals 123Inkt ze verkoopt.

Wel is het voorzichtig ter werk gaan maar dan bespaart u ook een hoop geld.

Hoe een toner hervult kan worden is wel op youtube te vinden dat verschild per merk en type.

En ja het mag wel degelijk alleen verdiend een printer fabrikant te weinig of zelfs helemaal niets aan een (goedkope) printer vandaar dat inkt en toner verschrikkelijk duur zijn.
Koop daar naast ook een chip die zich zelf kan resseten deze zijn duurder maar hoeven slechts 1x aangebracht te worden.

Wel is het zo dat de toner op den duur vervangen moet worden omdat deze te vuil of versleten is maar dat merkt u van zelf wel als de afdrukken slechter worden.

gsm
door gsm Apr 16, 2018 om 16:12
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Citaat::
Wel is het zo dat de toner op den duur vervangen moet worden omdat deze te vuil of versleten is maar dat merkt u van zelf wel als de afdrukken slechter worden.

Hier wordt natuurlijk de drum bedoeld, die meestal onderdeel is van de toner cartridge.
Ik zou zelf nooit de toner vervangen. Het is een erg vies goedje en op mijn printer heb ik voor een paar euro's meer een goede complete cartridge met prima drum en voorzien van een werkende chip.

blackjes
door blackjes - Apr 16, 2018 om 13:57
141 Antwoorden / 34 Vragen

123Inkt heeft gelijk. Dit is overigens een zeer betrouwbare leverancier van al zijn artikelen en heel coulant. Wat HP doet is wel legaal maar zeer klantonvriendelijk. Ik had vroeger ook een HP printer en maakte hetzelfde mee. Ik had maling aan hun waarschuwing en kon gewoon printen met huismerk cartridges. Heb nu een Canon en heb met het huismerk van 123Inkt geen enkel probleem. Je vindt trouwens geen adres dat goedkoper is dan 123Inkt. Ik ben er uitermate tereden mee.

ha
door hansberthold - Apr 16, 2018 om 14:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marijke,

Ik heb ook een printer van HP type: Deskjet 3070A die geeft ook de melding van geen orginele inktcartridge, maar wanneer ik aangeef dat ik dat weet en opdracht geef toch door te gaan dan kan ik toch printen, maar ik gebruik geen cartridgen van 123inkt, maar nog goedkopere die ik bij de Action verkocht worden voor meen ik 7,95 euro per 4 stuks in verpakking. Toner verkopen ze dacht ik nog niet, maar dat kan zo gebeuren als ze ergens een parij goedkoop kunnen kopen.

h1
door h18j11 - Apr 16, 2018 om 16:12
3 Antwoorden / 2 Vragen

Welk HP printer is dit

mesjeu
door mesjeu - Apr 17, 2018 om 09:03
6 Antwoorden / Vragen

In 2014 ontving ik van 123inkt deze reactie; en de HP-printer werkte weer.

Melding: De volgende inktcartridges zijn niet aanwezig of beschadigd
Als na installatie van een nieuwe cartridge de melding "de volgende inktcartridges zijn niet aanwezig of beschadigd" op het display van de printer en/of op uw computer verschijnt, dan kan de chip op een van de inktcartridges niet worden gelezen. De inktcartridge waar de melding betrekking op heeft staat met een gekleurd symbool bij de melding weergegeven.

Volg deze stappen om het probleem op te lossen:

1. Haal de inktcartridge die niet herkend wordt uit de printer.
2. Veeg de chip op de inktcartridge schoon met een droge doek.
3. Haal de printer voor ruim een minuut van de stroom. Verwijder ook de usb-kabel.
4. Sluit de printer weer aan op de stroom en plaats de usb-kabel terug.
5. Installeer de inktcartridge(s) weer in de printer. Zorg dat deze goed vast klikt.
6. Herhaal deze stappen als de melding niet verdwenen is.

Of deze link, maar dan moet je wel inloggen bij 123.
http://www.123inkt.nl/customer/myfaq/melding-de-volgende-cartridges-zijn-niet-aanwezig-of-beschadigd-c16477-q309.html

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2018 om 16:16
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Wat laat maar beste EKIEM@ ook u kunt geconfroneerd worden met dit probleem van HP!

Voor vraagsteller: behoudens het verwijderen van de updates zijn er veelal ook recet trucjes.
Ik heb al geruime tijd geen HP meer maar er was ooit een mogelijkheid om de catridge voor een deel (de contactpuntjes) af te plakken, in de printer te doen, staten uithalen afplak verwijderen en .... printen maar.

Bij bijv. Canon eaar men dat ook probeert is de truc 5 min reset knop indrukken. Mogelijk werkt dat bij HP ook.

br
door brui0929 - Apr 24, 2018 om 17:51
629 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is geen probleem de printer werkt, Dit komt ook bij de inky cardridge van HP voor wanneer deze hervult zijn.

br
door brui0929 - Apr 24, 2018 om 21:49
629 Antwoorden / 10 Vragen

Ik bedoel dit is bij een hervulde inktcardridge van HP ook.

Ma
door Marijke Zoetermeer - May 8, 2018 om 14:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties!