MJ Buikema
door MJ Buikema Feb 4, 2023 om 11:57
Computers & telefonie

Twee Imei.nrs: waar worden ze voor gebruikt?

Ik heb een paar vragen over de twee imei.nrs. die je tegenwoordig in een telefoon ziet.

Tegenwoordig heb je fysieke sim-slots én de mogelijkheid voor een s-sim.

Wordt het ene Imei.nr. voor de fysieke sim(s) gebruikt en het andere Imei.nr. voor de e-sim(s)?

Met andere woorden: voor welke soort sim worden beide Imei.nrs. gebruikt?

En kan elk Imei.nr. voor 2 of meer sims gebruikt worden?

Hoeveel e-sims kun je op een telefoon aansluiten?

Kloppen de volgende voorbeelden:

Zonder e-sim

- in een toestel zit één fysiek sim-slot zonder e-sim: 1 imei-nr voor 1 sim-slot

- in een toestel zitten twee fysieke sim-sloten zonder e-sim: imei1 voor sim1 en imei2 voor sim2

Met e-sim

- in een toestel zit één fysiek sim-slot en mogelijkheid voor e-sim: imei1 voor fysieke sim en imei2 voor e-sim

- in een toestel zitten twee fysieke sim-sloten met e-sim waarbij deze e-sim 1 mob.nr. heeft: imei1 voor beide fysieke sim-sloten en imei2 voor e-sim

- in een toestel zitten twee fysieke sim-sloten met e-sim waarbij deze e-sim 3 mob.nrs. heeft: imei1 voor beide fysieke sim-sloten en imei2 voor alle 3 de e-sims

Vriendelijke groet,
M.J. Buikema

5175 19 Rapporteer

ju
door juliomariner - Feb 4, 2023 om 12:19
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dst u deze vraag beter op het tweakers forum kunt stellen

sira
door sira - Feb 4, 2023 om 12:23
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Sinds het IMEI standaard wordt gebruikt voor mobiele netwerk apparaten, betekent dit dat 3G/4G tablets, laptops met PCMCIA wireless internet kaarten, en andere mobiele apparatuur ook worden gelabeld met deze nummers. Als je een dual-SIM telefoon hebt, zie je twee IMEI nummers, een voor elke SIM-slot.

https://imei-nummer.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2023 om 13:15
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze info hoe in ieder geval bij Samsung telefoons twee sin kaarten te benutten zijn. https://www.samsung.com/nl/samsung-and-you/hoe-werkt-dual-sim-twee-simkaarten-tegelijkertijd-gebruiken/

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 4, 2023 om 13:57
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Het Imei.nr. komt ook voor bij gsm en daarvoor moet *#06# ingetoetst worden om het  in het display te bekijken.

sira
door sira Feb 4, 2023 om 14:49
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Bij mij Samsung kwam ik er achter dat ik niet persé *#06# hoef te gaan. Ik kan ook naar instellingen en dan naar info telefoon en daar staat alles, imei nummers, serienummer, etc. Nog niet eerder gehad bij andere merken.

sjjoppy
door sjjoppy Feb 4, 2023 om 17:23
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Nog makkelijker dus.

rj
door rjw - Feb 4, 2023 om 18:01
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Eigenlijk is het heel simpel: als je 2 SIMs kunt gebruiken is de telefoon vanuit het netwerk (of de netwerken, de SIMs hoeven immers niet van dezelfde provider te zijn) eigenlijk 2 telefoons. En dan moet ie zich presenteren met 2 IMEIs.

justmeagain
door justmeagain - Feb 5, 2023 om 00:04
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zie allemaal antwoorden over het gebruik van simkaarten. Naar niemand reageert op de vragen over de e-sim.
Daar heb je dus geen simkaart meer voor nodig. Je provider verstrekt een digitale imeicode die in je telefoon als sim wordt gezien.  Er hoeft dus geen fysieke sim meet in. Gebruikt u de telefoon bijvoorbeeld zakelijk en prive dan kan de e-sim uw zakelijke nummer zijn en de fysieke sim uw prive nummer. E sim is de toekomst de meeste high end toestellen hebben het al aan boord vandaag de dag.

ro
door ronny530 - Feb 5, 2023 om 08:11
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De E-sim vervangt de fysieke simkaart waarbij het Imei nummer gebruikt wordt. Het fysieke simkaart slot wordt volgens de providers ge-deactiveert en is dus niet meer voor een andere fysieke simkaart te gebruiken. Een telefoon met één simkaart slot en een E-sim optie kan dus niet voor twee aparte abonnementen gebruikt worden omdat de telefoon maar één Imei herkenningsnummer heeft. Een dual sim telefoon heeft er twee met bijbehorende E-sim opties maar ook hier is het of een fysieke of een E-sim kaart gebruiken. Als de telefoon twee fysieke simkaart sloten heeft en één E-sim optie dan wordt het Imei nummer van het lege simkaart slot aan de E-sim toegewezen.

alexishoop
door alexishoop - Feb 5, 2023 om 09:46
561 Antwoorden / 6 Vragen

je esim nummer wordt op de NFC chip gezet. vroeger werd hiervoor het emei systeem wel gebruikt, maar dat is net zo betrouwbaar als een IP of mac adres, dus dat heeft tegenwoordig geen belangrijke functie meer.

je kan dat nummer namelijk gemakkelijk spoofen en veranderen. sommige chineze telefoons randomizen ze standaard bij elke reboot krijg je dan andere emei nummer.

rj
door rjw Mar 25, 2023 om 17:03
3259 Antwoorden / 5 Vragen

De eSIM is een aparte chip in de telefoon en heeft niets met NFC te maken.

Imei wordt nog steeds gebruikt. Dat geeft namelijk aan wat voor telefoon het is (merk en type) en welke softwareversie er op draait. Dit kan door providers worden gebruikt om te zien welke functionaliteit wordt ondersteund.

br
door brui0929 - Aug 24, 2023 om 17:54
634 Antwoorden / 10 Vragen

Het IMEI nummer is bedoeld om uw telefoon te identificeren wanneer deze gestolen is. Dit is een uniek nummer. Aan de hand van dit nummer word de telefoon herkent. En kan de provider het toestel blokkeren zodat deze onbruikbaar. Hiermee word voorkomen dat er mee gebeld wordt op uw kosten.