ray1967
door ray1967 Mar 28, 2016 om 10:08
Computers & telefonie

Tweede Harddisk plaatsen

Ik heb een tweede SATA HDD over en heb deze geplaatst in een andere PC met ook een SATA schijf (Dell Dimension 5100)

Signal en power aangesloten, maar wordt niet herkend, waarschijnlijk doordat beide schijven op master staan.

Maar mijn vraag is hoe krijg ik de tweede HDD op Slave, daar ik geen jumper blockje zie.
HDD is een Seagate Barracuda 7200.7 160 GB

Hoor het graag...

1929 9 Rapporteer

freya
door freya - Mar 28, 2016 om 10:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Dat master/slave gedoe heb je ook niet bij SATA, dus het kan wel kloppen dat je geen jumperblokje ziet.... Dat is nog iets uit het oude IDE-tijdperk.

Kan die oude schijf niet gewoon defect zijn?
Probeer anders eens een andere SATA-poort (indien beschikbaar) en controleer eens of de schijf wel in het BIOS 'gezien' wordt.

Cookies
door Cookies - Mar 28, 2016 om 10:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@freya: De Dimension 5100 had ik een jaar of 10 geleden. Zo oud is de p.c. dus en die heeft dan ook nog IDE aansluiting / kabels. Lukt aansluiten van deze harddisk zonder jumpers dan wel?

Een externe harde schijf op usb aansluiten, lijkt mij veel handiger.

freya
door freya Mar 28, 2016 om 11:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als je IDE-schijven op die IDE-interface gaat aansluiten zul je die jumpers wel nodig hebben ja, maar TS heeft een SATA-schijf en die heeft die jupers niet (nodig).

ro
door robinflikkema - Mar 28, 2016 om 11:10
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Zie je de hardeschijven wel in de Bios terug? SATA hardeschijven hoeven geen Slave/Master omdat de serieel zijn i.t.t. parralel zoasl IDE.

ray1967
door ray1967 - Mar 28, 2016 om 11:24
93 Antwoorden / 38 Vragen

HDD is niet defect heb hem werkend uit een andere Dell PC gehaald de Dimension 5000.

Zie de HDD in de Bios ook niet terug inderdaad...

freya
door freya Mar 28, 2016 om 11:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht is de SATA-versie van het moederbord te oud om de schijf te kunnen herkennen. Als een andere SATA-poort ook niet werkt is een losse, externe USB-behuizing (zoals @carola.83 ook al aangaf) wellicht de beste optie om het werkend te krijgen.

gsm
door gsm Mar 28, 2016 om 13:52
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een harde schijf kan tijdens het uit- en inbouwen gemakkelijk defect geraken door o.a. een ontlading van statische elektriciteit.
Loop alle SATA en RAID instellingen van het BIOS nog eens na.

ph
door philip36 - Mar 28, 2016 om 12:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Een handleiding voor installatie van een tweede sata schijf.
http://www.nldit.com/hardware/computer-drives-storage/201309/14238.html#.Vvj_gPpUeK0

zw
door zwaardvis - Mar 28, 2016 om 14:25
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dell Dimension 5100 schijnt overigens wel met Sata te bestaan.

Heb je zowel de voedingskabel als de datakabel goed aangesloten aan de HDD? Probeer anders de kabels van de huidige schijf aan deze tweede HDD te koppelen en kijken of hij dan in de BIOS verschijnt. Kan ook een kabelprobleem zijn....

ray1967
door ray1967 - Mar 28, 2016 om 14:30
93 Antwoorden / 38 Vragen

Inmiddels ontdekt dat de tweede HDD wel in de Bios stond alleen op OFF, na op ON gezet te hebben werkt deze, alleen laat Windows 7 deze HDD niet zien, dus moet ik nog even uit puzzelen waarom niet, software is wel automatisch geinstalleerd.

zw
door zwaardvis - Mar 28, 2016 om 14:48
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@ray,  Dan naar schijfbeheer gaan in Deze Computer, Rechtsklik->Beheren. En kijken of hij geinitialiseerd of geformatteerd moet worden.

ray1967
door ray1967 - Mar 28, 2016 om 15:13
93 Antwoorden / 38 Vragen

Bedankt voor alle hulp inmiddels is mijn probleem opgelost.

akkerdistel
door akkerdistel Mar 28, 2016 om 15:32
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Vertel nog eventjes wat je precies gedaan hebt, altijd handig voor andere die aan googelen zijn op dit probleem..

gsm
door gsm Mar 28, 2016 om 18:50
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@akkerdistel
Mijn probleem is opgelost klinkt inderdaad ietwat zelfzuchtig. Zie echter de laatste twee antwoorden (Off naar On in de BIOS en in Windows initialiseren met Schijfbeheer), waarmee het opgelost is, denk ik.