bl
door blankenk Jan 23, 2008 om 09:41
Computers & telefonie

USB microfoon

Ik heb sinds kort een USB microfoon van Samson de CO3U. Ik neem graag mijn eigen liedjes op met gitaar en mijn eigen stem.

Het probleem is dat ik wel kan opnemen met de microfoon, maar als ik zing hoor ik mezelf niet, ook niet als ik een koptelefoon op doe en de computter op koptelefoon in stel.

Mijn vraag is kan dit gewoonweg niet of doe ik iets niet goed w.b.t. de instellingen. Ik heb 2 soorte instellingen voor het geluid het speakertje dat je normaal hebt, en een van realtek HD audio.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen aangezien ik ander voor niets een dure microfoon heb gekocht.

Kirsten

3567 9 Rapporteer

bobmalooga
door bobmalooga - Jan 23, 2008 om 10:30
229 Antwoorden / 7 Vragen

Dat moet gewoon een instelling zijn in het audio programma waar mee je opneemt.
Aan de mic ligt het niet want die werkt kennelijk goed.
Maar ik vraag me af of een USB microfoon zowiezo een goed idee is voor deze toepassing.
Je kunt er donder op zeggen dat een USB mic. latency (vertraging) oplevert, wat het zingen er niet fijner op maakt.
Zelf gebruik ik een Protools M-box, die mixt het microfoon geluid direct met het geluid uit de computer naar de koptelefoon zodat je geen vertraging hoort.
Maar dat is dan wel met een gewone microfoon.

gsm
door gsm - Jan 23, 2008 om 14:00
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@Freya citaat:
Je ziet nu de mixer met alle opname apparaten met onder elke bron een vakje Selekteren.

Hallo Freya,
Ik denk dat je hier dempen bedoelde (ipv Selecteren). Opnemen ging wel goed. Het Microfoon geluid is echter gedempt.
Standaard wordt op elke PC de weergave van de Microfoon gedempt (tegengaan van rondzingen).

GSM

freya
door freya - Jan 23, 2008 om 14:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@gsm:

Nee, ik bedoelde niet dempen, maar precies zoals ik het aangeef. Als ik in de mixer kies voor Opties -> Eigenschappen en dan Afspelen selekteer (is de standaard optie) dan zie je inderdaad dempen onder de diverse bronnen. Kies je in de mixer echter voor Opties -> Eigenschappen en dan Opnemen, dan zie ik selekteren onder de diverse bronnen staan (je kunt er dan ook maar één selekteren).

Freya

gsm
door gsm - Jan 23, 2008 om 15:13
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik had begrepen uit de vraag dat opnemen niet het probleem is.
De selectie van de microfoon voor het opnemen stond dan volgens mij al goed. Kirsten hoort zichzelf echter niet tijdens het opnemen, terwijl de opname wel gemaakt wordt. Dat is dan volgens mij omdat de weergave van de microfoon via de luidspreker of headset gedempt staat. Dat is namelijk standaard altijd het geval en hoort ook zo te zijn.

GSM

freya
door freya - Jan 23, 2008 om 15:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oké, dat zou inderdaad ook kunnen. Wellicht horen we het nog van haar wat er precies aan de hand is/was.

Freya

freya
door freya - Jan 24, 2008 om 08:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Kirsten,

Dubbelklik op het luidsprekertje rechtsonder in de taakbalk om de geluidsmixer te openen. Ga in deze mixer naar Opties -> Eigenschappen, selekteer vervolgens Opnemen en controleer in de lijst of er een vinkje staat vóór Microfoon.
Klik dan op de <Ok> knop.
Je ziet nu de mixer met alle opname apparaten met onder elke bron een vakje Selekteren. Selekteer de Microfoon, stel eventueel nog wat geavanceerde opties in. Klik dan op sluiten en Opties -> Afsluiten en dan zou het moeten werken.

m.vr.gr. Freya

bl
door blankenk - Jan 24, 2008 om 08:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

In alle programma's die ik kan vinden staat de microfoon gewoon aan en is hij geselecteerd.

Een gewone microfoon doet het wel gewoon. Als ik dan zing hoor ik mezelf wel, alleen met de USB microfoon doet hij het niet.

Ik heb het idee dat de computter hem niet herkend als microfoon omdat het een usb aansluiting is. of zo iets.

Ook wordt er wel gezegd dat je nooit geluid hoort terwijl je opneemt als jeen een USB microfoon gebruikt omdat je anders een echo hoort, maar dat is niet het geval als je een koptelefoon op hebt en het geluid alleen via de koptelefoon laat lopen.

Ook zit ik er nog mee dat ik een extra programma heb genaamd realtek waar ik mijn geluid mee kan regelen. Of dit is meegekomen met de microfoon weet ik niet, maar misschien zou dat ook wel het probleem kunnen zijn?

Kirsten

freya
door freya - Jan 24, 2008 om 09:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

De microfoon wordt wel 'herkend' wanneer je hem aansluit? Kortom, je hoort een geluidje wanneer je hem op een USB-poort aansluit? Ik heb het idee dat het probleem is dat wanneer je de microfoon aansluit, je dan eigenlijk met twee microfoons zit en je dus eigenlijk de verkeerde microfoon in de mixer hebt gekozen.
Kijk dus in de mixer in de lijst bij de opnamebronnen en wellicht staan er daar twee (nadat je de USB-microfoon hebt aangesloten).
Ik heb zelf geen USB-microfoon dus ik kan het zelf niet uittesten.

Freya

gsm
door gsm - Jan 24, 2008 om 10:39
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het "extra" programma van Realtek is belangrijk voor geavanceerde geluidseffecten en voor de keuze van de juiste in- en uitgangen.
Het hoort bij de geluidchip die op het moederbord zit. Met dat programma moet je dus ook de juiste selecties kunnen kiezen net als via het Configuratiescherm.

Ik heb het zelf even getest met een USB microfoon, namelijk die in mijn webcam ingebakken is. Ik krijg dan ook geen geluid direct uit de boxen of op de headset. Wel kan ik met MSN, en ook met het bij de webcam horende programma, grafisch controleren of de microfoon in de webcam het doet en hoe gevoelig deze is.

Als opnemen van geluid wel goed gaat, dan is de microfoon configuratie in principe in orde. Wat je wil kan dus waarschijnlijk niet met de USB microfoon, maar wel met een microfoon die direct op de Microfooningang van de PC is aangesloten.

GSM