ro
door ron530 Jul 10, 2011 om 12:05
Computers & telefonie

USB poorten Acer travelmate 4000.

Hallo experts, ik heb een probleem met deze laptop. Na een schone installatie van XP met SP2 werken de USB poorten niet meer, bij apparaatbeheer zijn controllers en hoofdhubs goed geïnstalleerd geen gele ballonnetjes of zo. Vreemd is wel dat na het opstarten het icoontje "hardware veilig verwijderen" te zien is en als je die aanklikt dan zie je dat de dvdspeler verwijderd kan worden, vaag want die is intern. Heb al van alles geprobeerd maar kom er niet uit. Wie weet raad.

M.v.g. Ronald.

877 17 Rapporteer

freya
door freya - Jul 10, 2011 om 12:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ron530,

Heb je ook nog iets als 'moederborddrivers' of 'chipsetdrivers' geïnstalleerd? Misschien heb je die op een CD staan of kijk anders eens op de website van de leverancier van de laptop. Daar vind je in ieder geval de laatste versie.

En was een 'recovery' naar de begintoestand niet een optie geweest? Dan waren dat soort drivers in ieder geval beschikbaar en/of geïnstalleerd geweest. Wellicht heb je nu ook nog drivers nodig voor de videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, wifi-adapter (indien ingebouwd), enz.

m.vr.gr. Freya

ro
door ron530 - Jul 10, 2011 om 12:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi na de schone installatie heb ik alle bijgeleverde cd's gebruikt en alles werkt verder naar behoren. Bij apparaatbeheer zie ik ook niets vreemds alle apparaten werken correct. Edoch 1 poort defect zou kunnen maar alle drie lijkt me stug. Ik vraag me af of de dvdspeler roet in het eten gooit want hoe kan die aangemerkt worden als zijnde een usb device.

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2011 om 12:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ron530,

Ik zou in ieder geval SP3 even installeren.

Probeer ook eens de oplossing die hier aangegeven staat.

Suc6

freya
door freya - Jul 10, 2011 om 12:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@ron530:

Soms gaat er wel eens wat mis bij het detecteren van de hardware bij een nieuwe installatie. Er wordt ook zoveel tegelijk gedetecteerd en geïnstalleerd.

Je zou via apparaatbeheer eerst eens die CD/DVD-speler/brander kunnen verwijderen. Daarna opnieuw opstarten en kijken of dat goed gaat. Daarna via apparaatbeheer alles verwijderen wat met de USB-poorten te maken heeft. Dus zowel de cotrollers als de hubs verwijderen. Daarna weer afsluiten en opnieuw opstarten zodat de USB-poorten opnieuw geïnnstalleerd worden.

Freya

ro
door ron530 - Jul 10, 2011 om 13:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De dvdspeler had ik al verwijderd en dan is het icoontje inderdaad verdwenen, net even alle usb drivers opnieuw geinstalleerd maar helaas geen resultaat, de aangesloten optische muis krijgt wel de voedingsspanning maar wordt niet herkend.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 10, 2011 om 13:42
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je na de installatie alle updates binnen gehaald?
En hierna pas de usb-poorten getest?

freya
door freya - Jul 10, 2011 om 13:46
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 10 jul 2011, 13:05]De dvdspeler had ik al verwijderd en dan is het icoontje inderdaad verdwenen, net even alle usb drivers opnieuw geinstalleerd maar helaas geen resultaat, de aangesloten optische muis krijgt wel de voedingsspanning maar wordt niet herkend.
Kijk in ieder geval nog even op de website van Acer of er nog updates zijn. De bijgeleverde drivers op de CD zijn waarschijnlijk al erg oud.

Freya

ro
door ron530 - Jul 10, 2011 om 13:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Op de website van acer staan geen usb drivers en de update van de chipset heb ik al gedaan. Ik begin toch te vermoeden dat het aan de poorten zelf ligt die zijn wel wat gammel.

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2011 om 13:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ron530,

Probeer anders het volgende eens:
Ga naar Configuratiescherm - Systeem - tabblad Hardware- Apparaatbeheer en verwijder (de-installeer) daar je muis stuurprogramma's, vervolgens opnieuw opstarten met de muis in je usb aansluiting.

Heb je XP3 al geïnstalleerd. Lees hier.

Suc6

ro
door ron530 - Jul 10, 2011 om 14:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik ga toch maar SP 3 installeren maar of het iets oplost? de laptop is van 2004 ik meen dat er nog geen SP 3 gangbaar was.

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2011 om 14:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ron530,

.....Ga naar Configuratiescherm - Systeem - tabblad Hardware- Apparaatbeheer en verwijder (de-installeer) daar je muis stuurprogramma's, vervolgens opnieuw opstarten met de muis in je usb aansluiting......

Heeft niet geholpen?

ro
door ron530 - Jul 10, 2011 om 14:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Nee helaas niet, ik verdenk toch de poorten ansich.

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2011 om 15:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ron530,

En de Fixit uit het antwoord van 12.37 gaf ook geen oplossing?

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2011 om 15:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ron530,

Van een forum:
Bij mij bleek dat er tijden het installeren van software in het begin om de een of ander dwaze reden in de BIOS de installingen voor de USB waren gedisabled. Dat eenmaal wetende is het probleem natuurlijk snel opgelost!
In de BIOS weer enablen en draaien maar.

ro
door ron530 - Jul 11, 2011 om 18:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi Edrick, wel wat laat maar toch. In de bios kom je de usb poorten überhaupt niet tegen, ik heb vandaag een thuisnetwerkje gemaakt en terwijl ik dit typ is de laptop SP 3 aan het installeren. Ik vrees met grote vrezen dat de poorten los van de solderingen zijn gekomen.

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2011 om 15:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ron530,

.....In de bios kom je de usb poorten überhaupt niet tegen.....

Heb het net even geprobeerd met een desktop met XP.
Bij het opstarten Del om in de bios te komen. (Del to run set up)
Dan naar Advanced
Daar staat o.a. USB configuration.
Aanklikken en kijken of er enabled staat achter de usb.

ro
door ron530 - Jul 12, 2011 om 17:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Helaas is de bios zeer eenvoudig en als de poorten uit zouden staan pakt windows ze ook niet op. Wat er niet is wordt ook niet geïnstalleerd toch? SP 3 heeft ook geen zoden aan de dijk gezet dus de laptop zal toch open moeten om de USB poorten op losse soldeerverbindingen te controleren.
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

Groet Ronald.