do
door doorwerth_1 May 5, 2015 om 15:53
Computers & telefonie

Valse bestellingen op mijn adres

voor de 11e keer kregen wij een bode aan de deur met een niet door ons besteld witgoed ( koelkast, droger, vaatwasser). ons adres uiteraard OK, naam en tel nr. niet. kennelijk een zieke stalker.
wij weigeren natuurlijk elke keer. En verzoeken Megapool, BCC, E-Man, Wehkamp etc ons adres te blokkeren.Maar er zijn onnoemelijk veel witgoed webshops. Hoe stoppen we dit ?

13245 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 5, 2015 om 15:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo doorwerth,

Dat is wel heel vervelend allemaal.
Wordt er niet van tevoren een bezorgafspraak gemaakt waarbij je dan dus kunt aangeven dat het onterecht is?
Ze komen toch niet 'zomaar' aan de deur?

Dat is helaas niet te stoppen.
Zou een melding bij de politie doen.
Hoe reageren de winkels/webshops hierop?

ho
door hopetobehelping - May 5, 2015 om 16:14
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste doorweth,

erg lastig om dit te stoppen. Dan zou u moeten weten wie hier achter zit.
Ik neem aan dat Megapool, BCC, etc. hier ook niet op zitten te wachten.

U zou ze kunnen vragen of ze aan u naam en telefoonnummer die worden opgegeven bij het bestellen willen geven. Misschien zitten daar nog overeenkomsten tussen (alhoewel de kans groot is natuurlijk dat het allemaal vals is).
Mochten Megapool, BCC, etc. het IP-adres nog hebben dat gebruikt is bij de bestelling dan kunt u ze daar ook om vragen. Als een zelfde IP-adres bij meerdere valse bestellingen voorkomt dan kunt u daar mee naar de politie gaan (hopelijk doet men er iets mee, maar van daaruit is het adres te bepalen).
Natuurlijk kan het geen kwaad om nu ook al advies bij de politie in te winnen maar denk niet dat men er veel mee zal doen.
Veel meer dan alle bestellingen weigeren en zelf op onderzoek te gaan kunt u eigenlijk niet.

Heeft u zelf een vermoeden wie u dit aan doet ? Het zal toch geen totale vreemde zijn verwacht ik.

Cookies
door Cookies - May 5, 2015 om 16:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 5 mei 2015, 15:59]Hallo doorwerth,

Dat is wel heel vervelend allemaal.
Wordt er niet van tevoren een bezorgafspraak gemaakt waarbij je dan dus kunt aangeven dat het onterecht is?
Ze komen toch niet 'zomaar' aan de deur?

En daarvoor bellen ze natuurlijk het tel.nr. dat ze hebben gekregen, en dat is dan niet van doorwerth!

br
door bravehenk - May 5, 2015 om 16:42
206 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=doorwerth schreef op dinsdag 5 mei 2015, 15:53]voor de 11e keer kregen wij een bode aan de deur met een niet door ons besteld witgoed ( koelkast, droger, vaatwasser). ons adres uiteraard OK, naam en tel nr. niet. kennelijk een zieke stalker.
wij weigeren natuurlijk elke keer. En verzoeken Megapool, BCC, E-Man, Wehkamp etc ons adres te blokkeren.Maar er zijn onnoemelijk veel witgoed webshops. Hoe stoppen we dit ?

Telefoonnummer al eens gedraaid? Zo ja weet je meteen of de naam ook klopt met mysterieuze besteller?

gr Henk

akkerdistel
door akkerdistel - May 5, 2015 om 16:53
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag de shops even naar het gebruikte ip en mail-adres, mogelijkerwijs brengt je dit in de juiste richting.

edrick3
door edrick3 - May 5, 2015 om 17:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 5 mei 2015, 16:29]
En daarvoor bellen ze natuurlijk het tel.nr. dat ze hebben gekregen, en dat is dan niet van doorwerth!

Klopt.
Slordig van mij: TS schrijft: ... ons adres uiteraard OK, naam en tel nr. niet....

me
door megasponsor - May 5, 2015 om 18:27
8 Antwoorden / 0 Vragen

Al retour afzender geprobeerd????

me
door megasponsor - May 5, 2015 om 18:29
8 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, retour afzender werkt natuurlijk niet, mijn excuses voor de opmerking.

tot15karakters
door tot15karakters - May 5, 2015 om 18:37
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb nog niets geleverd, dus dit zullen alleen bedrijven zijn die later of bij aflevering laten betalen met pin pas...

Zij kregen de bestelling binnen en hebben nu naast bezorgkosten ook een product teveel...
Zij moeten zoeken hoe er besteld is en zij moeten IP nummer nazoeken.

Mijn website registreerde elk IP nummer vanwaar besteld is.
Dus als zij dat ook doen gaat daar de rekening heen.
U kunt hier dus weinig aan doen, U heeft geen schade maar die bedrijven moeten dus actie ondernemen en niet zomaar accepteren.

Ik heb als regel dat als iemand achteraf wil betalen ze 5% aanbetalen en de rest dus 95% bij aflevering mogen pinnen, dan laten ze het wel want ik zou in dat geval niet retour geven wegens fraude.

ervand
door ervand - May 6, 2015 om 11:46
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Doorwerth,

dit is ontzettend vervelend voor u, maar misschien voor andere mensen wel te voorkomen.
Knip uw naam, adres en klantnummer van alles wat u in de oudekrantenbak gooit, eraf.
En de postorderbedrijven moeten de klant aan de telefoon niet meer voorzeggen wat de gegevens zijn, maar het de klant zelf laten noemen. Zo kunnen zij controleren of het allemaal klopt.

crewmember
door crewmember - May 6, 2015 om 11:58
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Aangifte doen bij de politie. Die kunnen redelijk simpel via het E-mail adress van de boosdoener, bij de provider (ziggo etc) aanvragen om welke persoon het gaat.

Met dit soort dingen nemen ze denk ik wel actie.

Als iemand een aanbetaling heeft gedaan kan je ook de bank contacteren, die zal je nooit de NAW gegevens van de houder geven, maar kan wel de rekening blokkeren voor internet transacties.

wokkie1
door wokkie1 - May 6, 2015 om 11:58
15 Antwoorden / 2 Vragen

Sowieso aangifte doen bij de politie. Zeker omdat het al de 11e keer is! Indien u op Facebook zit meld daar dan op dat u aangifte gedaan heeft en dat de politie de zaak in behandeling neemt. Goede kans dat de dader dat ook onder ogen krijgt.
U heeft het over een “zieke stalker”. Meestal zijn dat figuren waar u een conflict mee hebt gehad. Denk aan burenruzie, familie, ex-en van u of kinderen en zo. Loop dat rijtje eens af, wellicht komen daar potentiele kandidaten uit. Je kunt natuurlijk niet zomaar iemand beschuldigen maar het helpt vaak toch om met andere informatie de dingen op hun plaats te laten rollen.

hi
door hipppo - May 6, 2015 om 13:30
303 Antwoorden / 2 Vragen

Doe een briefje op of naast de deur met de mededeling aan bezorgers dat je niets hebt besteld en verzoek ze daarbij niet aan te bellen. Of ze zich daar aan zullen houden is natuurlijk altijd de vraag, maar bij stickers om ongewenste reclame te weren werkt het in ieder geval wel.

wimmi20
door wimmi20 - May 6, 2015 om 19:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Crewmember,
volgens u heeft de 'grappenmaker' mogelijk een aanbetaling gedaan bij 11 'grappige' bestellingen.
Ik dacht van niet.
Dat zou een dure grap zijn.
En aangifte bij de politie ?
Wat is het strafbare feit ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==

quote=crewmember schreef op woensdag 6 mei 2015, 11:58]Aangifte doen bij de politie.

Als iemand een aanbetaling heeft gedaan kan je ook de bank contacteren, die zal je nooit de NAW gegevens van de houder geven, maar kan wel de rekening blokkeren voor internet transacties.

ar
door aram - May 6, 2015 om 19:14
136 Antwoorden / 1 Vragen

Als je het overkomt neem je natuurlijk contact op met de leverancier of je spreekt hem als hij bij je aan huis komt.
Spreek een extra code af voor wanneer je zelf wat besteld .
Voor die webshops kun je bij opmerkingen wat extra toevoegen waardoor de leverancier weet dat jij het bent niet niet dat zielige figuur .
Je hebt van die stomme lolbroeken die er niet bij stilstaan wat voor schade ze aanrichten met hun stunt . Vind zelf het een gevalletje oplichting .

bo
door boosje - May 6, 2015 om 23:34
80 Antwoorden / 2 Vragen

Doe in ieder geval aangifte, ook van alle vorige keren, als je daar nog gegevens van hebt.
Is het iedere keer dezelfde persoon (e-mail adres, telefoonnummer) die je dit flikt? Dan kun je gericht aangifte doen: als je geen naam weet dan zeg je: de houder van e-mail adres xyz of van telefoonnummer 0123etc. Dat doe je namelijk ook als je nadeel hebt van een automobilist die er vandoor gaat maar waarvan je het kenteken van de auto hebt kunnen opschrijven. De politie vindt wel wie er bij dat adres of nummer hoort.
EN: houd heel goed je bankrekening in de gaten of er geen geld afgeboekt wordt vanwege bestellingen. Blokkeer desnoods bij de bank de rekeningnummers van de webwinkels. Dat kan lastig zijn als je zelf iets wilt kopen, doe dat dan eventueel via familie of vrienden, zeker als het geen grote stukken zijn.
Sterkte ermee en ik hoop dat je er snel vanaf komt!

endemion
door endemion - May 7, 2015 om 03:59
237 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens de meeste van jullie is diegene die dit doet vrij dom blijkt uit nogal wat reacties.
Denk je nu echt dat zo iemand een eigen/echt telefoonnummer achterlaat? En als die dat al doet zal het een "burner phone" betreffen. Je weet wel zo'n prepaid geval waar verder geen naam aan gekoppeld is en waarvan het beltegoed ook cash, via bitcoin oid betaald is.

En adhv een email adres kun je al helemaal niks achterhalen, je kunt tig email adressen aanmaken bij tig verschillende aanbieders met tig verschillende valse namen als daar al om gevraagd wordt. Maar deze gast gebruikt vast dat email adres dat ie van z'n provider kreeg (iets dat sowieso af te raden is) en waar z'n naam netjes in verwerkt is...

IP adres? Tig vrij te gebruiken wifi spots door heel het land. Of de zaken via een proxy / VPN laten lopen. Dan kom je daar ook geen steek verder mee.

Kortom je kunt hopen dat de persoon in kwestie domme fouten maakt en dat je zo kunt achterhalen wie het is. Nou ja zelf achterhalen is ook al een hele klus, bedrijven moeten willen meewerken en dus klantgegevens vrijgeven aan jou, NAW gegevens bij IP adres daar heb je toch echt politie voor nodig (of je moet een goede hacker zijn). Maar de kans is groot dat ie geen domme fouten maakt want zo moeilijk is het allemaal niet om anoniem bestellingen te plaatsen.

crewmember
door crewmember - May 7, 2015 om 09:38
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=aram schreef op woensdag 6 mei 2015, 19:14]Als je het overkomt neem je natuurlijk contact op met de leverancier of je spreekt hem als hij bij je aan huis komt.
Spreek een extra code af voor wanneer je zelf wat besteld .

Het is elke keer een andere webshop. Dus dit is zinloos.

[quote=endemion schreef op donderdag 7 mei 2015, 03:59]
bitcoin, burner phone, Tig vrij te gebruiken wifi spots / proxy / VPN

Het is een random geirriteerde burger en hoogstwaarschijnlijk geen Oceans Eleven figuur of ex CIA agent.
Dus ik denk dat dit wel meevalt.

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 6 mei 2015, 19:05]Beste Crewmember,
volgens u heeft de 'grappenmaker' mogelijk een aanbetaling gedaan bij 11 'grappige' bestellingen.
Ik dacht van niet.

Die 11 keer maak jij ervan. Hij hoeft maar 1 keer de fout hebben gemaakt de bezorgkosten te betalen ofzo. De webshops die gratis bezorgen raken raken ook een keer op.

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 6 mei 2015, 19:05]

En aangifte bij de politie ?
Wat is het strafbare feit ?

Stalking, Overlast.

wimmi20
door wimmi20 - May 7, 2015 om 09:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Crewmember,
u zou de klacht beter moeten lezen.
Die 11 keer maak jij er van, schrijft u over mij.
Vraagsteller meldt echter zelf dat het 11 maal is gebeurd.

En stalking is beslist niet het sturen van pakketten, zoals u meent.
Stalking is hinderlijk volgen of bespioneren.

En overlast ? Er is 11 maal aangebeld door een bezorger.
Je doet de deur open en zegt : ik heb niets besteld.
Dat is alles.
Die politieagent waar je aangifte wilt doen kijkt je vreemd aan en zegt : oh wat errug.

crewmember
door crewmember - May 7, 2015 om 10:38
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 7 mei 2015, 09:58]Crewmember,
u zou de klacht beter moeten lezen.
Die 11 keer maak jij er van, schrijft u over mij.
Vraagsteller meldt echter zelf dat het 11 maal is gebeurd.

En stalking is beslist niet het sturen van pakketten, zoals u meent.
Stalking is hinderlijk volgen of bespioneren.

En overlast ? Er is 11 maal aangebeld door een bezorger.
Je doet de deur open en zegt : ik heb niets besteld.
Dat is alles.
Die politieagent waar je aangifte wilt doen kijkt je vreemd aan en zegt : oh wat errug.
Geloof me, dit wordt echt geaccepteerd bij een aangifte. Elke scheet wordt geaccepteerd.
En hierbij wordt zelfs duidelijk iemand lastig gevallen. Dus Stalking, Intimidatie, Overlast etc etc.

En Ik bedoelde. Jij maakt ervan dat hij 11 keer aanbetaald zou moeten hebben.
1 keer is genoeg, desnoods alleen 1x bezorgkosten.
Dacht dat je dat zelf ook wel zou snappen. Blijkbaar niet.

do
door doorwerth_1 - May 7, 2015 om 10:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

alle reageerders: hartelijk dank. De suggestie om te trachten het IP adres te achterhalen is de moeite waard. Vanaf nu een kopie-pakbon te pakken zien te krijgen en dan contact opnemen met de leverancier. Hopelijk gebruikt de stalker dan geen proxy-server of het programma HideMyIP.
Het opgegeven niet-bestaande tel nr 026-- lijkt op een Doorwerth-nummer, mijn buiten-woonwijk valt onder het 0317-- net van Wageningen, maar die finesse weet de leverancier natuurlijk niet. Het wordt kennelijk niet gecontroleerd. Kan er telefonisch besteld worden ? Er kan aan de deur mobiel betaald worden tegenwoordig, dus aanbetalingen spelen geen rol.
De stalker moet iemand uit de buurt zijn die we kennelijk ooit op een lange teen zijn gaan staan, ra ra wie.
Er loopt gelukkig geen bloed uit het probleem, de bodes reizen zonder meer weer met hun waar af. Maar ieder vrijdag rond lunchtijd weer een bestelwagen aan de deur wordt vervelend. De webshops worden wel benadeeld, zijn kennelijk te goed van vertrouwen.
Dus : benieuwd welke webshop de stalker morgen langs stuurt.

ar
door aram - May 7, 2015 om 11:10
136 Antwoorden / 1 Vragen

Weet het . Met list en bedrog kun je veel omzeilen .
Zou een mooi ding zijn als je centraal een zwart lijst kunt plaatsen waar iedereen kan nakijken of het klopt en in orde is .
Jammer genoeg heb je een wet die dat verbied en kun je het en mag je het niet plaatsen .
Daartegenover heb je allerlei rotzooi wat ieder zomaar kan plaatsen zonder dat er opgetreden wordt .
Hier schuin tegenover kreeg van alles aangeleverd zonder dat hij of zij het besteld had .Door een code af te spreken is het gestopt . Weet niet wat ze nog meer gedaan hebben waardoor de dader opgepakt is .

bo
door boosje - May 7, 2015 om 12:18
80 Antwoorden / 2 Vragen

[quote] Maar ieder vrijdag rond lunchtijd weer een bestelwagen aan de deur wordt vervelend. De webshops worden wel benadeeld, zijn kennelijk te goed van vertrouwen.
Dus : benieuwd welke webshop de stalker morgen langs stuurt.

Dat mag je volgens mij gerust als overlast beschouwen, dus zoiets als stalking (in het Nederlands belaging, al voelt dat voor mij iets sterker dan wat hier gebeurt) waarvan je aangifte kunt doen.

Misschien kun je ook eens te rade gaan bij de Fraudehelpdesk?

Is het een optie om inderdaad een groot geplastificeerd stuk papier op je deur te plakken waarop je zegt dat je niets bestelt bij welke webshop dan ook en dat het dus niet zinvol is om aan te bellen omdat je niets aanneemt. Daarbij herhaal ik mijn tip om als je wél iets wilt kopen dat via vrienden of familie te doen.

Je zou mogen denken dat de webshops zelf baat hebben bij het achterhalen van deze mafkees/-kezen, want het steeds weer onverrichter zake terugkrijgen van spullen kost alleen maar geld: verpakken, verzenden, terugnemen, de bezorger betalen (die heeft immers gewoon zijn prestatie geleverd) en het spul weer uit de verpakking halen en de bestelling uit het systeem verwijderen.

Dan zou je nog kunnen bedenken (als dat een optie is) dat je, na ophanging van voornoemd papier, op vrijdag gewoon niet thuis luncht. Ik weet natuurlijk niet hoe ingrijpend dat voor jou en/of je gezin is, maar een aantal keren niet thuis zijn met een dergelijke tekst op de deur zou moeten werken, lijkt mij.