wizard2
door wizard2 Nov 27, 2011 om 17:26
Computers & telefonie

Vastlopen PC

Mijn PC loopt een keer of drie per week vast.
Het vastlopen gebeurt op onregelmatige tijdstippen.
Soms als ik met e-mail of internet aan de gang ben en soms als ik met office 2007 bezig ben.
Als ik daarna met de restartknop de pc weer opstart, werkt hij weer prima, maar ik vind het wel vervelend dat hij op onverwachte momenten vastloopt.
De pc is pas een half jaar oud. Ik werk met windows 7 en met IE9.
Heeft iemand enig idee wat er eventueel aan te doen is om dit mankement op te heffen? Kan dit met IE9 te maken hebben?
Bij voorbaat dank voor eventuele suggesties.

5371 28 Rapporteer

ca
door carrie - Nov 27, 2011 om 19:20
79 Antwoorden / 1 Vragen

werk je misschien Google Chrome, ik had dat probleem ook, toen heb ik Google Chrome eraf gegooid, en de computer loopt niet meer vast, ook is de snelheid verbeterd.

fa
door fa - Nov 27, 2011 om 20:10
107 Antwoorden / 53 Vragen

carrie
wizard2 schrijf dat ze met ie9 werkt.

gsm
door gsm - Nov 27, 2011 om 21:43
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Weet je zeker dat het zaakje vastgelopen is?
Heel vaak blijkt er een verborgen venster te zijn dat aandacht nodig heeft.
Je kunt dat zien aan een meestal oranje gekleurd vak in de taakbalk.

poltol
door poltol - Nov 27, 2011 om 22:51
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als de PC vastloopt kunt u misschien wel via Taakbeheer [ met Ctrl+Alt+Del] uitvinden welk programma of onderdeel u hindert.

Bij onze laptop gebeurt dat ook af en toe.
Dezelfde samenstelling W7 en IE9.
Daar loopt de zaak soms vast als iemand, op een mail, een leesbevestiging heeft gevraagd.
Als je dan heel snel naar wat anders schakelt loopt de laptop vast.
Maar via de toetsencombi kan die dan wel gereanimeerd worden omdat ik dan de mailtaak "hard"beeindigd.

Succes, poltol

traporgel
door traporgel - Nov 28, 2011 om 11:38
191 Antwoorden / 4 Vragen

Hebt u toevallig een Office versie met Outlook (nee niet Outlook Express)... Oudere versies van Outlook schijnen dat probleem vaker te hebben. Ik heb het ook met enige regelmaat, als het gebeurt is dat kort na het opstarten, een kwartiertje of zo. En bij herstart na de vastloper meldt Win7 dat er geen oplossing is gevonden, maar het systeem draait vervolgens als een zonnetje.

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Nov 28, 2011 om 12:04
73 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=poltol schreef op zondag 27 nov 2011, 22:51]...
Als de PC vastloopt kunt u misschien wel via Taakbeheer [ met Ctrl+Alt+Del] uitvinden welk programma of onderdeel u hindert...
dat zal de computer ook fijner vinden dan helemaal opnieuw op te moeten starten.

Als het probleem bij IE vandaan komt, is bijvoorbeeld Firefox een goed alternatief.
Voor je email Thunderbird, welke net als Firefox van Mozilla is. Voordeel van Thunderbird en Firefox is dat je via het programma Mozbackup ook heel gemakkelijk backups kan maken (en terug zetten) van je mails enzo.
Ook als je niet zo handig bent met computers is het wisselen van programma geen ramp: heb op de laptop van m'n moeder ook Thunderbird en Firefox geinstalleerd en die is er heel blij mee want nu kan ze weer gewoon mailen en internetten zonder al die kuren. Terwijl ze eerst 'bang' was dat allemaal niet te begrijpen, ging het gewoon makkelijk.

Als Office te zwaar is voor je computer, zou je openoffice.org kunnen gebruiken. Dit is de gratis (lichtere) variant op Office waar je gewoon de officiele Office bestanden kan openen en ook als dusdanig op kan slaan.
Maar kan me wel voorstellen dat als je een Office pakket gekocht hebt, je er ook gebruik van wil maken...

Ik hoop dat de tip van Poltol werkt en je zo kan zien wat de oorzaak is!
Want het zou net zo goed kunnen dat er op de achtergrond een programma bezig is die er voor zorgt dat het vast loopt, zoals bijvoorbeeld je virus scanner ofzo waardoor het wisselen van andere programma's niet nodig is.

de
door dewollf - Nov 28, 2011 om 12:20
54 Antwoorden / 0 Vragen

ruim de C schijf eens op, rechter muisknop/eigenschappen/schijfopruiming.

vaak maken een hoop tedelijke bestanden je PC traag en verder. ook prullebaak kan vol zitten.

zw
door zwaardvis - Nov 28, 2011 om 12:34
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe loopt hij vast? Met een blue screen of death of gewoon nergens meer op reageren?
Zelf heb ik sinds ruim een half jaar op mjn dual-boot laptop 1x per keer last van een BSOD. Zowel onder Vista als onder Win7 (met IE8 resp IE9).
Ik had ook pas geleden een laptop die gewoon vastliep en nergens meer op reageerde. Bleek de harddisk controller defect te zijn: Nieuwe HDD en hij werkte weer perfect.

hennymost
door hennymost - Nov 28, 2011 om 12:39
13 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe oud is je computer?
Heb je de pc wel eens schoongemaakt van binnen, je zou eens moeten weten hoeveel stof en vuil er inzit.
waardoor de pc niet meer goed koelt, mijn collega had het zelfde probleem, en nadat hij alles goed schoon gemaakt had, was alles weer normaal geen vastlopers en spontaan uitgaan.

hennymost
door hennymost - Nov 28, 2011 om 12:43
13 Antwoorden / 6 Vragen

PS: zijn voeding zat vol stof, leek wel vette watte.
en daar is ook nog brandgevaar.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 28, 2011 om 13:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hennymost,

je leest de vraag niet goed en toch heb je een advies wat nergens op slaat.
Er staat dat de computer EEN HALF JAAR OUD IS.
Ga eerst eens je bril afstoffen !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=hennymost schreef op maandag 28 nov 2011, 12:39: Hoe oud is je computer?
Heb je de pc wel eens schoongemaakt van binnen, je zou eens moeten weten hoeveel stof en vuil er inzit.
waardoor de pc niet meer goed koelt, mijn collega had het zelfde probleem, en nadat hij alles goed schoon gemaakt had, was alles weer normaal geen vastlopers en spontaan uitgaan.

hennymost
door hennymost - Nov 28, 2011 om 14:05
13 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 28 nov 2011, 13:47]Hennymost,

je leest de vraag niet goed en toch heb je een advies wat nergens op slaat.
Er staat dat de computer EEN HALF JAAR OUD IS.
Ga eerst eens je bril afstoffen !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

[quote=hennymost schreef op maandag 28 nov 2011, 12:39]Hoe oud is je computer?
Heb je de pc wel eens schoongemaakt van binnen, je zou eens moeten weten hoeveel stof en vuil er inzit.
waardoor de pc niet meer goed koelt, mijn collega had het zelfde probleem, en nadat hij alles goed schoon gemaakt had, was alles weer normaal geen vastlopers en spontaan uitgaan.

zeg dat dan, dus een las bril is te donker

snah
door snah - Nov 28, 2011 om 17:08
654 Antwoorden / 61 Vragen

Hallo ,

Noteer bij een volgende vastloper eens het tijdstip , dan opnieuw opstarten en via het configuratiescherm naar systeembeheer en dan naar logboeken .
Dubbelklik op windows logboeken en toepassingen , kijk dan naar het tijdstip van de foutmelding en je ziet dan de oorzaak , geef dan even door wat er staat .

Ook kan je als het probleem sinds kort is een systeemherstel overwegen .

Hans

wizard2
door wizard2 - Nov 28, 2011 om 17:10
125 Antwoorden / 58 Vragen

Iedereen bedankt voor de goedbedoelde raadgevingen.
Voorlopig heb ik onderstaande handelingen uitgevoerd.

1. Heb voor de zekerheid IE9 opnieuw ingesteld.
2. C-schijf opgeruimd. (Heb overigens maar 60 GB van de 913 GB in gebruik)
3. Ik gebruik alleen Google Nederland, dus geen Chroom.
4. Overigens, bij het vastlopen werkt Ctrl+Alt+Del ook niet meer.
5. Het voorstel van Snah lijkt me wel wat. Dat zal ik bij een volgende vastloper
eens uitvoeren.
Nogmaals, iedereen hartelijk dank!

pino123
door pino123 - Nov 28, 2011 om 17:59
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik begrijp is dat het gehele systeem vastloopt. Je kan je vaste schijf ook op 'bad clusters' controleren. Dat kan je doen onder systeemwerkset. Je start daarna de computer opnieuw op, waarna hij de vaste schijf gaat controleren.

snah
door snah - Nov 28, 2011 om 18:34
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ pino

We weten ( nog ) niet hoe de pc vastloopt , het bevriezen van muis , toetsen en scherm of via een bsod melding = een blue screen of death = dat is een blauw scherm met witte letters .
De schijf controleren ( chkdsk ) kan nooit kwaad , als er geen problemen zijn dan weet wizard2 dat het probleem niet aan de schijf ligt .

@ wizard2

Je kan ook nu al in je logboeken kijken want alle fouten worden hier geregistreerd ( rood kruis ) effe terugscrollen naar de dag van de vastloper .

Ik denk niet dat de eerder genoemde programma's de oorzaak zijn .Eerder een ander programma dat op het moment van vastlopen meedraaid .
Het kan ook aan jouw hardware liggen bv. zie pino , jouw harde schijf of het geheugen of een te hete proccessor een verkeerde instelling in de bios of een conflict met andere ( aangesloten ) hardware .

Dus meer info

Hans

snah
door snah - Nov 28, 2011 om 18:47
654 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 28 nov 2011, 18:33]Dag wizard2,
Je zou voor de zekerheid Foutcontrole en repair kunnen laten lopen, misschien lost dat iets op?

vr.gr.
Sorry maar ik raad dit af , als iemand die geen of weinig verstand van deze handeling heeft dit gaat doen kan het grandioos fout gaan . En je hebt hiervoor een windows versie op cd / dvd nodig .

Een systeemherstel zou wel kunnen naar een datum van voor de eerste vastloper .
Echter dit geeft geen garantie dat dan alles weer goed is .

Hans

aurora1
door aurora1 - Nov 28, 2011 om 20:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@Hans: naar Computer - C: - Eigenschappen - Extra - Foutcontrole....

vr.gr.

snah
door snah - Nov 28, 2011 om 20:27
654 Antwoorden / 61 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 28 nov 2011, 20:00]@Hans: naar Computer - C: - Eigenschappen - Extra - Foutcontrole....

vr.gr.

Dat is dus hetzelfde als wat pino al aangaf , deze opdracht heet chkdsk = check disk .
Voor een Repair van windos moet er een cd zijn . ( is een soort van fabrieksinstelling terugzetten ) en raad ik niet aan voor diegene die niet weten wat te doen .

fm
door fmrama - Nov 28, 2011 om 20:54
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Je zou je eens bij een computerforum kunnen aanmelden, voorzover je dit al niet bent. Bijv computertotaal.nl. Je kunt dan de vraag posten onder beveiliging etc. Dan kan gekeken worden door een deskundige of er mischien sprake is van een virus of maleware.

vr.gr

maanaap
door maanaap - Nov 28, 2011 om 22:01
45 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo wizard2,

Misschien is het slim om contact op te nemen met Microsoft, ik heb weleens gehoord of gelezen dat het dan mogelijk is om via verbinding van buitenaf er in je computer gekeken kan worden door een techneut en deze dan vaak de fout kan verhelpen.

Groetjes maanaap

ro
door rockroll - Nov 29, 2011 om 06:33
7 Antwoorden / 3 Vragen

toch niet 2 spyware programma's aan het draaien , o.a. defender van microsoft en bv. norton want dan staat ook geregeld alles vast

aurora1
door aurora1 - Dec 5, 2011 om 17:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag wizard2,
Je zou voor de zekerheid Foutcontrole en repair kunnen laten lopen, misschien lost dat iets op?

vr.gr.

wizard2
door wizard2 - Dec 5, 2011 om 17:35
125 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 28 nov 2011, 18:33]Dag wizard2,
Je zou voor de zekerheid Foutcontrole en repair kunnen laten lopen, misschien lost dat iets op?

vr.gr.

Beste aurora1,

Ik heb jouw voorstel vorige week uitgevoerd.
Sindsdien heb ik geen problemen meer met het vastlopen van mijn PC.
Hartelijk dank voor de suggestie!

m.vr.gr. wizard2

aurora1
door aurora1 - Dec 5, 2011 om 20:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Fijn dat het weer in orde is en graag gedaan natuurlijk. Wel s.v.p. erop alert zijn dat je in de toekomst niet per ongeluk terug gaat naar een herstelpunt waar dit probleem in zit. Je kunt anders eventueel als de pc alweer een poosje probleemloos werkt zelf een herstelpunt maken en vervolgens de oude herstelpunten opruimen maar het laatste laten staan. Dat gaat via Start - Computer - Extra - schijfopruiming, als in het venstertje nog opties verschijnt dat dan aanklikken.
Nog dank voor het melden.

vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Dec 5, 2011 om 20:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@wizard2, Nog een kleine correctie wegens te gehaast geweest (sorry). Het moet zijn Start - Computer - C: - Eigenschappen, dan zie je schijfopruiming staan. Maar dat had je al gezien of wist je al.

vr.gr.

wizard2
door wizard2 - Dec 5, 2011 om 20:17
125 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 5 dec 2011, 20:13]@wizard2, Nog een kleine correctie wegens te gehaast geweest (sorry). Het moet zijn Start - Computer - C: - Eigenschappen, dan zie je schijfopruiming staan. Maar dat had je al gezien of wist je al.

vr.gr.

Wist ik al, maar toch bedankt!

wizard2

aurora1
door aurora1 - Dec 5, 2011 om 20:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat vermoedde ik al.... Nog dank voor je aardige berichtje.