Th
door TheunisR Nov 30, 2017 om 11:06
Computers & telefonie

Vastrecht glasvezel

Bij ons wordt glasvezel buitenaf aangeboden.
Op zich is dit een mooi initiatief, maar er zitten wel wat vragen aan vast.
Een aansluiting kost 1600 euro, maar je kan er ook voor kiezen om 12,50 euro per maand te betalen.

Ze noemen dit dan vast recht. Als je ineens betaalt is er geen vastrecht.
Er zit echter geen eindtermijn aan de 12,50 per maand en dit wordt jaarlijks geindexeerd.
Volgens mij strookt dit niet met de europese regelgeving en moeten ze een eind datum aan kunnen geven.
Als het vastrecht zou zijn, zou dit immers voor iedereen moeten gelden.
Wie kan mij hierop een duidelijk antwoord geven?

21413 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2017 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En met welke Europese regelgeving zou dit niet stroken?

gerbera
door gerbera - Nov 30, 2017 om 11:34
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje vreemde situatie, hier wordt ook glasvezel aangebracht tot de voordeur. Een aansluiting naar binnen, mits al klant van betreffende provider kost niets en anders betaal je gewoon aansluitkosten. En dat is geen € 1600-, Dus hoe ver licht de kabel vanaf uw woning?. U zo normaal gesproken 10½ jaar vastrecht moeten betalen om aan die €1600 te komen maar ben bang dat u het betaald zolang het abo loopt. Zou u binnen die 10½ jaar wisselen van provider zou het zomaar kunnen zijn dat u de rest in een keer moet betalen.
OT 1x die vraag stellen is voldoende.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 30, 2017 om 18:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

TS woont in buitengebied zoals ik het begrijp en kabellengte kan dus weleens behoorlijk lang zijn. Daarbij zal er dus ook flink gegraven moeten worden

me
door mein33 - Nov 30, 2017 om 11:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Beetje vreemde situatie, hier wordt ook glasvezel aangebracht tot de voordeur.

@Gerbera.

U woont waarschijnlijk met honderden aansluitingen in een dicht bewoond gebied. Vandaar dat de aansluitkosten per woning tot en minimum kunnen worden teruggebracht.
Ts. woont in het zgn. buitengebied, ook wel het platteland genoemd en daar liggen de kosten per aansluiting toch net even anders en is het voor een glasvezelkabel-exploitant niet rendabel om daar te investeren.
Vandaar de eigenbijdrage in de aanleg daarvan voor degene die wil worden aangesloten.

Cookies
door Cookies Nov 30, 2017 om 11:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

....Ts. woont in het zgn. buitengebied,.... ook wel hutje op de hei genoemd.;-))

me
door mein33 Nov 30, 2017 om 12:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Juist  ;-))
Vandaar dat wij enkele jaren geleden ook € 1480,00 heb moeten bijdragen om een glasvezel aansluiting te kunnen/mogen krijgen.
Bij één gegadigde minder hadden we kunnen fluiten naar een aansluiting.
En de (onïnteressante) keuze die Ts. heeft was er niet.

gerbera
door gerbera Nov 30, 2017 om 13:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ts. woont in het zgn. buitengebied

Was niet te zien in mij glazen bol;-)

me
door mein33 Nov 30, 2017 om 14:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gerbera,

In de eerste zin van het topic misschien, daar heeft u de "glazen bol" toch niet voor nodig. ;-))

panter22
door panter22 - Nov 30, 2017 om 13:02
6599 Antwoorden / Vragen

Gaat het hierom?
https://www.glasvezelbuitenaf.nl/deelgebied/gelderse-vallei-midden/aanbod/de-vastrechtvergoeding/

J
e betaalt voor de aansluiting €12,50 per maand. Dat is het vastrecht om gebruik te mogen maken van de glasvezelkabel. Die €12,50 geldt voor iedereen die de glasvezelaansluiting wil hebben.
Je kunt het vastrecht ook afkopen, voor €1600. Dan ben je op termijn voordeliger uit. Maar alleen als je een eigen woning hebt. Want op dat adres hoef je nooit meer te betalen, Afkoop is gekoppeld aan het adres.
Als huurder ben je  in het nadeel.
Als je van plan bent om meer dan 10 jaar in je huurwoning te blijven wonen, dan is afkopen voordeliger. Zo niet, dan moet je bij verhuizing weer voor een nieuwe aansluiting €12,50 of meer betalen.

ro
door ron503 - Nov 30, 2017 om 19:41
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt me stug dat u de aansluiting kan kopen want bij een verhuizing kunt u de kabel niet meenemen. Kan het niet zo zijn dat u als u een glasvezelaansluiting wenst u 1600 euro aanlegkosten dient te betalen en daarna 12,50 euro per maand vast recht kosten in rekening gebracht gaat worden. Glasvezel providers zijn er niet happig op om in buitengebieden te investeren want de winst marge is klein en de aanlegkosten bijzonder duur.

panter22
door panter22 Nov 30, 2017 om 19:57
6599 Antwoorden / Vragen

Je koopt niet een aansluiting. Je koopt het vastrecht af voor de woning waarin je woont.
Als je €1600 betaalt, dan hoef je geen vastrecht meer voor de aansluiting in die woning te betalen,Doe je dat niet, dan betaal je €12,50 per maand aan vastrecht.

tijger1
door tijger1 Nov 30, 2017 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ panter22. Maar je betaalt volgens uw link in allebei de gevallen nog bijna duizend euro aanlegkosten.

panter22
door panter22 Dec 1, 2017 om 16:19
6599 Antwoorden / Vragen

Dat hangt er vanaf wanneer je je aangemeld hebt. Bij aanmelden voor een bepaalde datum kost de aanleg niets.
Aanmelden betekent niet altijd dat je direct gebruik moet maken van de glasvezel.
Dat moet in de algemene voorwaarden staan. Die zie ik overigens niet op de site staan.

panter22
door panter22 Dec 1, 2017 om 16:20
6599 Antwoorden / Vragen

-

gerbera
door gerbera - Dec 1, 2017 om 11:55
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de link van @panter22 lees moest u zich voor 10 juli 2017 aanmelden voor "gratis" aanleg naar de woning. Na die datum moet u de aanleg zelf betalen met een minimum van € 995,-. Dit alles buiten de vastrechtregeling om. Wordt dan wel een duur grapje.

me
door mein33 Dec 1, 2017 om 12:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gerbera,

@panter weet net zo min als u en ik waar Ts. woont en is de info uit deze link helemaal niet op Ts. van toepassing.

gerbera
door gerbera Dec 1, 2017 om 14:40
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@mein33, maar dit schreef u toch;   Ts. woont in het zgn. buitengebied, ook wel het platteland genoemd

En de inhoud van de link van @panter komt aardig overeen met de gegevens van de Ts.

me
door mein33 Dec 1, 2017 om 16:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gerbera,

Ts. geeft helemaal niet aan dat de mogelijkheid tot een "gratis" aansluiting inmiddels is vervallen.
Het heeft naar mijn idee ook geen enkele zin meer om verder op dit onderwerp in te gaan, aangezien Ts. nergens op reageert, maar mogelijk op een e.mailbericht van de redactie zit te wachten. ;-))

ro
door ron503 - Dec 1, 2017 om 12:46
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een nieuw aanbod betreft waarbij de extra kosten nog niet berekend worden is vastrecht afkopen niet slim want als u tussentijds de woning verkoopt kost de afkoop u geld want een koper gaat het restant niet betalen. Volgens de link werkt het vastrecht bijna hetzelfde als bij de energielevering en wordt het vastrecht door een provider in rekening gebracht. U bent vrij om een provider te kiezen en als u gaat verhuizen dan gaan de kosten voor het vastrecht over naar de nieuwe eigenaar. Er zit dus wel een einddatum aan het vastrecht maar die einddatum is gelijk aan de contractsduur die u met uw provider afspreekt. In het kort geen provider geen kosten voor het vastrecht.

me
door mein33 Dec 1, 2017 om 12:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In het kort geen provider geen kosten voor het vastrecht.

Onjuist, het "vastrecht" wordt betaald voor de glasverzelaansluiting en staat los van de gekozen provider.

ro
door ron503 Dec 1, 2017 om 13:13
1229 Antwoorden / 0 Vragen

"Gekoppeld aan uw abonnement bij de dienstaanbieder op uw huidige adres

Als u uw abonnement bij uw dienstaanbieder opzegt, vervalt ook de maandelijkse vastrechtvergoeding. Als u zich opnieuw aanmeldt bij een dienstaanbieder, dient u ook weer de maandelijkse vastrechtvergoeding te betalen."

Uit de link.

tijger1
door tijger1 Dec 1, 2017 om 14:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

We weten helemaal niet of de Ts in het gebied van die link woont, want reageren doet hij niet meer.

Ben wel benieuwd aan welke Europese regelgeving hij refereert.

ro
door ron503 Dec 1, 2017 om 14:14
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ook want als de voorwaarden volgens de link van toepassing zouden zijn voldoet alles aan de regelgeving. Het kan maarzo zijn dat we vraagsteller niet meer terug zien want de oplossing is al gegeven.

costnix
door costnix Dec 1, 2017 om 14:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: De regelgeving uit Phantasialand ;-)