le
door leyawin Jun 10, 2009 om 09:07
Computers & telefonie

Ventilator maakt veel lawaai

Heb een probleem met mijn computer

Het is een vrij nieuwe computer(november 2008 gekocht)
heb hem nu een paar keer meegenomen naar een vriend en sindsdien maakt de ventilator een kabaal!

Het is de ventilator die op de video kaart zit(er zitten er nog 2 andere los onderin die geen lawaai maken)
Heb deze helemaal los geschroefd totaal stof vrij gemaakt...

Maar het helpt niks
Als ik hem opstart gaat het soms goed, en als ik dan uur later terug kom is hij gewoon weer bezig met veel lawaai maken...

Iemand een idee of is het slimmer een nieuw ventilatortje erop te zette??(zijn die dingen duur en makkelijk erop te zetten??)

9424 33 Rapporteer

dirck
door dirck - Jun 10, 2009 om 09:49
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Kun je de snelheid van die ventilator ook regelen met een programma?

Een aantal jaren geleden had ik een computer met een ASUS videokaart, de ventilator snelheid kon je regelen met ASUS SmartDoctor.

Nou had dat programma met het opstarten wel eens nukken, zodat de ventilator op 100% stond te draaien met een enorm lawaai als gevolg.
Met het opnieuw opstarten van SmartDoctor ging het meestal wel weer goed, zodat de ventilator op mijn ingestelde 15% begon te draaien en je hem ook niet meer hoorde.

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn, bijvoorbeeld speling op het lager of hij is nu al versleten.

Wat voor videokaart betreft het? (merk en type)

Groet, Dirck

freya
door freya - Jun 10, 2009 om 09:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo leyawin,

Om te beginnen maken die 'standaard' ventilatoren op een grafische kaart over het algemeen vrij veel herrie. Verder is het zo dat de snelheid waarmee die ventilator draait, softwarematig gestuurd kan worden. Bij het inschakelen van de computer draait de ventilator dan ook meestal op volle toeren en als Windows dan opstart zakt opeens het toerental van die ventilator en neemt de herrie dus flink af.
De snelheid waarmee die ventilator draait is ook afhankelijk van de temperatuur van de grafische kaart (lees: de GPU). Als je dus flink gaat gamen zal de herrie ook toenemen.
Ook kun je met software de 'standaard' draaisnelheid instellen.

Om te beginnen zou ik eens bij 'die vriend' informeren wat hij allemaal met je computer gedaan heeft. Heeft hij soms één of ander programmaatje geïnstalleerd om de ventilator te besturen? Heeft hij soms de kloksnelheid van de GPU en/of geheugen op de grafische kaart verhoogd? Door dit 'overklokken' loopt je grafische kaart wel harder, maar wordt deze ook sneller warm en zal de ventilator dus ook harder moeten werken om de boel niet te warm te laten worden.

Mocht dit alles niet het geval zijn, dan blijft natuurlijk de mogelijkheid om de ventilator te vervangen door b.v. een Zalman ventilator. Welke je precies nodig hebt is helemaal afhankelijk van het type grafische kaart.

m.vr.gr. Freya

dirck
door dirck - Jun 10, 2009 om 09:55
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Wat bedoel je eigenlijk met:

er zitten er nog 2 andere los onderin

Bedoel je soms dat je 2 fans gewoon los onderin de kast hebt liggen?

Volgens mij komt dit de airflow niet ten goede.

le
door leyawin - Jun 10, 2009 om 10:05
12 Antwoorden / 1 Vragen

nou er zitten gewoon 3 ventilatoren in...dus niet los, heb gewoon deze computer kant en klaar gekocht, dus zitten gewoon normale ventilatoren in....

Me vader heeft precies dezelfde computer gekocht, met ALLES het zelfde, die staat er praktisch naast, en het verschil is echt te horen hoor....die is nauwgenoeg geluidloos met opstarten met spelletjes en zo

zal me videokaart er straks ff bijzetten (gegevens)
heb hem helemaal losgeschroefd om schoon te maken en het leek er eerst op dat 1 schroefje niet helemaal zat aangedraait waar door dat als een wieke iets na beneden stond er tegen aan zou komen, maar nadat ik dit gedaan had was het eerst weg, ma later begon hij zo weer

le
door leyawin - Jun 10, 2009 om 10:16
12 Antwoorden / 1 Vragen

ik weet niet precies wat voor 1  het is

het is inieder geval
hp quad core processor
en een geforce 9500 of 9800 series

dirck
door dirck - Jun 10, 2009 om 10:26
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als je naar: Configuratiescherm > Systeem en onderhoud > Introductiecentrum toegaat, dan kun je daar zien welke videokaart er in je computer zit of anders wel in Apparaatbeheer.

le
door leyawin - Jun 10, 2009 om 11:00
12 Antwoorden / 1 Vragen

trouwens ik heb de computer meegenomen naar een vriend
hij heeft er zelf niet opgezeten, alleen ikzelf

er is daar verder niks gebeurt alleen dat je door het verslepen misschien de computer wat stootjes geeft hoe voorzichtig je ook doet

zit nu niet thuis dus kan niet checken

maar de vraag blijft verder of je er nog wat aan kan doen
en vraag me af wat er gebeurt als ik dat ding erafhaal en geen inzet
dit zal niet ten goede komen denk ik zelf..?

freya
door freya - Jun 10, 2009 om 11:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Wat je nog kunt controleren is het volgende:
Kast openmaken en daarna de computer aanzetten. Bekijk de ventilator op de videokaart van dichtbij en luister goed of deze aanloopt of dat hij 'gewoon' veel lawaai maakt.
Het eerste kun je verhelpen door de ventilator los te nemen en goed te monteren. Als de ventilator echt teveel lawaai maakt, zou je ermee terug kunnen gaan naar de winkel. Een ventilator van een half jaar oud mag niet 'opeens' meer lawaai gaan maken.

De ventilator van de kaart verwijderen en géén andere plaatsen zou ik zeker niet doen. De GPU wordt dan véél te warm en de grafische kaart is dan binnen de kortste keren stuk.

Freya

le
door leyawin - Jun 10, 2009 om 11:46
12 Antwoorden / 1 Vragen

ja dit heb ik al gedaan ik heb er niet heel veel verstand van...

Het leek me dat hij uit zijn nuks was, en misschien iets scheef aan loopt...
(vind dat vreemd aangezien hij bij opstarten veel lawaai maakt, en bij opgestart zijn rustig gaat, en later weer begint lawaai te maken.)

heb hem er helemaal uitgehaald, en je kan dat wieken gedeelte iets omhoog halen maar dat valt vanzelf na beneden, verder heb ik ook geen verstand van ventilators, dus heb hem er zo recht mogelijk weer ingestopt...

ha
door havanna - Jun 10, 2009 om 12:11
7 Antwoorden / 0 Vragen

Niet verder aan knoeien, ga ermee terug naar de leverancier. Als hij veel meer herrie maakt dan die van je vader dan is hij niet goed.
Garantie gevalletje dus.

pa
door pappakraai - Jun 10, 2009 om 12:17
24 Antwoorden / 0 Vragen

nee, als er standaard een fan op je koeler zit, moet je niet zonder gaan draaien, schreef iemand anders ook al
heel veel fans zijn tegenwoordig temperatuurgeregeld, danwel met een geïntegreerde sensor, danwel eentje op het moederbord of de grafische kaart  waar ze op zitten.
als de temperatuursensor een hoge temperatuur meet, stuurt hij het toerental omhoog.
als je, zoals ik wel eens heb gehad, de sensor op je graka hebt zitten, en door transport je koelblok (aluminium of koper blokje met koelribben waar die fan dan weer op zit) is losgekomen van de chip(s) die hij moet koelen (die zit "geplakt" met dun dubbelzijdig tape of een speciaal soort vet dat warmte geleidt (koeltape of koelpasta), en hangt dan nog met klemmetjes door de printplaat) dan meet de sensor zeker als je spelletjes gaat spelen of film kijken al gauw een hoge temperatuur omdat de chip zijn warmte niet kwijt kan en stuurt hij de fan harder aan, maar omdat het warmtecontact tussen chip en koelblok weg is helpt dit niet.. ik zou het eens daar gaan zoeken
(misschien kun je softwarematig eens naar de temp. van je Gpu kijken?) je hebt nog geen problemen tijdens het gamen? (zwart scherm?)

dirq
door dirq - Jun 10, 2009 om 12:33
15 Antwoorden / 4 Vragen

Er worden veel ventilators vervangen zonder dat dit echt nodig is ..
Als je een ventilator lost maakt zit er op de achterkant in het midden een rond plakkertje , trek dat los en plak het even ergens anders op, daasronder zit vaak een klein rubber dopje en trek dat er uit  met de punt van een mesje..
Daaronder zit in 98 van de 100 keer de boosdoener ..
Het lagertje daar maakt een gruwelijk stuk herrie als het droog loopt ..
Doe daar een drup motorolie op, het dopje en het stickertje er weer op en je bent klaar ..
Ik weet voor 99% zeker dat dit de oorzaak is bij jou.

Dit kunstje geldt overigens bij elke PC ventilator..
Zo'n ding is pas stuk als ie geen beweging meer geeft , of als ie gesmolten is ..

geer56
door geer56 - Jun 10, 2009 om 12:40
100 Antwoorden / 9 Vragen

Zet er gewoon een nieuwe in zo duur zijn ze niet mischien zit er zelfs garantie op.

Mocht dat niet helpen kan je proberen met kontactspray er voorzichtig een beetje in te spuiten en dan smeert het ook.

pa
door pappakraai - Jun 10, 2009 om 12:44
24 Antwoorden / 0 Vragen

ja, die olie is een trucje voor een OUDE ventilator die al een miljoen uren heeft gedraaid en dan is een nieuwe waarschijnlijk een duurzamere oplossing (heb met olie nooit zulke langdurige resultaten gehad)
maar van videokaarten zijn ze wel weer vaak heel specifiek..

le
door leyawin - Jun 10, 2009 om 12:58
12 Antwoorden / 1 Vragen

de ventilator zit vast aan de grafische kaart, als ik deze met schroeven los maak zie je op de plek waar hij hoort een vierkant stripje, vroeg me nog af waar dat voor diende, maar had niet het idee dat ik dat eraf kon halen leek me meer een soldeer lijn....

ook als ik de computer aan heb en hij is lawaai aant maken, en ik druk de gehele ventilator en grafische kaart naar elkaar toe(tegen elkaar aan duwen....)
dan maakt hij minder ma als ik hem los laat, gaat hij weer iets(egt heel weinig) van elkaar los en gaat hij weer verder met lawaai maken....

er gaan 2 draadjes(rood en zwart) van het midden van de ventilator naar een punt op de grafische kaart, deze kan ik niet los maken zonder het kapot te trekken, dus weet ook niet of deze wel of niet goed vast zitten...

naar de leverancier gaan is ietwat lastig, heb hem via internet gekocht bij erkend internet bedrijf dat wel, ma ga dan liever langs bij computer zaak zodat ik me computer niet zo lang kwijt ben ....

pa
door pappakraai - Jun 10, 2009 om 13:04
24 Antwoorden / 0 Vragen

maak je alleen de ventilator los?
zit die dan niet vast aan een aluminium blokje of plaatje ofzo??
dat vierkante stripje, plakt dat een beetje of is het vettig? of is het zilverkleurig, dat je denkt dat het soldeer is?
ik denk dat dat je contactvlak met de chip is (kun je foto's plaatsen of mailen of linken?)

oo
door oogje - Jun 10, 2009 om 13:10
7 Antwoorden / 0 Vragen

De ventilator op een gpu is toch altijd een onderdeel van het koelblok? Zelf haal ik eigenlijk altijd direct de standaard koeler van een (nieuwe) gpu af en vervang deze door een aftermarket exemplaar, altijd stiller en koeler. Evenals op de cpu trouwens.

pa
door pappakraai - Jun 10, 2009 om 13:16
24 Antwoorden / 0 Vragen

ik stel een vraag aan de vraagsteller ;-) om een beeld te vormen van wat hij "de ventilator" noemt
ik werk met ex-cpu-koelers op mij gpu of aftermarket koelers en noem het beestje meestal bij het naampje: ventilator is ventilator, koelblok is koelblok en die twee zitten in mijn gedetailleerde blik nooit "vast" zolang ze los kunnen zonder dat ik de boel sloop (miniscule schroefjes, klikverbinding)

le
door leyawin - Jun 10, 2009 om 13:28
12 Antwoorden / 1 Vragen

ja ik noem iets los als het los is of eraf kan geschroefd :D

zal proberen zo zorgvuldig mogelijk te vertellen hoe het in elkaar zit

De videokaart kan ik lospluggen van het moederboard
dan schroef ik een allumimum gedeelte ervan af(hier zit de ventilator de wieken zeg maar in verwerkt)
ook zit hier een 20-30 alluminium dingen op aan de bovenkant wat eruit zit als |||||||||||||||||||||||||||| maar dan wat langer en groter
als ik dat eraf schroef zit ik op de onderkant van dat aluminium ding of op de videokaart(weet niet goed meer) zo'n 4kant plaatje van 1 bij 1 cm aluminium kleur

dan kan ik het ventilator(wieken) eraf schroeven is een kunstof materieel en dan heb je echt zowat alleen de wieken vast, die zit dus aardig gammel(voor me gevoel) je kun hem vast pakke en omhoog tillen(5 mm) en als j los laat valt hij weer na beneden....ook lijkt het erop dat hij scheef kan gaan staan ma dat vin ik raar omdat hij soms geen geluid maak, en bij spellen/opstarten wel....

van koelingen heb ik geen verstand, zou niet weten waar die zitte en hoe dat werkt ...

pa
door pappakraai - Jun 10, 2009 om 13:38
24 Antwoorden / 0 Vragen

"als ik dat eraf schroef zit ik op de onderkant van dat aluminium ding
of op de videokaart(weet niet goed meer) zo'n 4kant plaatje van 1 bij 1
cm aluminium kleur"

dus dat plaatje blijft òf aan het aluminium blok, òf aan de videokaart zitten?!
dan moet je daar een nieuwe voor regelen, of hem vervangen door een dun laagje pasta:
dat alu-kleurige plaatje is waarschijnlijk een thermische sticker die de warmte die je grafische processor/graphic processing unit (GPU) door moet geven aan dat alu koelblok, waarna de ventilator die warmte weer van het alu blok met die ribben ||||||||| af moet blazen..
als die thermische sticker niet goed aan één van beide plakt nadat hij is losgekomen tijdens transport, geeft hij de warmte niet goed door en staat je chip te bakken terwijl je fan voor niks draait!
nieuw stickertje of tubetje pasta kost iets van € 5 bij computer hobbyzaak als je pasta gebruikt, doe er dan net genoeg op om de chip van een dun laagje te voorzien, en druk je koeler (vin plus alu blok met |||||||| ;-) stevig en vlak op je videokaart als je hem vastmaakt..

le
door leyawin - Jun 10, 2009 om 14:22
12 Antwoorden / 1 Vragen

ik denk dat dat het is

hij was ook een aantal keren echt brandend heet terwijl dat ventilatortje straaljager geluiden zat te maken...

kun je me alleen misschien vertellen waar dat stickertje aan hoort te zitten

tussen je video kaart en aluminium onderkant van dat ding waar je ventilator inverwerkt is... maar aan welk ding hoort hij te zitten

en HOE weet je of hij goed zit en ook werkt?

pa
door pappakraai - Jun 10, 2009 om 14:31
24 Antwoorden / 0 Vragen

hij moet aan beiden goed zitten, zodat hij het contact tussen beide onderdelen legt: hij moet over de hele oppervlakte contact maken met beiden. normaal mag dat koelblok nog niet loskomen als je schroefjes of clipjes verwijdert maar moet hij op de plak blijven hangen
als hij nu aan je alu blok zit is hij waarschijnlijk zo gestold dat hij niet meer vlak is en nooit meer goed op de chip gaat zitten (been there) haal een nieuwe of beter koelpasta en smeer dat heel dun tùssen beiden en druk het zaakje goed aan en bevestig van je clipjes of je schroefjes gelijkmatig  terwijl je het blok vlak op de chip aandrukt (kijk van opzij of je er plat tussen door kunt kijken: zie je licht tussen chip en blokje, dan zit het nog niet goed) als je schroefjes gebruikt om het koelblok op de videokaart te bevestigen is het ook belangrijk dat die dus gelijkmatig (om de beurt een kwartslag ofzo) vast worden gezet anders trek je de boel weer scheef

le
door leyawin - Jun 10, 2009 om 14:39
12 Antwoorden / 1 Vragen

toen ik hem gister los maakte en weer vast maakte lette ik daar niet op en heb ze 1 voor 1 helemaal vast gedraait...

ma omdat er 4 schroefjes precies op een plek komen kan hij nooit scheef zitten als hij precies op de chip is geplakt

ga er vanavond even naar kijken en dan morge een nieuwe plakkertje kopen en hopen dat het werkt....

in ieder geval bedankt voor de help

pa
door pappakraai - Jun 10, 2009 om 14:40
24 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt ook zelf zoeken op how to's over het monteren van Gpu-koelers, bijvoorbeeld bij fabrikanten als Zalman, arctic enzo...

pe
door peterhuits - Jun 10, 2009 om 18:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

volgens mij kan het nog maar 1 ding zijn: de software "denkt" dat de temperatuur te hoog oploopt (het gaat nl. om de beveiliging tegen oververhitting). anders moet er duidelijk een defect aan de ventilator te zien zijn. oplossing: er moet een expert naar kijken, zeker als de computer nog zo nieuw is: garantie!

mc
door mcurie - Jun 11, 2009 om 01:18
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf dit probleem ondervangen door het programma speedfan te installeren (http://www.almico.com). Een gratis programma waarmee je de temperatuur van diverse onderdelen kan controleren en de snelheid van je ventilatoren kan instellen. Ben daardoor van veel lawaai verlost en het werkt uitstekend.

le
door leyawin - Jun 11, 2009 om 08:30
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gister mijn computer bij een vriend gebracht die er iets meer van weet hij kon het alleen niet vinden en omdat hij misschien nog garantie heb laat ik hem denk ik opsturen

Maar had hem nog losgeschroeft en dan zie je idd een soort plakkertje tussen het aluminium en de video kaart en een soort pasta wat niet echt veel was te noemen.....

het gaat trouwens om deze video kaart...

nVidia GeForce 9500 GS
hier is een link van een foto ervan
http://www.legitreviews.com/images/reviews/760/geforce_9500GT.jpg

le
door leyawin - Jun 11, 2009 om 09:39
12 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb een computer bedrijf gebeld in de buurt omdat de garantie er wel op zat maar ik me computer dan 3-4 weken kwijt ben, vond dat iets te lang duren dus denk dat is laatste oplossing

dat computer bedrijf zei direct contact spray ertussen, wat al iemand zei soort van pasta

ga ik vanavond of morge even uitproberen en laat het resultaat weten, anders wordt het toch garantie

le
door leyawin - Jun 11, 2009 om 18:32
12 Antwoorden / 1 Vragen

nog even een vraagje

ik heb dus dat cooler/ventilator eraf geschroeft
dan zit op de achter kant van de koeler een vierkant stripje met pasta en op de kant van de videokaart waar deze tegen aanzat, ik moet zeggen dat ik de laag niet dik vind, ma kan niet geloven dat dat niet goed is

dan pak ik de ventilator erbij, daar zit in de as ervan een stickertje, deze haalde ik eraf
dan zie je in de as het plek waar ik een druppel olie moest doen

maar als ik het er op giet(1 mini druppeltje) dan gaat het er niet in, omdat er een soort klein (2mm) diameter plasticje voor zit, dus nu weet ik niet of het er echt ingegaan is....

toen weer in elkaar gezet en het resultaat was dus ook 0

dirck
door dirck - Jun 11, 2009 om 18:55
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Quote van dirq:

[daasronder zit vaak een klein rubber dopje en trek dat er uit  met de punt van een mesje..
Doe daar een drup motorolie op, het dopje en het stickertje er weer op en je bent klaar ..]

Persoonlijk zou ik liever naaimachineolie gebruiken inplaats van motorolie.

Groet, Dirck

pa
door pappakraai - Jun 11, 2009 om 23:15
24 Antwoorden / 0 Vragen

die pasta hoeft alleen maar de onefenheden (op microscopische schaal)  van het aluminium en de chip op te vullen, dus er hoeft idd niet veel op, mar het is meestal òf een sticker, òf pasta, niet allebei.. een sticker is veel dikker dus werk al minder goed, optimaal zou zijn als je het alu blok helemaal glad polijst (doe ik soms) en er dan een rijstkorreltje pasta uit een tubetje op knijp en dat met een oude bankpas ofzo over uitsmeer
waarschijnlijk zie jij een sticker aan de ene kant, en lijmresten dáárvan aan de andere kant voor je met pasta aan de gang kan moet dat allemaal weg.. sticker met een los mesje van een stanleymes of een glaskrabber , lijmresten met wasbenzine of thinner..

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 12, 2009 om 01:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag leyawin,

Ik zie dat je over contactspray schrijft. Gebruik dat niet, want je houd een vettige smurrie over waar zich stof op vastzet. Je komt er mee "van pissebed in kakkebed"!

Voor mensen welke wel eens contactspray (willen) gebruiken:

Contactspray zoals Kontakt 61 van Kontaktchemie is prima in situaties waar geen stof bij kan komen. Bijvoorbeeld regelbare weerstanden (volume regelaars welke kraken) en andere sleepcontacten waar een kapje over zit.
Het is alleen een contactvuil oplossend middel. Als je het goed doet dien je het contactvuil na oplossen/losweken af te voeren met isopropanol (=isopropyl alcohol) of Kontakt WL, ook van Kontaktchemie.

Zelf gebruik ik het ook wanneer de sleutel van mijn auto een beetje stroef in het portierslot gaat. Het afdichtschuifje schuift dan weer soepel en de sleutel gaat er weer soepel in.

Smeren van een fannetje aan èèn kant heeft geen zin. Er zit aan weerszijden van het rotortje een glijlagertje. Dit zijn sinterlagertjes. Die moeten dus elk behandeld worden. Het fannetje moet dan dus uit elkaar. Dat kan, maar is wel priegelwerk.

Het beste smeren is om deze lagertjes eerst met spoelolie of terpentine schoon te maken, dus het oude, droge vet weg te halen. Daarna zijn de lagertjes "royaal" te olieën met een olie die bij 75 graden niet snel uitdroogd. Naaimachine en fietsenolie is om langzaam draaiend spul te smeren. De rode Shell PDP61, ook Telexolie genaamd, is daar zeer goed voor en heeft ook de juiste viscositeit.

Wanneer de witte pasta tussen processor/transistor en koellichaam uitgedroogd is, dan moet je die eerst goed weghalen en dan dun verse koelpasta op èèn zijde aan te brengen alvorens het koellichaam weer te monteren. Koelpasta is te verkrijgen in tubetjes bij elektronica zaken.

Hardware ERror MAN.

le
door leyawin - Jun 12, 2009 om 08:29
12 Antwoorden / 1 Vragen

nou het is gelukt hoor....iedereen bedankt die tijd genomen heeft om te reageren....

Ik heb nu dat plastic dingetje wat zeg maar voor de as van het ventilatortje zit eerst eruit gehaald en toen olie druppeltje gedaan

en toen deed hij het meteen geruidloos, heb 3 uur op computer gezeten nog steeds geruisloos....

dus ben alleen benieuwd hoeland die het nu blijft doen zonder lawaai, niet dat ik zometeen elke dag dat hele ding kan los schroeven en druppeltje toevoege, maar elke 2-3 maanden zou oke zijn ;)

in ieder geval bedankt :)