ha
door hannahboem Sep 20, 2019 om 14:26
Computers & telefonie

Verantwoordelijkheid werkend internetsignaal

Mijn vriend en ik zijn reeds gaan samenwonen in een nieuwe woning. Het betreft een herenhuis dat is opgedeeld in 4 appartementen, ons appartement zit helemaal boven. Wij proberen al ruim een maand internet te krijgen in onze woning, maar wij kregen telkens van meerdere providers te horen dat ze geen aansluiting op ons adres te zien kregen etc. Uiteindelijk contact gehad met Ziggo, die opperde dat ze altijd nog een kabel vanaf de hoofdaansluiting konden trekkken mocht dit nodig zijn. Hij heeft de coax-kabel bekeken, geconstateerd dat deze zwaar verouderd was en hij het knap vond dat we nog internet binnen konden krijgen. Hij heeft zelf gebprobeerd de kabel te verbeteren, toen dit niet werkte zijn wij opzoek gegaan naar de hoofdaansluiting. Niet gevonden, geen van de andere appartementbewoners wist waar deze zat. Monteur is naar huis gegaan en Ziggo heeft ons medegedeeld dat ze niks voor ons konden doen als wij er niet achterkwamen waar de hoofdaansluting zat.

In ons huurcontract staat dat de verhuurder verplicht is om ons internet- en kabelsignaal te geven. Zoals de situatie nu is, hebben wij niet het gevoel dat dit gedaan wordt. Wij hebben bovenstaande situatie uitgelegd aan de huurbaas, die ons doodleuk vertelde dat er ergens in het husi internet binnenkomt (maar niks over de locatie) en dat de rest de verantwoordelijkheid van de provider is.

Hebben wij gelijk in deze situatie? Is er iets dat wij kunnen doen? In de huidige situatie is het simpel onmogelijk voor ons om internet te krijgen. Alvast bedankt.

6039 13 Rapporteer

panter22
door panter22 - Sep 20, 2019 om 14:36
6599 Antwoorden / Vragen

En die andere appartementbewoners hebben wel internet?

ha
door hannahboem Sep 20, 2019 om 16:09
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, via andere providers etc.

marita5
door marita5 - Sep 20, 2019 om 14:45
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hannahboem ,

1. Vind je hoofdaansluiting

De hoofdaansluiting kan op verschillende plekken zitten. Dit zijn de kenmerken van de hoofdaansluiting bij jou thuis:

    • Een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen.
    • Zit in de meterkast of in de kamer.
    • Er gaat een groene kabel in de wandcontactdoos. Deze is alleen niet altijd zichtbaar.

Tip:

Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dit altijd de hoofdaansluiting.

hoofdaansluiting vinden

ha
door hannahboem Sep 20, 2019 om 16:10
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt! Samen mer de monteur hiervoor gezegd, echter helemaal nergens gevonden. Kan zijn dat het ergens achter een muur is weggewerkt maar ik mag geen dingen slopen in mn huurhuis natuurlijk

ma
door malty - Sep 20, 2019 om 15:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Toch maar eens aan de verhuurder vragen of hij weet waar de hoofdaansluiting zit, neem aan dat er ook een elektriciteitkabel binnenkomt.
Misschien dat een van de andere bewoners weet waar de hoofdaansluiting zit.

ha
door hannahboem Sep 20, 2019 om 16:11
Antwoorden / 1 Vragen

Gevraagd. Ze heeft geen idee, zegt ook dat ik het maar aan de andere bewoners moet vragen, heb dit al meerdere keren gedaan maar die weten het ook niet.

tdmduc
door tdmduc Sep 20, 2019 om 19:41
703 Antwoorden / 2 Vragen

ze........oei, vrouwen en techniek

tdmduc
door tdmduc Sep 20, 2019 om 19:44
703 Antwoorden / 2 Vragen

al een postcodecheck gedaan? Ook voor de eigenaar handig.

Ze is echt verplicht hier actie te ondernemen, niet jullie.

https://www.providercheck.nl/internet?gclid=CjwKCAjw8ZHsBRA6EiwA7hw_sZeEA6Davib3wIpxp_W6nNaoMZcFIg2gMS1iJW9dNg5rqIQKAth4khoCAdAQAvD_BwE

aurora1
door aurora1 Sep 20, 2019 om 23:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat weer een achterlijke opmerking, en natuurlijk van een enorm domme en onderontwikkelde non-“man” of halve “man”. Niet te geloven dat er nog steeds zulke figuren rondlopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2019 om 16:11
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook zal m.i. de verhuurder toch dienen te weten waar de aansluitingen zitten omdat er bouwtekeningen zullen zijn, vast en zeker ook m.b.t. de splitsing in meerdere appartementen.
Echter leert de ervaring wel dat dat niet altijd het geval is. Hoe dan ook is de verhuurder verplicht om hetgeen in de huurovereenkomst staat na te leven en indien hij /zij dat niet doet geldt : http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  m..b.t. het kunnen verhalen van de schade die ontstaat indien de verhuurder de overeenkomst niet nakomt en u zelf kosten moet maken.
Neem ook contact op met https://www.woonbond.nl/huurderslijn  al zal men dan wel vragen of u lid bent of wilt worden.

ha
door hannahboem Sep 20, 2019 om 16:12
Antwoorden / 1 Vragen

Dit was ook wat wij dachten. Mevrouw zei dat toen ze het gebouw kochten er zelfs nog geen internet zat.  Wat betekent dat ze later de hoofdaansluiting nog heeft aan moeten laten leggen, maar ze heeft geen idee waar hij zit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 20, 2019 om 16:15
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dan mag zij dus eerst maar eens op zoek!

audb
door audb - Sep 20, 2019 om 16:38
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Al in de kruipruimte gekeken?

Maar als het een voormalige voledige woning is dan kan het best zijn dat er maar 1 kabel binnen komt en dan kan je het mooi vergeten wat Ziggo en KPN betreft.

En nee hun zijn nergens toe verplicht maar wel kan het zijn dat als er glasvezel neer gelegd wordt dat je dan wel een aansluiting zou kunnen krijgen.

ja
door janf43 - Sep 20, 2019 om 16:43
733 Antwoorden / 0 Vragen

Hebben  de 4 appartementen een eigen huisnummer? Dan zal Ziggo ook voor 4 aansluitingen moeten zorgen. Anders moet u toch bij de verhuurder zijn. Die dient dan wel te zorgen dat het abonnement voldoende snel internet levert en zodanig is ingericht dat niet een huurder alle capaciteit verbreuikt ten koste van de anderen. Dit is niet even een kwestie van even een routertje of accesspoint plaatsen, maar dient door een gespecialisseerd bedrijf te bebeuren, anders zult u constant met problemen zitten.

ha
door hannahboem Sep 20, 2019 om 16:47
Antwoorden / 1 Vragen

Ja! Het zijn 4 zelfstandige appartementen in hetzelfde huis. Ziggo wilde met liefde een kabel voor ons trekken, maar de hoofdaansluiting was dus nergens te vinden. Wij snappen dat wij als huurder verantwoordelijkheid hebben om die kosten te betalen. Echter is het zoals de situatie nu is vanuit verhuurder niet mogelijk dat te doen.

ja
door janf43 Sep 20, 2019 om 23:25
733 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer het eens via https://www.mijnaansluiting.nl

Th
door Thijs124 - Sep 20, 2019 om 16:59
289 Antwoorden / Vragen

Hebben de buren internet via telefoonlijnen?

panter22
door panter22 - Sep 20, 2019 om 17:59
6599 Antwoorden / Vragen

In ons huurcontract staat dat de verhuurder verplicht is om ons internet- en kabelsignaal te geven.
Een signaal is wat anders dan een aansluiting.
Betaal  elke maand servicekosten voor het internetsignaal?
Het lijkt dan op een studentenhuis waar de verhuurder zorgt voor een provider.
Die andere 3 bewoners van de appartementen hebben die een eigen contract voor internet afgesloten? En daar zat wel een aansluiting?
Jullie zitten in de nok. Was het eerst de bedoeling om  3 appartementen in het herenhuis te maken. En zit er geen aansluiting op de bovenste verdieping.

diumenge
door diumenge - Sep 20, 2019 om 18:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De andere bewoners hebben internet via andere providers. Dat zal dan wel via de telefoonlijn zijn? Misschien ligt er helemaal geen (Ziggo) kabelaansluiting meer.

DOOR HANNAHBOEM 20 SEP. 2019 OM 16:12
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Dit was ook wat wij dachten. Mevrouw zei dat toen ze het gebouw kochten er zelfs nog geen internet zat.  Wat betekent dat ze later de hoofdaansluiting nog heeft aan moeten laten leggen, maar ze heeft geen idee waar hij zit.

Magnum007
door Magnum007 - Sep 20, 2019 om 20:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Hannah,

Probeer het eens via de telefoonlijn.
Dus bijvoorbeeld kun je KPN raadplegen.

ma
door malty - Sep 20, 2019 om 21:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waar heeft die ziggo monteur die verouderde coax kabel gezien, in uw appartement waarschijnlijk maar weet niet waar de leiding vandaan komt om een nieuwe kabel te trekken.
Ik zou in dat huis eens op zoek gaan naar een meterkast waar de elektriciteitsmeter en eventueel ook de gasmeter zitten, ik kan me niet voorstellen dat die niet te vinden is, begin bij de hoofddeur.
Of vraag eens hulp aan familie of vrienden om te helpen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2019 om 09:28
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even bij u terug omdat er mogelijk 'een addertje onder het gras' aanwezig is.
Ik zie ook al andere reacties die daar op duiden.

Allereerst dit citaat van u: In ons huurcontract staat dat de verhuurder verplicht is om ons internet- en kabelsignaal te geven. Staat dat werkelijk zo in uw overeenkomst? Dan is er iets vreemds want een verhuurder kan geen internet- en kabelsignaal leveren als hij/zij niet zelf een provider is. Zoals ik het begrijp wordt kennelijk in ieder geval niet genoemd dat dan Ziggo de provider moet zijn? Als er wel een telefoonaansluiting aanwezig is zijn er, als ook al gemeld door anderen zoals ik zie, andere mogelijkheden om tv en internet te ontvangen zij het dan niet van Ziggo.

(Ik kom alsnog op deze aanvullende reactie omdat mijn zooin de omgekeerde ervaring had. In zijn woning bleek bij het betrekken ervan geen telefoonaansluiting aanwezig te zijn en wel één van de provider die u noemt. (In zijn overeenkomst staat niets over moeten leveren)

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2019 om 09:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel een heel apart huurcontract met die vermelding dat de verhuurder internet- en kabelsignaal moet geven. Ik kan mij niet voorstellen dat dat zo verwoord is in het huurcontract. Internet kan over de kabel van b,v. Ziggo of over de telefoonlijn via meerdere providers. En dat geldt ook voor de tv.

En als de verhuurder kabel aan heeft laten leggen, nadat ze het pand gekocht heeft, kan die coax kabel nooit verouderd zijn.

En u kunt die coax kabel toch volgen, zodat u weet waar hij begint? En hebben uw buren nou internet via de telefoonlijn of via de coax kabel? En hoe heeft iedereen tv?

ha
door hannahboem Sep 21, 2019 om 12:30
Antwoorden / 1 Vragen

Twee hebben via KPV en die liggen aan de telefoonlijn, de begane grond heeft ook ziggo en zit wel aan een coaxkabel. De coaxkabel is helemaal te volgen tot aan het soutterain, waar wij kunnen zien dat deze omhoog gaat appartement nr. 1 in, en dat deze aan de andere kant in een mur verdwijnt. Wij denken dat de hoofdaansluiting misschien is weggewerkt, wat een groter probleem oplevert gezien wij huren en dus niet even muren mogen openmaken etc.
Wij hebben ook geprobeerd om eerst via KPN intenret te krijgen, maar na meerdere telefoongesprekken (zij konden onze aansluiting ook niet zien) hebben we besloten om naar Ziggo te gaan.

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2019 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan zijn er blijkbaar twee originele aansluitingen van KPN? Of delen die de aansluiting?

Er is toch wel ergens een meterkast voor gas en licht, waar normaal gesproken ook KPN en kabel binnenkomt? Of worden die voorzieningen gedeeld?

panter22
door panter22 Sep 21, 2019 om 18:18
6599 Antwoorden / Vragen

Het is een oud herenhuis en daar zul je maar 1 kabelaansluiting hebben, standaard meestal in de woonkamer.
En 1 telefoonaansluiting.
Appartment 1 heeft de kabelaansluiting. Wil je ook op de kabel, dan moet er een nieuwe aansluiting komen.
Die aansluiting zal vanaf de een kabelkast in de wijk naar jullie appartement  gelegd moeten worden. Dat is een kostbare zaak voor de verhuurder, want er moet gegraven worden. De verhuurder moet immers zorgen voor het signaal, volgens het huurcontract.
Het lijkt er op dat alle appartementen een internetaansluiting moeten delen.
Je zit maar te zoeken naar een aansluiting voor jezelf die er niet is.
Nodig de verhuurder in je appartement uit om uit te leggen hoe je dat signaal op kunt vangen.
Mogelijk heeft een van de huurders een modem in huis of zit er een gezamenlijk modem in de meterkast.