go
door gouwens Mar 7, 2013 om 22:01
Computers & telefonie

Verbruik mobiel dataverkeer met Wifi iOs6

Tijdens de uitzending van 2 feb jl. werd een item behandeld over overmatig gebruik van mobiel dataverkeer. Een week later omtving ik de rekening van mijn mobiele telefoon en tot mijn grote verbazing was het bij mij ook het geval.

Mijn databundel was in de eerste week van januari al volledig (en meer) verbruikt terwijl ik die week vrij was en thuis zat op mijn Wifi. Op de rekening stonden ook dagen met enorm verbuik terwijl ik die dag de hele dag op kantoor zat en 's avonds thuis, beide met Wifi. Ook mijn contracter van de provider snapte niet wat er gebeurd was, maar verklaarde dat de data toch echt was verbruikt.

Daarom zelf op onderzoek gegaan. Twee apps gedownload waarmee je je dataverbruik meet, zowel mobiel dataverkeer als Wifi en tot mijn grote verbazing bleek ik ook mobiel dataverkeer te gebruiken, terwijl ik gewoon op Wifi zat. Beide items namen toe. Na wat googlen bleek op een forum van iPhones gediscussieerd te worden over dit euvel. Het zou aan de software van iOs6 liggen en Apple zou alles ontkennen, want dat kan natuurlijk niet!

Toch is het wel zo. Ik heb nu mijn mobiel dataverkeer uitgeschakeld en op momenten dat ik echt buiten de deur ben en geen Wifi heb schakel ik het alleen maar in. Erg onhandig natuurlijk, maar nu heb ik inderdaad geen verbruik van mijn databundel.

Wie heeft hier nog meer last van?

Tot nu toe krijgen de providers, waaronder Vodafone, er steeds van langs, maar het kan best wel eens aan de software van Apple liggen. In dat geval staan de providers dus wel in hun recht om de kosten te factureren. Apple lijkt het te ontkennen, maar feitelijk zouden zij de kosten dus moeten vergoeden.

Ik ben erg benieuwd of dit bij anderen ook speelt en of dat ook Apple-users zijn.

1941 6 Rapporteer

freya
door freya - Mar 7, 2013 om 22:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gouwens,

Ik heb er met iOS6 geen last van en ik heb 'mobiele data' eigenlijk permanent 'aan' staan. Bedenk wel dat wanneer je WiFi-verbinding slecht is en, om welke reden dan ook, wegvalt, er automatisch wordt overgeschakeld naar het mobiele netwerk.
Dus mocht je iPhone niet helemaal goed werken (de wifi wel te verstaan), dan zou dat een verklaring kunnen zijn.

m.vr.gr. Freya

go
door gouwens - Mar 7, 2013 om 22:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=freya schreef op donderdag 7 mrt 2013, 22:12]Hallo gouwens,

Ik heb er met iOS6 geen last van en ik heb 'mobiele data' eigenlijk permanent 'aan' staan. Bedenk wel dat wanneer je WiFi-verbinding slecht is en, om welke reden dan ook, wegvalt, er automatisch wordt overgeschakeld naar het mobiele netwerk.
Dus mocht je iPhone niet helemaal goed werken (de wifi wel te verstaan), dan zou dat een verklaring kunnen zijn.

m.vr.gr. Freya

Alle andere apparaten die wij thuis (of op het werk) hebben werken prima op de Wifi. Geen aanwijzingen dat er 'hickups' zijn. Mijn iPad heeft geen mobiel dataverkeer, alleen Wifi, en die werkt continue prima. Ook PS3 geen problemen, maar bij iPhone dus wel tegelijk mobiel dataverkeer en Wifi. Nu mobiel dataverkeer uit staat werkt de iPhne op de Wifi ook prima en feilloos.

ma
door mandy6 - Apr 11, 2013 om 20:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem!!

ma
door mathijsvh - Apr 15, 2013 om 20:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb volgens Vodafone 7,7 GB verbruikt binnen 7 dagen. Iets wat me erg onwaarschijnlijk lijkt aangezien ik de afgelopen 30 maanden nog nooit over mijn bundel van 1 GB per maand ben gegaan. Hoe heet de app waarmee je kunt meten wat je verbruikt en waaraan?

Groet,

Mathijs

freya
door freya - Apr 15, 2013 om 20:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mathijsvh:

Het hangt er vanaf of je iets zoekt voor iOS of voor Android, maar zoek eens in de betreffende appstore op 'data manager' of 'data monitor'. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dan nog niets kunt vinden....

Freya

go
door gouwens - Apr 15, 2013 om 20:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

@mathijsvh

Ik heb voor de iPhone de MB meter van KPN. Een meter die ook bijhoudt waaraan je Mb's verloren gaan heb ik helaas niet gevonden. Ik heb wel iemand gehoord dat er 1 is als je een jailbreak op je iPhone doet, maar dat doe ik zelf niet. Ik had ook nog een andere app, maar die bleek niet betrouwbaar. Weet helaas niet meer hoe die heette, was een rood met wit logo'tje.

Bij mij blijft het een probleem, dus de laatste update heeft het ook nog niet verholpen. De enkele keren dat ik mobiel dataverkeer open zet gaat het razendsnel met de MB's. Ik zit nu halverwege de maand en zit alweer bijna aan 200 Mb, terwijl ik in het verleden niet meer dan 100 Mb verbruikte en hij toen de hele tijd aan stond. Ik snap echt niet waar de Mb's allemaal naartoe vliegen. Heel vreemd. Is eigenlijk sinds 1/1.

Groet,
Leja