Jo
door John87 Jun 6, 2017 om 14:17
Computers & telefonie

Verdacht telefoontje van Platform voor Vaste Lasten

Ik ontving een zeer verdacht telefoontje van Anouk van 'Platform Voor Vaste Lasten' (platformvoorvastelasten.nl).
Ze claimen onafhankelijk energie te vergelijken voor consumenten. Na wat research kwam ik op hun website en kwam ik erachter dat ze geen KvK-nummer op de website hebben staan. Daarom vroeg ik Anouk hiernaar. De leidinggevenden van Anouk kwam vervolgens aan de lijn en gaf aan 'Wij zijn geen fictief bedrijf en hoeven daarom geen kvK-nummer te hebben.' Waarop ik gaf aan, dat juist fictieve bedrijven geen KvK-nummer hebben - want ze zijn fictief en bestaan dus niet - en alle andere bedrijven wel. Waarop mevrouw nogmaals haar uitspraak uitgebreider herhaalde. Waarop ik de website van de KvK geciteerd heb: 'Zowel non-profit-instellingen (verenigingen, stichtingen) als profit-organisaties (bv's, coöperaties, maatschappen e.d.) moeten ingeschreven staan in het Handelsregister'. Het kwam een beetje over alsof hen ooit iets gezegd was over 'het niet zijn van een fictief bedrijf als iemand er naar vraagt' en ze dit verkeerd onthouden hebben icm het niet hebben van een kvk-nummer. Op mijn citatie van de KvK gaf de leidinggevende van Anouk aan dat zij geen winst maken en daarom geen KvK-nummer hebben. Wederom aangegeven dat dit niet uitmaakt, elk bedrijf heeft een KvK-nummer. En waar word zij en de andere medewerkers dan van betaald? Haar antwoord: 'Dat doet mijn werkgever. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar we maken geen winst. Dat heb ik me ook nooit afgevraagd.' Of ze dan subsidies krijgen vanuit de overheid of haar werkgever dit uit eigen zak betaalt, wist ze niet. Vervolgens gaf ze aan dat het Platform een dochteronderneming is en ze daarom geen KvK-nummer hebben. Wat ook niet correct is. Na een lang warrig verhaal en meerdere keren doorgevraagd te hebben, kwam er geen duidelijk antwoord of KvK-nummer. Omdat ik toch zeker wilde weten dat ik het zelf niet bij het verkeerde eind had, heb ik de KvK gebeld.

Bij navraag bij de KvK bleek na even zoeken door de KvK zelf dat het 'Platform Voor Vaste Lasten' een handelsnaam (geen dochteronderneming) is van Project, Advies en Training B.V., KvK-nummer: 64807347 met adres

Zonnebrink 63 01

7101NB Winterswijk ingeschreven sinds 23 december 2015. Deze B.V. heeft geen nevenvestigingen ingeschreven bij de KvK, terwijl het

Platformvoorvastelasten volgens hun eigen website gevestigd is op Kroonpark 2 6831 GV in ARNHEM.
De KvK vond het erg vreemd dat het verhaal zo warrig was en ze niet hun KvK-nummer gaven. 'Het is verplicht je KvK-nummer te verstrekken. Deze dient ook op je website te staan.', alsdus de KvK.

Na nog wat research blijkt dat het  Platform Voor Vaste Lasten waarschijnlijk alleen samenwerkt met aanbieder Engie en vervolgens doen alsof dit de goedkoopste is.

Dus op z'n minst niet echt zuivere koffie!

9802 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 6, 2017 om 14:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hartelijk dank voor deze mededeling. ;-)
Maar wat is nu je vraag? Dit is Vraag en Beantwoord.

tenormin
door tenormin - Jun 6, 2017 om 14:36
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Interessant verhaal, althans, moet het voor u zijn. Zoals @edrick3 al aangeeft, dit forum is niet bedoeld als krijtbord met mededelingen.

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2017 om 14:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat moeten wij met uw verhaal? Of ze nou wel of niet een KvK inschrijving hebben, wel of niet winst maken, wel of niet hun personeel betalen, interesseert mij helemaal niet.

Ik ga NOOIT op telefonische aanbiedingen in en dat zou u ook niet moeten doen. Dan blijft u zuivere koffie drinken.

Wat een verspilling van energie.

ha
door halex - Jun 6, 2017 om 16:47
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Een 'platform' als deze is geen rechtsvorm, maar een verschijningsvorm. Dus kan niet ingeschreven worden bij de KvK. Een eenmans'bedrijfje' zonder objectief bepaald winstoogmerk en zonder btw-plicht kan je vaak ook niet inschrijven. Het is niet allemaal zo eenvoudig als u beweert. Wat los staat van het feit dat het zaakje in dit geval wel behoorlijk de schijn tegen heeft.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jun 6, 2017 om 22:59
355 Antwoorden / Vragen

Beste John,

Hartelijk dank voor deze uitgebreide waarschuwing.

Mocht iemand de vraag hebben of "Platform voor Vaste Lasten" betrouwbaar is, dan is deze nu alvast beantwoord. ;-)

ru
door ruuker - Jun 7, 2017 om 16:32
10 Antwoorden / Vragen

Ik ben wél blij met een stuk als bovenstaand. Ook al is het geen vraag. Ik vind de reactie's van de eerste 3 ( tijger tenormin edrick ) ook niet stimulerend (wel belerend, helaas) voor een novice in dezen. 'Kassa' in het algemeen is opgezet om consumenten te beschermen. Ik denk dat een uitgebreide waarschuwing als van John87 een prima bescherming vormt voor het soort praktijken als waar Engie zich mee bezig houdt.

jo
door jorisw - Jun 7, 2017 om 16:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat je uberhaupt tijd in research gaat steken voor dit soort onzin....

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2017 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ruuker.

Maar consumenten willen helemaal niet beschermd worden. Niet door Kassa en ook niet door andere programma's.

Er wordt al jaren en jaren geadviseerd niet op telefonische verkopen, colportage aan de deur of op straat, of op verkoopdemonstratie in te gaan.

En wat doen consumenten? Hele hordes blijven dat met open ogen doen.

Pas als het tegenvalt, wenden ze zich tot het Kassaforum of aanverwante fora om hun rampspoed te uiten en om een oplossing te vragen.

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 19, 2017 om 10:29
641 Antwoorden / 77 Vragen

Gewoon hoorn erop!

hansje klein
door hansje klein - Jun 19, 2017 om 10:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er zijn tientallen vergelijkingssites die allemaal van de provisie leven, waaronder ook de Consumentenbond.
Het eigenlijke probleem is, dat u door zo'n organisatie ongevraagd benaderd werd ... telefoonverkoop ... !

Daar kunt u wèl iets tegen ondernemen!

Of het advies via de vergelijkingen uiteindelijk oneerlijk is, heeft u hier verder niet onderbouwd.

hansje klein
door hansje klein - Jun 19, 2017 om 10:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Meer over ons ... (op de website) ... HIER werkt momenteel niet.

Misschien heeft u toch iets aangeboord?

costnix
door costnix Jun 19, 2017 om 11:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen
costnix
door costnix Jun 19, 2017 om 12:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Oeps! Duubbelpost :-(

hansje klein
door hansje klein Jun 19, 2017 om 12:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nee is het niet, want zo kom je ook op het item: meer over ons, waar OOOPS nu de reactie is.