ke
door kermis Mar 12, 2007 om 18:23
Computers & telefonie

Verkleuring scherm

Mijn scherm aan de bovenkant begint opeens te verkleuren de blauwe rand is veranderd in paars/rood. Als ik het scherm verschuif dan is het gewoon van kleur, dus het zit tot nu toe alleen op de bovenrand van mijn scherm. Wie weet wat ik hier tegen kan doen.

5564 14 Rapporteer

laaglander
door laaglander - Mar 12, 2007 om 18:42
473 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo kermis,

is het een crt monitor (zo eentje met een grote toeter aan de achterzijde) of een platte (lcd) scherm? Staat er toevallig een box of iets dergelijks bovenuw scherm?

Laaglander

stacey
door stacey - Mar 12, 2007 om 18:53
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Welk scherm ?

Je zonnescherm- kamerscherm of je pc scherm? ;-)

Verplaats je scherm van je pc dan zie je wellicht de pagina eronder of je buroblad (paars?)

ke
door kermis - Mar 12, 2007 om 18:54
4 Antwoorden / 4 Vragen

nee blondje natuurlijk van mijn crt scherm, en nee de achterkant is niet paars zo dom ben ik ook weer niet.

ke
door kermis - Mar 12, 2007 om 18:55
4 Antwoorden / 4 Vragen

dank je wel aan dit soort antwoorden heb ik meer, het is een crt scherm en eigenlijk is er niets in de buurt veranderd. Je ziet het ook het meest rechtsboven daar is het nu wat rood wat eigenlijk blauw moet zijn

me
door messedup - Mar 12, 2007 om 19:31
66 Antwoorden / 1 Vragen

Als de kleur veranderd bij het verplaatsen van het scherm moet er toch ergens iets in de buurt zijn wat magnetische velden veroorzaakt.

Luidsprekerboxen, een tv, een ander scherm, een adapter, misschien een halogeenlampje met een transformator erin.

laaglander
door laaglander - Mar 12, 2007 om 19:33
473 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan ook nog zijn dat de VGA-kabel (snoertje tussen pc en scherm) niet goed vast meer zit.. controleerd dit als eerste, vooral ook wanneer verkleuring verplaats bij het verplaatsen van het scherm

stacey
door stacey - Mar 12, 2007 om 20:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

uitschakelen , gedurende een 10 tal minuten , niet op "standbye " , maar echt uit.... en terug inschalen dient normaliter afdoende te zijn....

ke
door kermis - Mar 12, 2007 om 20:55
4 Antwoorden / 4 Vragen

nee dat helpt niet heb ik al 2 keer geprobeerd heb hem trouwens nooit op stand by staan

gsm
door gsm - Mar 12, 2007 om 22:25
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Uiteindelijk is duidelijk geworden dat met mijn scherm een CRT beeldscherm wordt bedoeld en geen LCD of TFT scherm.

CRT beeldschermen zijn erg gevoelig voor magnetische velden en de beeldbuis kan er door gemagnetiseerd worden, zodanig dat er een kleurverschuiving optreedt. Zorg dus dat er geen magneten of onafgeschermde luidsprekers te dicht in de buurt van het "scherm" staan.
Om die reden hebben alle beelbuizen (CRT's), ook die in TV-kasten, een demagnetisatiespoel om de beeldbuis gemonteerd.
Iedere keer als het beeldscherm, of de TV wordt aangezet, dan wordt er gedurende korte tijd een geleidelijk afnemende wisselstroom door de demagnetisatiespoel gestuurd.
Dit gaat gepaard met een kort, soms nogal luid, bromgeluid (50Hz).
CRT beeldschermen hebben ook nog de demagnetisatiefunctie via een van de bedieningstoetsen. Het beeld schud even heftig heen en weer en het bromgeluid moet ook hoorbaar zijn.
Als het demagnetiseren niet meer werkt is er meestal een speciale weerstand (in serie met de spoel) defect.

Lees ook het verhaal op deze website eens na:

Demagnetiseren

Groet,
GSM

me
door messedup - Mar 13, 2007 om 09:10
66 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het een CRT scherm is was al een tijdje duidelijk.

Het gevoelig zijn voor magnetische velden was ook al vermeld.

Demagnetiseren (Degauss) zal ook weinig uithalen, aangezien de verkleuring bij de vraagsteller afhankelijk is van de plaats waar het scherm staat. Het kan geen kwaad, maar zal het probleem ook niet oplossen.

Tenzij : de vragensteller "scherm" dubbel gebruikt.
Ten eerste "scherm"als zijnde zijn CRT monitor en
als tweede "scherm" als zijnde het beeld (scherm) op zijn monitor (scherm).

Dat hij niet zijn CRT monitor (scherm) fysiek verplaatst, maar het beeld (scherm) op zijn monitor (scherm) verschuift met de monitor (scherm) instellingen of videokaart instellingen. Waarbij de verkleuring dus nog wel op zijn monitor (scherm) aanwezig is,maar niet meer zichtbaar in het beeld (scherm) op zijn monitor (scherm).

Als dat het geval is, is de monitor (scherm) misschien wel gemagnetiseerd en zal een degauss wel kunnen helpen.

Dus vragensteller, wat is scherm en wat is scherm ?

gsm
door gsm - Mar 13, 2007 om 16:53
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@messedup
Antwoorden lopen wel eens langs elkaar heen en dubbel antwoorden is niet altijd te voorkomen.
Lees de tekst hieronder nog eens tien keer en probeer dan maar eens nader uit te leggen wat hier nu precies schuift en welke kant op enz. Zelf nijg ik nu naar het rode licht van de ondergaande zon als oorzaak:

Groet,

GSM

Quote

Als ik het scherm verschuif dan is het gewoon van kleur, dus het zit
tot nu toe alleen op de bovenrand van mijn scherm. Wie weet wat ik hier
tegen kan doen.

quote

dirck
door dirck - Mar 13, 2007 om 19:03
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Je gaat naar Start > Configuratiescherm, daar klik je op Beeldscherm.

Vervolgens in het venster van Eigenschappen voor Beeldscherm klik je bovenin op Vormgeving.

Dan klik je rechtsonder op Geavanceerd.

Dan krijg je een schermpje genaamd: Geavanceerde vormgeving.

Dan klik je op het pijltje (onder Item), vervolgens kies je voor Actieve titelbalk en kun je rechts daarvan kleur 1 en kleur 2 veranderen.

Groet, Dirck

Ps: volgens mij bedoel je dus de blauwe balk bovenin van bijvoorbeeld Internet Explorer.

gsm
door gsm - Mar 13, 2007 om 21:38
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Met scherm wordt dan natuurlijk venster (window) bedoeld :) !!
Dat kan betekenen dat de kleur van het beeldscherm aan de bovenkant niet zuiver meer is afgesteld en dat dit vooral opvalt bij de meestal blauwe balk aan de bovenkant van een venster...
Toch maar een andere monitor kopen als het paars te gortig wordt.

Groet,
GSM

laaglander
door laaglander - Mar 13, 2007 om 21:42
473 Antwoorden / 1 Vragen

ik hoop dat Kermis zelf hier nog enig uitsluitsel kan geven wat het nou kan zijn en of de mogelijke oplossingen hier kloppen