Zw
door Zwartelola Jun 18, 2018 om 20:32
Computers & telefonie

Verlies van data vergoeden bij laptop van de tegenpartij

Mijn zoon heeft van iemand een laptop laten vallen . Deze laptop van 2014 is met de dagwaarde vergoed door onze verzekering. De harde schijf was kapot, nu wil hij dat mijn zoon ook de recovery van de data betaald 899,00 . Moeten wij dit betalen ?

16181 24 Rapporteer

Ge
door Genee - Jun 18, 2018 om 21:01
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Naar mijn idee kan hij dat niet eisen, zou het zelf zeker niet betalen.
Stuur anders zijn rekening naar uw verzekering, heeft u uw best gedaan.
Waarom heeft hij geen backup gemaakt op een externe schijf of usb stick als die gegevens zo belangrijk zijn dat hij er €899 voor over heeft?
Dus eigen schuld.

mathijs_b
door mathijs_b Jun 19, 2018 om 13:21
641 Antwoorden / 77 Vragen

Eigen schuld? Dit is kolder.

Een back-up maak je geregeld, niet constant. Uiteraard zijn daar wel mogelijkheden voor maar dan praat je over professioneel werk en dat is hier niet van toepassing. Er kan dus altijd iets belangrijks verloren gaan.

Ik veronderstel dat de recovery van de harde schijf € 899 gekost heeft. Dat is niet de waarde van de bestanden maar een betaald bedrag n.a.v. de beschadiging.
Naar mijn mening moet dat door de verzekering betaald worden.

Ge
door Genee Jun 20, 2018 om 12:57
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe dikwijls je een backup zou behoren te maken is afhankelijk van de belangrijkheid van je bestanden.
Wanneer je er €899 voor over hebt om deze terug te halen zou ik elke dag meerdere backups maken, al is het maar even op een usb stick.
Wanneer je dat niet doet en de bestanden gaan verloren is het naar mijn idee eigen schuld.

gsm
door gsm - Jun 18, 2018 om 21:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

WA verzekerd, dus zelf niets betalen lijkt mij. Doorsturen naar verzekering kan wel.

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 18, 2018 om 21:28
509 Antwoorden / Vragen

Data heeft geen waarde , behalve voor de eigenaar.Vandaar de noodzaak om regelmatig een backup te maken. De verzekering heeft de claim afgehandeld . Dan is het einde verhaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2018 om 22:21
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Melden aan uw verzekering dat dit wordt geeist. Met vraag om dit af te wikkelen.
Ik neem aan dat uw verzekeraar adequaat handelt en afwijst.
Net als al gemeld door ook anderen: verlies van data is te vooekomen door maken van regelmatige backups en als iemand dat niet doet is het eigen risico.
Bovendien als de hdd echt stuk is is volledige recovery ho dan ook niet mogelijk en misschien zelfd helemaal niet.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2018 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk hoeft u dat niet te betalen. Iedere computergebruiker weet dat hij van zijn gegevens ern backup moet maken, op een externe harde schijf, of in the cloud.

Heel vervelend voor die persoon, maar hiervoor is uw zoon niet aansprakelijk.

Als u of uw zoon het vervelend vindt dat aan hem te zeggen, dan laat u dat maar door uw verzekeraar doen.

Zw
door Zwartelola - Jun 18, 2018 om 22:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor de antwoorden ik ga het bij de verzekering neerleggen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 19, 2018 om 00:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mij is geleerd één backup is geen backup
Maar toch echt zijn probleem als hij geen kopietje heeft.
Wat als zijn huis was afgebrand of de laptop was gestolen?
Was ook alles weg.

user123
door user123 - Jun 19, 2018 om 06:58
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Is de laptop per ongeluk gevallen of opzettelijk ‘gevallen’ ?

crewmember
door crewmember Jul 27, 2018 om 12:42
1040 Antwoorden / 0 Vragen

De rest van de laptop is al vergoed. Dus dit moet zover de verzekering weet per ongeluk zijn gebeurd.

Zw
door Zwartelola Oct 8, 2018 om 20:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

.

Zw
door Zwartelola - Jun 19, 2018 om 17:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Per ongeluk gevallen bij het verzetten van een school tafeltje.

sc
door schippernaastmathilde - Jun 20, 2018 om 01:17
38 Antwoorden / Vragen

Ik hoor het al je hoeft bij die vriend niet meer aan huis te komen hahahaha. Heel dom ook als er geen bachup gemaakt is wat overal geadviseerd wordt. Niet betalen hoor. Zijn ze helemaal van Lotje getikt.

fa
door fairman - Jun 20, 2018 om 13:22
22 Antwoorden / 3 Vragen

Wat verzekering en back up gedoe.  De zoon heeft de gehele schade veroorzaakt en moet dus betalen.
Of hij (u) daarvoor al of niet verzekerd is, is uw zaak en gaat het slachtoffer niet aan.
Dus: betalen!  Hoe naar ook voor u en uw zoon.

marijke77
door marijke77 - Jun 20, 2018 om 13:37
158 Antwoorden / 3 Vragen

Diegene die voor zo`n bedrag aan data op de laptop zet (zijn er bewijzen?) is al dom als hij daar zelf geen backup van heeft. Geef het door aan de verzekering, zij zoeken dit vast uit.

ha
door harrybre - Jun 20, 2018 om 13:52
240 Antwoorden / Vragen

Uw zoon heeft de schade veroorzaakt. Of de eigenaar van die laptop nu wel of geen backup gemaakt heeft, strik erom heen gedaan heeft of niet, maakt geen draad uit.  Ik zou beginnen uw verzekering daaraan te herinneren en te claimen.

jo
door jorisw Jun 21, 2018 om 14:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de data verloren is gegaan komt niet door het vallen van de laptop. Dataverlies is veroorzaakt door het niet hebben van een fatsoenlijke backup. Als de harddisk was gecrashed was de data ook weggeweest en had de harddisk leverancier ook maar hoogstens een nieuwe harddisk hoeven geven.

panter22
door panter22 - Jun 20, 2018 om 14:10
6599 Antwoorden / Vragen

Welke scholier heeft zulke belangrijke data op een laptop staan, dat er een recovery van de harde schijf moet worden gemaakt. En dat voor €899.
En hij maakt dan nooit een backup. Was hij soms bezig met een spel en moet hij nu weer helemaal overnieuw beginnen?.
De schade van de laptop is vergoed inclusief de harde schijf.
Wat valt er dan nog te eisen?

simon55
door simon55 - Jun 20, 2018 om 14:16
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En welke firma is dat dan wel niet , dat die dat bedrag durven te vragen ? Bij n beetje goede computerzaak doen ze dat voor € 122

audb
door audb - Jun 20, 2018 om 15:53
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als een harddisk beschadigt is geraakt en niet meer uit te lezen is dan moet het naar een gespecialiseerde firma en dan vind ik de kosten nog mee vallen daar het soms wel meer dan €2000 kan gaan kosten.

Maar om op de vraag terug te komen moet de verzekering dit betalen daar op is het andwoordt toch echt volmondig JA !.

Het is namelijk neven schade door de val maar wel is het dan aan de eiser om aan te tonen dat de harddisk niet op dat moment al beschadigt was.

Dat kan dan alleen aangetoond worden door de data van de harddisk te herstellen.

Juist omdat het om een 2.5" harddisk gaat moet de laptop aan hebben gestaan op het moment van het vallen zoniet dan is het bijna uitgesloten dat deze door de val beschadigt is geraakt.

Een 2.5" harddisk is namelijk voorzien van een pakeerstand die de lees/schrijfkop op een ongebruikte deel van de harddisk vastzet.

Om toch zelf te proberen de data te herstellen zou ik http://www.ccleaner.com/recuva aanbevelen deze is gratis en niet geschoten is altijd mis.

diumenge
door diumenge Jun 20, 2018 om 17:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En waar baseer je dat volmondig ja op?

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 21, 2018 om 11:53
509 Antwoorden / Vragen

Dat had hij gelijk moeten melden,dan had je deze schade ook kunnen opgeven aan je verzekering. De verzekering heeft de schade vergoed dan kun niet met een nieuwe claim komen . Bovendien heeft data geen enkele waarde en zijn de opgevoerde kosten waarschijnlijk bedoeld om je een poot uit te trekken.Van onmisbare data maak je een back up . Een HD kan ieder moment kapot gaan

Zw
door Zwartelola - Jul 25, 2018 om 18:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nou ik heb het dus bij de verzekering neergelegd en die zegd.

Wij betalen aanvullend 449,50 aan de tegegpartij  dit is 50 % van de door de tegenpartij ingediende kost om het data verlies te beperken. Wettelijk gezien heeft de data die op de laptop staay geen financiele waarde. Ik heb gemeend de tegenpartij desondanks 50 %  te vergoeden.
Nu vraagt ie hoe moeten we nu met de andere 50 %. Ja dan denk ik die is voorjezelf wees blij dat onze verzekering de helft nog heeft betaald toch ?

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2018 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe is het mogelijk dat daar nog 50% van vergoed wordt. Heeft hij echt mazzel. Ja natuurlijk is de rest van de kosten voor hemzelf,

my
door mystery Oct 9, 2018 om 12:17
34 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige antwoorden als een kip zonder kop schijnbaar ook AudB die bijgod geen benul heeft wat ze zegt.
Elke dure schijf heeft een blokkeerstand of dat nu een 2,5 of een 3,5 is maakt geen verschil.
Een standaardschijf heeft helemaal geen blokkeerstand ingebouwd.

Maar buiten dat zoonlief heeft schade veroorzaakt en dient dat gewoon te vergoeden simpel zat.
Een schijf kan gewoon met een val kapot gaan zeker de goedkopere uit de standaard laptops, en recovery is gewoon duur.

Natuurlijk kan je recuva gebruiken maar als iemand mijn laptop laat vallen dan heb ik ook een backup omdat daar echt belangrijke data opstaat maar das geen verreiste om schade vergoed te krijgen.
Backup word elke dag gemaakt maar recovery bij dit soort bedrijven begint bij minstens 700 euro dat kan je niet vergelijken met een Recuva hun halen zelfs de data er nog af als je met een 357 magnum op dat ding hebt geschoten

edrick3
door edrick3 - Jul 25, 2018 om 18:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nou, dan heb je een héél coulante verzekering.
Die tegenpartij mag z'n handjes dichtknijpen.
Zou hem vriendelijk mededelen dat de zaak hiermee voor jou is afgedaan.

Bedankt voor het terugmelden.

Zw
door Zwartelola Jul 25, 2018 om 23:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hebben we ook gedaan vanavond maar toch is hij van mening dat de rest door mijn zoon moet worden betaald. Wij hebben gezegd dat het nu klaar is. En gaan nu niet meer naar hem reageren.

edrick3
door edrick3 Jul 26, 2018 om 10:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Héél verstandig.

aurora1
door aurora1 - Jul 25, 2018 om 20:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden.
Onbegrijpelijk dat dat vergoed is. Die andere 50% moet die persoon natuurlijk  zelf betalen. Die eigenaar had back-ups moeten maken. Wat ook een hebberig type met zijn gezeur.

ja
door jan4073 - Jul 27, 2018 om 11:55
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind de meeste antwoorden wel heel kortzichtig en kort door de bocht. Het is bijna een drama om een nieuwe computer op te moeten tuigen met alle programma's en licenties enz. Gewoon een paar dagen werk. En een back up maken is leuk en goed en werkt prima als je bijv het virus verwijdert hebt en je zet de back up terug op de zelfde computer. Als je een back up op een andere computer wilt zetten dan is dat helemaal niet zo eenvoudig en is er ook vaak deskundige hulp nodig en meestal zijn dat dure jongens net als de firma's die data van beschadigde HD uitlezen. Al wel enkele jaren geleden maar het lukte mij niet om de back up terug te zetten op een andere pc en de data beschikbaar te krijgen. Wij sturen sindsdien een kopie van bestanden naar een cloud en dan is het wel eenvoudig weer te downloaden, ook op andere pc's.Ik denk dat het reëel is om aan je kennis te vragen waarom de data zo belangrijk is en laat de bewijs last aan hem over om je verzekering te overtuigen en dus ook dat je kennis en de verzekering er maar samen uit moeten komen. Jij bent verzekerd en dan denk ik dat jij jouw bijdrage hebt geleverdt.

ze
door zeemannetje - Jul 27, 2018 om 12:57
120 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor data is 899,00 waard? Gekochte software of zo? Maar als het een reele schade is zal die toch vergoed moeten worden.

Topantwoord

er
door erky - Jul 28, 2018 om 10:02
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Zwartelola,
Jammer dan jouw zoon de laptop heeft laten vallen. Hij heeft hiermee een les geleerd en is dus weer iets volwassener geworden.
De data van de klasgenoot had door een handig nerdje uit de klas mogelijk zelfs teruggehaald kunnen worden. De laptop is dan wel 'total loss' maar de harde schijf waar de data op stond zou het mogelijk nog kunnen doen. Als die nog werkte was een lege externe harde schijf 2,5 behuizing voor USB de truc geweest om de bestanden van klasgenoot over te zetten.
Was de harde schijf beschadigd geweest, dan is die 900 euro een schijntje, data recovery bedrjiven vragen een veelvoud. Dus waar komt dat recovery bedrag vandaan?
Groet en succes!
Erky

Zw
door Zwartelola Oct 8, 2018 om 20:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

De harde schijf was stuk. Nu komt ie ineens met een andere rekening dat hij goedkoper kan worden gemaakt en iets van 625 . Hij heeft van de verzekering 450 gekregen en de rest is voor hemzelf dat was die andere 450. nu wil hij nog steeds 175 heb met onze verzekering overlegd die zegd niet meer op reageren aners gaan wij de helft van die 625 terug vorderen. Word wel heel vreemd verhaal zo.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2018 om 21:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat knulletje wil er nog gewoon een extra nieuwe laptop naast. Is dus een oplichtertje.

Ge
door Genee - Oct 9, 2018 om 09:50
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zeg die lastige scholier dat hij moet stoppen met uw zoon lastig te vallen, duurt nu meer dan 4 maanden, dat het hem anders veel geld kan gaan kosten.
Eerst 899 claimen voor datarecovery waarvan hij 50% vergoed krijgt en nu 625.
Dat de verzekering overweegt om een gedeelte van de extra betaalde vergoeding van 449,50 terug te eisen.
Dat hij dan mogelijk op de zwarte lijst komt en het voor de komende 8 jaren gevolgen kan hebben, hogere premie, bij het afsluiten van een verzekering.
Wie heeft geconstateerd dat de HD stuk was?
Het kan zijn dat om privacy redenen de bewuste scholier de kapotte laptop bij de verzekering in mocht leveren zonder harde schijf.
In 2014 werden ook veel laptops verkocht met een SSD schijf welke wel tegen een stootje kunnen.
Omdat hij moeilijk blijft doen, toch interessant om te weten welk type laptop het was.