be
door beetjevreemd Nov 18, 2019 om 15:49
Computers & telefonie
Verplicht betaalgegevens achterlaten bij Norton?

Ik overweeg een Norton beveiligingspakket aan te schaffen, maar nu merk ik het volgende: Als je een licentie aanschaft (bv bij Coolblue) en dus ook al hebt betaald, moet je bij het activeren van de software (dus op de server van Norton) je betaalgegevens achterlaten. Ze vragen om een creditcard, Paypal of IBAN rekening.

Ik vraag me af of dit wel is toegestaan. Als je een product al hebt gekocht vind ik dit onnodig, en zelfs gevaarlijk. Ik weet dat ze dit doen om mij een automatische verlenging aan te smeren, maar dat wil ik helemaal niet.

Het lijkt er op dat ik een ander merk antivirus moet gaan zoeken, want ik ga mijn betaalgegevens NIET aan Norton publiceren...

Samengevat: Mag Norton deze gegevens van mij vragen terwijl ik het produkt al heb gekocht?

https://www.coolblue.nl/advies/norton-installeren.html

16481 15 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2019 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er gevaarlijk aan het achterlaten van je betaalgegevens? Die zijn dan toch bij Coolblue eventueel ook bekend?

Gr
door Grunn1 Nov 19, 2019 om 11:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De ene keer wordt gezegd dat je niet overal je betaalgegevens moet achterlaten en de andere zo'n antwoord, vooral doen en coolblue heeft natuurlijk helemaal niks te maken met  Norton.

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2019 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar men kan helemaal niets met je IBAN.

pe
door peentjes - Nov 18, 2019 om 16:02
421 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen mag alles vragen. Maar u bepaalt wat het antwoord is.

gerbera
door gerbera - Nov 18, 2019 om 16:08
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Norton brengt nog geen kosten in rekening. Je bepaalt zelf of je verlengt.
Dus kunt u uw betaalgegevens (creditcard) gewoon invoeren. Sterker nog zou uw kaart voor de verlenging verlopen zijn hebben ze geen mogelijkheid geld op te nemen. En als ik mij niet vergis kunt u zelf aangeven of u wilt verlengen. Heeft u Win10 dan heeft u Norton niet eens nodig omdat de Windows beveiliging net zo goed en betrouwbaar is.

justmeagain
door justmeagain Jul 19, 2020 om 22:40
623 Antwoorden / 8 Vragen

Precies, virusscanners worden maar voor één doel gemaakt. Geld verdienen voor  de leverancier ervan.
Gewoon goed opletten op internet en de Windows scanner gebruiken is voldoende.

simon55
door simon55 - Nov 18, 2019 om 16:20
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik gebruik al 14 jaar Norton , en heb nog nooit iets van je betaal gegevens zien staan. Ik koop t vaak bij Bol.com , die is doorgaans t goedkoopste met n licentie van 5 apparaten en voor 18 maanden. Wat u beweert is NIET juist

Indien u nog geen account heeft , en nog GEEN NORTON

Mocht u t aanschaffen bij Norton, dan hebben zei die gegevens nodig.

be
door beetjevreemd Nov 18, 2019 om 16:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik beweer is wel juist, alleen heeft u dat nog niet gezien. Ik gebruik zelf ook al jaren Norton, en nu willen ze ineens die gegevens hebben,

Gr
door Grunn1 Nov 19, 2019 om 11:55
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat Simon55 beweerd is wel juist kan gewoon zonder betaalgegevens heb het zelf vorige week ook gedaan.

Analoog
door Analoog Jul 19, 2020 om 22:24
137 Antwoorden / Vragen

Gebruik ook al vele jaren Norton en heb bij diverse verkopers een jaarlijkse licentie gekocht en die kan ik zo invoeren, zonder vragen naar mijn bankgegevens, lijkt mij ook niet relevant, tenzij ze je een jaarlijkse (te dure) update willen verkopen....

Analoog
door Analoog Jul 20, 2020 om 07:23
137 Antwoorden / Vragen

Ter aanvulling, wel heb ik jaren geleden een account bij Norton aangemaakt, zodat ik mijn gegevens en gebruikte licenties kan bekijken.

Donuts
door Donuts - Nov 18, 2019 om 16:20
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Automatische verlenging kunt u uitschakelen in uw Norton account. Als uw Win10 heeft, volstaat de Windows beveiliging.

be
door beetjevreemd - Nov 18, 2019 om 16:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik ergens iets koop hebben ze hooguit mijn rekeningnummer, maar Norton vraagt gegevens die ze kunnen gebruiken om geld van mijn rekening af te halen, dat is wel iets anders!
En bovendien, ik koop geen abonnement maar een softwarepakket met een geldigheid van 1 jaar.

tijger1
door tijger1 Nov 18, 2019 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is uw rekeningnummer anders dan uw IBAN?

simon55
door simon55 Nov 18, 2019 om 16:28
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Indien u GÉÉN account en t product niet heeft , dan hebben ze die gegevens nodig.

T is n kwestie van lezen

panter22
door panter22 Nov 18, 2019 om 17:16
6599 Antwoorden / Vragen

Mooi niet, als je dat goedkope abonnement van Coolblue hebt genomen. Je klikt dan op de knop abonnement.Lees de zwarte regel in mijn link. Daar staat:
Belangrijke informatie over abonnementen, prijzen en aanbiedingen:

  • Je abonnement gaat in wanneer je aankoop is voltooid (of wanneer je betaling is ontvangen). Download en installeer Norton op elk apparaat of voltooi de registratie om bescherming te activeren.
  • Wanneer je een abonnement neemt, wordt het automatisch na de eerste termijn verlengd.
  • De prijs die vandaag wordt aangeboden, geldt voor de eerste termijn van je abonnement. Daarna betaal je maandelijks of jaarlijks de dan geldende verlengingsprijs, die je hier kunt bekijken. De prijs kan worden gewijzigd, maar je krijgt hierover altijd van tevoren een e-mail.

Gr
door Grunn1 Nov 19, 2019 om 19:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je koopt bij coolbue geen abbonement maar een licentie voor 1 jaar.
Je abbonement gaat ook niet in wanneer je aankoop is voltooid of wanneer je betaling is ontvangen maar zodra je je licentie activeerd want ze krijgen geen betaling van je.

diumenge
door diumenge - Nov 18, 2019 om 17:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Extra reden om een beter beveiligingspakket aan te schaffen.

justmeagain
door justmeagain Jul 19, 2020 om 22:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

Of een reden om er maar vanaf te zien. Presteert je computer ook gelijk beter.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2019 om 10:31
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Als u dat niet wenst, wat is dan het probleem om zo af en toe eens te kijken in winkels waar men ook Symantec/Norton aanbiedt en u zult zien dat er dan met regelmaat goede aanboedingen zijn met korting. En u betaalt dan in de winkel.

U geeft aan dat u de licentie al heeft gekocht, hoe die dan heeft betaald, is wel een vraag die bij mij opkomt.

Gr
door Grunn1 - Nov 19, 2019 om 11:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb net (vorige week) een nieuwe Norton abbo voor 1 jaar gekocht en heb nergens een rekening nummer hoeven in te vullen.
Geïnstalleerd op telefoon, tablet en pc en alleen email opgegeven het wil dus wel.

gi
door gilberto - Jul 19, 2020 om 12:05
2 Antwoorden / Vragen

Hello iedereen,
Mijn Norton internet security premium 2019 vervalt volgende maand . Ik moet dus een nieuwe licentie code aanschaffen om mijn abonnement voor één jaar te verlengen.En ja, zoals hier reeds is geschreven verkoopt Norton Symantec alleen nog zijn producten voorzien van een automatische verlenging voor één jaar. Dit houdt dus in dat in de huidige beveiligingdownloads van Norton uw toestemming voor een verlenging van één jaar wordt gevraagd.Dit kunt u na de installatie weer uitvinken in uw account. Echter wordt er nu ook om uw bankgegevens gevraagd, dus  niet alleen uw bankrekeningnummer, maar ook uw kaartnummer,klantnummer  en veiligheidcode achteraan te vinden op uw bankkaart bij de handtekening.
Doet u dit niet dan wordt de installatie niet afgerond. Dit is me allemaal medegedeeld deze week door een medewerker van NortonLifeLock.Hij vermeldde eveneens dat het verplicht is en dat dit in de verkoopswaarden staat beschreven als je een Norton pakket in de winkel koopt. Mijn bankadviseur zegt dat het steeds een risico inhoud en dat er geld kan worden afgeschreven van mijn bankrekening zonder mijn medeweten. Ik heb ook gemerkt dat McAfee deze praktijken toepast.Kaspersky en AVG doen dit niet en bij hen kun je nog altijd de verlenging van jouw antivirus licentie aankopen in een winkel of online,zonder de betaalgegevens van de bank kenbaar te maken. Het is de wereld op zijn kop. De bank waarschuwt steeds voor phising en cybercriminelen, en raad telkens aan om jouw bankgegevens niet vrij te geven. En dan krijg je dit op jouw bord van Norton.Ik ben reeds vele jaren klant van Norton Symantec,maar dit is de druppel die overloopt.
En een medewerker van Norton schrijft: ja normaal gezien beveiligd Norton alle gegevens van zijn kliënteel, maar het is inderdaad nooit uitgesloten dat een assistent van Norton snuffelt en misbruik kan maken.Dit kan ook gebeuren bij Ebay,Amazone Aliexpress enz. Voilà, daar moet ik het mee stellen om gerust te zijn dat er geen inbreuken gebeuren met mijn bankgegevens.

gerbera
door gerbera Jul 19, 2020 om 12:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het is aan u of u wilt verlengen en uw gegevens kenbaar maakt maar u bent niets verplicht. Gebruikt u Win10 dan is Norton totaal overbodig de beveiliging hiervan is betrouwbaar. Is uw provider KPN en wilt u extra beveiliging dan is KPN veilig (gratis) ook te gebruiken.

rj
door rjw Jul 19, 2020 om 14:00
3257 Antwoorden / 5 Vragen

Als er gevraagd wordt om kaartnummer en veiligheidscode achterop de kaart dan gaat het om een credit card (een bankkaart heeft deze code helemaal niet) en daar is het gebruikelijk om deze gegevens te geven. Er is geen acceptant die dit niet vraagt. Sterker nog: dit is verplicht gesteld door de uitgever van de CC. Deze code is uniek voor de kaart zodat criminelen die alleen het creditcard nummer hebben nog niets er mee kunnen doen.

gi
door gilberto Jul 20, 2020 om 11:48
2 Antwoorden / Vragen

Vriendelijk dank voor het snelle antwoord. Juist, het gaat om een credit card maestro of Bancontact.
Sorry maar ik begrijp u niet volledig. Heeft u de uitleg over een bankkaart of een credit card. Ik woon in België en de uitgever CC is me onbekend. Dus ik betaal steeds met een credit card maestro. En Norton vraagt om mijn card nummer en klant nummer en veiligheidscode  in te voeren, of de installatie wordt niet uitgevoerd. Is het voor Norton mogelijk zonder mijn toestemming dus geen automatische incasso toch geld af te schrijven van mijn bankrekening? Het is niet omdat je na de installatie van uw norton product de auto renewal of automatische verlenging voor één jaar kunt uitschakelen,en de kreditgegevens vann jouw account opnieuw kunt verwijderen, dat uw bank of betaalgegevens op hun server verdwijnt. En dan blijft de vraag: als Norton over mijn bankgegevens op hun server beschikt, kunnen ze dan alsnog geld afschrijven van mijn bankrekening zonder mijn toestemming en medeweten?
Graag uw advies hierover.
Dank bij voorbaat.
Met vriendelijke groeten,
gilbert

Grunnen.
door Grunnen. - Jul 20, 2020 om 12:10
509 Antwoorden / Vragen

Nou maar hopen dat Norton de honderdduizend op je rekening stort

mo
door mof - Jul 20, 2020 om 12:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft betaald voor een licentie, niet voor het product, de software is eigendom en blijft eigendom van Norton, u betaalt voor het gebruik.
Nee, Norton heeft geen recht op uw betaalgegevens, maar Norton hoeft u ook geen licentie af te geven. Dit zijn de voorwaarden van Norton.
U zou bij Coolblue moeten klagen en uw geld terugvragen als u de licentie niet wilt gebruiken. Coolblue heeft u de licentie verkocht.

adriaan2
door adriaan2 - Jul 20, 2020 om 12:42
104 Antwoorden / 0 Vragen

Kopen en gewoon invullen. Direct daarna kunt U het binnen Uw account weer uitschakelen zoals anderen hier ook al hebben geinformeerd. Symantec probeert volgens mij de tussenhandel te omzeilen. Ik heb alweer een nieuw jaar abonnement aangeschaft voor 1 aug. a.s.

gi
door gilberto Jul 22, 2020 om 00:22
2 Antwoorden / Vragen

Neen vriendelijk bedankt maar ik volg uw raad niet op. Ik vind het ongehoord dat men op die manier de vaste klanten behandeld, die reeds jaren trouw de licentie bij Symantec/Norton kopen.
De bankdirectie heeft me volkomen gelijk, en waarschuwen dat je nooit uw betalinggegevens mag vrijgeven.
Maar natuurlijk is iedereen vrij in wat hij doet.
Zonnige groetjes,
gilbert

gi
door gilberto - Jul 22, 2020 om 00:08
2 Antwoorden / Vragen

Hello thanks voor the reply.
Ik overweeg een Norton beveiligingspakket aan te schaffen, maar nu merk ik het volgende: Als je een licentie aanschaft (bv bij Coolblue) en dus ook al hebt betaald, moet je bij het activeren van de software (dus op de server van Norton) je betaalgegevens achterlaten. Ze vragen om een creditcard, Paypal of IBAN rekening. .
Die zegt het ook zoals het moet en dat zulke voorwaarden de klanten afschrikken.Ik vraag me af of dit wel is toegestaan. Als je een product al hebt gekocht vind ik dit onnodig, en zelfs gevaarlijk. Ik weet dat ze dit doen om mij een automatische verlenging aan te smeren, maar dat wil ik helemaal niet.

Het lijkt er op dat ik een ander merk antivirus moet gaan zoeken, want ik ga mijn betaalgegevens NIET aan Norton publiceren...

Samengevat: Mag Norton deze gegevens van mij vragen terwijl ik het produkt al heb gekocht?
Dit heb ik niet geschreven,maar gewoon gekopiëerd van een andere vragensteller